Deep Purple - Machine Head (1972)

Label: Purple

1. Highway Star (6:08)
  2. Maybe I'm a Leo (4:52)
  3. Pictures of Home (5:08)
  4. Never Before (4:00)
  5. Smoke on the Water (5:42)
  6. Lazy (7:24)
  7. Space Truckin' (4:35)
  8. Highway Star [1997 Remix] * (6:40)
  9. Maybe I'm a Leo [1997 Remix] * (5:26)
  10. Pictures of Home [1997 Remix] * (5:21)
  11. Never Before [1997 Remix] * (3:59)
  12. Smoke on the Water [1997 Remix] * (6:18)
  13. Lazy [1997 Remix] * (7:33)
  14. Space Truckin' [1997 Remix] * (4:42)
  15. When a Blind Man Cries [1997 Remix] * (3:32)
  16. When a Blind Man Cries * (3:32)
  17. Maybe I'm a Leo [Quadrophonic Mix] * (5:00)
  18. Lazy [Quadrophonic Mix] * (6:57)
avatar van HiLL
Hans Brouwer adopteert jou bij deze!

avatar van avdj
Omdat hij In Rock op 1 heeft staan? Deze is beter!

avatar van HiLL
Hij helemaal wild van de band is.

avatar van avdj
Helaas zijn dat op MuMe veel te weinig.

Disc2 is trouwens een CD met geremasterde nummers. Disc2 zijn 1997 versies van de originele opnamen, vindt ik zelf beter.

avatar van avdj
Foutje, de laatste zin moet zijn:

Disc1 zijn in 1997 gevonden opnamen. Klinkt beter vindt ik zelf.

avatar van Hans Brouwer
Ik word helemaal blij van zulke enthousiaste reacties!!

avatar van avdj
Haha, jij heb neem ik aan ook de versie van 1997? Voor maar 8 euro gekocht, dubbel CD + boekje van 36 bladzijden.

Voor de opnames is de opnametruck van Keith Richards gebruikt.

Wat staat het toch lelijk [1997/Quadrinomiahuppaetc. Remix]
Alsof je naar een houseplaat van Dj Purple zit te kijken.
En al die sterren.. Dan moet er ook een andere hoes komen want dit zou dan de 25th Anniversary Edition zijn? Is wel een discussie waard. Moet het album er staan zoals ie oorspronkelijk bedoelt is of dus zo?

avatar van Lying Mouth

disc 1 is remixed ofwel de individuele sporen uit 1972 opnieuw samengevoegd

disc 2 is remastered ofwel het eindresultaat uit 1972 digitaal opgepept

Meestal ben ik niet zo'n fan van het remixen van oude nummers maar in dit geval kies ik toch bijna altijd voor disc 1. Die heeft een wat opener/helderder geluid dan de remastered versie die klinkt bij mij (net als de LP) toch een beetje dof.

Wat staat het toch lelijk [1997/Quadrinomiahuppaetc. Remix]
Alsof je naar een houseplaat van Dj Purple zit te kijken.

Er staan toch sterren bij?
CD1 is bonus en op CD2 staan geremasterde versies van de originele tracklist + 3 bonustracks.
In 1972 bestond de tracklist dus uit de nummers 9 tot 15.

Ik heb trouwens een correctie doorverstuurd want de sterren kloppen niet. Zal later op de dag wel gecorrigeerd worden.

Over de hoes:
De 25 AE heeft een kartonnen hoes óver de hoes zoals ie op de site staat. Deze kan dus blijven staan.

avdj schreef:

Je mag je zelf gelukkig prijzen dat je voor zo weinig euri zo'n subliem album hebt gekocht. Ik heb er vijf jaar geleden geloof ik drie keer zoveel voor betaald, maar ja...... een echte fan wacht niet, die koopt direct!!

Dat is waar.
Maar je heb dus in ieder geval de 25 AE Edition.
Echt de moeite waard de extra's.

avatar van orbit
1,5
Ik hou helemaal niet van deze repititieve ouwe mannen bakkebaarden muziek met orgels! Veel te veel geënt op blues en ouwe sleurrock ook, slaapverwekkend..

avatar van the viking
Daarom maar een kruistocht begonnen tegen de classic rockers getuige je waarderingen ?

met vriendelijke groet the viking

avatar van avdj
Wat een debiel stemgedrag.
Pink Floyd varieërt van 0,5 tot 4,5 en Phycical Graffiti ook 0,5? Volgens mij ken je de helft niet maar zit je simpelweg op bandnaam te stemmen.

