MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
Prachtige stukjes weer aERodynamIC, waarvoor dank.

Door een verhuis deze week op het werk amper tijd gehad om te lezen, was zelfs niet op de hoogte dat Bulgarije al een inzending had.

Nu dus ingehaald.

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
2 Verenigd Koninkrijk ****
3 Zweden ***
4 Italië ***
5 Duitsland **
6 Spanje *

Frankrijk: een leuk liedje zowel in het Frans en voor een Fransman zeer voortreffelijk Engels. Het maakt me meteen vrolijk. Het blijft hangen. Hij ziet er goed uit. Zeker bij de leukere bijdragen dit jaar. ****

Verenigd Koninkrijk: Eindelijk nog eens een goede bijdrage uit het Verenigd Koninkrijk. Twee goede stemmen. Het blijft hangen. Ze zien er goed uit. ****

Zweden: Ik volg ondertussen 20 jaar het songfestival (1996 was de eerste keer als bijna 10-jarige). Zweden werd toen vertegenwoordigt door One More Time met het nummer Den Vilda (nog steeds een van mijn favoriete songfestivalnummers aller tijden). Van die 20 keer vond ik zowat elke bijdrage van Zweden bij de beste. Het heeft van mij een echte Zwedofiel gemaakt. Ik volg ook al vijf jaar Zweeds in avondschool. Maar deze inzending maakt me voorlopig noch warm, noch koud. Het groeit wel iedere luisterbeurt. Ik blijf het zonde vinden dat men niet Oscar Zia gestuurd heeft. ***

Italië: Italië is nog zo'n land waar ik vaak voor val op het songfestival. Ik heb 3 jaar Italiaans gestudeerd in avondschool omdat ik het een mooie taal vind, maar hier hetzelfde als bij Zweden. Ik word er dit jaar niet echt warm of koud van. ***

Duitsland: Jamie-Lee heeft een mooie stem, maar het nummer komt te traag op hang voor een Eurovisie Songfestivalnummer. Het refrein blijft ook niet echt hangen. **

Spanje: Spanje is een land waar ik maar zelden een geweldige inzending van gehoord heb. 3 om precies te zijn: Eres Tu van Mocedades in 1973. Dile que la quiero David Civera in 2001 en de laatste was Ramon met Para llenarme de ti in 2004. Ook dit jaar is het niet anders een schreeuwerig niemendalletje. Het is dit jaar wel niet de slechtste inzending en daarmee scoort Spanje dit jaar bij mij al erg hoog. *

Cerclezot schreef:
Prachtige stukjes weer aERodynamIC, waarvoor dank.

Fijn dat je ook gaat bijdragen. Maakt het net even wat leuker allemaal en minder een monoloog van mijn kant

Ja ik doe mijn best. Maar af en toe is het een beetje hectisch.

En dan nu de landen uit de eerste halve finale (10 mei). De exacte volgorde is nog niet bekend, wel is er een indeling gemaakt welke landen in de eerste of tweede helft zitten. Nederland zit helaas al in de eerste helft wat meestal minder gunstig is. Sowieso wordt deze halve finale als de sterkste beschouwd.

Zodra de exacte indeling bekend is ga ik die ook aanhouden. Tot die tijd de twee helften op alfabetische volgorde.

1. Armenië: Iveta Mukuchyan - LoveWave

Armenië zal ongetwijfeld al flink wat punten pakken door de diaspora. Dat heeft het verleden al aangetoond. Daarmee is het een sterke kandidaat om door te stoten naar de finale.

Is dat terecht? Het is geen beroerd nummer. In de polls gaat Iveta met de hakken over de sloot door. Die stemmen door heel Europa zouden dus wel eens extra belangrijk kunnen gaan worden. LoveWave is best een spannend nummer, althans dat lijkt het te gaan worden. Goed, mevrouw schreeuwt een beetje, maar tijdens het knauwen op de borrelnootjes hoor je dat niet zo erg lijkt me. Of staan die op dinsdagavond aan het begin van de show nog niet op tafel? Hmm, dan wordt het een ander verhaal. Schreeuwerig dus. Dat niet alleen. Het gaat eigenlijk nergens heen. Een beetje oehoehoe als afleiding van wat gewoon een flinterdun melodietje is. Een beetje exotische riedels er doorheen om de afkomst niet te verloochenen en we hebben de inzending van Armenië.

