Opeth - Watershed (2008)

Label: Roadrunner

1. Coil (3:07)

met Nathalie Lorichs

2. Heir Apparent (8:51)
  3. The Lotus Eater (8:48)
  4. Burden (7:42)
  5. Porcelain Heart (8:01)
  6. Hessian Peel (11:26)
  7. Hex Omega (6:59)
  8. Derelict Herds * (6:28)
  9. Bridge of Sighs * (5:55)
  10. Den Ständiga Resan * (4:09)
  11. Would? * (3:43)
avatar van Leptop
Iets neutraler gesteld: het is een ander stukje cake. Geen grunts, minder bruut. Zels niet eens gerated als metal op deze site.

avatar van RuudC
Het wordt erg lastig om albums een plaats in de ranking te geven. Het niveau is wederom erg goed. Watershed voelt heel natuurlijk aan na Ghost Reveries. Het is wederom een behoorlijk technisch album en het maakt absoluut weer indruk, maar ik merk wel dat het aantal momenten dat Opeth imponeert, wel echt minder geworden zijn. Wellicht dat de band daarom wel een flink andere koers is gaan varen. De eerste vier songs zijn het best. Hessian Peel doet me niet bijster veel en begin ik zelfs aan 4* te denken. Hex Omega is gelukkig de weergaloze afsluiter die de gedachte weer ongedaan maakt. Opeth gaat zelfs even epic. Geweldig album weer.

Tussenstand:
7. Orchid 4,5*
8. Watershed 4,5*
9. Morningrise 4*

avatar van lennert
Het laatste album met grunts nestelt zich gemak in de bovenste regionen van mijn lijstje. Openingsnummer Coil is iets compleet anders dan wat ik van de band gewend ben door de toevoeging van vrouwenvocalen en Hessian Peel is wat mij betreft weer een ultiem horrormetalnummer. Ik weet niet of het de switch van drummer en gitarist is, of dat er ook daadwerkelijk iets anders in de sound is, maar ik heb het idee dat de band hier toch net weer wat anders te werk gaat. Het levert in ieder geval voor mij non stop hoogtepunten op. Ik vrees wel licht voor wat er hierna plaats gaat vinden.

Tussenstand:
6. Deliverance
7. My Arms, Your Hearse
8. Orchid
9. Morningrise

Achteraf, Opeth heeft wat mij betreft de aanzet tot een nieuwe koers gegeven met dit album. Toen ik het album voor het eerst hoorde vielen mij de grote verschillen tussen de nummers op. Ik bedoel dan niet de contrasten die de nummers van vorige cd's zo kenmerken maar echt de muzikale verschillen. Burden, bijna Pink Floyd achtig mainstream, Coil, mooi nummer hoor, enerzijds en ouderwetse knallers als Lotus eaters en Heir apparent. Nu ik hem weer heb beluisterd klinkt Hex omega als een typisch overgangsnummer tussen Opeth oude stijl (BWP) en de stijl van de laatste albums. Albums die mij niet kunnen bekoren. Dat prachtige contrast tussen BRUUT en melodieus dromerig is er niet meer, JAMMER!