Deep Purple - Fireball (1971)

Label: Harvest

1. Fireball (3:27)
  2. No No No (6:56)
  3. Demon's Eye (5:23)
  4. Anyone's Daughter (4:45)
  5. The Mule (5:23)
  6. Fools (8:21)
  7. No One Came (6:28)
  8. Strange Kind of Woman [A-side Remix '96] * (4:08)
  9. I'm Alone (B-side) * (3:09)
  10. Freedom (Album Out-take) * (3:37)
  11. Slow Train (Album Out-take) * (5:38)
  12. Demon's Eye [Remix '96] * (6:12)
  13. The Noise Abatement Society Tapes * (4:18)
  14. Fireball [Take 1 Instrumental] * (4:10)
  15. Backwards Piano * (0:57)
  16. No One Came [Remix '96] * (6:23)
avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:
Misschien is de studio versie wel ''beter'' hoor,maar dat zal een ''echte'' Deep Purple'' kenner/fan als jij beter weten dan mij Hans ,maar live heeft nou eenmaal mijn voorkeur.
Ricardo, je hoort mij niet zeggen dat de uitvoering van "The Mule" op "Fireball" beter is dan die op "Made in Japan". Alleen heb ik het in het algemeen niet zo op drumsolo's. Vandaar mijn voorkeur voor de studio uitvoering van "The Mule".

Eén ding weet ik wel: op oudejaarsavond, om pak 'm beet 23.15 uur, zet ik mijn radio 10 minuten uit . Als jij dat nou ook doet, dan draaien we samen op hetzelfde tijdstip "The Mule". Jij de live uitvoering, ik de studioversie .

Eveneens met een hartelijke luistergroet,

Hans

(edit door mod: bericht aangepast, sneer verwijderd)

Het gekke is, dat ik niet alleen The Mule beter vind op Fireball, maar ook de gitaarsolo van Fools (komt terug in Space Truckin', MiJ). Na een paar maanden luisteren ben ik er nog steeds niet achter waar dat precies aan ligt. Het is wel zo, dat ik de solo op Fools prachtig vind contrasteren met de wanhoop in Gillan's zang. Maar ik heb ook het gevoel dat er nog meer is.

avatar van Karma_To_Burn
Heerlijk deep purple album van de jaren 70 !
Vind dit album zeker niet minder dan in rock!
Fireball Demons eye en No one Came blijven tijdloze klassiekers
4,5 sterren!

avatar van kaztor
Maar 4 stemmen voor No One Came??
Vind ik nou net een van de hoogtepunten op dit album. Fireball is natuurlijk een geweldige single, maar het onbetwiste hoogtepunt vind ik toch Fools. Doet kwa structuur een beetje denken aan Tool's Ticks And Leeches. Eerst knalt het er lekker enthousiast uit en krijg je het 'liedje' te horen met couplet en soort van refrein, dan een ingehouden middenstuk en dan tenslotte de uitsmijter.
The Mule vind ik live toch beter, hoor (Made In Japan-versie bedoel ik dan).

Als ze nou toch gewoon 'Slow Train' op het originele album hadden gezet in plaats van dat vreselijke 'Anyone's Daughter'...

Wammel
Michiel B. schreef:

Dan zouden ze nu misschien Anyone's Daughter als bonus op het album hebben geplaatst. Zou je er toch mee hebben gezeten.

Overigens, dat Anyone's Daughter is toch niet zo'n vreselijk nummer? Ja het was een complete verrassing dat men ervoor had gekozen. Het was, zoals men dat placht te noemen, niet des DP's. Maar so what! Ik denk dat er ook wat mensen schrokken toen ze In Rock de naald lieten proeven. Dat was toch ook wel iets anders dan men gewend was.
Fireball is een album wat wat minder uitgebalanceerd is wellicht. Er staan wat minder pure hard rock op dan op zijn voorganger. Maar is dat erg? De band experimenteerde, evolueerde zoals je wilt. Anyone's Daughter zie ik als een geintje. Maar wel één die uitstekend wordt gebracht. En dat kan ook haast niet anders met zo'n zanger.
Hoogtepunten op dit album zijn voor mij toch vooral No one came, Demon's Eye, No no no en natuurlijk Fireball. Prima album!!

avatar van BlauweVla
De sfeer van "Anyone's Daughter" doet me een beetje denken aan bepaalde soort Rory Gallagher nummers.

BlauweVla schreef:
Maar dan beter. Overigens scherp opgemerkt, ik had daar nog niet bij stilgestaan.

avatar van kaztor
Verhoog deze toch naar een 4,5 want 4 is toch iets te weinig voor een album dat eigenlijk gewoon dik in orde is.

yEYo!
Fireball overtreft de opener van Deep Purple in Rock.
Je hebt gelijk het beste nummer te pakken.
No No No is ook een pakkend nummer.
Demon's Eye,The Mule,Fools en No One Came zijn klasse nummers.
Kortom: 3.5*

avatar van James Douglas
Een wat directere plaat dan 'In Rock door de funky inslag en dan prefeer ik toch wat meer de mystieke sfeer van de voorganger. Geen verkeerde plaat overigens, verre van zelfs.'Fools' is een hoogtepunt.

