The Raconteurs - Consolers of the Lonely (2008)

Label: Warner Bros.

1. Consoler of the Lonely (3:28)
  2. Salute Your Solution (3:02)
  3. You Don't Understand Me (4:56)
  4. Old Enough (3:59)
  5. The Switch and the Spur (4:28)
  6. Hold Up (3:29)
  7. Top Yourself (4:28)
  8. Many Shades of Black (4:27)
  9. Five on the Five (3:35)
  10. Attention (3:43)
  11. Pull This Blanket Off (2:01)
  12. Rich Kid Blues (4:36)
  13. These Stones Will Shout (3:56)
  14. Carolina Drama (5:55)
avatar van Lennonlover
Voor rommelige 'erop los drammen' luister ik naar de pixies.

Als je rommelig erop los wilt drammen doe het dus met gitaren maar voeg dan geen strijkers in je muziek, dan wordt het een kakafonie. Met gitaren is dat nog aanvaardbaar maar als je een broos instrument zoals een viool daar gaat bijvoegen ga je onder water en weet je niet waar je zult bovenkomen.

avatar van Arno
Tja, beetje experimenteel. You hate it or you love it zeker?
Wie zegt trouwens dat je alleen met gitaren goeie 'rommelige' muziek kunt maken? Ik vind die violen, blaasinstrumenten en wat nog allemaal, hier perfect passen.

avatar van Lennonlover
Ik net niet

Maar zoals je zegt. You love it our you hate it!

het beste

avatar van Chronos85
Je moet toch toegeven Lennonlover. The Switch and the Spur en Rich Kid Blues zijn geweldig! Voor de rest ben ik ook fan van het album maar deze nummers springen er toch echt bovenuit.

avatar van Arno
Jaaa, die tempowisselingen in Rich Kid Blues zijn echt geweldig!

avatar van Arno
Nou, dat verklaart misschien wel een en ander Het origineel is in elk geval ook een fijn nummer.

avatar van Jools
Nu weet ik waar The Raconteurs de mosterd vandaan halen.
Check Superlungs My Supergirl eens van Terry Reid.
Het lijkt wel erg veel op 'Steady As She Goes'.

avatar van Chronos85

Idem, ik kende het niet voorheen. Van Terry Reid had ik alleen gehoord in de context van de sollicitatie als Led Zeppelin-leadsinger. Meteen opgezocht na het uitkomen van het album. Vooral zijn eerste album is erg goed. Zonde dat ie nooit is doorgebroken.

On topic: Erg overtuigende cover!

Father McKenzie
Mijn beste vriend (52, dus nog ouder dan mezelf) kwam met dit plaatje af.
Wat dacht je, Natuurlijk van die band nog nooit gehoord, het zal de generatiekloof wel wezen, of toch; er geleidelijk aan uitgroeien, ik bedoel uit "muziekjes van jongeren".

Ik moet zeggen, deze wat retro-klinkende rockmuziek die me bij momenten zowel aan Small Faces, Rolling Stones, Byrds, Led Zeppelin (de krachtige drums van Patrick Keeler!) en een vroege Rod Stewart doet denken, hééft het gewoon.

Het is een openbaring, dit gevarieerde album.
Ik kan dit album dus helaas niet met hun eerdere plaat vergelijken, omdat ik die niet ken, maar deze hier vind ik echt goed.
Natuurlijk ken ik wel de muziek van The White Stripes - zo wereldvreemd ben ik nu ook weer niet, ik heb trouwens een 5-tal White Stripes albums die ik met plezier herbeluister - maar van The Raconteurs had ik echt nog nooit gehoord;

Ik ben redelijk "conservatief" en sta niet altijd open voor muziek van jonge bands. Ik vind dan ook geen bal aan de Franz Ferdinanden, Kaiser Chiefs en Keanes van deze wereld, maar dit bandje hier heeft echt klasse en heeft me uiterst aangenaam verrast.

Ze hebben er een ouwe bal van een fan bij!

Het tweede liedje is wèl enorm plagiaat; echt gepikt van Canary In A Coalmine (The Police), leg het er maar eens naast, als je dàt niet hoort.... maar kom, dat is een kleine smet op een erg rootsy klinkend album dat ik met plezier naast bijvoorbeeld Ryan Adams zal beluisteren, en vaak ook.

Voorlopig reeds **** en een nieuw gewonnen zieltje erbij!

avatar van misja82
Father McKenzie schreef:

Toch iets waar Jack White en consorten last van heeft. Ik lees in de afgelopen berichten nu al 3 songs waar door liefhebbbers een andere (veelal oudere) song wordt herkend. Vindt dat toch een beetje jammer, ze kunnen het namelijk zelf ook heel goed. Maar ach, geen punt, het klinkt allemaal erg goed, dus wat geeft het eigenlijk.

avatar van Pinsnider
Gisteren bij mijn favoriete enschedese platenboer het singeltje van Many Shades Of Black aangeschaft. Het B-kantje kan ik iedereen aanraden: Adele op de vocalen van het zelfde nummer!! Naar mijn persoonlijke smaak knapt het nummer er zelfs van op!!

avatar van KidChino8
Ik vind deze toch nog net ietsje beter dan hun debuut.
Meer nummers, maar toch nog boeiend gebleven.
Attention is voor mij het beste nummer van de plaat, wat niet voor iedereen zo is denk ik. Veel plagiaat lees ik hier, maar zolang het goed klinkt boeit dit mij niet veel, het is niet zo dat ik naar die oudere versies ga luisteren.

