Deep Purple - Fireball (1971)

Label: Harvest

1. Fireball (3:27)
  2. No No No (6:56)
  3. Demon's Eye (5:23)
  4. Anyone's Daughter (4:45)
  5. The Mule (5:23)
  6. Fools (8:21)
  7. No One Came (6:28)
  8. Strange Kind of Woman [A-side Remix '96] * (4:08)
  9. I'm Alone (B-side) * (3:09)
  10. Freedom (Album Out-take) * (3:37)
  11. Slow Train (Album Out-take) * (5:38)
  12. Demon's Eye [Remix '96] * (6:12)
  13. The Noise Abatement Society Tapes * (4:18)
  14. Fireball [Take 1 Instrumental] * (4:10)
  15. Backwards Piano * (0:57)
  16. No One Came [Remix '96] * (6:23)
Als je van up tempo nummers van In Rock houdt is deze misschien minder, voor mij is tempo geen issue. Persoonlijk zie ik liever bands die zichzelf vernieuwen als bands die 16 albums vol spelen met hetzelfde. Als je de voorgaande albums opzet is Fireball ook weer niet zo vreemd. Persoonlijk kan ik Jon's Concerto ook erg waarderen

Fireball is een krachtige opener met innovatief drumwerk van Ian Paice met dubbele basedrum en kan met recht het eerste speedmetalnummer ter wereld worden genoemd. Zo maakte Sabbath en Zeppelin ze destijds niet. Blackmore beperkt zich tot het ritme maar daar tegenover gooit Roger zijn distortion base open wat zeker klinkt, dan voert Lord het door naar de climax. Bij elkaar opgeteld een geweldig nummer.

No no no is zeker ook een innovatieve song die met een relaxte riff begint vervolgens een funky inslag krijgt, dan tovert Ritchie prachtige geluiden uit zijn Fender en bouwt de spanning verder op, het nummer gaat verder en Jon doet hier vanuit zijn orgel zeker niet voor onder. Met nog wat breaks er in komt het tot een einde

Demon's eye is gewoon een bluesje niet briljant en ook niet slecht.

Anyone's daugther is een ander verhaal. Wat een prachtig intro en een prachtig gitaargeluid. Mijn liefde voor de Fender was beklonken. Prachtig verwoord en gezongen door Gillan. Heerlijk nummer, gelukkig dat ze er ook zo een hebben gemaakt, nog meegemaakt in de toer van 1993

The mule geldt voor mij ook als een hoogte punt. Prachtig drumwerk van Ian Paice, prachtige melodie, prachtige zang en prachtige geluiden die er tussendoor worden getoverd door de meesters op gitaar en orgel met een mooie middenbrake, geleid door Blackmore. Dit hebben ze tot en met 74 nog live gespeeld, alleen niet helemaal helaas

Fools ook weer een prachtig intro wat me aan Pink Floyd doet denken, rustig, lief, zacht tot er een rauwe kreet door de speakers schalt en de gang komt er in door het innovatieve drumwerk van Paice naar een climax opgevoerd, dan komt de rust er in en het galmende live stukje van Space trucking komt langzaam op, dan het wordt wordt weer lekker opgevoerd en de utro van Jon Lord sluit het op perfecte wijze af. Wat een song.

No one came bevalt me ietsjes minder maar zeker een innovatieve song en zeker niet slecht

Strange kind of woman hoeft geen verdere uitleg perfecte song waar Blackmore heerlijk op drift is, maar eigenlijk heel de band.

I'm alone is eigenlijk onstaan door de outtake Grabsplatter uit de In Rock tijd, waar op briljant wordt gemusiceerd door Blackmore, Paice en Lord. Waanzinning drumpatroon en prima rol van alle muzikanten.

Freedom is leuk om te hebben maar that's it, Slow train is een leuke outtake, wel zwak refrein maar verder Prima. The noise tape is leuk om af en toe eens te luisteren, wederom the sound he.

Remixen hoeven van mij niet zo. Ik draai dit album eigenlijk net zo vaak als ik In Rock draai
[/quote]

avatar van Hans Brouwer
Zojuist gezien bij "Beste Zangers" op NPO 1: Miss Montreal zingt het Deep Purple nummer "Anyone's Daughter" van dit album "Fireball". Dat klonk allesbehalve onverdienstelijk.

avatar van Ketwiezel
Sterke plaat vind ik dit. Na het emotionele geweld van In rock wordt de horizon enigszins verbreed met wat psychedelische-, funk-, blues-, country- en zelfs jazzinvloeden. Veelzijdige 'groeiplaat' van de Purplemannen.
Kant B behoort wat mij betreft tot het sterkste studiowerk wat Purple ooit heeft uitgebracht op LP.
(Alhoewel R. Von Blechmoor daar blijkbaar een iets andere mening over zal hebben...).

avatar van jorro
Niet mijn meest favoriete Deep Purple album waarvan de titelsong dan weer wel prachtig is. Ook Demon's Eye doet het goed bij mij. Soms mag het van mij wel wat steviger, maar daar was de tijd misschien nog niet rijp voor? De paar (grappig bedoelde?) bonustracks ergeren mij behoorlijk.
3,5* voor#55 in de 100 greatest Albums of 1971. Momenteel op 51 in de Best Ever album chart over 1971.

avatar van jurado
Black Night had hier heel goed op kunnen staan in plaats van Anyone's Daughter, ik vind het een heel fijn nummertje maar toch ietwat misplaatst.

Deze plaat leerde ik net als In Rock al op zeer jonge leeftijd kennen, ik was er gelijk helemaal ondersteboven van met The Mule als all time favorite, wat een geweldige psychedelische hardrock track, heerrrr-lijk!

Fireball is natuurlijk een geweldige opener en wat mij betreft een veel betere single dan Child in Time met het gejatte thema en afgrijselijke zang.

Lekker psychedelische plaat van Deep Purple ❤️

4,5 *

Want?

avatar van jurado
Want wat? Waarom Black Night, waarom fijn nummertje of waarom misplaatst?

jurado schreef:
Want wat? Waarom Black Night, waarom fijn nummertje of waarom misplaatst?
Jurado, waarom het ietwat misplaatst is dat "Anyone's Daughter" onderdeel uitmaakt van "Fireball". De heren Blackmore, Gillan, Glover, Lord en Paice hebben er ongetwijfeld een bedoeling mee gehad. Wie zijn wij om hun keuze te betwisten?

Hans Brouwer schreef:
Misplaatst is niet het goede woord. Ik vind het muzikaal gezien niet echt in het geheel passen.
Natuurlijk hebben de heren DP er een bedoeling mee gehad maar op een muziek DISCUSSIE-forum mag je als muziekliefhebber je mening geven toch?

jurado schreef:
....maar op een muziek DISCUSSIE-forum mag je als muziekliefhebber je mening geven toch?
Zeker, mijn opmerking is zowiezo niet vervelend bedoeld.

Hans Brouwer schreef:
Zeker, mijn opmerking is zowiezo niet vervelend bedoeld.
Dat zou er nog bij moeten komen zeg!