Deep Purple - Machine Head (1972)

Label: EMI

1. Highway Star (6:08)
  2. Maybe I'm a Leo (4:52)
  3. Pictures of Home (5:08)
  4. Never Before (4:00)
  5. Smoke on the Water (5:42)
  6. Lazy (7:24)
  7. Space Truckin' (4:35)
  8. Highway Star [1997 Remix] * (6:40)
  9. Maybe I'm a Leo [1997 Remix] * (5:26)
  10. Pictures of Home [1997 Remix] * (5:21)
  11. Never Before [1997 Remix] * (3:59)
  12. Smoke on the Water [1997 Remix] * (6:18)
  13. Lazy [1997 Remix] * (7:33)
  14. Space Truckin' [1997 Remix] * (4:42)
  15. When a Blind Man Cries [1997 Remix] * (3:32)
  16. When a Blind Man Cries * (3:32)
  17. Maybe I'm a Leo [Quadrophonic Mix] * (5:00)
  18. Lazy [Quadrophonic Mix] * (6:57)
avatar van Madjack71
Machine Head is Deep Purple in diens hoogtij dagen. Een kort maar krachtig rockalbum, met pakkende rifs, de -toen nog- kraakheldere zang van Gillan en het kenmerkend spel van Lord. Klassieker en een die niet misstaat in de standaard collectie.

avatar van Alicia
Deze LP staat hier al weer ruim veertig jaar in de kast... en dat geef ik nu pas een cijfer! Ohoh... maar het is wel een heule fijne Deep Purple plaat!

Waar blijft toch die tijd?

avatar van iggy
Alicia schreef:
Deze LP staat hier al weer ruim veertig jaar in de kast

Bij mij pas ruim een jaar. Maar ben er uiteindelijk achter gekomen dat dit een pracht plaat is. Over sommige dingen doe je wel eens wat langer. Volwassen worden bijvoorbeeld. Daar ben ik nog altijd mee bezig. Althans dat zegt mijn omgeving ha.
Een verdomd lekkere plaat waar niks over te zeiken valt. Een klassieker dus.

avatar van Alicia
Klopt iggy! Gewoon een fijne klassieker!

avatar van Faalhaas
Zeer fijne plaat natuurlijk. Toch jammer dat er ook 2 iets mindere nrs op staan, namelijk Leo en Never Before. Vooral Leo vind ik zwak. En dat een prachtige ballad als Blind Man het album niet haalde. Het schijnt dat Ritchie Blackmore hier een stokje voor stak.

Op zowel vinyl als 25th anniversary dubbelaar in huis. Welke uitvoering prefereren jullie trouwens , de remaster of de remix? Het leuke aan de remix is dat je allerlei intro's en outro's hoort, alsof je echt met ze in de studio zit. Qua sound hoor ik niet veel verschil, maar dat kan aan mij liggen.

avatar van Hans Brouwer
Op Radio 2 is iets voor 12.00 uur iemand 's "albumparel" te beluisteren. "Maybe I 'm a Leo" is mijn albumparel van "Machine Head".

Bijzondere keuze.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een reactie die vijf maanden te laat (en dus misschien als mosterd na de maaltijd) komt, maar ik vind het bijzondere (en tamelijk zeldzame) van dit album juist dat er geen enkel zwak nummer op staat. Mijn eigen albumparel zou Maybe I'm a Leo ook niet zijn (ik zou zelf –hoe voorspelbaar– moeten kiezen tussen Highway star en Smoke on the water), maar voor de keuze van Leo kan ik alle begrip opbrengen, en dan dus niet alleen omdat ik dat zelf als favoriet nummer 3 zou aankruisen maar omdat ik èlk nummer op deze plaat ijzersterk (en een voorkeursstem waard) vind.

avatar van Faalhaas
De albumparel voor mij is toch echt When a Blind man Cries.

avatar van The_CrY
Dat ben ik met je eens, Faalhaas! Het enige probleem daarmee is wellicht dat het nummer niet op het album staat.

avatar van Faalhaas
Tja.. ene heer Blackmore wilde het er niet op hebben gek genoeg (zoals te zien in de Classic Albums docu). Echt onbegrijpelijk. Gelukkig staat ie wel op de heruitgaves. Zoals het hoort.

avatar van BoyOnHeavenHill
Zeldzaam mooi nummer... Ik vind over het algemeen dat de meeste bonustracks weinig toevoegen aan albums, maar When a blind man cries is echt geweldig, absoluut zonde dat dat het oorspronkelijke album niet gehaald heeft.

avatar van Tony
Faalhaas schreef:
De albumparel voor mij is toch echt When a Blind man Cries.

