MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Eurovisie Songfestival

zoeken in:
buizen
Dat gedoe met een eventuele naakte man en wolven op het podium is wel mooi, typisch Songfestival, er is altijd wel wat.
Minder fraai is dat Griekenland 'standaard' sowieso 12 punten zou krijgen (van Cyprus, en vice versa) en dat een draak van een song als die van Armenië waarschijnlijk toch ook wel weer hoog zal eindigen 'omdat het Armenie is'. Heb in elk geval 10 en 12 mei vrijgehouden, zit dan toch voor de buis..

4. Hongarije: Freddie - Pioneer

Voor Hongarije heb ik ook altijd wel een zwak: het land durft regelmatig wat 'apartere' nummers in te zenden die ook kwalitatief onderscheidend zijn. Zo vond ik de inzending van 2013 ByeAlex met Kedvesem, 2012 Compact Disco met Sound of Our Hearts, 2011 Kati wolf met What about My Dreams, 2007 Magdi Rúzsa met Unsubstantial Blues en de eerste inzending uit 1994 en Friderika Bayer met Kinek Mondjam el Vétkeimet allemaal erg sterk. En ook de niet genoemde jaren waren absoluut de moeite waard.

Als we de bookmakers en polls moeten geloven kan Freddie dit jaar best aardig gaan scoren want hij bivakkeert in de top 10. De man heeft de looks en een stem waar je van moet houden.
Ik gun het land eigenlijk wel eens de overwinning maar betwijfel of het dit jaar gaat gebeuren. Freddie gaat de finale wel halen lijkt me maar mij doet het nummer helaas niet zo veel. Het is niet slecht, maar het is wat belegen en suf. Niet helemaal mijn stijl ook.

Niks mis mee verder en zou dit gaan winnen dan kan ik daar goed mee leven maar verder is het mij net even te zoutloos. En hadden we die trommelaars onderhand nu niet gehad? Dat kan echt niet meer hoor Hongarije!

Benieuwd hoe jullie hier over denken. Dit zou wel eens een inzending kunnen zijn waar we van mening over verschillen. Bij mij dendert het nu de top 3 in maar dat zegt meer over de nummers daaronder

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Hongarije
4. Duitsland
5. Zweden
6. Finland
7. Spanje
8. Italië
9. Armenië
10. Griekenland

Ook ik ben al tijden fan van de Hongaarse inzendingen en onderhand is het een land waar ik elk jaar echt een beetje naar uitkijk voor wat ze gaan inzenden. Het is voor mij een land (Estland heeft dat ook een beetje) dat erg buiten buiten de comfort zone durft te treden en elk jaar weer met verrassende inzendingen komt.
Unsubstantial Blues van Magdi Ruzsa uit 2007 is nog altijd een van mijn favoriete inzendingen. Ook vind ik Hongarije sinds hun terugkeer in 2011 elk jaar weer heel sterk; met name 2011, 2013 en 2014 zijn favoriet.
Ook nu behoort Hongarije weer tot mijn favorieten. Ik moest in het begin even wennen aan het stemgeluid van Freddie, maar dit nummer had niet veel luisterbeurten nodig om mij om te krijgen. Ik vind de overgangen van de coupletten naar de refreinen heel mooi en het hele 'rustig epische' sfeertje vind ik erg goed overkomen. De trommels zijn inderdaad een beetje passé, al stoor ik me er ook niet erg aan.
Wat mij betreft wordt het dit jaar een prima uitslag voor de Hongaren. Mocht het winst worden dan kan ik daar ook goed mee leven. Na een hele rits aan sterke en gevarieerde inzendingen gun ik het ze wel.

1. Italië
2. Frankrijk
3. Hongarije
4. Duitsland
5. Zweden
6. Verenigd Koninkrijk
7. Spanje
8. Finland
9. Griekenland
10. Armenië

4. Hongarije
Grappig dat de 2 voorgangers van mij de inzendingen uit Hongarije hoog hebben zitten. Ik heb dat namelijk een stuk minder. Zo vond ik Kedvesem (2011) een van de saaiste nummers die de laatste 5 jaar is ingezonden en Running (2014) ging me ook al snel vervelen, daarentegen draai ik What About My Dreams (2011), Sound of Our Hearts (2012) en Wars For Nothing (2015) nog wel vaker. De beste inzending die Hongarije ooit heeft gestuurd, ben ik wel met mijn voorgangers eens. Nog steeds geniet ik op en top van Unsubstantial Blues van Magdi Ruzsa! Zoals Aoibhin terecht opmerkt een van mijn favoriete inzendingen ooit!

