Keane - Hopes and Fears (2004)

Label: Island

1. Somewhere Only We Know (3:57)
  2. This Is the Last Time (3:29)
  3. Bend and Break (3:39)
  4. We Might as Well Be Strangers (3:12)
  5. Everybody's Changing (3:36)
  6. Your Eyes Open (3:22)
  7. She Has No Time (5:46)
  8. Can't Stop Now (3:38)
  9. Sunshine (4:12)
  10. Untitled 1 (5:36)
  11. Bedshaped (4:37)
  12. On a Day Like Today * (5:27)
  13. Somewhere Only We Know [Lamacq Live] * (3:49)
  14. Bedshaped [Lamacq Live] * (4:04)
  15. Bend and Break [Lamacq Live] * (3:46)
  16. We Might as Well Be Strangers [Lamacq Live] * (3:18)
  17. This Is the Last Time [Jo Whiley Live Lounge] * (3:36)
  18. With Or Without You [Jo Whiley Live Lounge] * (3:31)
  19. A Heart to Hold You [Jo Whiley Live Lounge] * (3:58)
  20. Snowed Under (B-Side) * (3:49)
  21. We Might as Well Be Strangers [DJ Shadow Remix] * (3:38)
  22. Into the Light Demo [Unreleased] * (3:17)
  23. Call Me What You Like Demo [Zoomorphic Single 1] * (5:19)
  24. Closer Now [Zoomorphic Single 1] * (4:58)
  25. Rubbernecking [Zoomorphic Single 1] * (5:59)
  26. Wolf at the Door [Zoomorphic Single 2] * (4:18)
  27. She Has No Time Demo [Zoomorphic Single 2] * (4:59)
  28. Call Me What You Like [Zoomorphic Single 2] * (3:31)
  29. Everybody's Changing [Fierce Panda Single 1] * (3:34)
  30. The Way You Want It [Fierce Panda Single 1] * (3:17)
  31. This Is the Last Time Demo [Fierce Panda Single 2] * (3:27)
  32. Bedshaped Demo [Fierce Panda Single 2] * (4:39)
  33. Allemande [Fierce Panda Single 2] * (4:23)
  34. Somewhere Only We Know [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (4:10)
  35. We Might as Well Be Strangers [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:20)
  36. This Is the Last Time [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:27)
  37. Everybody's Changing [Live E.P. Released 3 / 5/05] * (3:52)
jasper1991 schreef:
maar of je hem moet kopen/downloaden? absoluut! houd je van de hitjes kan het niet anders dat de rest je ook gaat overtuigen
Dat klopt. Ondanks dat ik het op z'n tijd heerlijke muziek vind, ben ik om de een of andere reden nooit naar dit album op zoek gegaan. Gisteren gedaan en vandaag gelijk geluisterd. Inderdaad gewoon een verlengstuk van de heerlijke hits.

Zo'n beetje de mooiste hits van Keane zijn op dit album te vinden: Everybody's changing, Somewhere only we know, Bend and break.
Maar het mooiste nummer vind ik eigenlijk Can't stop now, lekkere meezinger
Maareh... 26 bonustracks..? Zijn er zoveel verschillende versies die allemaal weer andere bonustracks hebben ofzo? Mijn album heeft namelijk maar 12 nummers (On a day like today staat er wel op), maar dat is dan ook het enige kleine nadeel.

avatar van chevy93
Deluxe editionIssued in 2009. The first CD includes the original tracklist, as seen above, plus tracks 13-19. The second CD presents B-sides, early singles and other rare tracks.

Er is dus een versie met alle 26 bonustracks.

avatar van Co Jackso
Met dit album heeft Keane veel indruk op mij gemaakt. De liedjes op het album vormen een echte eenheid, hoewel dat door andere gebruikers ook als minpunt wordt gezien. Het is net wat je als luisteraar prefereert. Zelf zie ik graag een album zonder negatieve uitschieters, en dat is zeker van toepassing bij dit album.