Had er makkelijk bij gepast op dit toch wel vrij korte album, ja, eens.

avatar van Hakuna
We schrijven zo pakweg 1972/'73 toen ik als 8 jarige deze muziek dagelijks hoorde als ik in de late avond en nacht bed lag en mijn ouders onder in hun café aan het werk waren. Ook wist ik dan dat de plaatselijke chapter van de pas in Nederland opgerichte motorclub Hell Angels in het café aanwezig waren. Klonk het bekende album ''In Rock'' nog vrij ruw en buiten het legendarische nummer Child In Time om nogal onsamenhangend. Bij dit album hebben de nummers allemaal een kop en staart en kinken de nummers ook veel toegankelijker waarbij de Highway Star en Smoke on the water inmiddels als echte rock klassiekers zijn geworden die inmiddels al vele malen zijn gecoverd door latere rock artiesten.

Op LP heb ik dit album de afgelopen 35 jaar meerdere malen gehad en ook weer kwijtgeraakt. Maar laat ik op eBay de eerste CD versie vinden (niet de Japanse Warner uitgave) maar de oorspronkelijke CD versie die is uitgebracht in Engeland. Voor de kenners is te zien aan de tekst aan de middenring van de CD. Daar staat op ''Mastered by Nimbus'' dit zijn CD persingen met de eerste mastering die zo tussen 1984 en 1987 zijn verschenen (latere CD versies zijn gemaakt door EMI Swindon)

Dan heb ik de beste drieluik van Deep Purple op CD. Dat is ''In Rock'', ''Machine Head'' en ''Perfect Strangers''. Gek is dat het live album ''Made in Japan'' mij niet echt kan boeien, toen niet en nu ook niet echt.

Score 4,0

avatar van gigage
Gaat Gillan op In Rock en Made in Japan helemaal uit zijn plaat, hier blijft het beperkt tot wat sporadische uithalen. Als je je eenmaal de live songs hebt toegeeigend is dit maar een "belegen" werkje. Maar goed, niet altijd is het even gepast om altijd maar voor de meest energieke uitvoeringen te kiezen. Daarnaast zijn dit dus de creatieve originelen zullen we maar zeggen. Uiteindelijk is het wel de reden dat Machine Head misschien toch minder vaak de weg vindt naar mijn oren dan zou moeten.

avatar van SLRockingBass
Meesterlijke plaat, al is het alleen maar om Lazy en Space Truckin'. Wat een geweldige nummers zijn dat toch.

Kant B is favoriet. Met name, omdat Maybe I'm a Leo en Never Before me niet zoveel doen. Leuke nummers, maar niet meer.

Deep Purple levert met dit album tevens een klassieker van jewelste af met Smoke on the Water. Iedereen, rock fan of niet, kent dit nummer. Dan heb je toch wel puik werk afgeleverd.

avatar van Kronos
Dit album is weer wat wisselvalliger maar de uitschieters zijn wel bijzonder sterk. Highway Star, Pictures of Home, Smoke on the Water en Lazy: Deep Purple op zijn best. Andere bands kunnen enkel maar van dromen zulke klassiekers. De mindere nummers zijn Maybe I'm a Leo en Never Before.

88/100

avatar van gigage
Maybe I'm a Leo vind ik ook de minste en Never before had zonder de 30 seconden intro ook meer indruk gemaakt. Waarschijnlijk zijn de songs individueel beter op Machine head dan op In Rock maar de gitaardistortion alleen al op de laatst genoemde besluit mij die hoger te scoren.

avatar van Jaep
Geweldige plaat. Wat was Deep Purple (vooral Mark II) toch een band met idioot goede muzikanten die, ondanks de kift die er natuurlijk ook was, ook gewoon heel goed konden samenwerken. Vooral Lord en Blackmore vullen elkaar briljant aan.

Dit album is net wat te wisselvallig voor de volle score. Never Before vind ik wat minder, en Pictures of Home, Space Truckin' en Maybe I'm a Leo zijn sterk, maar net niet top. De resterende drie, Highway Star, Smoke on the Water en Lazy zijn regelrechte klassiekers, en dat op één album.

avatar van B.Robertson
Maybe I'm a Leo en Never Before vormen voor mij minder het euvel op Machine Head, dan het feit dat er van alle nummers tenminste één tot heel veel live-uitvoeringen bestaan. Is nu een beetje het geval dat ik bepaalde nummers ben ontwend, met name die vier die op Made in Japan staan, en er met dit album weer een beetje in moet komen. Toch fijn om met name Lazy en Space Truckin' studio eens terug te horen. Op de Never Before single wordt er in het intro en de solo van Jon Lord geknipt en voor When a Blind Man Cries gaat ook op dat er de nodige liveopnamen van bestaan, al dan niet door Ian Gillan solo.