Terug naar Freddie. Ja hij heeft de looks. Hij heeft iets woest aantrekkelijks, al kan ik op de oorzaak daarvan nog niet helemaal mijn vinger leggen. Zijn stem is door de heesheid echter wel beperkt. Alsof hij zijn eigen stem in de weg zit. Het nummer klinkt daardoor in mijn oren ook niet helemaal vrij. Dat vind ik jammer, want het is in principe een goed nummer. Het zal wel een middenmoter worden op het songfestival. Was het nu maar Freddie die naakt met wolven op had willen treden...

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Italië
3. Hongarije
4. Armenië
5. Duitsland
6. Spanje
7. Verenigd Koninkrijk
8. Zweden
9. Finland
10. Griekenland

buizen

De zang is bij flarden amper verstaanbaar.
Het refrein is misschien als groots en meeslepend bedoeld.
De belichting is niet je van het.
Het liedje spreekt me niet zo aan.
Doet Freddie die trui echt aan?

http://www.wereldtheater.com/images/made/0dd1b8169aeaa56b/Douze_Points-Webfoto-1516-nw-brigitte_174_247.jpg

Toch ook maar een Toplijstje tot nu toe dan maar:
1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Spanje
4. Griekenland
5. Verenigd Koninkrijk
6. Zweden
7. Italië
8. Finland
9. Hongarije
10. Armenië

5. Kroatië: Nina Kraljić - Lighthouse

En Kroatië stuurt The Cranberries. Oh nee, toch niet. Nina Kraljić mag ervoor gaan zorgen om het land weer eens wat glans te geven want dat was de laatste jaren niet veel. Al vanaf 2010 halen ze de finale niet meer en de jaren daarvoor was het ook allemaal geen groots succes. In 1996 en 1999 scoorde Kroatië het best met die jaren een vierde plaats. Beide inzendingen vond ik toen ook erg geslaagd: Maja Blagdan met Sveta Ljubav in 1996 en Doris Dragović met Marija Magdalena in 1999.

Gaat het Nina lukken om weer eens de top 10 te halen? Dat lijkt me erg hoog gegrepen. Laten we het eerst maar eens hebben over het behalen van de finale. Het ziet er in de polls niet slecht uit want daar weet ze de top 10 te behalen.
Het is ook een behoorlijk veilig nummer te noemen. Een beetje Ierse inslag, nergens uit de band springend en verzorgd. Daarmee heb je gelijk wel het probleem te pakken bij deze inzending. Het is zo braafjes allemaal. Gezellig hoor, maar de neiging om een nieuwe bak koffie te zetten is vrij groot en dan zit ze ook nog eens in het eerste gedeelte van de avond...... misschien zijn die polls iets te optimistisch en de vraag is ook hoe ze het live gaat doen. In The Voice deed ze het blijkbaar goed, op het Songfestival gaan we het zien. Een winnaar hoor ik hier zeker niet, een finale plaats? Ik denk kantje boord. Gewoon een degelijk nummer, meer niet.

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Kroatië
4. Hongarije
5. Duitsland
6. Zweden
7. Finland
8. Spanje
9. Italië
10. Armenië
11. Griekenland

Overigens erg tof om de andere bijdrages te lezen!!!!

buizen
5. Kroatië: Nina Kraljić - Lighthouse

Discotheek Shakespeare in Split, Kroatië. Jaren '80. De eerste vakantie zonder je ouders maar met kameraad en vriendin naar de zon. Interrail. Een maand lang reizen met de trein door gans Europa en wij zetten koers naar Split. Wat een fantastische nieuwe dingen maakten we allemaal weer mee zeg.
Ook op het amoureuze vlak.
Moet er aan denken als ik in de clip die golven die tegen de rotsen slaan zie. Discotheek Shakespeare was ook op zo'n punt, waar de golven op de rotsen sloegen. Zwijmel.