Ik kan niet ontkennen dat Keane het zichzelf wel heel makkelijk maakt. Neem een nummer als Everybody’s Changing, dat wel heel erg leunt op het refrein. Ook andere nummers lijken een beetje op elkaar, maar echt storend wordt dit voor mij niet. Het beste nummer is met afstand het indrukwekkende Bedshaped. Het is jammer dat het minste nummer, Untitled 1, voor Bedshaped geplaatst is.

Uiteraard lees ik weer de meest vreemde vergelijkingen. Onder andere U2 en Muse worden gek genoeg genoemd. De vergelijking met Coldplay vind ik ook niet van toepassing. Daarvoor zijn de nummers van Keane toch iets te rechtlijnig en soms te simpel. Gelukkig wordt dat bij Keane nooit echt storend, al is het niet aan te raden om dit album constant op te zetten.

Co Jackso schreef:
al is het niet aan te raden om dit album constant op te zetten.
Is dat zo? Ik heb het album anders al 8 keer geluisterd in net iets meer dan een maand. + nog een boel losse nummers.

avatar van Co Jackso
Dat vind ik wel. Het album is ideaal als achtergrondmuziek, maar echt verrassen kan het niet meer na een aantal luisterbeurten (op Bedshaped na). De nummers leunen iets teveel op de refreins, en ook had de opbouw beter gekund. De meeste nummers zakken helemaal in elkaar. Tempowisselingen of muzikale uitbarstingen ontbreken, met andere woorden het is een nogal braaf album. Niettemin geef ik 4*, dus verkeerd is dat zeker niet.

avatar van chevy93
Ik zou eerder zeggen lief. Kijk naar Tom.

avatar van jasper1991
Ik kan me dus echt perfect vinden in Co Jackso's bevindingen. Doe mij maar 'Under The Iron Sea', alhoewel dit album nog wel goed is.

avatar van sander.h
Ik heb me bij dit album nog nooit aan de simpele opbouw gestoord. Het zijn gewoon 11 mainstream pop hits, waarbij de refreinen er juist uit moeten springen. En dat doen ze op dit album ook.

Ondanks dat ik dit een geweldig album vind, gaat ook mijn voorkeur uit naar Under The Iron Sea, omdat daar wat meer melancholie in aanwezig is. Daar ben ik altijd gevoelig voor.

Daarnaast vind ik Everbody's Changing gewoon niet zo sterk. Ik trek er nu ook een halfje vanaf.

avatar van king_pin
Op untitled1 na vind ik dit een heel lekker album, op een of andere manier weeg ik dit album zwaarder om het niet goed te vinden dan bij een onbekendere band.

avatar van KKOPPI
king_pin schreef:

aangezien jij van sigur ros en mum houdt vind ik het wel vreemd dat je untitled 1 niks vindt

avatar van stoepkrijt
Wat vind ik het toch jammer dat On A Day Like Today niet op mijn CD staat...

Ik luister het nummer niet zo heel vaak (want hij staat niet op mijn CD!), maar als dit nummer wel een keer de revue passeert geniet ik met volle teugen! Mooie opbouw naar het einde toe, dat zowat tot in het oneindige wordt gerekt. Van mij hadden ze er nog gerust een minuut achteraan mogen plakken.

1,5
Vermakelijke plaat, maar bijna de helft van de plaat zijn eigenlijk gewoon vermakelijke hits.
Dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom sommige mensen dit zo'n geniale plaat vinden, hij is zeker vermakelijk maar ook niet meer dan dat.

kobe bryant fan schreef:

Bij het woord 'vermakelijk' gaat het al meteen mis . 'Vermakelijk' zijn simpele nummers met een leuke, pakkend melodietje die verder niet veel voorstellen. Hopes and Fears is veel meer dan dat!

Sommige nummers zijn inderdaad wel aanstekelijk (Bend and Break en This Is the Last Time bijvoorbeeld), maar de kracht van dit album zit hem voornamelijk in de rustigere nummers. Kalme breekbare liedjes als We Might As Well Be Strangers en She Has No Time zijn datgene wat dit album zo goed maakt. Het zachte, breekbare stemgeluid van Tom Chaplin, ondersteund door de kalmerende tonen van de drums, piano en keyboard. Tel daar de vaak prachtige teksten bij op en je hebt een geweldig album.
Het feit dat dit album niet alleen maar rustige nummers bevat is nog eens een extra pluspunt, want dat zorgt voor een welkome afwisseling. Zo komt het vlotte, catchy nummer Can't Stop Now precies op het juiste moment.