Niet beroerd, maar van mij hoeft het niet door ook al denk ik dat het wel gaat lukken voor het land. Nou ja. Fijn voor ze dan.

Mijn lijst:

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Spanje
6. Italië
7. Armenië

buizen
Mijn favorieten tot nu toe:

1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Spanje

Verder dan een top-3 kom ik helaas niet. Het niveau is bedenkelijk maar dat maakt het Eurovisie Song Festival nu juist zo leuk.
Nederland zal zeker in de top-3 voorkomen, overigens.

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
3 Zweden ***
4 Italië ***
5 Duitsland **
6 Armenië *
7 Spanje *

Armenië: Ik heb het al niet zo voor vrouwenstemmen en al zeker niet als ze aan het schreeuwen gaan. Positief aan het nummer de rijke instrumentatie. Ideaal nummer om even naar het toilet te gaan of nog wat hapjes te gaan halen *

buizen schreef:

Verder dan een top-3 kom ik helaas niet. Het niveau is bedenkelijk maar dat maakt het Eurovisie Song Festival nu juist zo leuk.
Nederland zal zeker in de top-3 voorkomen, overigens.

Ik vind dat het niveau dit jaar nog goed meevalt.

2. Finland: Sandhja - Sing It Away

Ik weet nog goed het moment dat ik Hard Rock Hallelujah voor het eerst hoorde en overal riep dat ze zouden gaan winnen. Een lekker en vooral slim rocknummer en dan die act.... ja dat moest haast wel gaan winnen. En zo geschiedde voor het land dat ik op het festival een warm hart toedraag met hun bijdrages maar nooit echt groots weet te scoren. Ze eindigden tien keer zelfs op de laatste plaats en dat terwijl ze er bijna elk jaar wel weer bij zijn.
Na de winst van Lordi in 2006 wist Finland wederom niet meer te scoren. Geen enkele keer top tien en drie keer de finale niet gehaald.

Sandhja mag het nu proberen met een nummer dat lekker swingt maar niet echt opvalt. Het vist in dezelfde uptempo vrolijkheidsvijver waar ook België en Spanje dit jaar zitten. Gezellige, niets aan de hand meeklappers, meer ook niet. In de polls breekt het vooralsnog ook geen potten. Zoals het er nu naar uit ziet gaat Finland wederom die finale net niet halen.

Zelf word ik er ook niet heel erg warm of koud van. Finland behoort dit jaar in elk geval niet tot mijn persoonlijke favorieten.

Mijn lijst:

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Finland
6. Spanje
7. Italië
8. Armenië

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
3 Zweden ***
4 Italië ***
5 Duitsland **
6 Finland **
7 Armenië *
8 Spanje *

Finland: Deze inzending vind ik vrolijk, het refrein blijft hangen, maar ik krijg het er noch warm, noch koud van. Als het voorbij zou komen op de radio zal ik mijn radio niet verdraaien van post. Maar ik zal er ook niet zelf om vragen om het te horen. Er is in deze editie veel slechter, maar ook veel beter te horen. **

Tot nu toe delen we aardig dezelfde mening en lijst Cerclezot

aERodynamIC schreef:
Tot nu toe delen we aardig dezelfde mening en lijst Cerclezot

Ja idd. Benieuwd of dat zo zal blijven

Hopelijk zullen anderen ook nog hun mening posten.

buizen
Wist niet dat Armenië tegenwoordig ook al bij Europa hoort maar dat terzijde. Aerodynamic stelt:
"Het gaat eigenlijk nergens heen. Een beetje oehoehoe als afleiding van wat gewoon een flinterdun melodietje is."
..en dat kan ik ten volle ondersteunen.
Het liedje eindigt ook heel abrupt.
Mocht buizen onverhoopt toch de halve finales op TV gaan kijken dan is het niet uitgesloten dat onder dit nummer even een kaasplankje in de keuken wordt bereid. Je mist er toch niets aan.