Dit liedje kon nog best wel eens wat gaan worden! Je hebt met de clip alleen geen idee van de podiumpresentatie of überhaupt hoe de artiest er uit ziet. Als de enigszins bombastische kleur van de song ook visueel vorm kan worden gegeven door een knaller van een presentie dan zou Nina Kraljić (alle namen uit voormalig Joegoslavië eindigen op ..ić) maar zo eens met één been in de finale kunnen staan.
Thumbs up. Heb wel een zwak voor Kroatië.
http://www.republika.ba/wp-content/uploads/2016/03/nina-kraljic-400x260.jpg

Het wordt steeds leuker zo met dit soort anekdotes!

Leuke stukjes weer aERodynamIC en buizen!

5. Kroatië: Nina Kraljic - Lighthouse

Kroatië is een land waar ik op het Songfestival echt heel weinig mee heb. Veelal vind ik hun nummers te niksig, te belegen, te saai of raar zonder dat het een guilty pleasure wordt. Zeker de afgelopen jaren vond ik de Kroatische inzendingen maar opvulmateriaal; niet het slechtste dat er tussen zat, maar verder deed het me niets.
Dit jaar zijn ze terug na twee jaar afwezigheid, en hoe. Het nummer pakte me niet meteen, maar na een paar luisterbeurten is dit inmiddels een van mijn favorieten. Het nummer heeft ergens wel iets Iers en ik ben een groot liefhebber van zulke muziek. Het nummer heeft iets heel erg mysterieus en sfeervols. Ook vind ik dat de stem van Nina een bijzondere kleur heeft; ik vind het interessant om naar haar te luisteren. Nu is het natuurlijk nog afwachten hoe het live allemaal wordt gebracht. De loting valt inderdaad niet mee voor dit soort nummer en de voorspellingen zijn wellicht wat te optimistisch. Toch zie ik dit wel als een kanshebber als de zang in orde blijkt te zijn en de act het mysterieuze sfeertje uit de studioversie weet over te brengen.

1. Italië
2. Kroatië
3. Frankrijk
4. Hongarije
5. Duitsland
6. Zweden
7. Verenigd Koninkrijk
8. Spanje
9. Finland
10. Griekenland
11. Armenië

5. Kroatië.
Tja. Kroatië... Ik heb ook niet zo veel met het land op het songfestival. Danijela met Neka Mi Ne Svane uit 1998, het eerste jaar dat ik keek als 5 jarig mannetje, vind ik nog steeds erg sterk. Ook Feminnem heeft destijds indruk op me gemaakt. In 2010 deden zij mee met Lako Je Sve. Live niet geweldig maar de studioversie raakte me zodanig dat ik een cd van ze heb gekocht, die ik nog steeds af en toe opzet.

Verder naar Nina Kraljic. Lighthouse is zeker geen slecht nummer maar enorm opvallen doet het ook niet. Desalniettemin doet het nummer het in de bookmakers prima. De sfeer van het nummer vind ik aangenaam. Als ze het live goed zingt en de podiumpresentatie in orde is, mag dit van mij gerust door naar de finale!

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Kroatië
3. Italië
4. Hongarije
5. Armenië
6. Duitsland
7. Spanje
8. Verenigd Koninkrijk
9. Zweden
10. Finland
11. Griekenland

Ik kom weer even achter waarvoor excuses.

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
2 Verenigd Koninkrijk ****
3 Hongarije ***
4 Zweden ***
5 Italië ***
6 Duitsland **
7 Kroatië **
8 Finland **
9 Armenië *
10 Griekenland *
11 Spanje *

Hongarije: In een faire wereld had Hongarije al minstens éénmaal het songfestival gewonnen met Unsubstantial blues. Ook de bijdrage van Nox Forogj, világ! wordt hier nog regelmatig beluisterd. Naar Freddie dan en zijn Pioneers. Sterke compositie, maar de stem van de zanger verpest het een klein beetje voor mij. De lichtjes van het achtergrondkoor doen me aan Star Wars denken. En die trommels hebben we idd wel gehad. *** met een betere zanger ****

Kroatië: Ook Kroatië heeft vaker leuke bijdrages gehad en al zeker in de tijd toen het nog Joegoslavië was. Lighthouse valt echter niet in die categorie. Een gemiddeld leuke popsong zoals er dit jaar heel wat in zitten. Ik ga er mijn radio niet voor verdraaien van post, maar ga dit ook niet zelf kiezen **

En zo zijn we weer mee

Barei van Spanje kan het in elk geval goed live zingen!!!! Althans... Akoestisch is het dik in orde!