Kort samengevat: Dit album is zo geniaal, omdat Tom Chaplin een fantastische zanger is en de melodieën van ieder afzonderlijk nummer prachtig zijn. Gecombineerd met sterke teksten is een album dan al vrij snel geniaal. Tel daar nog een tikkeltje jeugdsentiment bij op en dit album is het beste album ooit gemaakt

avatar van Timo-otje
Mwahh, ik ben het eigenlijk met Kobe Bryant Fan eens hoor! Het is (voor mij althans) gewoon goed in het gehoor liggende muziek die lekker wegluisterd. het is gewoon een goed album , maar echt bijzonder is het toch echt niet naar mijn mening, het is zo gewoontjes allemaal. En wat een fantastische zanger is , is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Tom Chaplin kan aardig technisch zingen maar vind het niet bepaald emotioneel. Plaats 61 in de toplijst vind ik behoorlijk overroepen voor dit album(je ziet ook aan het stemgemiddelde dat dit toch door iedereen zo geniaal gevonden wordt mede doordat het zo gewoontjes is denk ik)). Wel gewoon een goed album maar weinig speciaal en bijzonders.

avatar van stoepkrijt
Ik was al bang dat ik weinig medestanders zou hebben, want het lage gemiddelde geeft al aan dat de meeste mensen het maar grauwe middelmaat vinden. Ik ben echter een van de weinigen die dit album wel helemaal geweldig vindt dus als ik de kans krijg om mijn mening te verdedigen grijp ik die kans uiteraard met beide handen aan. Misschien zijn er wel mensen die nu ineens het licht gaan zien

1,5
Zoals Timo-otje zegt is het een goede plaat maar ook niet veel meer dan dat.
Hij zakt inderdaad nergens in maar het is allemaal wat te simpel en te standaard om deze plaat een 4* of meer te geven.

kobe bryant fan schreef:
Ik wilde alleen maar voor wat opheldering zorgen. Je moet het niet zien als een poging om jullie te bekeren tot dit album Ieder zijn mening.

1,5
Klopt, en het is goed dat jij hem dan wel kunt waarderen.

stoepkrijt schreef:
Correctie: Een van de weinigen die (nog steeds) actief is. Hij staat immers niet voor niets 61e, dus er zijn genoeg mensen die deze ook geweldig vind.

avatar van Timo-otje
chevy93 schreef:

Maar ook veel mensen die dit niet geweldig vinden en dat komt waarschijnlijk omdat de veel mensen het net zoals ik vrij standaard vindt, gezien het redelijke lage stemgemiddelde. Naar mijn mening is het wel 1 van de meest overgewaardeerde albums in de toplijst maar neemt niet weg dat ik dit slechte muziek vind!

avatar van chevy93
Het is als liefhebber van dit album moeilijk onder woorden te brengen wat er zo geniaal aan dit album is. Allereerst omdat het überhaupt al moeilijk is om duidelijk te maken wat een album met je doet. Daarbij komt nog dat je anderen zult moeten overtuigen. Neem Pink Floyd en bijna iedereen zal snappen wat je bedoeld. Je hoeft maar de woorden “dit en dit is geweldig” of “dat stukje daar” te schrijven en men weet waar je het over hebt. Bij Keane werkt dat anders. Toch zal ik proberen om mijn gevoel duidelijk te maken.

