MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk

zoeken in:
Iemand hier die het wel gelukt is om de exclusieve single Staan van Eefje de Visser te bemachtigen (de Record Store Day Single van 2016? Hoorde dat die 5000 exemplaren voornamelijk pre-orders waren en dat ze in de vroege ochtend al weg waren. ?Enorm balen dit.
Als er toevallig iemand eentje over heeft zou ik je eeuwig dankbaar zijn.

Gretz schreef:
Iemand hier die het wel gelukt is om de exclusieve single Staan van Eefje de Visser te bemachtigen (de Record Store Day Single van 2016?
Ja! Ruilen voor iets anders ?

Edgar18 schreef:
(quote)
Ja! Ruilen voor iets anders ?

Ja is goed. Held. Welke single zou je interessant vinden?

Edgar18 schreef:
(quote)
In Rotterdam lagen er ook een aantal. Ik heb nog even getwijfeld maar ik vond dat ik al met genoeg aankopen in m'n handen stond.

Mmm,, je had rijk kunnen worden op ebay.

Gretz schreef:
(quote)

Ja is goed. Held. Welke single zou je interessant vinden?

Toch nog eentje kunnen regelen bij de aankoop van De Koek.

Ik heb maar 1 RSD exemplaar gekocht: Kings of Convenience met Quiet is the New Loud. Die moet gewoon op vinyl. Prachtig.

west schreef:
Mmm,, je had rijk kunnen worden op ebay.
Dat gaat waarschijnlijk op voor meer items die ik vanochtend door m'n handen heb laten gaan. Nu is 'handelen in vinyl' niet iets wat ik wil doen maar het is inderdaad wel schrikbarend als je ziet wat er (nu al) voor dingen wordt betaald.

Edgar18 schreef:
(quote)
Dat gaat waarschijnlijk op voor meer items die ik vanochtend door m'n handen heb laten gaan. Nu is 'handelen in vinyl' niet iets wat ik wil doen maar het is inderdaad wel schrikbarend als je ziet wat er (nu al) voor dingen wordt betaald.

Bezopen - doet denken aan de handel in aandelen; World Online is het schrikvoorbeeld: opgeklopte windhandel. Je koopt niet muziek omdat het veel pegels waard is of wordt; dan vraag je gewoon erom dat die limited serie wordt bijgeperst in de zelfde uitvoering, maar dan zonder kartonnen box en rijstpapier eromheen.

Je koopt muziek om de emotionel waarde en omdat je aangetast bent door het H3-virus, maar dat zou bij mij niet in werking treden bij een picture disk

Herinner me bijv dat van Dead Can Dance ooit twee prijzige, fraaie (dat wel) boxen zijn verschenen met hun albums; in elke box zat een 12" met opnames van een Peel Sessie. Die ene 12" heb ik ooit gevonden; die ander niet - hopelijk komt die 12" nog eens separaat uit. De lp's heb ik en de MOFI-editie van hun albums is goedkoper en erg mooi.

Helemaal mee eens . Picture disks zijn daarom ook niet echt mijn ding.

Edgar18 schreef:
(quote)
Nu is 'handelen in vinyl' niet iets wat ik wil doen maar het is inderdaad wel schrikbarend als je ziet wat er (nu al) voor dingen wordt betaald.

Helemaal mee eens, vandaar mijn knipoog.
Laat anderen in de winkel lekker hun exemplaar meenemen.

buizen
Het was schitterend zonnig en droog weer vanmiddag en hoewel ik onderhand geen vinylzaak meer kan zien wou ik toch er even uit, op RS-Day. Hopend op een instore-optreden van een vage band.
Want in Duitsland treden geen Eefje de Visser's op bij instore-optredens maar metalbands vaak.
Bremen, waar het vroeg in de ochtend al loeigezellig was en de early birds werden getracteerd op koffie en cakejes, was een beetje te ver maar Cloppenburg is een stuk dichterbij dus maar even naar MTS records getogen.

Misschien omdat het zo mooi weer was maar het was giga druk en gezellig in het pittoreske Duitse stadje, de terrassen vol en de bekende ijswinkeltjes deden goede zaken. Opnieuw moeite om het precieze adres te vinden (Straßen zijn erg 'verwinkelt' in dat stadscentrum) maar toch gevonden.
Het was er totaal niet druk (maar misschien 's ochtends wel).
Die RSD-releases natuurlijk wel even doorgelopen maar kwam vooral voor een evt. instore-optreden en de huidige collectie tweedehands even doornemen.
Drumkit en backline stonden al opgesteld maar een optreden ho maar.
Ik informeerde bij de langharige eigenaar (staat ook altijd met zijn stand op Sweden Rock Festival) naar de bedoelingen vandaag en hij legde uit dat er vanavond (!) twee bands optreden, ter gelegenheid van RSD. Een Zweedse heavy metal band(je) en nog een Duitse 'partyband'. Pff.
Optreden begon om 19.30 uur. De Laden is op zaterdag dus blijkbaar gewoon 's avonds open.
Deze zaterdag dan.