6. Moldavië: Lidia Isac - Falling Stars

Moldavië doet sinds 2005 mee en stuurde toen gelijk al het fantastische Zdob și Zdub. Prompt werden ze 6e met hun trommelende oma. De Red Hot Chili Peppers op z'n Moldavisch. Ik hield ervan. Zes jaar daarna deden ze opnieuw een poging en werden toen 12e.

Het succes van de eerste keer is tot nu toe nog niet geëvenaard of verbeterd. Dat gaat dit jaar dus ook niet gebeuren. Moet je maar niet zo'n saai lichtgewicht nummertje insturen. En dan heb je de pech dat er dit jaar meer van dit soort uptempo popliedjes meedoen. Nee, sorry meid. Dat gaat het niet worden zo. Je zal vast je best doen, maar na 1 minuut weet ik al niet meer hoe het nummer gaat.

Falling...eh wat ook alweer?!

1. Frankrijk
2. Verenigd Koninkrijk
3. Kroatië
4. Hongarije
5. Duitsland
6. Zweden
7. Finland
8. Spanje
9. Italië
10. Armenië
11. Griekenland
12. Moldavië

6. Moldavie: Lidia Isac - Falling Stars

Moldavië zit al jaren in een diep dal als het op kwaliteit aankomt en ook de inzending van dit jaar kan de kwaliteit niet weer omhoog krikken. Erg jammer vind ik wel, want Moldavië vond ik altijd een land met heel boeiende inzendingen. Net als aERodynamIC vind ik Boonika bate toba van Zdob si Zdub uit 2005 echt een geweldig lied dat ik ook nog regelmatig luister. Hun nummer So Lucky uit 2011 vond ik wat minder, maar ook nog steeds goed. De enige Moldavische inzendingen die me niet konden bekoren komen uit 2006, 2008, 2014 en 2015. Ook tof van Moldavië als Songfestivalland vind ik dat ze als straatarm land toch elk jaar weer wat goeds van de act weten te maken. Zelfs in de naar mijn idee mindere jaren die ik net noemde stuurden ze prima acts die het nummer wisten te complimenteren.

Mijn probleem met de inzending van dit jaar zit hem niet eens zozeer in het nummer. Tuurlijk is het allemaal niet heel erg origineel, maar ik vind de melodie nog best wel wat hebben. Wat het voor mij allemaal naar beneden haalt is de zeer onzekere live zang van Lidia. De hoge noten zitten er continu naast of knijpen er tegenaan. Een heel goede zangeres had van dit nummer nog best wel eens wat kunnen maken en de Moldaviërs kennende zullen ze met weinig middelen en geld ook nog best een aardige podiumpresentatie weten te creëren. Echter blijft dit een niet al te bijzonder nummer en met zo'n onzekere stem en slechte loting is dit in de sterke halve finale natuurlijk kansloos.
Hopelijk probeert Moldavië het volgend jaar weer opnieuw met een wat beter nummer.

1. Italië
2. Kroatië
3. Frankrijk
4. Hongarije
5. Duitsland
6. Zweden
7. Verenigd Koninkrijk
8. Spanje
9. Finland
10. Moldavië
11. Griekenland
12. Armenië

6. Moldavië.

1e associatie: O Mie!!! Wat een geweldig nummer was dat zeg!!!! Heerlijk! Naast O Mie (2013) vind ik Wild Soul (2014) en Lautar (2012) prima te pruimen! Van ZDOB (SI) ZDUB heb ik echter niet zo'n hoge hoed op (woordspeling)

Falling Stars is echter een stukje minder en een deuntje dat goedkoop aandoet. Desalniettemin, vind ik het niet het stomste nummer van dit jaar. Een middenmoter voor mij. Niet bijzonder, maar ook niet verschrikkelijk.