2. Finland: Sandhja - Sing It Away
Ik weet het niet hoor. De vrolijke uptempo beat komt wel nadrukkelijk vroeg en dominant naar voren, evenzo het vast als aanstekelijk bedoelde refreintje.
Het ligt er mij teveel en te dik bovenop dat dit nummer moet 'aanslaan'.
De clip heeft ook geen 'verhaal', vind het maar een clip van niks.
En dan heb ik nog wel een zwak voor Finland. Nee, dit liedje is het niet.

Cerclezot schreef:
(quote)
Ik vind dat het niveau dit jaar nog goed meevalt.
Dat vind ik niet. Vandaar slechts een top-3, blijf bij m'n standpunt.
Wel is het leuk om al die 'slechte' liedjes toch stiekem te gaan kijken en luisteren. Hoe er gestemd wordt is vaak grillig, so you never know..

Na jaren als groot Songfestival fan van aERodynamIC's reviews te hebben gelezen heb ik besloten me ook maar aan te melden om erover mee te praten. Ik lees zijn stukjes altijd met veel plezier. Heb ook maar gelijk een nieuw Musicmeter account aangemaakt, want op mijn oude had ik al zo'n vijf jaar niet meer ingelogd.

Nu dan maar mijn meningen tot nu toe:

1. Duitsland: Jamie-Lee Kriewitz - Ghost
Een leuke winnaar van een vermakelijke nationale voorronde, waarbij ik toch liever Alex Diehl of Avantasia (vooral die eerste) had zien winnen. Toch ben ik hier ook absoluut niet ontevreden mee.
Ghost is een leuk niets-aan-de-hand liedje met erg goede staging. Toch mis ik tegen het einde aan wat; het begint wat te herhalen en dan wordt het minder interessant. Het blaast een beetje als een nachtkaars uit. Dat is dan ook mijn enige kritiek, want voor de rest vind ik het een prima lied dat van mij best hoog mag eindigen.
Zelf stoor ik me dan weer niet zo aan de outfit van Jamie-Lee, al heeft het natuurlijk ook niet zo heel veel met het nummer te maken, wat wel eens kan gaan afleiden.

2. Frankrijk: Amir - J'ai cherché
In eerste instantie snapte ik niet waarom dit nummer zo hoog overal stond. Ik hoorde en zag in eerste instantie een live uitvoering en ik vond het maar suf en plat overkomen. Later hoorde ik echter de studioversie en die vond ik al een stuk beter overkomen. Inmiddels na vele luisterbeurten staat Frankrijk in mijn top 10, al vrees ik toch een beetje voor de live uitvoering. Amir zingt prima, maar de podiumpresentatie moet straks in Stockholm wel dik in orde zijn, anders zie ik dit wel een flop worden.
Bovendien stuurt Frankrijk wel vaker nummers die ik erg kan waarderen en die dan vervolgens onterecht heel laag eindigen. Ik ben er dan ook niet helemaal gerust op dat de hype waargemaakt gaat worden, al gun ik ze van harte een succesje na veel min of meer onterecht lage klasseringen. Vooral vorig jaar verdiende veel beter dan één na laatste.
Sowieso hebben de Fransen altijd wel heel veel ongeluk met hun startposities. Het wordt tijd dat de productie hen een keertje een goede positie geeft, want de afgelopen jaren was het aldoor wel heel erg bar.

