OutKast - Stankonia (2000)

Label: LaFace

1. Intro (1:09)
  2. Gasoline Dreams (3:34)

met Khujo Goodie

3. I'm Cool (Interlude) (0:42)
  4. So Fresh, So Clean (4:00)
  5. Ms. Jackson (4:30)
  6. Snappin' & Trappin' (4:19)

met Killer Mike en J-Sweet

7. D.F. (Interlude) (0:27)
  8. Spaghetti Junction (3:57)
  9. Kim & Cookie (Interlude) (1:12)
  10. I'll Call Before I Come (4:18)

met Gangsta Boo en Eco

11. B.O.B. (5:04)
  12. Xplosion (4:08)

met B-Real

13. Good Hair (Interlude) (0:14)
  14. We Luv Deez Hoez (4:10)

met BackBone en Big Gipp

15. Humble Mumble (4:50)

met Erykah Badu

16. Drinking Again (Interlude) (0:24)
  17. ? (1:28)
  18. Red Velvet (3:52)
  19. Cruisin' in the ATL (Interlude) (0:19)
  20. Gangsta Sh*t (4:41)

met Slimm Calhoun, C-bone en T-Mo Goodie

21. Toilet Tisha (4:24)
  22. Slum Beautiful (4:07)

met Cee-Lo

23. Pre-Nump (Interlude) (0:27)
  24. Stankonia (Stanklove) (6:51)

met Big Rube en Sleepy Brown

avatar van Robbie Keane
De beats zijn echt geweldig op dit album.
Heerlijke bass zit er overal in, en ze zijn vooral origineel en veelzijdig.
Big Boi en vooral André 3000 vind ik op hun hoogtepunt op dit album, en de gast artiesten voegen stuk voor stuk wat toe.
Jammer dat 't op 't end wat inzakt, anders was dit een 5* album voor mij geweest.

Kill_illuminati schreef:
Vorige zondag kwam ik er achter hoe geniaal en verslavend het nummer B.O.B. ookal weer was.

B.O.B. vind ik niet tot de sterkte tracks behoren...
Ik vind Gasoline Dreams, Ms. Jackson, So Fresh So Clean, Snappin' Trappin', I'll Call Before I Come, XXplosion en Humble Mumble stuk voor stuk beter dan die track, die toch de op een na meeste voorkeursstemmen krijgt

avatar van Poeha
Ms. Jackson is mijn all time favorite in dit genre.
Roses van The Love Below staat ook in mijn Hip-Hop top 10.

avatar van Robbie Keane
Ms. Jackson vind ik ook een van de beste nummers ooit, Hey Ya! komt dichtbij maar Ms Jackson is het best van Outkast.

avatar van Dungeon
Ik ben meer een voorstander van de tracks op de eerste 3 platen van Outkast. Bijna elk nummer op die 3 platen vind ik beter dan de nummers op deze plaat.

avatar van Nr.4
Hier is de sound stuk anders dan op de eerste 3, maar ook dit vind ik kwaliteit. Ms. Jackson werd tot vervelens toe gedraaid destijds toen er nog muziek op tv kwam, kan 'm nu wel weer prima aanhoren. B.O.B., Xplosiion, Gasoline Dreams en die andere single So Fresh, So Clean zijn zeer nice.

avatar van Dungeon
Dat gevoel had ik ook. Kreeg OutKast eindelijk de erkenning die het verdiende is het weer overdreven vervelend. En dat werd later nog eens dik over gedaan met Hey Ja.....
Inmiddels waardeer ik het nummer ook wel vooral door die achterstevoren gedraaide beat en die 2e stem. Heerlijk Beatlesque.

Gangsta Shit vind ik het mooiste nummer.

avatar van Robbie Keane
Een van de beste (hip hop) albums ooit, jammer dat veel mensen dat niet weten.

avatar van Niek
B.O.B. is welhaast een van de fijnste tracks ooit gemaakt. Wat een energie, die eerste rap van Andre en de manier waarop ie afgebouwd wordt: echt briljant.

avatar van party
Samen met Atliens de beste (tot nu toe dan) moet alleen nog The Lovebelow/Speakerbox luisteren. Ik heb het idee dat dit wel de meest Commercieelste Album van hun is. toch vindt ik het vet dus een 4.0.

avatar van rolandobabel
dit zou een van de beste albums van de 00s zijn, dit valt mij erg tegen....