Toplijstje:
1. Frankrijk
2. Kroatië
3. Italië
4. Spanje (gestegen)
5. Hongarije
6. Armenië
7. Duitsland
8. Moldavië
9. Verenigd Koninkrijk
10. Zweden
11. Finland
12. Griekenland

buizen
6. Moldavië: Lidia Isac - Falling Stars

Het is een clip of wat is het eigenlijk met weinig opsmuk. Lidia tegen een wand in een fotostudio. En iemand die af en toe vanaf (buiten beeld, dat zie je niet) een trap zilveren sterretjes naar beneden strooit.
Als het liedje maar goed is.
Dat is het wel maar niet echt bijzonder.
Heb 't tweemaal achter elkaar gedraaid en de tweede keer is er niet meer herkenning of dat je 't nog wel eens zou willen luisteren. Vrees dat het onderste regionen á middenmoot wordt.
Ben wel benieuwd naar wat de podiumpresentatie zal zijn, misschien toch wat meer opsmuk.

buizen
Even een vraag:
Hoe zien/beschouwen jullie je Toplijst? Zijn dat je persoonlijke favorieten/voorkeuren of is het de lijst van ingeschatte kansen (op de eindscore) van de inzendingen? Of zijn die twee bij jullie hetzelfde?

Mijn toplijst in dit topic is echt volledig gebaseerd op mijn eigen voorkeuren. Ik houd ook vaak een lijstje bij per halve finale (en daarna finale) van wat ik denk hoe alles gaat scoren, maar op dit moment valt er nog erg weinig over te zeggen. Van veel inzendingen hebben we nog geen live versie gehoord en ook de act maakt vaak zoveel verschil uit (de Common Linnets blijven een goed voorbeeld daarvan) dat het nu nog alle kanten op kan. Mijn voorspellingslijstje is nu dan ook vooral gebaseerd op de loting van de halve finales, de ontvangst op polls en YouTube (hoewel die er soms ook wel naast zitten) en het feit dat sommige landen het vaak sowieso wel goed doen. Deze lijst zal ongetwijfeld veel worden aangepast tijdens de repetitieweek als het duidelijk wordt hoe alles eruit komt te zien, en ook mijn favorietenlijstje zal dan ongetwijfeld een beetje worden aangepast.
En jij buizen?

buizen
In beginsel begon ik ook m'n persoonlijke favorieten (wat is het mooiste liedje) op te noemen maar gaandeweg het topic bemerk ik ook een behoefte aan wat bespiegeling op wie je nou denkt dat de meeste kans maakt, het songfestivalcircus kennende.
Maar dat komt vast nog wel aan bod.

Dan houd ik ook een toplijst aan puur gebaseerd op persoonlijke voorkeur, Aoibhin.
Misschien dan t.z.t. tussen haakje achter een lied de geschatte eindplek.
http://www.eurovision.tv/save-files/resizes/1d/2e/db/62/05/a4/5d/ba/d6/58/c3/33/ec/04/56/b6/AP4_5522.jpg

Mijn lijst is gebaseerd op persoonlijke voorkeur aan de hand van de studioversies (ik ken ook aardig wat live vertolkingen van de liedjes).

Pas na het festival maak ik een definitieve lijst op naar aanleiding van het gebodene op het festival zelf. Dat zorgt soms best voor verrassingen.

Zo was Engelbert Humperdinck een torenhoge favoriet van mij. Prachtig nummer. Maar live was het tenenkrommend. Maar ook andersom stijgen nummers ineens in achting door een goede opvoering.

Als ik alle nummers heb besproken zal ik ook een 'voorspelling' geven. Maar eigenlijk doe ik dat al in mijn stukjes hier

Neem Douwe Bob: die zakt steeds verder weg bij de bookmakers en in de polls, maar wie weet komt ie met een prachtige opvoering en stijgen de kansen weer. The Common Linnets waren het beste voorbeeld dat we maar konden hebben. Door de opvoering die bekend werd tijdens de repetities stegen de kansen ineens en werden we steeds vaker getipt om in de top 5 terecht te komen.

We weten allemaal dat die baard ons van de winst heeft afgehouden

Ik maak mijn lijst op basis van de studioversies en op basis van mijn smaak (wat andere dan denken telt niet mee voor mijn lijst). Daarnaast maak ik op avond zelf tijdens de pauze een voorspelling van wat door zal gaan en wat niet. Omdat alles ook afhangt van de liveprestaties en dat kan wel eens tegenvallen. Zo was ik vorig jaar enorme fan van de Macedonische inzending tot ik het live hoorde brengen.

Mijn lijst:
1 Frankrijk ****
2 Verenigd Koninkrijk ****
3 Hongarije ***
4 Zweden ***
5 Italië ***
6 Duitsland **
7 Moldavië **
8 Kroatië **
9 Finland **
10 Armenië *
11 Griekenland *
12 Spanje *

Moldavië: Veel kan ik me eigenlijk niet meer herinneren van Moldavische inzendingen of het moet de eerste inzending zijn (hier al vaker vermeld) en deze van vorig jaar (I want your love vind ik stiekem toch een leuk nummer).