3. Italië: Francesca Michielin - No Degree of Separation
Italië is sinds hun terugkeer in 2011 met het geweldige Madness of Love (nog steeds mijn favoriete inzending van dit decennium) een land dat elk jaar weer in mijn top 3 staat. Niet alleen dat jaar, maar ook in 2013 en 2015 leverde het land zelfs mijn favoriete inzending. Enkel in 2014 kon de Italiaanse inzending me niet bekoren, en dat jaar eindigde het land wat mij betreft dan ook terecht niet erg hoog. Al met al is Italië toch wel mijn favoriete Eurosivieland sinds hun terugkeer.
Dit jaar komt daar niet veel verandering in. Ik snap de meningen wel die hier gedeeld worden over dat het te belegen zou zijn, maar ik kan er toch niet omheen dat Italië dit jaar opnieuw weer mijn favoriet is. Nu hou ik heel erg van Italiaanse popmuziek en het San Remo festival volg ik dan ook al jaren (ook al voordat Italië terugkeerde op het Songfestival) en dit is typisch een nummer met een San Remo sound. Nogmaals snap ik dat het belegen kan klinken, maar voor mij klinkt dit echt heerlijk traditioneel met een modern sausje. Het nummer weet een bepaalde snaar bij me te raken dat het me blijft boeien en dat heb ik maar bij weinig nummers dit jaar.
Het is niet mijn favoriete Italiaanse inzending van de afgelopen jaren, maar dat is vooral omdat ik dit sowieso een niet al te denderend jaar vind. Vooralsnog is dit echter wel mijn hoogtepunt.

4. Spanje: Barei - Say Yay!
In eerste instantie vond ik dit maar een vervelende inzending. Vooral veel geschreeuw en 'say-yayayayay' met een goedkoop dancedeuntje op de achtergrond. Ik ergerde me vooral aan de massale adoratie die er klonk op deze inzending. Net als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vind ik Spanje een Big 5 land dat vaak onterecht wordt afgestraft met goede nummers en dat uitgerekend een van hun minste inzendingen in jaren zo gehyped wordt als zijnde een of ander meesterwerk vind ik behoorlijk onterecht.
Nu mijn ergernis daaromtrent wat is gaan rusten en ik het nummer meerdere malen heb gehoord vind ik toch dat het wel wat heeft. Als je totaal niet erover nadenkt en het nummer (vooral de clip) luistert met totaal geen kritische blik dan is het wel een lekker vrolijk nummer. Van de drie feestnummers deze editie (België en Finland vissen in dezelfde vijver) vind ik deze in ieder geval de beste. Maar nog steeds geen topper wat mij betreft.

5. Verenigd Koninkrijk: Joe and Jake – You’re Not Alone
Het Verenigd Koninkrijk is al jaren een beetje het lachertje van het festival. Het land waar zoveel goede muzikanten vandaan komen scoort jaar na jaar weer slecht. Persoonlijk vind ik hun inzendingen zelden echt slecht en qua nummers verdienen ze vaak beter dan ze krijgen (zelfs het nummer van vorig jaar luister ik nog regelmatig, al denk ik dat ik dat maar als een guilty pleasure moet beschouwen). Dit is echter een land waar de desinteresse en het gebrek aan durf vanaf druipt. Elke inzending blijft veilig binnen de lijntjes zonder het lef om op te vallen en ook aan de podiumpresentatie wordt altijd schandalig weinig aandacht en tijd besteed. Het VK doet me erg denken aan Nederland pre-Anouk: zelden waren we nou echt het slechtst, maar het was echt het gebrek aan durf en inzet dat onze inzendingen nooit opvielen en nooit boven het maaiveld uitstegen.
De inzending van dit jaar voldoet nog altijd volledig aan de ‘laten we vooral keurig binnen de lijntjes blijven’ traditie van het VK op het Songfestival, al is het ook zo slecht nog niet. Het nummer is eigenlijk best prettig om naar te luisteren en de jongens zingen goed live. Ik gun de Britten in ieder geval een prima middenmoot positie, wat in hun geval al als een overwinning kan worden beschouwd ten opzichte van vorige jaren.
Misschien een beetje off-topic, maar wat was de nationale finale trouwens complete bagger zeg. Niet alleen de inzendingen zelf, maar ook die jury was om te huilen. Alleen maar positief geluid en alles was een potentiele winnaar. Puh-lease…