Alles wat ik zocht aan albums/artiesten had ie niet.
Toch heeft ie wel een goed geheugen. Ben er maanden geleden geweest en ook geïnformeerd naar wat zaken en vandaag kwam ie opeens achter z'n laptop vandaan en zei: "Suchen sie keine Michael Monroe?" Warempel zeg. Hij dook naar achter, naar de nieuw binnengekomen inkopen en kwam met een album dat ik helaas al heb, "Mit Unterschrift" (handtekening, gesigneerd) bitste ik hem toe, dus helaas.

Wat de RSD-releases daar betreft: belachelijke prijzen. Singletjes voor € 15,-, box sets voor € 200,- en ga zo maar door. De prachtige release van Jehtro Tull die m'n vaste platenboer voor 29,99 aanbood stond daar voor 34,- dus daar wil ik maandag even achteraan bellen hoe dat nou kan.
En niks dat je gratis krijgt he. Ter gelegenheid van RSD. Een mooie sticker ofzo (bijv. "I love vinyl"), nee niks.
Heb er nog niet eens koffie gehad. En dat (RSD) wil dan aan 'beleving' doen. Leer eerst maar eens gastvrijheid.

Het is gewoon veel leuker om buiten RSD om aan je vinylverzameling te werken, met first pressings van de elpees 'van toen'. Niks 180 gram wegende gekleurde re-releases.
Ik heb hier exemplaren van limited editions van een oplage van 500 en zelfs 300 en 200. Dat is andere koek dan een RSD-release van 5000 exemplaren.

Heb er helemaal niets gekocht, maar op de terugweg (geheel 'binnendoor', weg van de snelweg) nog wel een harinkje gepermitteerd. Een fijne middag - toch - al met al.
Tijdens verkennings- en veldwerktochten ontdekt een vinyljager immers ook waar en wanneer ie er níét moet zijn: op RSD dus.

Nou, heb vandaag wel De Koek van Eefje meegenomen. Prachtig uitgegeven, dik vinyl en toch maar 15 euri. Bonus-single derbij. Da's toch een positieve uitschieter op deze RSD.

RSD heb ik ook weinig mee. Het is natuurlijk een hele slimme marketing truuk om wat gekte en schaarste, en dus achterlijke prijzen te creëren. En velen stinken erin gezien de belachelijke rijen voor de deur.
Mij zal je op zulke dagen niet vinden in platen winkels. Voor mij is het overigens elke dag record store Day.

Op de Mega platenbeurs te Utrecht kwam ik vandaag ook wat bakken tegen met daarin vinyl van RSD. Ook daar prijzen waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Zo kocht iemand, waar ik toevallig naast stond, een blijkbaar gewilde picture disc van de nieuwe Star Wars voor... 100 euro!! Hij probeerde aanvankelijk nog wat af te dingen, maar de Duitse verkoper was onverbiddelijk.

De titel van de topic is nogal een misleidende...

Record Store Day voor Vinylfreaks vooral leuk

Nee het moet zijn: Record Store Day voor platenmaatschappijen vooral leuk

Ze hebben weer een monster gecreeerd waar elke jaar het aantal titels meer en meer wordt en ook de prijzen hoger en hoger worden. Een beetje het cd idee van halverwege jaren '90 waar Hans van B. de touwtjes in handen had. De inkoopprijs maal twee en we hebben de verkoopprijs. Dit gaat nog een jaartje goed en misschien nog wel een keer maar er gaan mensen afhaken. Dat is nu al en dat gaat alleen maar meer worden. Ze gooien hun eigen glazen in vrees ik. Een hype wordt weer eens uitgemolken.

Zelf heb ik geen platenspeler (wel 3 LP's ) en een normaal grote orginele cd collectie, Record Store Day houd voor mij dan ook in dat ik geniet van de (on)bekende bandjes tijdens de Instore's!
Natuurlijk heb ik ook een eigen persoonlijke mening over dit evenement (RSD) maar die hou ik voor mij. Wel kan je vertellen dat ik wat leuke bandjes heb gezien!

