Fleetwood Mac - Tusk (1979)

3,80

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Label: Warner Bros.

1. Over & Over (4:35)
  2. The Ledge (2:08)
  3. Think About Me (2:44)
  4. Save Me a Place (2:42)
  5. Sara (6:27)
  6. What Makes You Think You're the One (3:32)
  7. Storms (5:31)
  8. That's All for Everyone (3:03)
  9. Not That Funny (3:11)
  10. Sisters of the Moon (4:42)
  11. Angel (4:54)
  12. That's Enough for Me (1:50)
  13. Brown Eyes (4:27)
  14. Never Make Me Cry (2:18)
  15. I Know I'm Not Wrong (3:05)
  16. Honey Hi (2:41)
  17. Beautiful Child (5:21)
  18. Walk a Thin Line (3:47)
  19. Tusk (3:37)
  20. Never Forget (3:34)
  21. One More Time (Over and Over) * (4:43)
  22. Can't Walk Out of Here * (2:04)
  23. Think About Me * (2:37)
  24. Sara * (8:49)
  25. Lindsey's Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (3:07)
  26. Storms * (5:23)
  27. Lindsey's Song # 2 (That's All for Everyone) * (3:05)
  28. Sisters of the Moon * (5:11)
  29. Out on the Road (That's Enough for Me) * (1:53)
  30. Brown Eyes * (5:01)
  31. Never Make Me Cry * (2:24)
  32. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) * (2:50)
  33. Honey Hi * (3:48)
  34. Beautiful Child * (5:24)
  35. Song # 3 (Walk a Thin Line) * (3:16)
  36. Come on Baby (Never Forget) * (3:40)
  37. Song # 1 (I Know I'm Not Wrong) (Alternate) * (2:40)
  38. Kiss and Run * (2:06)
  39. Farmer's Daughter * (2:15)
  40. Think About Me [Single Version] * (2:43)
  41. Sisters of the Moon [Single Version] * (4:40)
311 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van LucM
Vlak na het uitkomen vond ik dit al een sterk album, misschien een tikkeltje minder evenwichtig dan Rumours maar een even gedurfde als geslaagde koerswijziging.
Overigens werd het album in Europa beter ontvangen dan in de VS (waar ze een tweede Rumours verwachten, het Amerikaanse publiek is meer mainstream ingesteld).

avatar van musician
Ik heb er een beetje een hard hoofd over in.
Er is in de basis helemaal niets mis met de digitale remaster uit 2004, heeft ook een extra schijf met bonusmateriaal.

In 2015 nogmaals een digitale remaster, niet alleen in een versie met 3 cd's, maar zelfs één met 6 cd's en de dubbele originele LP. Die heb ik natuurlijk nog liggen en gaat nooit de deur uit. 45 Engelse ponden, dat is rond 71 euro.

Er was een tijd dat ik alles aanschafte inzake FM en de afzonderlijke leden. En het was de bedoeling, dat er dit jaar een écht nieuw album van de band zou verschijnen. Nu zijn ze een eind op weg, maar ik vind deze volgende versie van Tusk nu net even teveel van het goede.
Er staat wel, het heeft verder niets met Tusk te maken alleen met de tour, aardig wat interessant live werk op. Maar dan hadden ze beter FM Live uit 1980 kunnen opwaarderen.

Eerst maar een mooi nieuw album, dan kijken we wel weer verder. Uiteraard koopt iedere liefhebber van FM dat ook, nog even geduld.

Christine trekt me het album in met over and over. Het is bij mij van begin tot eind raak. Alleen ik heb liever niet de geremasterde versie met 6.29 minuten Sara. Ik vind de verkorte versie daarvan beter, Stevie heeft de neiging zich te overschreeuwen aan het einde van liedjes.

Ben dit album nu pas in zijn geheel aan het ontdekken, maar ik denk dat de jaren dit album beter in perspectief geplaatst hebben ten opzichte van hoe het in 1979 bekeken werdt.

What Makes You Think You're The One bijvoorbeeld. Denk niet dat iemand die dit nummer nog nooit eerder gehoord heeft het in een periode zou kunnen plaatsen. Prachtig en tijdloos.

Een tweede Rumours werd het in ieder geval niet.
Waar Stevie Nicks en Christine Mcvie redelijk vertrouwd materiaal aanleveren, gaat Lindsay Buckingham als een op drift geraakte grasmaaier geheel een andere kant op.
Net of hij bewust het hele grote succes van de voorganger vooral wilde ontwijken.
Zijn composities zijn heel puur en ook wel wat wars.
Hoewel Nicks hier fantastische liedjes neerzet, vind ik Buckingham meer dan ooit de grote aanjager.
Ik weet ook wel zeker dat hij dit als zijn geestekindje ziet.
Hij bleek ook de man die het meest met beide benen op de grond bleef na Rumours.
De rest was het succes lang aan het na vieren.

De hoes spreekt ook wel boekdelen eigenlijk.
Zou zomaar van een obscuur punkbandje geweest kunnen zijn.

Sara vind ik vanaf het intro zo'n intrigerend nummer...........zelfs op flinke ( fysieke ) afstand wordt ik meegezogen in het onweerstaanbare ritme en achteloos monotone en tegelijkertijd zo bloedmooie stemgeluid.

artonna campaign schreef:

Mee eens.

Alles gehoord, en inderdaad Buckingham is erg sterk bezig op dit album. Eigenlijk zijn al mijn favoriete nummers van Tusk van zijn hand, nog meer dan bij bijvoorbeeld Rumours en Tango...

Ik blijf dit album moeilijk te plaatsen vinden in een periode, wat alleen maar voor het album spreekt. Tijdloos gewoon. Ik vind veel nummers helemaal niet zo moeilijk te waarderen, wellicht dat dit in 1979 wel zo was. In de context van de muziekwereld toen, en al helemaal na Rumours.

Favoriete nummers: I Know I'm Not Wrong, That's Enough For Me, Not That Funny, Tusk, Walk A Thin Line. 4,5 sterren.

Met die verstane dat Nicks een mooi contrast biedt met vooral Sara, Storms en Sisters Of The Moon. Deze behoren tot haar allerbeste werk.
Maar Buckingham zet idd de toon met voor zijn doen wat alternatief en obscuur materiaal.
Kaal geproduced en heel puur.
By far mijn meest gedraaide Fleetwood Mac plaat.

Ik draai deze ook vaker dan Rumours. Vooral de eerste kant (de beste eerste lpkant die ik ken, als het om dubbelaars gaat, en misschien wel überhaupt de beste eerste lpkant die ik ken) en derde kant draai ik vaak. Honey hi luister ik zowat elke dag vanaf mijn mp3speler. Vanavond maar weer eens in zijn geheel draaien.

avatar van goldendream

Ik ontdek nu dat mijn versie van de cd de kortere versie (edit) van 'Sara' bevat.
En op de hoes staat '2 record set on 1 specially priced disc'. Nu, dat wist ik wel al en aangezien de hoes spuuglelijk is, is dat minder erg.
Maar die korte versie van dat topnummer!