Fleetwood Mac - Tusk (1979)

Label: Warner Bros.

1. Over & Over (4:35)
  2. The Ledge (2:08)
  3. Think About Me (2:44)
  4. Save Me a Place (2:42)
  5. Sara (6:27)
  6. What Makes You Think You're the One (3:32)
  7. Storms (5:31)
  8. That's All for Everyone (3:03)
  9. Not That Funny (3:11)
  10. Sisters of the Moon (4:42)
  11. Angel (4:54)
  12. That's Enough for Me (1:50)
  13. Brown Eyes (4:27)
  14. Never Make Me Cry (2:18)
  15. I Know I'm Not Wrong (3:05)
  16. Honey Hi (2:41)
  17. Beautiful Child (5:21)
  18. Walk a Thin Line (3:47)
  19. Tusk (3:37)
  20. Never Forget (3:34)
  21. One More Time (Over and Over) * (4:43)
  22. Can't Walk Out of Here * (2:04)
  23. Think About Me * (2:37)
  24. Sara * (8:49)
  25. Lindsey's Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (3:07)
  26. Storms * (5:23)
  27. Lindsey's Song # 2 (That's All for Everyone) * (3:05)
  28. Sisters of the Moon * (5:11)
  29. Out on the Road (That's Enough for Me) * (1:53)
  30. Brown Eyes * (5:01)
  31. Never Make Me Cry * (2:24)
  32. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (2:50)
  33. Honey Hi * (3:48)
  34. Beautiful Child * (5:24)
  35. Song # 3 (Walk a Thin Line) * (3:16)
  36. Come on Baby (Never Forget) * (3:40)
  37. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) (Alternate) * (2:40)
  38. Kiss and Run * (2:06)
  39. Farmer's Daughter * (2:15)
  40. Think About Me [Single Version] * (2:43)
  41. Sisters of the Moon [Single Version] * (4:40)
totale tijdsduur: 1:14:09 (2:31:48)
avatar van musician
De originele LP uit 1979 maar weer eens gedraaid. Feitelijk liggen die LP's natuurlijk te lang onbespeeld stof te happen, wegens teveel aan albums en wegens de cd die voor de snelheid en het gemak wordt gekozen.

Maar liefst drie hoezen zijn aanwezig voordat het vinyl dan tevoorschijn komt. De duurste hoes ooit, maar het betaalde zich niet terug.

Ach, af en toe een beetje ruis en een krasje. Het heeft ook iets rustieks. En belangrijker: je apparatuur geeft een mooier geluid, niemand weet wat je afspeelt, je hebt geen reclame boodschappen en je hoeft voor het afspelen ook niet te betalen voor een of ander abonnement.

Nee, de oude Tusk LP is verre te verkiezen, ook al klinkt de opgeknapte cd van jaren later veel beter. Dit klinkt nog zoals het ooit de bedoeling was.

Treffend stuk over Tusk ( dank voor de link Poles Apart.)

Echt een Lindsay Buckingham gelegenheid, wat ook duidelijk hoorbaar is.
40 jaar oud inmiddels en een plaat waar je vraagtekens bij kunt plaatsen. Want de groep met Buckingham als supervisor, ging duidelijk niet voor een logisch vervolg op Rumours.
Nee, Buck trok nogal wat registers open en sloeg hier en daar flink aan het experimenteren. Luistersessies ( Pet Sounds van The Beach Boys), opnames in de badkamer, afgeplakte mics, ongebruikelijk slagwerk, etc.
Hij had de nieuwe ontwikkelingen ook gevolgd en weigerde de weg met Fleetwood Mac te vervolgen als dinoband. Het was de periode dat je als niet alternatieve grote rockband sowieso werd afgeserveerd. Te veel succes was eng en not done kennelijk.
Interessant ook de houding en de gevoelens van Stevie Nicks, die de 13 maanden in de studio absurd vond en zich voornamelijk verveelde. En omdat ze geen instrumentalist was in de groep niet heel veel aan de bak kwam. De titel Tusk vind en vond ze nog altijd niets.
Als persoonlijke noot: Haar beste werk is op Tusk te vinden.