De inzending van dit jaar is niet echt mijn genre van muziek, maar het is wel goed gemaakt en het refrein blijft bij mij wel hangen. Voor mij is het toch een middenmoter in deze editie. **

7. Nederland: Douwe Bob - Slow Down

Gewoon één van de beste liedjes dit jaar. Punt.

Maar...... ik hink steeds meer op twee gedachten bij deze inzending. Toen ik het voor het eerst hoorde voelde ik gelijk dat dit wel goed zou komen. Finale moest met gemak te halen zijn en daar een top 10 notering. Het beviel me ook prima.

Nu ben ik daar minder zeker van. Niet omdat Douwe het in de polls en bij de bookmakers niet zo denderend doet (hij zou de finale nu zelfs net niet halen) maar omdat het nummer me steeds meer tegen begint te staan. Het herhalende begint me te vervelen. Ter vergelijk: bij The Common Linnets ging dat andersom. De eerste keer vond ik het wat zwakjes, maar het werd steeds beter en de presentatie maakte het een topper. Hun album draai ik nog steeds met veel plezier.

Terug naar Douwe. Er wordt gezegd dat hij een zeer bijzondere podium presentatie zal geven. 'Niet eerder vertoond, en nee, geen circus act'. Als ze dat zeggen wordt mijn wantrouwen groot, want ook Trijntje zou heel bijzonder in beeld worden gebracht vorig jaar door dezelfde regisseur als die van The Common Linnets. We weten inmiddels allemaal hoe belachelijk dat werd.

Ja, ik vind dit nummer ondanks mijn kritiek nog steeds één van de betere dit jaar. Ja, hij zou het verdorie gewoon moeten kunnen halen. Maar hebben we hier de opvolger van 'Dingedong'? Ik vrees toch van niet, en laten we nu eerst maar eens hopen op het überhaupt behalen van de finale. Ook voor ons landje als deelnemer (want we zijn één van de slechtst presterende de laatste jaren), want nu is er uiteindelijk interesse vanuit de serieuzere artiesten en het zou jammer zijn als dat weer verdampt. Het is Douwe Bob gegund om ver te komen. Laten we hopen dat die ongunstige startplek (dinsdag wordt het definitief bekend gemaakt) ook niet al te veel nadeel oplevert.

1. Nederland
2. Frankrijk
3. Verenigd Koninkrijk
4. Kroatië
5. Hongarije
6. Duitsland
7. Zweden
8. Finland
9. Spanje
10. Italië
11. Armenië
12. Griekenland
13. Moldavië

Wat betreft toplijstjes sluit ik me volledig aan bij iedereen hierboven!

Beoordeling van Nederland komt later, als ik op mijn laptop zit

Mijn lijst:
1 Nederland *****
2 Frankrijk ****
3 Verenigd Koninkrijk ****
4 Hongarije ***
5 Zweden ***
6 Italië ***
7 Duitsland **
8 Moldavië **
9 Kroatië **
10 Finland **
11 Armenië *
12 Griekenland *
13 Spanje *

Nederland: Nederland is samen met Zweden een van mijn favoriete songfestivallanden aller tijden. Liedjes als Hemel & Aarde, Vrede, De Troubadour, De Mallemolen, De Eerste Keer, Ding-A-Dong, 'n Beetje, Het Is Een Wonder, Ik Hou Van Jou, ... (ik kan nog wel even doorgaan) worden ten huize Cerclezot nog steeds gedraaid en lang niet alleen tijdens de songfestivalperiode. Dit jaar is dat niet anders en Slow Down van Douwe Bob begint nog steeds te groeien. Willen jullie Douwe Bob niet ruilen met onze Laura Tesoro? Douwe Bob is ook een van de mooiste mannen aanwezig op het songfestival dit jaar. Hij krijgt van mij de maximumscore en ik ga me de komende weken wat meer verdiepen in de man zijn muziek. Hij outte zich als biseksueel en dat in een wereld waar biseksuelen nog altijd vaak commentaar krijgen van zowel hetero's als homo's (weet ik uit eigen ondervinding) zo dat toont dat hij ook nog eens ballen aan zijn lijf heeft. Jammer genoeg mag ik niet stemmen in de eerste halve finale op Nederland. *****