avatar van leatherhead123
Vind het om eerlijk te zijn een zwaar irritant album. Waar ATLiens zo lekker old-school klonk en waar Aquemini lekker soulvol was vind ik dit echt niet meer dan een vervelende, luidruchtige bedoening. Ms. Jackson vind ik nog wel een goed nummer, maar nummers al So Fresh, So Clean (vreselijk refrein), B.O.B. en Gasoline Dreams (dat geschreeuw de hele tijd) kan ik echt niet uitstaan. Het klinkt allemaal als een of andere slechte poging om commercieel succes te halen ofzo. Za; hem in ieder geval nog wel een paar kansen geven, maar voor nu een 2,5*

avatar van Johnny Marr
Wat een leuk album zeg! Ik zet in met 4*, maar naarmate ik deze meer ga draaien denk ik wel dat deze op 4,5* zal uitkomen.

Favorieten zijn 'Gasoline Dreams', 'So Fresh, So Clean', 'Ms. Jackson', 'Snappin' & Trappin', 'B.O.B.', 'Xplosion', de fijne interlude '?', 'We Luv Deez Hoez' en het titelnummer. Dat zijn er dus aardig wat!

avatar van Johnny Marr
En ja hoor, daar staat hij dan, de 4,5. Echt een geweldig album vind ik. De lange duur en de skits storen me niet. Mss wel mn favoriete OutKast album. Wat een originele hiphop! Hulde & respect.

avatar van Funky Bookie
Heerlijk album van de heren. Outkast moest de funk de 21e eeuw in brengen en dat is rededlijk gelukt.
De nummers met gitaar (zoals Toilet Tisha) hebben een Prince geluid, terwijl sommige hip hop nummers mij doen denken aan de samenwerking tussen Eminem en Dr, Dre.

Al met al een heel fijn album met als favoerieten Gasoline Dreams, So Fresh, So Clean, Ms. Jacson en Toilet Tisha.

avatar van Johnny Marr
Dit is een beetje hun white album, en de voorganger was Sgt. Peppers. Enige verschil is dat ik dit album beter vind dan de dubbele witte. En Sgt. Peppers vind ik beter dan laatstgenoemde. Maar Stankonia vind ik dan weer nog iets beter dan Aquemini. Kunnen jullie nog volgen?

avatar van zaaf
Zeker man. Dit is gewoon een erg toffe plaat.

avatar van Slowgaze
OutKast is gewoon cooler dan The Beatles. Eensch.

avatar van zaaf
Slowgaze schreef:
OutKast is gewoon cooler dan The Beatles. Eensch.
Hahahahaha, schitterende avatar!

avatar van Weirdo Wizzy
Bij een album als dit mag ik het leuke woord eclectisch wel van stal halen dacht ik zo. Ten opzichte van het vorige album zijn de producties wel stuk drukker. Staan een hoop dikke tracks op, maar wat ik altijd zo jammer aan Stankonia vind is dat dit album gewoon echt te lang duurt. Na Gangsta Shit hadden ze er mee mogen stoppen van mij...dan was dit ongetwijfeld mijn favoriete album van ze geweest. Nu gaat die eer naar Aquemini.

avatar van niels94
De eerste helft is werkelijk geweldig. Daarna wordt het niveau ineens flink wisselvallig. Een nummer als Toilet Tisha had ik niet gemist in mijn leven...

avatar van Cor
Cor
Net een poeffie minder strak dan z'n twee fraaie voorgangers. De ideeënrijkdom is niet minder, de uitvoering is misschien net wat minder creatief. Maar blijft lekker hoor.

avatar van overmars89
Toch een ietwat rommelige plaat. De hitsingles Ms. Jackson, B.O.B. & So Fresh So Clean zijn natuurlijk fantastisch en hebben er voor gezorgd dat ze wereldwijde erkenning hebben gekregen. Veel van de andere tracks hebben de tand des tijds niet doorstaan. Vooral productioneel vaak chaotisch.

Mijn favoriete onderdeel van het album is eigenlijk de artwork.
Die mag je wel iconisch noemen & alleen om die reden zou ik de LP wel willen hebben eigenlijk.

Johnny Marr schreef:
Maar Stankonia vind ik dan weer nog iets beter dan Aquemini.

Leugens. Dit meende ik niet hoor.