Deep Purple - Machine Head (1972)

Label: Purple

1. Highway Star (6:08)
  2. Maybe I'm a Leo (4:52)
  3. Pictures of Home (5:08)
  4. Never Before (4:00)
  5. Smoke on the Water (5:42)
  6. Lazy (7:24)
  7. Space Truckin' (4:35)
  8. Highway Star [1997 Remix] * (6:40)
  9. Maybe I'm a Leo [1997 Remix] * (5:26)
  10. Pictures of Home [1997 Remix] * (5:21)
  11. Never Before [1997 Remix] * (3:59)
  12. Smoke on the Water [1997 Remix] * (6:18)
  13. Lazy [1997 Remix] * (7:33)
  14. Space Truckin' [1997 Remix] * (4:42)
  15. When a Blind Man Cries [1997 Remix] * (3:32)
  16. When a Blind Man Cries * (3:32)
  17. Maybe I'm a Leo [Quadrophonic Mix] * (5:00)
  18. Lazy [Quadrophonic Mix] * (6:57)
avatar van rudiger
Ach iedereen wordt bestolen , wij ook

avatar van musician
Alles bij elkaar vind ik Machine Head eigenlijk beter dan In Rock.

De remixen zijn prachtig, de remastering geven het toch al niet slechte album extra vleugels. Natuurlijk is dit de cd van Smoke on the water maar nummers als Highway star, Space truckin' doen er nauwelijks voor onder.

Ik vind de in 1997 extra toegevoegde extra track When a blind man cries één van de betere, zo niet inmiddels één van de allerbeste (hard)rockballads ooit. Tenminste, wat ik er dan van ken, ben natuurlijk in het geheel geen kenner van hardrock.

Maar Deep purple ontstijgt sowieso het niveau om ingedeeld te worden in een bepaald genre. Een betere line-up dan deze heeft de band ook nooit meer gekend, maar dat is ongetwijfeld een open deur.

Ik weet niet eens meer óf ik twee nummers had aangevinkt, laat staan welke.
Nou ja, ik heb de remixen van Highway Star en Space Truckin' gekozen.
De volgorde zoals hier gepresenteerd is behoorlijk verneukeratief. De (ongenummerde) remixen staan op CD-1. De genummerde liedjes én de laatste drie ongenummerde bonustracks staan op CD-2. Ik weet niet wie er verantwoordelijk is, maar het is niet erg slim gedaan.
Dat niet meer nummeren schijnt de nieuwste "verbetering" in de opmaak te zijn. Duim omlaag, wat mij betreft.

Casino Boogie
Edwynn schreef:
Ik zie Highway Star ook wel als een voorloper cq inspiratiebron voor speedmetal. Metal Church zette een weinig afwijkende cover op haar debuutalbum en verrassend genoeg past het fantastisch bij de overige nummers.

Highway Star is gewoon heerlijke hardrock. Purple heeft nooit heavy metal gespeeld, dat was meer het pakkie-an van Black Sabbath in die periode.

Ik zou dan eerder voor Fireball opteren of inderdaad Stone Cold Crazy van Queen als het om de inspiratiebron voor speedmetal aangaat.

Sterretjes-discussie verwijderd en bericht over Beat Club verplaatst naar Deep Purple

avatar van glenn53
Zag net bij de Top 2000 quiz een filmpje van Smoke on the Water. Wat een blunder weer van die Leo Blokhuis. Laten ze een filmpje je zien uit de tijd van David Coverdal en Glenn Hughes. En dan Mathijs van Nieuwkerk nog zeggen de zanger is Ian Gillan grrrr.

avatar van Metal-D78
Zag het. Tenenkrommend....

avatar van rudiger
Ja dat was een behoorlijke blunder

avatar van Edwynn
En dat bij zo'n Captain Obvious lijflied als Smoke On The Water? Dat zou je toch niet verwachten van een aan chronische autofellatio lijdende muziekbespreker.

avatar van Metal-D78
Nog triester was dat iedere serie vragen werd ingeluid met een clipje waar vervolgens vier vragen in gradatie makkelijk-moelijk achterna kwamen. Bij ieder clipje kon je al voorspellen welke vragen er gesteld zouden gaan worden. Heel tragisch.... Net zo tragisch als dat 8 'muzikanten/kenners' niet op de naam van Richie Blackmore konden komen....

avatar van glenn53
en dat was pas de 2e vraag.....