Een veelgehoord commentaar is dat het te gewoon, te gelikt en/of te simpel is. In principe misschien waar, maar als je beter luistert, zul je (hopelijk) horen dat alles juist perfect is. Neem het openingsnummer, Somewhere Only We Know, het opent met dat heerlijke drumgeluid in combinatie met het bekende pianoloopje van Tim Rice-Oxley. Wanneer Tom’s fragiele stem inzet, kun je je moeilijke inhouden om niet mee te zingen. Onbewust merk ik ook dat mijn voet aan het meetappen is. Het is één van de vele meezingers op deze plaat. Een nummer waar ik net zo blij van wordt als Walk of Life (Dire Straits) en Take It Easy (Eagles). Of voor de alternatievelingen onder ons: There Is a Light That Never Goes Out (The Smiths). Van die nummers waar je je niet kunt inhouden om lekker te zingen. Maar als je goed luistert hoor je op de achtergrond van die geluidjes. Van die geluidjes die waarschijnlijk niemand opvallen, maar als je beter gaat luisteren, kun je er niet omheen. Regelmatig komen er van die subtiele geluidjes langs. Allen op het perfecte moment. Nog steeds blijf je meezingen en meetappen.
En kom op: Zoek op "Somewhere Only We Know live" op YouTube en kies een random video. Dan leer je pas wat saamhorigheid is. Naar zo'n concert wil ik. Niet naar artiesten met geroemde pretenties. Kijk eens naar dit. Dit is echte muziek. Dit geeft mij kippenvel.

Aan het begin van This Is the Last Time kun je nog beter horen wat ik bedoel. Die naar electronic-neigende samples die de nummer net even wat meer geven dan het doorsnee popnummer. En nog altijd blijf je meezingen. Door het hele nummer zitten de samples. Luister maar eens goed en concentreer je daarop. Je zult merken dat er (veel) meer is dan de drum, de piano en Tom. Niet dat het opeens een electronic-album wordt, maar het zijn van die subtiele details die een topper van een middelmatig album onderscheiden. Als je dit niet kunt, kun je ook geen goede muziek maken. De kunst van het producen zeg maar.

Met Bend and Break wordt de zoveelste hit van dit album ingezet. Bij dit nummer moet je eens goed luisteren naar de bas van wederom Rice-Oxley (wat een veelzijdige man is het toch ). Luister hoe de bas z’n eigen leven leidt door het nummer. Subtiel op de achtergrond neemt het het nummer op sleeptouw. Ditzelfde hoor je terug in zijn pianowerk. Zowel links als rechts hoor je de piano, maar wel tegengesteld aan elkaar. En wat hoor ik nu? Zijn dat strijkers? Bijna, het is een synthesizer. Tijdens de intermezzo hoor je de subtiele samples weer. Tegen de tijd dat je klaar bent met op al deze dingen tegelijk te letten, is het nummer alweer afgelopen. Langzaam aan begin je niet meer bewust mee te tappen, maar wordt je overrompeld door de kleine genialiteiten die deze plaat rijk is. Maar niet getreurd, we zijn pas op een kwart.

Met We Might as Well Be Strangers wordt duidelijk dat we niet te maken hebben met een band die alleen te catchy nummers kan schrijven. Langzaam aan gaat de synthesizer/keyboard van links naar rechts. Wat dit nummer zo mooi maakt is Tom. Eerder noemde ik hem al fragiel en hier komt dat perfect tot z’n recht. Ondersteund door een strijker-achtig geluid (doch, het is gewoon weer die verdraaide Tim) neemt Tom je mee op een tocht die toch wel even anders is dan de voorgaande 3 hits. Let ook hier weer op de subtiliteiten, maar dan voornamelijk aan het begin van de plaat.

Om bij te komen weer even een hitje tussendoor. Je mag dus weer lekker meezingen. Het is bepaald geen tekst van Dylan en heeft niet zoveel emotie als Bon Iver, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling. Het is bedoeld om lekker bij mee te zingen.
Maar ook hier vind je weer een stukje waaruit blijkt dat dit meer is dan een band van gezellige liedjes tijdens het TROS-feest. Luister naar het instrumentale gedeelte. Hoe de instrumenten maar wat door elkaar spelen, maar elkaar toch perfect aanvullen.