Het begon met Goodnight Moonlight (Velvet Rotterdam) Torii (Plaatboef Rotterdam) Cut_ (Velvet Rotterdam) Echo Movis (Plaatboef Rotterdam) en als afsluiter Jack Oblivian (tweemansformatie) een set van een half uur! Helaas was er iets mis met de planning en zodoende verliet IX volgens mij Rotterdam, omdat het door elkaar liep
Oja mijn aankoop was vandaag de EP van Torii en daar ben ik heel erg blij mee

Thunderball schreef:
Op de Mega platenbeurs te Utrecht kwam ik vandaag ook wat bakken tegen met daarin vinyl van RSD. Ook daar prijzen waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Zo kocht iemand, waar ik toevallig naast stond, een blijkbaar gewilde picture disc van de nieuwe Star Wars voor... 100 euro!!

Die heb ik dus voor de normale prijs van 14,95 gekocht..... wat een oplichter zeg die verkoper! Schandalig!

Edit: een reactie in de zin van 'dat is de markt' of 'wat de gek ervoor geeft' is mogelijk door iemand hier, maar dan nog blijf ik het pure oplichting vinden.

Die verkoper maakte die gast ook wijs dat ze op Ebay inmiddels voor 100 euro weg gingen. Ik heb 's avonds even gekeken, maar daar stonden ze toen voor tussen de 15 en 35 euro op (inmiddels wordt er wel wat meer voor gevraagd, maar nog altijd stukken minder dan die verkoper beweerde). Echt schandalig dus.

Ja, dat maakt het zelfs nog erger.

Ik vind er helemaal niets mis mee, zoals anderen hierboven me. Niemand die je verplicht naar de platenboer te gaan. Ik stond, daarentegen, netjes bij het openingsuur aan de ingang en ben toch met een 7-tal platen naar huis gegaan. Toch leuk dat er een heleboel herpersingen zijn van anders moeilijk verkrijgbare platen? Of zelfs albums die voor het eerst op plaat komen. Leuk voor verzamelaars om zulke items tegen normale prijs in de kast te krijgen.

Ik denk dat je op een beurs, zoals in het voorbeeld van die Star Wars-plaat, sneller in't zak gezet wordt. 'k Heb daar al vaker onmenselijke prijzen zien staan op platen die online een pak goedkoper te vinden zijn. Maar ja, niet iedereen kijkt dat even na en in de euforie van het moment kan er natuurlijk veel gebeuren.

Ik heb via Ebay de 10" van The New Barbarians (de hobbyband van Stones Richards en Wood eind jaren '70), die alleen voor de Amerikaanse platenzaken was bedoeld, voor 15 euro weten te kopen van een Amerikaanse platenzaak, die hun niet verkochte RSD spullen tegen de normale prijs verkocht. Kwam vorige week netjes en veilig verpakt bij me aan, spiksplinternieuw nieuw en uiteraard nog gesealed. Zit ook wel eens mee dus...

Over iets meer fan week is het weer zover! Ik ga traditiegetrouw naar de Waterput in Bergen op Zoom die wederom een van de sterkste in store programma's hebben, een movie mix van Nederlandse en Belgische namen. Oa Het Zesde Metaal, Chantal Acda, Tamino en Mister and Misissippi zijn van de partij.

En voor wie wil zien wat er allemaal te koop is:
Record Store Day 2017 | Record Store Day - recordstoreday.nl

Heb zelf m'n hoop gevestigd op enkele 12 inches van Prince, al zijn dat niet echt zijn sterkste nummers. En misschien de Beatles-single, de speciale editie van T-Rex en de 'alternate version' van Mirage van Fleetwood Mac op LP. Maar ik vrees dat de prijzen wel behoorlijk zullen oplopen, nog afgezien van de mogelijke onverkrijgbaarheid...

Het valt mij allemaal nogal tegen. De clear EP van Bowie heb ik al eerder besteld op Bowie.com

Als zelf respecterende muziekliefhebber boycot ik het hele Record Store Day-gebeuren, omdat het een soort van Anti-Record Store Day is geworden. Het zou een dag moeten zijn waarop het bestaan van de platenzaak gevierd moet worden en de bezoeker daarvan. Jammer genoeg is het door de grotere platenmaatschappijen compleet gekielhaald: een elitegroepje selecteert de (grotendeels onnodige) releases, en dan worden ze vaak voor belachelijk hoge prijzen verkocht. Ik bedoel: wie wil er in godsnaam een picture disk van Africa van Toto in de vorm van Afrika? De genadeloze muziekstroper met een E-Bay/Marktplaats-verslaving wel, om het daarna voor torenhoge prijzen te verkopen. Wat ook veel mensen is opgevallen, is dat Prince nooit mee wilde doen met RSD, maar na zijn dood ineens zeven titels uitkomen. Daar mag je toch wel je vraagtekens bij zetten. Heel het initiatief is een kil commercieel industriefeest geworden, het compleet tegenovergestelde van de romantiek van een platenzaak.

