Elbow - The Seldom Seen Kid (2008)

4,14

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Starlings (5:20)
  2. The Bones of You (4:49)
  3. Mirrorball (5:50)
  4. Grounds for Divorce (3:39)
  5. An Audience with the Pope (4:28)
  6. Weather to Fly (4:29)
  7. The Loneliness of a Tower Crane Driver (5:15)
  8. The Fix (4:27)
    met Richard Hawley
  9. Some Riot (5:23)
  10. One Day Like This (6:50)
  11. Friend of Ours (4:49)
  12. We're Away * (1:59)
  13. Hotel Istanbul * (7:14)
  14. Lullaby * (3:13)
798 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van Emile93
geplaatst: 8 juni 2014, 12:41 uur [permalink]
Mooi album! De live uitvoering met het BBC orkest doet me alleen nét iets meer. Maar hoe dan ook is dit album ook werkelijk fantastisch!

geplaatst: 26 juni 2014, 14:52 uur [permalink]
Het beste album van Elbow?
Als ik zo de andere albums ernaast leg, staan er op andere wel fraaiere losse nummers. Als album in zijn geheel werkt deze, voor mij, echter het best. Ook het concert dat ik in de Oosterpoort zag ter begeleiding van dit album zal hebben bijgedragen bij de hoge waardering van dit album.
Verder een sympatieke band, die net even buiten de lijntjes kleurt.

avatar van WPE
WPE
geplaatst: 16 november 2014, 12:40 uur [permalink]
Niet zo lang geleden gekocht, een echte verrassing, prachtig album. Echte popmuziek!!

avatar van matthijs
geplaatst: 27 november 2014, 00:28 uur [permalink]
Stond al poosje op mijn verlanglijstje, via MuMe. Ken Asleep at the Back (debuut uit 2000) al 14 jaar, maar deze is echt stukken beter. Prachtig.

avatar van Frenz

geplaatst: 21 maart 2015, 11:24 uur [permalink]
Het voordeel van een hele lange "sabbatical" van de muziek (don't ask, ben mezelf niet of nooit geweest) is dat je langzamerhand de parels ontdekt die je in die zwarte jaren gemist hebt.

Elbow's SSK is er zo een, sommige nummers moeten groeien, de meesten raken me vol

Geef nog geen punten (raak er steeds meer van overtuigd dat punten geven totaal zinloos, muziek verdraagt geen ranglijsten). Het is hooguit een reflectie hoe "hoog" je een artiest zelf inschat tov de andere artiesten die je scoort. Een beschrijving, juist vanwege de subjectiviteit, geniet verreweg de voorkeur.

Aan de andere kant, als de top 250 er niet was geweest, was mijn "ontdekking" van Elbow wss afhankelijk geweest van het toeval.

Afijn, het is de harmonie, het ronde, het volle wat me raakt. Niet vol qua geluid, maar qua gevoel. Toegegeven, beetje vaag. Zijn stem zit op momenten dicht tegen Gabriel aan, ook geen straf.
Ik ga dit album eerst maar eens beoordelen op zijn groeipotentie, veel luisteren dus....

avatar van tbouwh
geplaatst: 22 maart 2015, 16:59 uur [permalink]
Mooi album van Elbow. Die stem, die doet iets met je; alleen daarom is het beluisteren van Elbow's muziek de moeite waard. Diens songwriting en arrangementen zijn echter ook niet mis; zo is One Day Like This een van mijn favoriete nummers. Prachtige zang en prachtig gebruik van strijkers en het achtergrondkoor in de outro maken dit tot het ultieme feelgoodnummer om de dag mee te beginnen. One Day Like This is wat mij betreft verreweg het beste nummer van Seldom Seen Kid, maar de andere nummers mogen er ook zeker wezen. Zo vind ik Mirrorball en Weather to Fly erg mooi. The Fix is dan weer een leuke samenwerking met Richard Hawley, en met Grounds for Divorce bewijst Elbow ook iets stevigere nummers de baas te kunnen zijn. Wat volgt is een geheel dat erg fijn wegluistert. Het enige dat ik nog mis is het unieke gehalte van losse nummers; als album vind ik the Seldom Seen Kid prachtig, maar losstaand zet ik enkel One Day Like This regelmatig op. Dat is dan echter misschien ook wel weer de charme van dit album, en maakt dat ik deze nog regelmatige aan zal zetten.
Ruim 4*

avatar van Echo01
geplaatst: 14 juni 2015, 14:06 uur [permalink]

avatar van rushanne

geplaatst: 18 juni 2015, 10:51 uur [permalink]
Veel te laat ontdekt, maar beter laat dan nooit. Wat een lekkere muziek, en de stem is uiteraard de blikvanger (oorvanger, bestaat dat?).

avatar van blaauwtje
geplaatst: 25 juni 2015, 12:00 uur [permalink]
Idd veel te laat ontdekt, zat op de zondagavond naar pinkpop te kijken, deze band kwam langs met Lippy kids, op de een of andere manier raakte het stemgeluid van Garvey me vol.