De hits zijn voornamelijk voorbij en nu komen de voor mij “nieuwe” nummers. Your Eyes Open is op het eerste oor een vrij doorsnee nummer met weinig toegevoegde waarde aan de overige nummers. Ware het niet dat dit vooral het nummer is van Tim. Wat er ook gebeurt, hij blijft lekker op z’n piano pingelen door het hele nummer en ook het intermezzo is voor zijn rekening. Ditmaal geen indrukwekkende bas, maar wel eentje die Tom perfect ondersteund. En je kunt toch niet ontkennen dat het Led Zeppelin-achtige einde (Good Times, Bad Times) vaak voorkomt in “normale popliedjes”.

Met een speelduur van bijna 6 minuten een erg lang nummer in vergelijkbaar met de nummers tot nu toe. Dit is het eerste nummer waarin het volledig om Tom draait. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat Tim en Richard (die had ik nog niet genoemd, geloof ik: Richard Hughes, de drummer) het onverdienstelijk doen, absoluut niet. Maar het is vooral om Tom te ondersteunen. Tot nu toe was het een lieve jongen die je niet kunt haten. Met She Has No Time laat hij zien ook gevoelig te kunnen zien. Niet doorspekt van emotie, maar wel prachtig gezongen. Of hij het meent, maakt niet eens uit. Dat vind ik de mooiste nummers. Geen nummers waarbij je je af moet vragen of men het wel echt meent of waarvan je later zegt “maar ik voel dat hij het meent”. Nee, het moet gewoon prachtig klinken. Zou het nummer opeens mooier worden als blijkt dat het voor zijn aan kanker overleden vriendin is (voor de sarcasme-leken, dat is niet echt gebeurd)? Ok dan, waar Tom stopt, gaat Tim door. Wat een prachtig outro.
Hoe mensen zoiets “gewoon” kunnen vinden?

Enfin, Can’t Stop Now. Oftewel, terug naar de catchy popsongs. Ik moet eerlijk bekennen dat dit het enige nummer is dat ik niet geniaal vind. Het is een lekker nummer met een heerlijke tekst, maar daar blijft het helaas bij. Geen nood, nog 3 nummers die wel subliem zijn. Je kunt het ze ook amper kwalijk nemen.

Sunshine? Zouden er mensen zijn die dit nummer noemen als je ze vraagt om hun favoriete Keane-nummer? Het aantal voorkeurstemmen doet vermoeden van wel, maar het is een nummer dat erg buiten de boot valt. Is zijn stem bewerkt? Wat is toch dat loopje dat van links naar rechts gaat? Net zoals ik bij Bend and Break opmerkte, heb je hier ook te maken met twee verschillende pianoriffs (kan dat?). Een snelle en een langzame. Het ene geeft een beetje tempo aan het nummer. Het andere zorgt ervoor dat het nog altijd het melancholische liedje blijft welke het tracht te zijn. Want waar gaat het nou eigenlijk over?
Can anybody find their home
Out of everyone can anybody find their home
Lost in the sun can anybody find their home
Come on come on come on can any body find their home

Het is een nummer waar je niet al te veel over na moet denken, geloof ik. Ikzelf heb de betekenis nooit geweten. Is de zomerse (bijna jazz-achtige) sfeer niet genoeg? Af en toe komt er weer een instrument bij en af en toe gaat er weer eentje weg. Echt zo’n typisch niks aan de hand-nummer. Heerlijk.

Maar dan komt Untitled 1. De titel is eigenlijk alleszeggend. Zijn er mensen bekend met Rabbits van David Lynch? Dit is de muzikale variant daarop.
A house on fire
A wall of stone
A door that once was opened
An empty face and empty bones
Who ate your heart?
You're cold inside
You're not the one I hoped for
I'll see you on the other side
I'll see you on the other side

Volgens mij hebben ze hier wel mee bewezen een zeer fervente tekstschrijvers te zijn. Bijna poëtisch. Voor mij één van de mooiste nummers ooit gemaakt. Zo heerlijk mysterieus, dromerig en warm. Hier gaat het label “gewoon” toch zeker niet voor op!