Ozric Spacefolk
11 pagina's met comments dus dan zal mijn recensie niet zoveel nieuws meer bieden.

Sterke en harde rock plaat van Purple. Echt goed geproduceerd. Lekker veel bas en ook een overdonderend drumgeluid.

Ian Paice wordt toch een van mijn favoriete rockdrummers. (tezamen met Cozy Powell, Vinnie en Carmine Appice, Bobby Rondinelli).

Favoriete nummers op deze plaat: Highway Star, Lazy en Maybe I'm a Leo.

avatar van TecnoDec
Zopas vernomen dat Jon Lord is overleden
Weer een grote die het tijdelijke met het eeuwige verwisselt.
Vanavond draai ik dit album als eerbetoon.

IJsbergsla
Die 1997 Remix klinkt als een klok, fantastisch gedaan. When a blind man cries is een prachtige toevoeging aan het klassieke album.

avatar van hellboy123
En de cover van When a Blind Man Cries door metallica is inmiddels te vinden op youtube, YouTube - Metallica - When a Blind Man Cries (Deep Purple Cover) [Audio Preview]

James zingt erg mooi, en met het einde zit er toch een lekker metallica randje aan het nummer!

avatar van Desert
Sorry, maar ik zie dit nieuws nu pas voor het eerst:

Metallica en Iron Maiden rocken op tribute-cd Deep Purple - De Standaard

Leuke tribute, maar moeten er echt een aantal nummers dubbel op te staan? Zeker die versie van Smoke on the Water van The Flaming Lips lijkt me eerder ballast dan iets anders...

sugartummy
highway star, pictures of home (drum intro),smoke on the water, lazy, space truckin' zijn de beste nummers, maybe i'm a leo & de single (geen hit) never before zijn niet van dat niveau. het album als geheel vind ik even goed als in rock. oh en hellboy123, ik ken die versie van metallica niet, maar volgens mij heeft james nog nooit in zijn leven één noot mooi gezongen.

avatar van Hans Brouwer
De tribute cd zal worden opgenomen ter nagedachtenis aan Jon Lord. Deze geweldige toetsenist is onlangs op 71 jarige leeftijd overleden..... daar schrik ik toch van.

avatar van Gert P
Heb de complete boxset nu binnen met alle diverse versies, DVA-dts en singles en een live cd.
Mooi geluid op de Dvd-A. Is een 5 cd/dvd box met een mooie boekwerk er in.
De sacd heb ik verkocht, beetje teveel van het goede dan.

avatar van Dibbel
Een van de klassieke hardrockalbums van de begin jaren 70.
Staat nog steeds als een huis.
Alles is er natuurlijk al over gezegd hier.
Met de hitsingle Smoke On The Water, met 'swerelds bekendste gitaarriff.
Ook Highway Star, Space Truckin' en Lazy zijn helemaal top.
Geen mindere nummers.
Dus ook van mij gewoon 4,5 sterren.

In Highway Star hoor ik een band als Iron Maiden in terug; de uitgerekte gitaarsolo's en de hoge zanguithalen.

avatar van Ronald5150
Wow! Wat een fantastische rockplaat is "Machine Head" toch. Na al die jaren nog niets aan kracht ingeboet. Er staat werkelijk geen zwak nummer op deze plaat. De opener "Highway Star" is een regelrechte klassieker. Over klassiekers gesproken: wellicht is "Smoke on the Water" de grootste rockklassieker ooit. Die riff is zo herkenbaar en nooit meer geëvenaard. Voor iedereen die gitaar leert spelen is dit de eerste echte rock riff die je moet kunnen spelen. Briljant in al zijn eenvoud. Persoonlijk vind ik "Lazy" het absolute hoogtepunt van "Machine Head". Het is een soort hardrock blues, en dan met name de interactie tussen toetsenist Jon Lord en gitarist Ritchie Blackmore is fenomenaal. Overigens kunnen deze heren elkaar op de gehele plaat erg goed vinden. Afsluiter "Space Truckin'" is een gepast einde van een legendarische plaat. "Machine Head" is mijn favoriete studioalbum van Deep Purple en een van de grootste rockplaten allertijden, ook nu nog!