avatar van sgapie
heerlijk afwisselend album waarin vooral ian paice at mij betreft een schouderklopje verdient.

avatar van ricardo
Ik vind dit album wat ondergewaardeerd hier op mu.me, want ik vind deze eigenlijk wel net zo goed als In Rock en Machine Head, hier staat voor mij maar 1 zwakkere broeder op en dat is The Mule, met dat nummer heb verder niets mee.

avatar van rudiger
ricardo schreef:

Dat is aan het gemiddelde niet te zien Ricardo . 3.70 is dik in orde .
Dit is een hele goede Purple record met top nummers , vandaar 4,5 stars.

avatar van ricardo
Ik vind Deep Purple een hele goede band hoor, maar ik ben de laatste tijd zoveel muziek aan het ontdekken. Ik blijf dit een topper vinden van DP, ondanks dat ik het zolangzamerhand wel wat gedateerd vind klinken. Als je deze vergelijkt met Machine Head en In Rock dan vind ik dat deze toch aardig wat lager word beoordeeld.

Nicci
ricardo schreef:
Ik vind dit album wat ondergewaardeerd hier op mu.me

dat is raar, want jouw beoordeling is lager dan de gemiddelde beoordeling hier op MuMu.

avatar van ricardo
Ok daar heb je wel een punt. Ik had deze eerst op een 4.5* staan, maar heb de laatste tijd zoveel meer muziek ontdekt wat ik beter vind, dat ik deze nog wel goed maar behoorlijk gedateerd vind klinken. als ik nieuwe erg goede ontdekkingen nu 5* geef, dan vind ik deze in verhouding ook wat minder waard. maar dit is denk ik ook meer muziek voor de echte doorgewinterde diehards van deze band. ik heb Deep Purple pas later leren ontdekken. Het is zo bekend en klassiek dat deze voor mij wel net zoveel waard is dan In Rock en Machine Head.

Off topic berichten verwijderd.

avatar van kaztor
Ik vind het gedateerde wel meevallen hier.
Het blijft (en, vooral, funkt) gewoon stukken beter als welk van al die tientallen fatansieloze zogenaamde 'rockbands' van tegenwoordig.
Dit is en blijft gewoon veel bezielder en oprechter.
Niks mis mee.

avatar van BenZet
Heel ander album, met een prachtige hoes. Muziek, tsjah ik luister het eigelijk niet meer...

avatar van bikkel2
Purple in hun hoogtijdagen. Fireball is anders dan de allom geprezen In Rock. Misschien omdat dat album als een soort hardrockbijbel wordt gezien, lijkt Fireball nogal ongewaardeerd.
Eigenlijk niet terecht. Het is wel zo dat de voorganger wellicht een verzameling van bekendere Purplekrakers heeft, Fireball minder.
Hier is het geluid wat transparanter en klinkt het in meerdere gevallen wat lichtvoetiger.
Met name songs als Fireball , Fools en No One Came zijn goed uitgewerkt en bewijst dat de groep in deze Line-Up altijd een bepaalde magie met zich mee bracht.
Met voorsprong mijn favoriete Purplesamenstelling.

stuart
Jammer dat mijn favoriete nummer Strange Kind Of Woman origineel niet op de LP staat, maar als losse single fungeerde.

avatar van aerogp1
De orgelsolo in Fireball klinkt zeer strak!
Echt een adrenaline album dit, al is 'In Rock' beter.

bikkel2 schreef:
Met voorsprong mijn favoriete Purplesamenstelling.

Klopt. Dat Machine Head erna kwam helpt ook niet echt mee.

beaster1256
fools op fireball = schitterend !

in feite is dit hele album magistraal , alleen 1 nummer waar ik echt het schijt aan heb = anyone's daughter ( van welke vreemde paddestoel hadden ze toen gegeten ) ???

maar verder super

avatar van aerogp1
Onbegrijpelijk dat de orgelsolo in 'Fireball' nog niet gesampled is door één of ander hip-hop-artiest-anno-heden die er makkelijk mee wil scoren in de top 40. Die solo is werkelijk een subliem stukje melodie en ritme!!

avatar van LucM
Begin jaren '70 staat Deep Purple op zijn hoogtepunt die wordt ingezet met "Deep Purple in Rock", "Fireball" is een meer dan degelijke opvolger. Misschien dat dit album minder impact had dan zijn voorganger wegens minder verrassend, maar nummers als "Fireball", "Fools" en "No One Came" zijn gewoon briljant in elkaar gestoken en behoren beslist tot de beste Deep Purple-nummers.

avatar van James Douglas
aerogp1 schreef:

Ssst, breng ze nu niet op ideeën

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
kaztor schreef:
Maar 4 stemmen voor No One Came??
Vind ik nou net een van de hoogtepunten op dit album.

Inmiddels 7, maar nog steeds gedeeld laatste van de reguliere albumtracks. Apart nummer, het lijkt haast wel of er per ongeluk een Bob Dylan-outtake op een Deep Purple-album verzeild geraakt is.

avatar van Rockfan
Jammer dat ik maar 2 favoriete tracks mag selecteren.

Ik had dan Fools erook bij gedaan