6. Zweden: Frans – If I Were Sorry
Dit jaar heb ik voor het eerst Melodifestivalen gevolgd en dat is me erg goed bevallen. Hoewel ik ook heb vernomen dat dit een wat minder jaar was, maar ach, daar merk ik toch niet veel van. Van mij hadden zowel Frans als Oscar Zia mogen winnen, maar ik ben blij met de winst van Frans. Het is een nummer dat je niet zo gauw van de Zweden verwacht, die toch gauw met bombast komen en gelikte acts met gimmicks. Ook al heeft Zweden veel kwaliteit afgeleverd de laatste jaren, ik moet toch zeggen dat ik deze sound meer waardeer. Het enige wat ik minder vind aan dit nummer is dat het wel heel erg voortkabbelt, maar na een aantal luisterbeurten heb ik daar al niet zoveel last meer van.
Het niet-zo-typisch-Eurovisie-Zweeds gehalte kan misschien ook ten grondslag liggen aan het gebrek aan waardering dat dit nummer ontvangt van het buitenland. In de grote polls doen ze het nog goed, maar de Youtube rankings en de ontvangst op buitenlandse fora zijn overwegend negatief. Jammer, want dit vind ik echt best aardig. Al zit een zevende overwinning er wat mij betreft echt niet in.

Eerste halve finale:

Dit vind ik nou echt een verschrikkelijk nummer dat wat mij betreft in de halve finale mag stranden, maar ik vrees er heel erg voor. Het blijft Armenië die met het nog ergere Boom Boom in 2011 bijna in de finale kwamen, dus niets is onmogelijk. Ook wordt dit nummer nog best goed ontvangen internationaal.
Iveta schreeuwt, knauwt, snauwt en kreunt haarzelf het nummer door, dat qua melodie niet bijzonder is en qua productie erg goedkoop aanvoelt. Ook ben ik erg benieuwd naar de live versie, want van de studioversie druipt de autocue af. Met slechte zang kan dit een potentiele trainwreck zijn op het podium. Hoewel, dan nog blijft het Armenië…

2. Finland: Sandhja – Sing It Away
Dit is nou echt een nummer waar ik niets op tegen heb, maar ik heb er ook niets voor. Het is aanstekelijk en vrolijk, maar echt bijblijven doet het niet. Het is allemaal net wat te plat en nietszeggend om ook echt een indruk achter te laten.
Wat mij betreft haalt dit niet de finale in een halve finale die best sterk is. Veel andere inzendingen zijn gewoon beter.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Verenigd Koninkrijk
6. Spanje
7. Finland
8. Armenië

Ok. Ik zwicht. Ik had me voorgenomen de nummers niet van tevoren te luisteren, maar helaas. Ik vind dit forum gewoon te leuk!

1. Duitsland. Ik vind dit een redelijk nummer. Ik snap de vergelijking met Lana del Rey (in het begin). Op de begeleiding kun je soms Umbrella van Rihanna zingen. Het refrein is me iets te simpel waardoor het al snel zal gaan vervelen vrees ik.

2. Frankrijk. Ja deze had ik stiekem al gehoord. Wat een heerlijk en fris nummer! Het nummer van Lisa vorig jaar vond ik prachtig, maar bevalt me ook wel! Ik ben wel erg benieuwd hoe hij het live zal zingen en hoe zijn podiumpresentatie zal zijn! Maargoed: we oordelen hier (nog) alleen op het nummer en dat is gewoon dik in orde!

3. Italië. Ik vind dit wel een mooi nummer, maar denk tegelijk dat ik het niet te vaak moet horen, omdat ik vrees dat het snel verveelt. Ik vind de taal wel erg mooi naar voren komen. Het blijft echter niet hangen bij mij. Ik zal het bij het songfestival zelf wel herkennen als ik het dan weer eens hoor, maar indruk maken doet het niet.

4. Spanje. Lekkere stem, tempo is ook lekker. Ik denk echter niet dat dit indruk gaat maken. Ik vind het wel een aardig liedje om eens langs te horen komen maar verder ook niet meer.