7. Nederland: Douwe Bob - Slow Down

Mijn verwachtingen waren hoog gespannen voor Douwe Bob, aangezien ik veel van zijn nummers wel kan waarderen en hij overkomt als een muzikale jongen die heel goed weet waar hij mee bezig is. Ik was vorig jaar de enige in mijn directe omgeving die meteen al heel erg negatief was toen bekend werd dat Trijntje naar het Songfestival zou gaan. Met alleen een prima zangeres ga je het niet redden; het nummer, de podiumpresentatie en de algehele inzet zijn allemaal veel belangrijker. Dat laatste leek meteen al helemaal nergens op, met Trijntje die zoiets had van 'het lijkt mij wel leuk om ook een keer mee te maken', om vervolgens zomaar even een demoliedje van Anouk haar computer te halen en dat maar bekend te maken als inzending om vervolgens maandenlang niets te doen en een week van tevoren nog even bepalen wat ze aan wilde trekken. Vanaf de eerste interviews na de bekendmaking van haar als artiest zag ik de laksheid en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel er al vanaf spatten en toen wist ik al dat het niets zou worden. Trijntje lijkt me een prima mens, maar volgens mij wist ze totaal niet waar ze aan begon.
Dit jaar lijkt het qua inzet in ieder geval al een stuk beter te gaan, want al maanden deelt Douwe Bob al zijn voorbereidingen met social media en hij lijkt er echt aandacht aan te besteden. 'Ik ga voor goud' zei hij al, en hoewel ik het dit jaar niet zie gebeuren vind ik het in ieder geval al tof om te zien dat hij er zo zijn best voor doet.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel meer van het nummer had verwacht, maar dat neemt niet weg dat ik het nog steeds een van de betere inzendingen vind dit jaar. Slow Down bleef bij mij meteen al hangen en het hele lied heeft een lekker laid-back feelgood sfeertje. Ook qua algehele kwaliteit ligt het nummer mijlenver voor veel andere inzendingen dit jaar. Eigenlijk mijn enige puntje van kritiek tot nu toe is het herhalende einde, wat wel vaker wordt genoemd als het zwakke punt aan het nummer. Hopelijk is de act straks overtuigend genoeg om daar toch iets mee te gaan doen dat het repetitieve aan het nummer juist positief wordt benut.
Als het puur op mijn smaak en mening aankomt zeilt Douwe makkelijk door naar de finale om daar vervolgens in de top 10 te eindigen, maarja, wie ben ik... Hij doet het vooralsnog niet zo best in de voorspellingen en om heel eerlijk te zijn snap ik niet zo goed waarom. Natuurlijk is het de sterkste halve finale van de twee met veel landen die het sowieso wel goed gaan doen, maar Slow Down is het enige nummer in zijn soort op het festival dit jaar en dat moet toch zeker op gaan vallen. Bovendien is het kwalitatief allemaal in orde, dus sommige vernietigende reviews snap ik niet zo. Hopelijk horen we dinsdag dat de loting meevalt (ik hoop zelf vlak na of voor bijv. Rusland of Armenië, zodat Slow Down nog meer opvalt in contrast met spektakel). Ik verwacht in ieder geval niet dat ze Nederland laten openen of als 2e, omdat het ook gewoon niet echt een goede showopener is. We zullen zien.

1. Italië
2. Kroatië
3. Nederland
4. Frankrijk
5. Hongarije
6. Duitsland
7. Zweden
8. Verenigd Koninkrijk
9. Spanje
10. Finland
11. Moldavië
12. Griekenland
13. Armenië

Cerclezot schreef:
Jammer genoeg mag ik niet stemmen in de eerste halve finale op Nederland. *****

Dat is sowieso pech voor ons beider landen want we gunnen elkaar meestal wel wat punten en we hebben ze dit jaar zeker hard nodig denk ik.

Overigens vind ik Nederland juist één van de wat mindere Songfestival landen.

buizen
Ben loeibenieuwd naar wat Douwe ervan bakt op de halvefinalepresentatie.
De clip (visueel) is wat grauw, het regent, bruine kleuren.
De presentatie zal ...
.. ja hoe zal de presentatie zijn?

