Fischer-Z - Word Salad (1979)

Rock / Pop
Label: United Artists

1. Pretty Paracetamol (3:58)
  2. Acrobats (3:38)
  3. The Worker (3:33)
  4. Spiders (1:41)
  5. Remember Russia (3:32)
  6. The French Let Her (3:20)
  7. Lies (3:56)
  8. Wax Dolls (2:44)
  9. Headlines (3:22)
  10. Nice to Know (2:47)
  11. Billy and the Motorway Police (2:07)
  12. Lemmings (2:59)
Ozric Spacefolk
Ik kende de hoezen van de lp's wel, en de bandnaam ook, maar ik heb de band zelf nog nooit gehoord.

Wat ik hoor is punky new-wave, met veel energie.
Grappig dat ik Rush wel al heel lang volgde, en dat hun jaren 80 muziek beïnvloed is door New Wave en dat hoor ik in deze plaat terug.
Ik hoor in deze plaat de invloeden die Rush meenam in hun 80's platen.

Verder ben ik, denk ik, niet echt fanatiek liefhebber van dit type New Wave. Het is mij te punk, allemaal.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik heb indertijd heel veel van dit soort muziek geluisterd, en toen ik veel later de jaren-80-platen van Rush leerde kennen moest ik van alle new-wave-bands allereerst aan Fischer-Z denken, vooral vanwege de reggae-invloeden en het gebruik van een string-synthesizer-achtig toetsengeluid. Dus daarin ga ik helemaal met je mee. "te punk" zou ik deze muziek echter niet gauw noemen, daarvoor is de benadering voor mijn gevoel te cerebraal en te ironisch.

Ozric Spacefolk
Ik ben nooit een New Wave-kenner geweest.

Behalve van wat er grote hits zijn geweest, ben ik redelijk onbekend met het genre.
De enige twee bands die ik volgde waren The Fixx en Simple Minds.

Synthpop kende ik wel wat beter.
Nu dankzij Spotify heb ik een schatkist aan oude muziek. Maar niet alles raakt me. Komt ook omdat ik het niet echt 'beleef' maar gewoon vluggetjes laat passeren.
Dat is dan weer het nadeel.

Super album, niets meer niets minder. In the Headlines met dit album.

Pinnige wave uit "79".
Prima band dit Fischer-Z.
Textueel ook scherp en muzikaal met de nodige hooks en afwisseling.
John Watts is dan weer zo'n one of a kind frontman.
Je moet van zijn stem houden - watts heeft dat hoge neurotische - maar ook hier, het past uitstekend in het totaalplaatje.
Een prima stel songs. Opgefleurd door vrij stevig gitaarwerk en sterk toetsenwerk.
Soms wat punky, maar ook meeslepend en beladen. Remember Russia is daar een goed voorbeeld van.
In ieder geval to the point en met prima spel.
Zelfs een hitje vinden we hier terug.
In dit geval het catchy The Worker.

De 1e plaat en er zouden nog prima albums verschijnen.
Een debuutalbum die beschouwd mag worden als 1 van de beste van 1979.

avatar van Karma_To_Burn
Dit is echt een lekker album van Fischer-z! Ik ken ze vooral via mijn vader die er een best of cd van had en nu ik mijn platen collectie probeer uit te breiden kon daar deze band ook zeker niet in ontbreken.
Dit album luistert erg lekker weg, alle nummers liggen lekker in het gehoor en de band is duidelijk op top niveau bezig!!

Acrobats, Spiders & Wax Dolls zijn op dit moment mijn favorieten(na 1x draaien dus)
Fijn dit in de verzameling te hebben, er gaan veel luisterbeurten volgen!

avatar van LucM
Fischer-Z leerde ik destijds kennen van de prima hitsingle The Worker maar het hele album vind ik op een hoog peil staan. Meeslepende songs met scherpe teksten gezongen met messcherpe, duidelijk te herkennen zang. Nog een beetje punky maar met reggae-invloeden en subliem gebruik van toetsen.

avatar van WoNa
Vandaag kwam de plaat uit mijn platenkast omdat ik er blind een uittrok. Geen idee wat ik opgezet had. Bij de eerste noten was het al geen geheim meer. De plaat opent immers uiterst sterk met 'Pretty Paracetamol'. Dat blijft, ook nu bijna 40 jaar na data een ijzersterke song. Ik denk dat ik hem eens ga voorstellen om met de band te gaan spelen.

Fischer-Z kwam niet met een uniek geluid in 1979. The Police en Joe Jackson Band om maar iets te noemen, was de band al voor met de combi van punk, rock en reggae. Dat neemt niet weg dat Fischer-Z mijn favoriet van de drie werd. De andere twee hoef ik niet echt meer te horen. Fischer-Z kan nog steeds echt en is gewoon beter in mijn opinie. Het zit nog iets geraffineerder in elkaar. De teksten gaan even wat dieper.

Als ik me goed herinneren was 'The Worker' de eerste single en mijn kennismaking met de band. Welbeschouwd is dit eigenlijk een van de mindere nummers, maar mij zeer dierbaar. Het totaal opgefokte 'Acrobat' zet pas echt een punt. 'Remember Russia' is een aankondiging van iets geweldigs als 'So Long' dat in 1980 zou volgen. Waarschijnlijk het beste nummer van de band.

Kant 2 klinkt nog steeds iets minder bekend. Het viel mij op dat deze ook ijzersterk is. Kennelijk viel ik rond 1980 gewoon meer op singles. De energie van kant 1 is gewoon ook op kant 2 te vinden. Ik sluit niet uit dat er nog wel een halfje bij kan in de toekomst.

Uiteindelijk is Work Salad meer een tijdsdocument dan een classic album. Daarvoor overstijgt de muziek de tijd net niet voldoende, maar dat gezegd hebbende, blijft dit wel ijzersterk. Het doet mij meer dan veel andere, vergelijkbare platen uit deze tijd.

Blikvanger is natuurlijk Remember Russia. Dit debuut vind ik nog steeds hun beste album, al hebben ze daarna geen slecht album gemaakt.