avatar van Broem
Ben de verzamelde werken van DP weer eens aan het herbeluisteren. Heb het merendeel nog op vinyl maar kwam laatst een mooie reeks Japanse SHM cd's tegen. Prima kwaliteit. Machine Head is idd een groot feest. Zowel van herkenning als kwaliteit. Ben het met mijn voorganger eens dat Smoke on THE Water een van de grootste rockklassiekers ooit is. Is bij mij in rangorde altijd boven Child in Time blijven staan. Prachtig, heftig, snel en ontroerend.

avatar van Sanderzzz
De volle pot voor dit geweldige album Heb ook al In Rock, Fireball en Now What geluisterd en ook deze stelden zeker niet teleur. Volgend op het lijstje is Burn.

Om terug te gaan op Machine Head is het niet enkel Smoke On The Water dat alle eer op zich mag nemen. Het is en blijft een regelrechte klassieker, maar ik vind de drie nummers die daarna komen van dezelfde hoge kwaliteit (heb de cd met 'When A Blind Man Cries' op). Ook de andere nummers mogen niet onderdoen. Vooral het openingsnummer is ijzersterk.

Ach ja heel het album is dus van topniveau. 5*

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik las ergens dat Led Zeppelin II, Paranoid en dít album worden beschouwd als de heilige drie-eenheid die aan de basis van de hardrock stond, en Machine head is op MusicMeter ook de hoogst gewaardeerde Purple-studioplaat. Van de albums die ik van ze ken (tot en met Stormbringer) heb ik dit zelf ook altijd de beste gevonden, maar tegenwoordig vind ik eigenlijk In rock toch iets beter, wellicht omdat, zoals Jon Lord het zegt, "Machine head is a very dry, dark sort of album, it doesn't sparkle like you remember it doing. It's very serious and down-the-line." Misschien prefereer ik toch het overdonderende exces van In rock boven de strakke efficiëntie van Machine head.
        Neemt niet weg dat dit een uitstekend album is; hoewel veel nummers hiervan misschien in de schaduw van hun Japanse versies zijn komen te staan vind ik de studioversies ook nog altijd lekker puntig en fris, en When a blind man cries is een superbe aanvulling. Geweldige plaat.

avatar van De buurman
BoyOnHeavenHill schreef:
Ik las ergens dat Led Zeppelin II, Paranoid en dít album worden beschouwd als de heilige drie-eenheid die aan de basis van de hardrock stond (...)

Vreemd, want In Rock van twee jaar ervoor vind ik nog een stukkie steviger dan Machine Head. Beide fenomenaal goed, evenals Fireball overigens. Maar In Rock is mijn favoriet.

avatar van BoyOnHeavenHill
Ja, ik vind In rock ook wat steviger en "doordenderender", maar kennelijk voelen veel mensen zich toch meer aangesproken door de strakheid van Machine head.
        Overigens heb ik net eens op Google gekeken of ik nog ergens iets van een bron kon vinden voor die "heilige drie-eenheid" en of ik het goed heb onthouden dat daarbij niet In rock maar Machine head wordt genoemd. En ik vind inderdaad meerdere bronnen die het hebben over de "Holy Trinity of English hard rock" (wellicht elkaar napratend natuurlijk), en daarbij wordt inderdaad Machine head genoemd, maar van Led Zeppelin niet II maar IV, waar je óók over kunt discussiëren. Nou ja, het is sowieso een vrij willekeurig eerbetoon (en ook nog eens zinloos voor wie niet van lijstjes of categoriseringen houdt).

avatar van HugovdBos
Deep Purple wordt gezien als één van de pioniers in de hardrock en heavy metal muziek. Met vele hits zoals Child in Time, Smoke on the Water en Woman from Tokyo verworven ze wereldwijde bekendheid. In 1972 verscheen het inmiddels tot een klassieker uitgegroeide album Machine Head dat binnen korte tijd in Zwitserland werd opgenomen. Het album toont de kracht van een band in zijn sterkste bezetting aan, die gebeurtenissen om hen heen meenamen in de nummers op het album.