Was het vroeger niet zo dat een liedje nog helemaal niet gedraaid mocht, vantevoren, op de radio?
Nu hebben veel mensen, en ook de jury, de liedjes natuurlijk al heel vaak gehoord.

Ook als ik Slow Down vaker hoor blijf ik het een song vinden die met kop en schouders boven het andere aanbod uitsteekt. Denk dat je er in de auto als het op de radio voorbij komt ook harder van gaat rijden.
Amir van Frankrijk is ook een mooie man.

1. Nederland
2. Frankrijk
3. Duitsland
4. Spanje
5. Griekenland
6. Verenigd Koninkrijk
7. Zweden
8. Italië
9. Kroatie
10. Moldavie
11. Armenië
12. Hongarije
13. Finland

buizen
Zie net dat de 3FM Awards op TV komen. Met een podium-optreden van Douwe Bob. Nl.3.

"Onder anderen The Common Linnets, ....... en Douwe Bob .. betraden het podium voor hun muzikale bijdrage aan deze feestelijke avond. En ja, de drank vloeide, geheel volgens de traditie van de 3FM Awards, ook dit jaar rijkelijk. En dat levert weer leuke beelden op van artiesten die lichtelijk aangeschoten voor de camera verschijnen."

(afbeelding)

8. Rusland: Sergej Lazarev - You Are the Only One

Zouden we zonet naar de winnaar van 2016 hebben zitten kijken? De polls en bookmakers zijn gunstig maar die kunnen er qua winst nogal eens naast zitten (het varieert een beetje maar top 5 zie je telkens wel terug komen).
Rusland als land mag dan misschien niet zo populair zijn (herinneren we het boe-geroep nog) maar vorig jaar werd Polina toch maar mooi tweede.

Ik zie Rusland wel winnen. De kritiek is dat het nummer wat gedateerd klinkt, maar dat is wel vaker geen probleem gebleken in het verleden. De man ziet er niet verkeerd uit en dat weet hij uit te buiten, de clip is gelikt en doet denken aan de winnaar van vorig jaar (afwachten wat de act op het podium gaat zijn maar dat zal ongetwijfeld in de trant van de clip wezen).
En het nummer klinkt gewoon catchy. Hoe stom ook: ergens wil ik dit nummer helemaal niet leuk vinden maar van alle inzendingen pakt dit mij wel het makkelijkst en vind ik het best een fijn nummer. Gedateerd? Zal best. Er staat met grote letters 'kanshebber op de winst' op en Rusland scoort al vier jaar op rij een dikke top 10 notering (2012: 2, 2013: 5, 2014: 7, 2015: 2) en zal dat nu ongetwijfeld gaan aanvullen.

Dit gaan we dus zeker in de top 5 zien eindigen en ik gok op winst (ik zou zo snel geen andere zekere kandidaat weten dit jaar). Of het dan 'terecht' is of dat ik er blij mee zou zijn is wat anders. In elk geval scoort het in mijn lijstje ook niet beroerd en het een 'guilty pleasure' noemen gaat iets te ver. Dat ging meer op voor Boeranovskije Baboesjki indertijd met hun Party for Everybody

1. Nederland
2. Rusland
3. Frankrijk
4. Verenigd Koninkrijk
5. Kroatië
6. Hongarije
7. Duitsland
8. Zweden
9. Finland
10. Spanje

11. Italië
12. Armenië
13. Griekenland
14. Moldavië

Mijn lijst:
1 Rusland *****
2 Nederland *****
3 Frankrijk ****
4 Verenigd Koninkrijk ****
5 Hongarije ***
6 Zweden ***
7 Italië ***
8 Duitsland **
9 Moldavië **
10 Kroatië **
11 Finland **
12 Armenië *
13 Griekenland *
14 Spanje *

Rusland: Ik heb vaak niks met de inzendingen van Rusland of het moet Lady Alpine Blue van Mumiy Troll en T.A.T.U geweest zijn. Believe van Dima Bilan vind ik een van de slechtste winnaars ooit. Maar deze inzending van Rusland vind ik echt knap. Sergey Lazarev brengt met You Are The Only One een leuk popnummer die blijft hangen. Wat er gedateerd aan eens weet ik eigenlijk niet. Ik zie Rusland liever niet winnen omdat Poetin het dan weer politiek zal misbruiken, maar met deze inzending zou het wel verdiend zijn. *****

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:42 uur

geplaatst: vandaag om 07:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.