Besloten om te beginnen met ssk, een absolute voltreffer, heerlijke muziek,rijke instrumentatie, rake melodien ,kortom de cd is voorlopig nog niet uit de cd lade verdwenen.

Het heftige grounds for divorce, het mysterieuze loneliness of a tower crane driver en het bekende one day like this als hoogtepunten.

avatar van rkdev
geplaatst: 27 juni 2015, 14:33 uur [permalink]
Hoi blaauwtje, heel herkenbaar (alleen wat jaren eerder op Pinkpop). De stem van Guy Garvey in combinatie met de muziek van Elbow kan je gewoon betoveren.

geplaatst: 5 november 2015, 14:43 uur [permalink]
Door rkdev heb ik deze plaat leren kennen. Toen dit album zo enorm populair was heb ik 'm links laten liggen, en pas een paar jaar later opgepikt. Waarom ik 'm destijds geen aandacht heb gegeven is me een groot raadsel. Het is zo'n enorm mooie plaat dat ik gewoon al die tijd wat gemist heb. De cd heb ik inmiddels al wel een tijdje, maar nu dan ook het vinyl. Tijd voor een review.

Starlings (5:20)
De opener start als een heel lief liedje. Fijn, een rustig begin. Het volume staat lekker hard open als ineens de synth wordt ingezet en er een luid stuk muziek door de kamer heen schalt. Dat is gaaf zeg! Vervolgens kabbelt het nummer samen met het prettige stemgeluid van Guy Garvey heerlijk verder. Een liefdesverhaal wat uit balans lijkt te zijn inspireert de band tot een fantastische opener!

The Bones of You (4:49)
Weer een nummer met als thema liefde die onbereikbaar blijkt. Dit nummer is wat steviger, de solo halverwege doet me wat denken aan Coldplay. (maar dan goed). De stem van Garvey werkt als betoverend.

Mirrorball (5:50)
De intro van track 3 belooft een rustige track. Mooie inleiding. De onevenwichtige balans tussen man en vrouw lijken verdwenen, en de verteller van het verhaal is volop verliefd! Het nummer geeft je bijna dat gevoel mee. So lift off love Hij is er helemaal klaar voor. Wat een extreem mooi lied is dit!

Grounds for Divorce (3:39)
Zo hoopvol als het vorige nummer was, zo triest is dit nummer. ik ben alweer beland in een song over scheiding. De man zit de hele tijd in de kroeg, en de vrouw vind dat niks. Grounds for divorce dus. De song komt nogal vrolijk over. Wellicht om de werking van alcohol mee te geven? Zodra de gitaar verschijnt na de inleiding naar het refrein gaat het nummer los. Ondanks de trieste inhoud is dit nummer een feest om naar te luisteren. Wederom is het vol in de roos.

An Audience with the Pope (4:28)
De verteller is weer smoorverliefd. Hij doet alles voor haar, zelfs als hij naar de Paus moet, dan wachten ze maar. Maar andersom werkt het helaas niet zo. Daar is weer de onbalans in een relatie. Ik ken de achtergrond van Guy niet, maar begin wel een idee te krijgen. Het nummer wordt vrij rustig gzongen en komt redelijk ontspannend over. En toch zit er een onheilspellend sausje overheen. Tekstueel erg interessant nummer, muzikaal wat minder spannend.

Weather to Fly (4:29)
Een hoog zingende Guy opent deze track, zodra het nummer echt op gang is, is de betovering ook weer in gang gezet. Wat een mooie stem heeft de man toch. Muzikaal is het heerlijk dromerig. Het nummer zet je even met beide benen op de grond. Geniet je wel van het leven zoals het op je afkomt? Is het allemaal goed zo, of kan je er meer uit halen? Erg mooie song.

The Loneliness of a Tower Crane Driver (5:15)
Een nummer speciaal voor Lee Towers geschreven? Bij die titel komt deze flauwe grap altijd weer naar boven. Een nummer over eenzaamheid. Het knappe van dit nummer is dat je de eenzaamheid gewoon kan voelen. Het langzame lome ritme geeft me een desperaat gevoel. Send up a prayer in my name, wat mooi gezongen...

The Fix (4:27)
Een "spooky" song. Het refrein zorgt voor dit gevoel. Een prettig laidback nummer met een tekst waar ik niet zo goed uitkom. Maar dat hoeft ook niet altijd. Feestjes, drinken, een soort wedstrijd? 'Til the end of our days 'cause it ain't left to chance that we win

Some Riot (5:23)
Een nummer over een vriend/familie (?) die verslaafd is aan alcohol (of ook drugs?) en de hele boel naar de klote helpt. Een goede vriend die steeds verder weg lijkt te drijven door zijn gedrag. Een gevoel van machteloosheid. En weer wordt dit op een fantastische manier muzikaal vorm gegeven. De drama zit zo mooi in de muziek verwerkt. Uitermate knap en mooi gedaan.