Al met al is dit "The White Album" van Fleetwood Mac en toen tamelijk onbegrepen ( mede door de losse pure zelfs wat primitieve benadering van Lindsay in zijn songs.)
Maar het moge duidelijk zijn dat deze plaat nog altijd staat als een huis.
Het echte vervolg van Rumours kwam er uiteindelijk toch met het in 1982 verschenen Mirage. Maar werd niet geheel onverwachts een minder succesvolle onderneming.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Je moet als band maar het lef hebben om na millionseller Rumours met een dergelijk experimenteel album op de proppen te komen.
Het ( geslaagde ) titelnummer is hier een voorbeeld van.
Met dank aan Lindsey Buckingham als leider van de band.
Zijn invloed op dit album is duidelijk allesbepalend.
Deze week weer eens meerdere malen beluisterd en dit blijft een prachtplaat.
Favorieten: Over & Over, Sara, Storms & Tusk.
Op dit album vind ik Not That Funny een leuk nummer, op de live plaat uit 1980 is hetzelfde nummer weergaloos uitgevoerd.
Om dit als een soort " White Album" te omschrijven dekt de lading mijns inziens volkomen.

avatar van gaucho
Ja, interessant leesvoer, die link van Poles Apart. Ik dacht inmiddels aardig wat te weten over de bizarre ontstaansgeschiedenis van het album, maar er staan toch nog aardig wat dingen in die ik niet wist.

bikkel2 schetst hierboven al in een notendop een aantal feiten en omstandigheden die de situatie van destijds kenschetsten en die uiteindelijk hebben geleid tot het eindresultaat zoals we dat nu kennen. En inderdaad, het was ten tijde van zijn verschijning, en in de jaren daarna ook nog, een tamelijk onbegrepen plaat, die allerwegen als een teleurstelling werd ervaren. Maar met het verstrijken van de jaren is er meer waardering gekomen voor met name Buckingham's gedurfde aanpak.

De bijdragen van de overige leden zijn vrij conventioneel, en sluiten hier en daar zelfs naadloos aan op Rumours, maar Lindsey Buckingham - hij was toen nog geen 30, probeer je eens in te beelden hoe het dan voelt om door de punk-generatie als 'boring old fart' te worden afgeschilderd - weigerde platgetreden paden te bewandelen. "Lindsey went up the mountain, and we just followed", zoals Stevie Nicks later zou zeggen. Ik vind ook de credits op de binnenhoes wel veelzeggend: 'Produced by Fleetwood Mac, with special thanks from the band to Lindsey Buckingham'.

Ik plaats voor de gelegenheid ook nog even de link die in dat artikel geplaatst is naar een verhaal in het muziekblad Rolling Stone. Daarin komen deels dezelfde feiten langs, maar toch ook weer nieuwe, met name rond Stevie Nicks' song Sara, de titeltrack en zelfs Peter Green's minimale bijdrage aan Brown eyes (!).

Ook mijn bewondering voor het album is in de loop der jaren fors toegenomen. Hoe meer je te weten komt over de achtergronden die tot de plaat in zijn uiteindelijke vorm hebben geleid, hoe meer je gaat ontdekken in de 'sonics' en de lyrics van het album. En hoe groter de waardering wordt. Ik zit inmiddels op 4,5. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik de conventionelere bijdragen van Nicks en McVie nog altijd hoger aansla dan sommige nummers van Buckingham. Mijn vier sterretjes staan bij Sara, Tusk, Storms en Sisters of the moon.

Goed verhaal gaucho.

Ik had het er toevallig afgelopen Zondag met iemand van het werk nog over.
De persoon vroeg mij wat ik van Tusk vond en dat hij die eigenlijk meer omarmde dat het alom geprezen Rumours.
Ik vertelde hem dat ik dat gevoel ook had.
Niet zozeer dat Tusk nu ook gelijk een beter album is, maar ondanks dat Rumours door de bekende stukgelopen relaties die tijdens de opnames plaatsvonden, een zeer beladen plaat is met geweldige songs, geef ik toch de voorkeur aan Tusk.
Het heeft vooral ook met de aanpak te maken. Buckingham die duidelijk moeite had met het grote succes en in zijn songs een richting kiest die minder voor de hand liggend is en wat mij betreft daarin slaagt. Nicks en Christine Mcvie blijven redelijk traditioneel, al zijn Stevie's bijdrage erg sterk. Ik vind dat ze dit later niet of nauwelijks meer heeft overtroffen.

Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat Tusk - toch als een wat vreemde eend in de bijt beschouwd - uiteindelijk de waardering heeft gekregen die het verdiend.