Om vervolgens aan te komen bij het klapstuk van de plaat. Bedshaped bleek een hit te zijn geweest, maar het nummer kende ik niet. In Nederland haalde het slechts de 26e plek. Maar of dat opgaat. Somewhere Only We Know haalde immers ook slechts de 15e plek. Nevertheless, dit nummer greep me vanaf de eerste noot. Inmiddels heb ik het nummer sinds 29 maart zo’n 30 keer beluisterd. En dat dan exclusief de keren dat ik deze op CD heb beluisterd. Al het voorgaande komt hier bij elkaar. De prachtige tekst, het fragiele stemgeluid van Tom, het perfecte drumwerk van Richard en de subtiele achtergrond van Tim (hoewel de piano ditmaal een significante rol speelt). De subtiele achtergrondmuziek kun je met name goed horen in de wat wordt aangeduid als ‘Technical Instrumental’.

You'll follow me back with the sun in your eyes
And on your own
BUT What do I know?
What do I know?
I know
Zo prachtig.

Beluister dit album eens met de koptelefoon en concentreer je op meer dan alleen de grote lijn.

En nog altijd zing en tap je mee...

avatar van oceanvolta
Mooi stuk(je) Chevy, en dan heb je het nog niet eens over het mooiste nummer gehad, Snowed Under. Dat was mijn kennismaking met Keane en ik baalde als een stekker dat het nummer niet op de plaat stond toen deze uitkwam. Ik heb hem wel op single.

Later is Snowed Under als bonusnummer toegevoegd. Toen heb ik het album opnieuw aangeschaft.

Heb jij de versie met Snowed Under?

avatar van chevy93
Nope, helaas alleen de kale versie, maar ik denk dat ik maar eens achter de volledige versie achter ga.

Voor hem nog niet kent: Keane Live (O2 arena) één van de beste concerten ooit. Sowieso is Keane live echt fenomenaal, maar dit is echt de crème de la crème.

‪Keane - Bedshaped LIVE! DVD HD‬‏ - YouTube is echt een mutliple goosebumpmoment.

Zie ook de link van Somewhere Only We Know in mijn bericht hierboven. Dat is pas echt klasse. Helaas staat die niet op de DVD.

Mooi geschreven Chevy. Ik ga me niet meer aan dit album wagen, want op de een of andere manier willen de albums van Keane er bij mij niet zo in. Maar ze hebben wel een aantal schitterende nummers geschreven. Van dit album vind ik met name Bedshaped onwaarschijnlijk mooi en in het begin ook Only We Know (na een half jaar wel beu gehoord helaas). Bij Keane weten ze soms echt de perfecte toon wat betreft melodie en drama aan te slaan, je krijgt echt het gevoel dat ze hun hele ziel en zaligheid erin stoppen. En op het moment dat er echte emotie om de hoek komt kijken, maakt het mij ook helemaal niets meer uit of iets al dan niet gelikt is...

avatar van Don Cappuccino
Dit is album is gewoon goed, 3,5 ster. Maar nergens vind ik het echt heel erg goed. Ik kan alle liedjes zo´n beetje meezingen maar nergens heb ik kippevel. Behalve bij Bedshaped wat dan ook echt prachtig is. De rest zijn gewoon goede popliedjes. Niks mis mee.

avatar van stoepkrijt
Mooie recensie Chevy! Ik kan me er ook helemaal in vinden.

Goed stukje over Bend and Break ook. Dat is een van mijn minst favoriete nummer van de plaat en daarom heb ik me nooit zo in het nummer verdiept. Die bas was me nooit zo pgevallen, maar hij is prachtig! Met dank aan jouw recensie is dit nummer ineens een stuk mooier geworden

avatar van Sikko
Superalbum, Everybodys's changing & Bedshaped zijn mijn favorieten. Het zijn allemaal meezingers, maar ook mooie nummers. Overigens zingt Tom Chaplin heel goed. Het enige minpuntje vind ik Untitled 1, dat is een beetje een vreemd nummers wat wat mij betreft niet op het album thuishoort.

avatar van coldkevin
mooie nummers vind niet alles even goed maar he smaken verschillen maar vooral bedshapped chickenskin oh goosebumps

avatar van KKOPPI
Dit noem ik het toppunt van mainstream.