5. Verenigd Koninkrijk. Ja oké wel leuk maar verre van bijzonder. Als ze het live goed brengen zal het geen plaspauze betekenen maar ik ben dit jaar zeker niet voor het Verenigd Koninkrijk.

6. Zweden. Ik ben zwedofiel als het op het songfestival aankomt. Zweden staat bijna altijd in mijn top 5 bijdragen en daarvan ook vaak op 1. Sinds 2012 kijk ik de Melodifestivalen en ben ik vaak onder de indruk van het feit dat Zweden vaak het sterkste nummer kiest. Dit jaar is dat echter niet zo.... Het sterkste nummer (Isa- I Will Wait. Had hele hoge ogen kunnen gooien) strandde in de 'andra chansen' en er zaten veel sterke nummers in de finale (Ace Wilder, Wiktoria, Robin Bengtsson, Molly Sandén) maar nee ze sturen een saai, slecht gezongen niemandsdalletje dat wel verschrikkelijk irritant blijft hangen. Ik krijg het gevoel dat ze Frans vanwege zijn looks hebben gestuurd, maar dit is de eerste Zweedse bijdrage in de 18 trouwe jaren die ik Songfestival kijk die me absoluut niet bevalt! Enorm jammer!
----
1. Armenië. In het refrein na het 'woehoeee' doet ze me soms wat denken aan Michael Jackson (weet niet zo goed waarom, maar het zit in haar stem). Ik vind dit een interessante bijdrage. Lekkere energie en goed nummer, maar tegelijkertijd weet ik ook dat Armenië en Azerbeidzjan soms imposante studioversies afleveren en er dan live niks van bakken. We zullen het zien.

2. Finland. Het begint zo goed, maar dan komt het bloedirritante refrein! Blegh!

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Italië
3. Armenië
4. Duitsland
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Zweden
8. Finland

Aoibhin Het is zoveel leuker om verschillende meningen te lezen, verhoogt de pret.

Emile93: stiekem op gehoopt natuurlijk. Tof!

Minder tof nieuws is dat Roger Cicero, deelnemer voor Duitsland in 2007 op 45-jarige leeftijd is overleden. Na een concert werd ie getroffen door een beroerte.

Dankje! Voel me weer heel welkom

3. Griekenland: Argo - Utopian Land

Griekenland. Tja, ze halen de finale altijd wel en die 12 punten van Cyprus zijn verzekerd. Het zal wel nooit veranderen. Nog negen plaatsen over voor Douwe Bob zullen we maar zeggen.

Toch heeft het land maar 1 keer gewonnen en dat was in 2005.

Argo gaat dat kunstje niet nog een keer flikken met deze semi-etnische rammelpop. Niks gelikte popsongs waar ze goed mee scoren maar een repeterend nummer waar kraak nog smaak aan zit.
Hou de plas dus nog maar even op en bewaar het voor deze nep-folklore.

Het gaat maar door en gaat maar door en nergens wordt het ook maar enigszins spannend. Dan mogen ze nog zo leuk een kunstzinnig, hip, zwartwit clipje tonen; op het podium valt dit toch door de mand?! Maar ja, 12 punten hebben ze gewoon al in de zak want Cyprus zit in dezelfde halve finale en de Griekse restaurants in Europa zullen wel gesloten blijven zodat er flink gestemd kan worden op Argo.

Terecht dat ze ongetwijfeld de finale halen? Roept u maar!

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Finland
6. Spanje
7. Italië
8. Armenië
9. Griekenland