Is dit vergelijk baar met de White Stripes? of moet ik in een heel andere richting denken?

avatar van KidChino8
er is zeker invloed van the stripes, in mijn ogen, maar als je iets zoekt dat helemaal in hun aard ligt zit je toch verkeerd.

Het is iets harder en -denk ik-rauwer

oh het maakt mij niet zo veel uit of het hetzelfde klinkt, maar dan weet ik ongeveer wat ik ken verwachten zeg maar en als het hetzelfde klinkt als White Stripes heb ik zoiets van dan hadden ze het net zo goed bij/ als de White Stripes kunnen uitbrengen.

avatar van Chronos85
Ik zou het er in veel opzichten niet mee willen vergelijken. Het is duidelijk een collaboratie tussen twee mensen met een echte rythmsectie. Die ontbreekt toch behoorlijk bij de stripes. Daarnaast is het geluid een stuk voller en dus meer classic-rock, wat ik the white stripes veel minder tegen kom. Veel meer hi-fi i.p.v. lo-fi. Daardoor niet per se beter of slechter (*voegt hij er snel aan toe*)

avatar van midnight boom
ik vind het niet een super goede cd, maar er saan een stuk of 5 songs op van het aller hoogste niveau.
En dat maakt de raonteurs toch wel erg goed!

haveman
Deze komt zeker in mijn top 10 van 2008.

Zulke lekkere rock hoor je zelden meer.

Carolina drama.

avatar van KidChino8
inderdaad een zeer sterke concurrent voor de 1e plek op in mijn Top 10 van 2008!

avatar van corn1holio1
Daar staat ie al bij mij! En inderdaad, carolina drama

avatar van Ploppesteksel
Bij mij staat hij gezellig op nummer 4. Laten we hopen op een top 10-notering in de eindejaarslijst al vrees ik er wel sterk voor

avatar van Leonard91
The Raconteurs zijn een band met een heerlijk geluid, en dit album heeft ook een handjevol heerlijke nummers. Maar niet alles is top, en daarnaast hebben ze niet alles zelf bedacht, of klinken ze te veel als iemand anders, en dat is jammer.

haveman
Als de track verdeling beter was geweest had dit een nog beter album geweest.

Toelichting: nummers 9,10 en 11 vind ik minder sterk dan de rest. Die hadden beter verspreid kunnen worden.

avatar van aerogp1
Father McKenzie schreef:

Nog een overeenkomst die mij opviel:
Nummer 3, 'You don't understand me' vind ik wel veel lijken op muziek van het laatste GNR album, Chinese Democracy. Vooral dat pianoloopje en die manier van zingen in het begin. Het lijkt nog het meest op het nummer "This I love", een emotionele ballade van Axl Rose

avatar van Chronos85
Uhm is Chinese Democracy niet later uitgekomen dan Consolers of the lonely. Of waren het desbetreffende nummer al voorheen beschikbaar?

Had ik deze toch helemaal gemist in 2008..... nou ja: kan ik 2009 super beginnen. Wat een fantastisch album. De invloeden van - White Stripes - Jack White zijn zeer duidelijk hoorbaar. Geweldige rock 'n roll uit hun guts, uit hun kleine teen: zo goed!
De composities zijn sterker dan op hun al heel aardige debuut, de afwisseling is groter: ik heb het idee dat er meer instrumenten worden gebruikt. En het klinkt als een klok. You Don't Understand Me & The Switch And The Spur: superlatief, superlatief, superlatief
Een cd vol met hoogtepunten: 5,0* voor mij.

avatar van dilluhn
Hoe vaker ik hem luister hoe beter hij wordt!!!

avatar van Omot
Dit album stond bij mij op nummer 1 in 2008! Van ongeveer een maand na het uit was en ik het staan had, vind ik dit meteen een zeer goed album! Ik bleef er maar naar luisteren en werd het niet beu, sterker zelf: het werd beter en beter! Nu bijna een jaar later heb ik nog altijd hetzelfde gedacht hierover! Five on the Five en Attention zijn naar mijn mening ook heerlijke nummers. Maar de toppers van dit album zijn toch zeker Consolers of the lonely, Many shades of black en You don't understand me. Maar Carolina drama is inderdaad ook een overheerlijk nummer. Ik raad bij deze iedereen aan eens goed naar de tekst te luisteren! Echt zotjes!

avatar van aerogp1
Inderdaad, de text van Carolina drama is geweldig. De zangstijl past perfect bij de craziness van de lyrics!