Deep Purple - Machine Head (1972)

Label: Purple

1. Highway Star (6:08)
  2. Maybe I'm a Leo (4:52)
  3. Pictures of Home (5:08)
  4. Never Before (4:00)
  5. Smoke on the Water (5:42)
  6. Lazy (7:24)
  7. Space Truckin' (4:35)
  8. Highway Star [1997 Remix] * (6:40)
  9. Maybe I'm a Leo [1997 Remix] * (5:26)
  10. Pictures of Home [1997 Remix] * (5:21)
  11. Never Before [1997 Remix] * (3:59)
  12. Smoke on the Water [1997 Remix] * (6:18)
  13. Lazy [1997 Remix] * (7:33)
  14. Space Truckin' [1997 Remix] * (4:42)
  15. When a Blind Man Cries [1997 Remix] * (3:32)
  16. When a Blind Man Cries * (3:32)
  17. Maybe I'm a Leo [Quadrophonic Mix] * (5:00)
  18. Lazy [Quadrophonic Mix] * (6:57)
avatar van HiLL
Toch heeft ie wel aan producties meegewerkt van Donker Paars.

HiLL schreef:
Toch heeft ie wel aan producties meegewerkt van Donker Paars.

Ok Hill, jij zegt het

Groeten, Hans

nicolas
één van hun beste platen als je 't mij vraagt. na made in japan, maar die telt niet mee want da's een live-plaat hoogtepunten zijn highway star, smoke on the water (uiteraard) en lazy.

Nicolas, vriend!

nicolas
wat is er?

wat is er?

Dat ik zo vreselijk blij ben dat er weer iemand is die zo'n grandioos album van Deep Purple ontdekt. Het stemt mij zo vreugdevol. Daarom: Nicolas, vriend!

avatar van marco straaten
smoke on the water: een absolute klassieker

avatar van avdj
Ken je de rest ook marco?
Ik denk dat dit album je zeker zal bevallen.

avatar van platedraaier
nicolas schreef:

Made in Japan telt juist wel mee, beste plaat van Deep Purple. Live komt het er pas echt uit. Ik vind de studio versies ietwat te gelikt. Maar desalniettemin zeker één van de beste platen van Deep Purple.

Alleen die remixen die heb ik nooit gehoord en weet niet wat ik daarvan moet denken.
Mijn stem 4* voor de originele lp-versie.

avatar van avdj
Het zijn niet echt remixen hoor. Gewoon normale versies die een klein beetje afwijken van de andere nummers (CD2)

Van dit album valt geen enkel nummer mij tegen. Ja, zulke albums bestaan dus...het hoogtepunt blijft echter Lazy!

avatar van avdj
Inderdaad geweldig maar wie heeft alle bonustracks bij de albums van DP zitten verwijdern?

avdj schreef:

Ik. Het gaat tenslotte om de originele platen en niet om de opgebefte versies.

avatar van Sinner
HiLL schreef:

Ik. Het gaat tenslotte om de originele platen en niet om de opgebefte versies.

Beetje dom gedaan dan. Er is tenslotte een optie om aan te geven dat bepaalde nummers niet op iedere versie van de cd aanwezig zijn. Overigens is de tracklisting zoals hij er nu staat dan ook nog eens fout, want When A Blind Man Cries staat niet op de originele plaat. Laat staan dat je dat "origineel" nog ergens kan kopen.

Zit wat in

avatar van avdj
Zit wat in? Dit moet terug gecoriggeerd worden!
De * optie op MusicMeter is er niet voor niks!

avatar van HiLL
Wat is Lazy toch een fantastisch nummer. Voortreffelijk gespeeld..heerlijk heerlijk. Die bas, die orgel, dat drumwerk, gitaarwerk..werkelijk

Idd een fantastisch nummer, mijn favoriete van de plaat.
Nadat ik hem gisteren geluisterd heb verhoog ik mijn stem trouwens. van 4,0 naar 4,5 ster.

HiLL schreef:
Hill, dan zijn we het op deze warme zondagmiddag gelukkig toch nog ergens over eens!!

Groeten

Ik vind highway star egt een geweldig nummer,vooral de orgel en gitaarsolo

Smokeeeee on the Water... sjonge jonge.. tis me wel wat hoor, deze plaat. Het bevat gewoon de sterkste opener ooit gehoord (Highway Star), Maybe I'm A Leo, Pictures Of Home, Lazy... erg goed album! Verdient zeker 5 sterren

deep purple is op zoveel punten goed.. er valt bijna niet aan te beginnen..

die gasten zelf, de drummer, de gitarist, de zanger, de bassist en de toetsenman allemaal verschrikkelijk goed

voor wie um niet heeft gezien probeer is een oud live concert op te zoeken van begin jaren '70 .. werkelijk ongelofelijk

het is ook grappig om te zien dat die drummer helemaal strak op de speed staat en dat modebeeld van die tijd is ook prachtig om te zien

deze plaat is wat mij betreft de beste van het stel

Planefreak
Alle nummers klinken goed. Maar Maybe I'm a Leo vind ik niet leuk. De overgang van de main-riff naar het zang gedeelte vind ik echt helemaal niks. De solo is ook zo sloom. Beetje te makkelijk, soleren over een (te) makkelijke blues riff. Erg jammer..

Planefreak schreef:
Maar Maybe I'm a Leo vind ik niet leuk.

avatar van sjoerd5
deep purple zou dit album op gaan nemen
in montreux in zwitserland
er was een plek gevonden: het casino van montreux
de dag van te voren kwam deep purple met de opname truck van de rolling stones naar het casino maar ze zetten
de spullen nog niet binnen want frank zappa trad op.
tijdens brande het casino af (one stupid whit a flare gun)
enn paar dagen daarna zette ze de truck ergens neer
en gingen spelen, maar dat maakte de veel herrie.
toen vonden ze het Grand Hotel en gingen daar opnemen.
ergens in de gangen van het hotel

sjoerd5 schreef:
deep purple zou dit album op gaan nemen in Montreux in Zwitserland...................toen vonden ze het Grand Hotel en gingen daar opnemen. Ergens in de gangen van het hotel
En zo ontstond "Smoke on the water" .

avatar van sjoerd5
Hans Brouwer schreef:
En zo ontstond "Smoke on the water" .

precies jaren later zij de producer (maar zo wilden ze hem niet noemen) hij zei: hoe had het geklonken als het casino was blijven staan?

Planefreak
Ik heb de dvd hoe ze machine head maken, leuk om naar te kijken. Ook met dat verhaal van het opnemen van smoke on the water, wat jullie typen.

EVANSHEWSON
Héél stevig en goed gemaakt klassiek rockalbum van deze Britse hardrockband; En inde ideale bezetting; Gillan, Paice, Glover, Blackmore en Lord, de gekende MARK II.
Het album opent met klassieker HIGHWAY STAR wat een formidabel krachtige song is. De plaat haalt overal niveau al springen voorgenoemd nummer als het klassieke SMOKE ON THE WATER, Pictures of Home en Lazy eruit voor mij. Ik geef dit album een dikke 4. Moet in iedere top 100 van klassieke rockalbums staan, liefst in de eerste 20 !

EVANSHEWSON
PLANEFREAK, welke dvd is dat aub ?????

En heb je nog goede Deep Purple dvd's aan te raden ???