Genesis - Wind & Wuthering (1976)

Label: Charisma

1. Eleventh Earl of Mar (7:39)
  2. One for the Vine (9:56)
  3. Your Own Special Way (6:15)
  4. Wot Gorilla? (3:12)
  5. All in a Mouse's Night (6:35)
  6. Blood on the Rooftops (5:20)
  7. "Unquiet Slumbers for the Sleepers... (2:23)
  8. ...In That Quiet Earth" (4:49)
  9. Afterglow (4:10)
avatar van goldendream
Voor lennert, RuudC en alle grote fans:
Genesis - Live in Dallas 1977 (Audio Upgrade) - YouTube

Ga naar 4'42'' voor de gitaarsolo van Steve Hackett.
Voor mij een groter gemis in de band dan Peter Gabriel.

avatar van Benjaminjow
Zelden zo een ommezwaai meegemaakt. Als je me een week geleden had gevraagd wat ik van wind & wuthering vond had ik eerst diep moeten nadenken over welke nummers daar ook alweer op stonden. Op zich een oké album maar niets speciaal, kan sowieso niet tippen aan a trick of the tail. Maar de afgelopen dagen, na het lezen van de vele lovende recensies hier, toch nog maar eens opgezet en wauw: wát een album zeg. One for the vine, blood on the rooftops en de laatste drie nummers (die toch echt meer aanvoelen als één nummer op een of andere vreemde manier) zijn echt van heel hoge klasse. Ik, als grote Gabriel fan, durf zelfs te zeggen dat Peter het meerendeel van deze nummers niet beter had kunnen zingen dan Collins doet.

Blijft toch extreem pijnlijk om te zien/horen wat de band hierna gaan doen is. Al lees ik hier meermaals dat er toch ook echt (groot) liefhebbers zijn van Abacab en de andere platen van Genesis ex Gabriel & Hackett. Ik zou willen dat het mij op een dag ook lukt om die smaak te pakken te krijgen. Wind & wuthering heeft immers aangetoond dat een verandering plots kan plaatsvinden.

Van 3,5 naar 4,5. Hoewel het over het geheel gezien ijzersterk is, mis ik toch absolute uitschieters zoals die staan op Selling England (en hoewel your own special way op zich een mooi nummer is, past het hier echt tótaal niet bij).

avatar van rkdev
Benjaminjow schreef:
Ik zou als ik jou was eens het nummer 'Inside and Out' opzoeken. Dat nummer had gewoon op dit album moeten staan. Echt een wonderschoon nummer.

avatar van berken
rkdev schreef:

Bedankt voor de tip. Ik heb het wel eens vluchtig voorbij horen komen, maar eigenlijk nooit in de gaten gehad hoe mooi deze was.

Staat op EP "Spot the Pigeon"

avatar van Benjaminjow
Prachtig nummer inderdaad. Had het nog nooit gehoord. Bedankt voor de tip rkdev!

Gibbon25
goldendream schreef:
Voor lennert, RuudC en alle grote fans:
Genesis - Live in Dallas 1977 (Audio Upgrade) - YouTube

Ga naar 4'42'' voor de gitaarsolo van Steve Hackett.
Voor mij een groter gemis in de band dan Peter Gabriel.

Ik krijg er nog altijd kippenvel van.

Steve Hackett nu een paar keer live gezien. Hij speelt na de pauze altijd een album waarmee hij nog met Genesis samenspeelde. Enne...zijn gitaarspel is nog steeds super!