Wat ik nog het ergste vind is dat het hele gedoe ervoor zorgt dat er superveel nieuwe releases op vinyl uitgesteld moeten worden. Op dit moment zie je heel vaak: in april op CD, pas eind mei op vinyl. Dat zijn dan relatief grote releases, kleinere bands kunnen vaak nog langer wachten.

Het enige dat ik goed vind aan de dag is het feit dat er bands spelen. Muziek maken en luisteren, waar het allemaal om draait.

Don Cappuccino schreef:
Wat ik nog het ergste vind is dat het hele gedoe ervoor zorgt dat er superveel nieuwe releases op vinyl uitgesteld moeten worden. Op dit moment zie je heel vaak: in april op CD, pas eind mei op vinyl. Dat zijn dan relatief grote releases, kleinere bands kunnen vaak nog langer wachten.

Dat was mij ook al opgevallen ja......

Ik vond de opzet een paar jaar geleden wel goed, omdat de platenzaken toen slecht liepen.
Volgens mij is dat nu niet meer het geval, dat bevestigde ook een verkoper uit Nijmegen.
Voor de cd koper is het niet boeiend, ik slaag ook regelmatig bij een 2e hands zaak.
Voor een vinylliefhebber zijn er trouwens in Nijmegen ook 3 prima zaken.
Everyday Record Store Day.

Don Cappuccino schreef:
een elitegroepje selecteert de (grotendeels onnodige) releases, en dan worden ze vaak voor belachelijk hoge prijzen verkocht. Ik bedoel: wie wil er in godsnaam een picture disk van Africa van Toto in de vorm van Afrika?

Staat best leuk op de draaitafel, hoor
https://cbswxrt2.files.wordpress.com/2014/04/toto.jpg

Maar klinkt wat minder.... Tenzij die nieuwe versie aanmerkelijk beter is dan de originele jaren tachtig-issue. Ik heb het sowieso niet erg op picture-discs. Geluidskwaliteit is vaak matig tot slecht, met veel te veel 'surface noise'. Lach niet: ik heb deze ooit gehad, maar weggedaan toen de novelty-factor wel uitgewerkt was...

Maar het is inderdaad wel een sprekend voorbeeld waarvan je zegt: moet dat nou...? Nou is de één z'n overbodige release andermans natte droom, maar er zit in het gigantische aanbod veel spul dat niks toevoegt. En inderdaad: vinyl-uitgaven van nieuwe releases worden vaak doelbewust verschoven naar RSD, en ik maak ook regelmatig mee dat nieuwe releases helemaal niet zo limited zijn als op en rond RSD soms wordt beweerd.
Ik zal bepaalde RSD-uitgaven van 2017 wel in de gaten houden, vooral op het gebied van de prijspeil-ontwikkelingen, maar must-haves zitten er niet of nauwelijks bij. Hooguit die Prince-maxi's, waarvan het inderdaad frappant is dat die juist nu, na 's mans overlijden, wel leverbaar zijn. Ik heb er ook een dubbel gevoel bij, enerzijds om de reden die Don Cappuccino noemt, maar aan de andere kant ben ik toch wel blij dat ze weer leverbaar zijn.

deric raven schreef:
Ik vond de opzet een paar jaar geleden wel goed, omdat de platenzaken toen slecht liepen.
Volgens mij is dat nu niet meer het geval, dat bevestigde ook een verkoper uit Nijmegen.
Voor de cd koper is het niet boeiend, ik slaag ook regelmatig bij een 2e hands zaak.
Voor een vinylliefhebber zijn er trouwens in Nijmegen ook 3 prima zaken.
Everyday Record Store Day.

Dat is ook mijn indruk: dat het muziekzaken momenteel redelijk voor de wind gaat, als ze zich tenminste hoofdzakelijk op vinyl toeleggen. In de twee tweedehandszaken in mijn woonplaats Zwolle heb ik het de afgelopen jaren geleidelijk drukker zien worden, en ook de Plato-vestiging draait volgens mij redelijk goed. Daar heb ik het aandeel vinyl ook zien toenemen tot bijna de helft van het totale oppervlak.

Voor de CD-koper is RSD idd niet boeiend, terwijl er op dat vlak natuurlijk ook best interessante releases aan te boren zouden zijn. Maar misschien is het daarvoor al te laat...

Juist op deze dag ga ik de platenwinkel maar mijden. Af en toe koop ik nog wel eens een lp van een bijzonder album met een mooie hoes, maar meestal toch cd's. Om precies dezelfde redenen als een kleine dertig jaar geleden. Er is zelfs nog een reden bijgekomen. Toen was cd een pak duurder dan lp. Nu is dat omgekeerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:01 uur

geplaatst: vandaag om 04:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.