Al bij het aanvangen van de eerste klanken van Highway Star hoor je de kracht van de samenwerking tussen de verschillende bandleden. Het orgel bespeeld door John Lord en het gitaarspel van Ritchie Blackmore schieten er gelijk goed in. Ian Gillen verzorgt de zang waarbij in het refrein de noten omhoog schieten. Na twee minuten volgt een geweldige solo op het orgel ondersteund door het drumwerk van Ian Paice. Ritchie is in vorm en volgt het ritme van het orgel waarbij hij er later ook nog een solo tegenaan plakt. Bassist Roger Glover is ook van grote waarde en gooit er een mooie baslijn uit.

“Nobody gonna take my girl
I’m gonna keep her to the end
Nobody gonna have my girl
She stays close on every bend
Oooh she’s a killing machine
She’s got everything
Like a moving mouth body control
And everything”

Maybe I’m a Leo is wat rustiger qua opzet en wordt vooral gevormd rond de zang van Gillen en het gitaarspel van Blackmore. Ook in dit nummer krijgen de verschillende bandleden vrij spel om ieder hun talenten aan te tonen, toch wel één van de sterke punten van een band als Deep Purple. Pictures of Home opent met drumgeroffel en slaat dezelfde weg in als het voorgaande nummer. Weer houden de individuele vaardigheden het niveau hoog en blijkt de band goed op elkaar afgestemd. Afwisselingen tussen gitaarsolo’s, orgelklanken en een basriff hebben een sterke uitwerking. Never Before mag dan zelden live worden gespeeld het nummer bevat een mooie melodie waarbij de teksten goed samenlopen. Minder hard maar daardoor niet minder sterk. En dan hoeven we maar enkele klanken te horen om te horen met welk nummer we van doen hebben. Eén van beroemdste gitaarriffs aller tijden vormt de basis van de klassieker Smoke on the Water. Gebaseerd op het welbekende verhaald van het afbranden van het Montreux Casino tijdens een optreden van Frank Zappa en The Mothers of Invention. Na een aantal herhalingen van de sterke riff die Blackmore speelt voegen achtereenvolgens de drums en bas zich toe in het nummer. Ian Gillen vertelt het gehele verhaal perfect door het nummer heen waarbij de orgel de donkere kant versterkt in het refrein. Keer na keer toont de band de sterke kwaliteiten aan van de leden.

“We all came out to Montreux
On a lake Geneva shoreline
To make records with a mobile
We didn’t have much time
Frank Zappa and the Mothers
Were at the best place around
Till some stupid with a flare gun
He burned the place to the ground
Smoke on the water, and fire in the sky
Smoke on the water”

Organist John Lord speelt de hoofdrol in Lazy, het nummer opent met een langdurige jamsessie op het orgel. De tonen schieten alle kanten op en een rustig drumritme komt er bij opzetten. Daarna versterkt ook Blackmore zijn rol met ritmeversnellingen en getokkel op zijn gitaar. Pas halverwege laat Ian Gillen van zich horen, het nummer leent zich perfect voor een luie dag. De muzikale sessies worden lang doorgevoerd maar vervelen geen moment. Space Truckin geeft vooral de kracht van drummer Ian Paice weer en de toonhoogtes die Gillen weet te behalen. Een zware gitaarriff vormt het refrein en zet het gevoel van ruimtereizen aan.

Het album Machine Head wordt gekenmerkt door de sterke individuele kwaliteiten van de leden van Deep Purple. Het samenspel is daarbij van een hoog niveau en de muzikale sessies tonen de kracht van de band aan. Gitaarriffs die je nog lang bijblijven en duistere klanken die vanuit het orgel opdoemen. De korte periode waarbinnen het album is opgenomen doet niks af aan de kwaliteit ervan, een klassieker die ook in deze tijd nog prima overeind blijft.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van frolunda
Uitgebalanceerd album waarbij alle puzzelstukjes perfect op hun plaats vallen.Zo stel ik me de ideale rock plaat voor.Smoke on the water en Pictures of home vind ik nu het mooist maar eigenlijk valt er op Machine head geen zwak of minder moment te ontdekken.