............

avatar van HiLL
Mocht dat het geval zijn..niet serieus nemen zo'n user.

avatar van Paalhaas
avdj schreef:
Wat een debiel stemgedrag.

............

Wat een vreemde aanname. Baseer je dat op het feit dat zijn stemmen voor Pink Floyd niet dichter bij elkaar liggen? Ik ken ook genoeg bands die top en flop gretig afwisselen.

HiLL schreef:
Mocht dat het geval zijn..niet serieus nemen zo'n user.

Ben bang dat het wél het geval is.

Maar on-topic:
Ken jij dit album HiLL? Denk dat jij het wel kan waarderen.

Paalhaas schreef:

Misschien wel maar tussen deze albums zit maar een paar jaar en volgens mij is er geen enkele user verder die het ene album geweldig vindt en de ene helemaal niks.

avdj schreef:

Ben bang dat het wél het geval is.
Maar on-topic:
Ken jij dit album HiLL? Denk dat jij het wel kan waarderen.

Heb Pictures of Home (5*), Smoke on the Water(4*), When a Blind Man Cries(5*) en Lazy(4*) (de rest ken ik overigens ook maar heb ik nu niet meer op pc)

avatar van avdj
Oke. Vrij hoge waarderingen dus. Maar de originele LP telt maar 7 nummers dus de meeste heb je al.
De 1997 remixes van de (dubbel)CD zoals ie tegenwoordig verkrijgbaar is klinken echt héél goed.

miloz
Ik heb een cd van voor 97 ooit 2e hands gekocht. Maar ik denk dat ik die versie uit 97 ook maar ga kopen als hij maar 8 euro is. Dat voegt toch weer iets toe aan me collectie. de Machinehead versie die ik heb is qua geluidskwaliteit niet echt fantastisch.

Cd laatst gedownload en het klinkt erg goed!
Vooral Lazy vind ik een wereldnummer, dat toetsen werk is echt fenomenaal. Volgens mijn vader heeft Rick van der Linden veel studio werk voor Deep Purple gedaan, waaronder dit album dus ook. Is er iemand die dat kan bevestigen?

avatar van HiLL
Zo speelde hij onder meer met Deep Purple, Phil Collins en Vangelis. Later keerde hij weer terug bij Ekseption.

Bron: NOS

Bron: NOS

Ja, ok bedankt.
Maar ik zou eigenlijk ook wel willen weten welke nummers hij dan allemaal heeft ingespeeld voor Deep Purple.

avatar van avdj
Het boekje schrijft er helemaal NIKS over.
@miloz: zeker doen, de geluidskwaliteit van '97 is top!

Music4ever schreef:
Ja, ok bedankt. Maar ik zou eigenlijk ook wel willen weten welke nummers hij (Rick van der Linden) dan allemaal heeft ingespeeld voor Deep Purple.

Met alle respect voor Rick van der Linden. Alle nummers zijn gewoon door Jon Lord ingespeeld. Ik ben de naam Rick van der Linden op geen enkele platen of cd hoes van DP tegengekomen. Mischien heeft Rick tijdens een concert wel eens meegespeeld, maar dat weet ik niet! Ik kan me niet voorstellen dat good old Jon zich achter zijn orgeltje zou laten wegjagen, zelfs niet door Rick van der Linden (nogmaals met alle respect, R.I.P)

Groeten, Hans

Ja, maar waarom hoorde ik op het nieuws (ook internet trouwens) dan steeds dat Rick van der Linden studio muzikant was bij Deep Purple. Idd erg vreemd dat het niet in de boekjes staat dan.........

avatar van avdj
Zelf heb ik origineel In Rock, Machine Head, Made in Japan en 30: Very Best Of maar zijn naam is nergens te bekennen.

HiLL schreef:
Op deze site (http://www.thehighwaystar.com/thsblog/?p=34) staat het volgende.

Ja prima Hill, maar dat is dus geen Deep Purple album.

Groeten, Hans