Griekenland is voor mij een land dat vrijwel altijd gigantisch wordt overgewaardeerd, hoewel er ook een paar daadwerkelijk goede acts en/of heerlijke guilty pleasures tussen zitten.
Dit jaar hoop ik toch echt dat het voor het eerst voor gaat komen dat Griekenland de finale niet haalt. Het is al heel erg dringen in de semi en dit is echt duidelijk een van de mindere inzendingen. Toch vrees ik ervoor; het blijft Griekenland. Dat zou betekenen dat er in ieder geval een goede inzending onterecht moet sneuvelen in de halve finale.
Wat me stoort aan het nummer is dat het eigenlijk helemaal nergens heen gaat. Het dreint maar wat door en ik vind ook de stemmen erg vervelend klinken. Het riedeltje aan het begin vind ik nog wel aardig, maar daarna sukkelt de zwakke melodie maar flauwtjes door.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Zweden
5. Verenigd Koninkrijk
6. Spanje
7. Finland
8. Griekenland
9. Armenië

buizen
Echt gaaf dat Aoibhin ook meedoet, man wat een kennis en volgen van het ESF heb jij zo tussen de regels door lezend aan ervaring. Zou gewoon erg zonde zijn als je níét mee zou doen!
En wat een mooi uitgebreide bespiegeling op de halve finalisten tot-nu-toe-besproken

Emile93 idem dito!

Leuk dat meer mensen zo mee leven met dit topic, maar moest wel lachen om het al spreken over ófficieel' 'aanmelden' voor het topic, haha. nou zo (officieel aanmelden, en je dan ook verplichten tot iets: elk liedje bespreken bijvoorbeeld) zie ik het niet hoor. Toevallig dan wel over elk liedje van de halve finales totnutoe wat gezegd maar dat is geen garantie voor de toekomst. Kan ook wel eens een paar liedjes 'missen'. Maar misschien ook wel helemaal niet, ben sowieso - ja, door dit topic - al van plan het op TV gaan volgen m.i.v. de halve finales al (10 en 12 mei). Dat zegt alles.

Nederland zie ik dit jaar nog wel eens heel goed kunnen verrassen!

(afbeelding)

Tof dat Emile93 en Aoibhinook meedoen

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
3 Zweden ***
4 Italië ***
5 Duitsland **
6 Finland **
7 Armenië *
8 Griekenland *
9 Spanje *

Griekenland: Dit nummer begint leuk met folk invloeden, maar dan wordt het al snel vervelend. De stemmen vind ik echt niet mooi en Grieks klinkt ook niet als de meest romantische taal in mijn oren. *

buizen

Het thema beschouw ik als dansen op de vulkaan. Het is bekend wat Griekenland economisch en politiek en humaan allemaal heeft en nog steeds moet doorstaan. Utopia Land is zo'n beetje het meest tegenovergestelde van de feitelijke realiteit van Griekenland nu.
Deelname Eurovisie Song Festival als escape from reality.

With the rise of the rising sun
Dance with us and have some fun
With the rise of the rising sun
Joi'n with us for Utopian Land

Een electrische viool. Gerijgveterde zwart lederen laarzen. Mannen in zwarte gewaden en met kromzwaarden. Zal wel iets orthodox Grieks zijn? Een marathonloper? We zien het allemaal voorbij komen in de clip.
Nog ietsje meer nog dan m.b.t. Finland heb ik een zwak voor Griekenland. Ik gun ze veel, van harte.
Het is een kwestie van smaak en voorkeur dat ik zelfs dit liedje best mooi vindt. Maar tenzij* ze er tegen de tijd van de finales wat beats per minute bij op doen en graag met wat passionelere hoofdzang voorzie ik een flight of icarus.
Het nummer zal vrees ik neerstorten.

Houd deze deelname wel in portefeuille als '*underdog'.
Misschien gaat Griekenland ons nog verrassen. Ik hoop het.

buizen
Aoibhin schreef:
Wat me stoort aan het nummer is dat het eigenlijk helemaal nergens heen gaat. Het dreint maar wat door en ..

Muziek van andere culturen (Griekenland is toch mediterraan en grenst aan Azie, heel anders dan ons kikkerlandje) is vaak anders van arrangement. Het eten ook. Zo kop en staart als een pop of rock track in West Europa of USA klinkt is het vaak niet. Vaak wat zangeriger, op een thema. Ik vind het best mooi.