One Day Like This (6:50)
De zon schijnt, de vogels vliegen, de deuren naar de tuin staan open, je ruikt het net gemaaide gras, en je mooie vrouw staat in haar mooie korte zomerjurkje naast je mooi te zijn. Kortom: het leven is mooi. Dat is het gevoel wat dit nummer me geeft. Als ik een rot dag heb, is dit het ultieme nummer om me goed te laten voelen. De zanger is enorm verliefd: Cause holy cow, I love your eyes
And only now I see the light
Het orkest wat meespeelt op dit nummer is een geniale toevoeging. Wat mooi. Het geeft het zomerse gevoel mee.
Throw those curtains wide!
One day like this a year'd we'll sing it right

Dit is pure poëzie, zowel tekstueel als muzikaal. Wat een enorme klasse!

Friend of Ours (4:49)
Een ode aan Bryan Glancy (ook op de hoes wordt de lp aan hem opgedragen) Een mooi, ingetogen en integer nummer, met een zeer korte tekst, maar het zegt genoeg. De dood is rot, maar vier het leven zoals het is. We houden van je... we houden van je. Prachtig in zijn eenvoud.

Elbow blijken meesters in het weergeven van gevoel in muziek en tekst. Een erg knappe, en fijne combinatie. De plaat gaat nergens scheef, bevat geen één song die onder het niveau duikt. Alles klopt aan dit album. Ik kan niet anders dan rkdev met terugwerkende kracht alsnog gelijk te geven. Dit was de beste plaat van 2008. Dank voor 't aanraden

avatar van Hedser
geplaatst: 5 november 2015, 18:48 uur [permalink]
Wat een mooie review lennon! Kan me er helemaal in vinden.

avatar van rkdev
geplaatst: 5 november 2015, 20:11 uur [permalink]
Graag gedaan lennon
Overigens vind ik zelf de versie met het BBC orkest zo mogelijk nóg beter.

avatar van brain75
geplaatst: 5 november 2015, 21:49 uur [permalink]
Prachtige recensie Lennon! Na onze onenigheid over de laatste teerling van Editors ben ik het helemaal eens met je over deze. Wat mij betreft het beste album ooit zelfs: telkens als ik het album opzet en de hoorn-sectie de eerste keer hoor uithalen op Starlings lopen de rillingen over mijn rug heen. Ik weet dan: de reis die The Seldom Seen Kid heet is weer begonnen.

Mijn topper tussen alle toppers (er staat echt geen enkel zwak nummer op) is Some Riot. Guy zingt hier over een vriend die teveel drinkt en verstrikt raakt in zijn eigen bramenstruiken (brambles). Guy heeft dit lied later uitgelegd: het gaat eigenlijk over hemzelf. Ik heb het nummer talloze malen gehoord en nog steeds kan ik tranen in mijn ogen krijgen.

Wat betreft de tip van rkdev: de live versie met het BBC Orchestra is minstens even mooi. Volgens mij is het zelfs het hoogst gewaardeeerde live album op MM ooit

avatar van SOAD
geplaatst: 13 november 2015, 15:33 uur [permalink]
Blijft een fantastische plaat met weather to Fly als persoonlijke favoriet. Dat nummer laat me zweven.

avatar van Funky Bookie
geplaatst: 9 december 2015, 12:38 uur [permalink]
Op aanraden van lennon dit album aan de collectie toegevoegd.
Wat een heerlijk popalbum. Qua sfeer krijg ik er af en toe een Sting gevoel bij (positief bedoeld). Ik heb het nu enkele malen beluisterd en de openingsscore is 4*, maar ik kan me voorstellen dat het doorgroeit.

avatar van Knoracle
geplaatst: 8 februari, 21:23 uur [permalink]
Laatst kreeg ik de kans dit album incl bonusnummers voor €5 aan te schaffen. Absoluut geen spijt van. Het is weleen groeibriljantje dus je hebt een aantal draaibeurten nodig maar langzaam ontvouwt zich een muzikaal prentenboek. De ene prent nog mooier dan de ander. Minimalistisch maar beeldend. En treffend.

avatar van ElroHirtje

geplaatst: 12 februari, 11:21 uur [permalink]
lennon schreef:

- Modknip -

Leuke bespreking, lees je niet vaak, simpele en volledige duiding van teksten.

Op een enkele nummer na moet ik constateren dat dit waarschijnlijk kwalitatief hoogstaand album niet engaged kan zijn met mijn oortjes. Ik kan er niet zoveel mee, anders dan dat het een fijn avondeten plaatje is.