Ik hou juist heel erg van wat meer etnische muziek op het Songfestival. Vooral de Balkan inzendingen vind ik vaak goed, evenals veel Mediterraanse inzendingen en met de Kaukasuslanden is het vaak een beetje hit and miss, maar als ik het goed vind vind ik het dan ook erg goed.
Dit nummer vind ik gewoon niet zo heel erg goed. Het wat vergelijkbare Watch My Dance uit 2011 (rap met Griekse invloeden) kon me dan wel weer bekoren.

Echt tof om al deze meningen te lezen trouwens. Het is hier lekker druk dit jaar!

Aoibhin schreef:
Ik hou juist heel erg van wat meer etnische muziek op het Songfestival. Vooral de Balkan inzendingen vind ik vaak goed, evenals veel Mediterraanse inzendingen en met de Kaukasuslanden is het vaak een beetje hit and miss, maar als ik het goed vind vind ik het dan ook erg goed.
Dit nummer vind ik gewoon niet zo heel erg goed.

Ik had exact hetzelfde kunnen schrijven. Ik zou hiernaast ook graag de eigen taal weer ingevoerd zien en juist meer etnische invloeden. Beter dan de eenheidsworst die het nu steeds meer aan het worden is (en dank u Zweden om nu voor steeds meer landen nummers te leveren...not!).

Dit nummer uit Griekenland is gewoon zwak. Helaas.

buizen
Ok, dank voor de uitleg(gen).
Mooi dat meer mensen graag wat meer authentieke muziek (tekst) zouden willen.
Lenny Kuhr won ook maar mooi even ooit het Songfestival. Gewoon (juist) in het Nederlands

Even tussendoor: zouden we dan toch weer iets 'aparts' voorgeschoteld krijgen? Als Finland met monsterrock kan winnen en Oostenrijk met een bebaarde man in vrouwenkleding dan moet een naakte man met wolven ook lukken denken ze in Wit-Rusland. Ik zie het niet gebeuren wegens geen toestemming (en terecht lijkt me) maar je weet maar nooit

Wit-Rusland wil naakte man met wolven naar Eurovisie Songfestival sturen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

aERodynamIC schreef:
Even tussendoor: zouden we dan toch weer iets 'aparts' voorgeschoteld krijgen? Als Finland met monsterrock kan winnen en Oostenrijk met een bebaarde man in vrouwenkleding dan moet een naakte man met wolven ook lukken denken ze in Wit-Rusland. Ik zie het niet gebeuren wegens geen toestemming (en terecht lijkt me) maar je weet maar nooit

Wit-Rusland wil naakte man met wolven naar Eurovisie Songfestival sturen | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik had het gelezen en ga voor een 1 april grap

3. Griekenland. Het begin (voor de zang) voorspelt een heel ander nummer dan waarin het ontpopt vanaf het moment dat de zanglijnen ingezet worden. Dit kan verrassend werken, maar in dit geval vind ik het jammer. Het refrein is te kort waardoor het geen indruk maakt en gaandeweg het nummer te veel van hetzelfde is en dus saai wordt. De rap maakt op mij persoonlijk geen indruk en vind ik gewoonweg irritant. De verandering wat betreft het ritme in het laatste refrein komt heel raar over omdat het te kort is en zorgt voor een nóg dramatischer geheel. Griekenland zal wel weer scoren (doen ze altijd), maar wat mij betreft hoeft dit niet in de finale te staan!

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Italië
3. Armenië
4. Duitsland
5. Spanje
6. Verenigd Koninkrijk
7. Zweden
8. Finland
9. Griekenland

Het lijkt me ook niet dat dit gaat gebeuren. Dieren op het podium al helemaal niet en naakt lijkt me ook erg onwaarschijnlijk. Overigens denk ik dat dit sowieso een nummer is dat het niet gaat halen, hoeveel poespas ze er ook bij gaan halen. Een leuk relletje hebben ze dan weer wel om de boel nog wat in de aandacht te krijgen, maar het gaat denk ik niet veel zoden aan de dijk zetten.

aERodynamIC schreef:

die man wil ik niet naakt zien. Het nummer is natuurlijk zo slecht dat het opsmuk nodig heeft.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:47 uur

geplaatst: vandaag om 02:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.