The Raconteurs - Consolers of the Lonely (2008)

Label: Warner Bros.

1. Consoler of the Lonely (3:28)
  2. Salute Your Solution (3:02)
  3. You Don't Understand Me (4:56)
  4. Old Enough (3:59)
  5. The Switch and the Spur (4:28)
  6. Hold Up (3:29)
  7. Top Yourself (4:28)
  8. Many Shades of Black (4:27)
  9. Five on the Five (3:35)
  10. Attention (3:43)
  11. Pull This Blanket Off (2:01)
  12. Rich Kid Blues (4:36)
  13. These Stones Will Shout (3:56)
  14. Carolina Drama (5:55)
avatar van UndahCovah
Het nieuwe album van de Raconteurs. Hij komt 25 maart uit, ik ben benieuwd

avatar van Montorsi
dat is onverwachts..

avatar van djarend
Ja, is onverwacht, is trucje van Jack White om hem niet te laten "lekken" . Niemand heeft hem nog gekregen, geen enkele journalist. Tussen het inleveren van de tapes bij de platenmij en de release in de winkels zit ook iets meer dan een week, wat normaal soms maanden is. Hij is vanaf zaterdag 22 maart in NL te krijgen, ook bij mij dus... en ze komen op Lowlands....

aidoo
Inderdaad overwachts, maar dat is alleen maar positief. Ik ben alvast benieuwd

avatar van Dielie
hier ben ik zeer benieuwd naar, de eerste was goed, uitstekend zelfs, ben benieuwd

djarend schreef:

Toevallig ook een bron?

avatar van djarend
Ja die bron ben ikzelf, heb zelf een cd-winkel in Breda en bij V2 hebben ze gezegd dat we hem morgen binnenkrijgen, hij staat op dit moment klaar om verstuurd te worden. Zéér betrouwbaar dus, of bedoel je Lowlands?? is ook door V2 min of meer gezegd maar dat is niet 100% zeker nog, maar toch wel 90%

avatar van Bart
...gelekt...

avatar van djarend
Yep, ik heb hem binnen in de winkel, ben hem aan het draaien, toffe plaat, in lijn van de vorige plaat, lekker rocken, kan er verder nog niet veel over zeggen want ben ook aan het werk in de winkel en hoor hem dus niet goed genoeg om er meteen een goed oordeel over te hebben maar 4* krijg ie nu al wel van me. Och en dat lek, is erg klein nu hij reeds in de winkels ligt.

avatar van Chronos85
Heb m ook. Geluisterd in de winkel zelf. Klinkt best oke maar ben er nog niet uit of ik m beter vind dan BBS.

Broken Boy Soldiers was voor mij een leuke verrassing omdat ik het best een fris rockplaatje vond.
Deze opvolger is meer verrassend doordat het zo snel en onverwacht op de markt komt. Tussen aankondiging en release zit niet veel tijd en dat is best uniek te noemen in de hedendaagse muziekwereld.
Mooie stunt natuurlijk want aandacht volop!
Maar het gaat uiteindelijk om het album zelf en die is net als de voorganger leuk te noemen. Toch bekruipt me het gevoel dat juist het frisse van het debuut zat in de 'eenmaligheid'. Eenmaligheid die dus nergens op gebaseerd bleek getuige deze opvolger. Nu deze er dus is merk ik ook dat ik dit album niet heel erg veel meer vind toevoegen wat niet wil zeggen dat ik het geen goed album vind, integendeel, maar op zich heb ik genoeg aan Broken Boy Soldiers, althans dat denk ik. Ik voel niet meer zo de urgentie (voor zover die natuurlijk ook opging voor het debuut, maar dat voelde als een leuk uitje voor Jack White).
Toch merk ik ook dat ik met dit soort opmerkingen moet oppassen want ik ontdek telkens wel weer nieuwe dingen (blazers bijvoorbeeld) die de nummers een hoop sjeuigheid geven zoals dat ook op de laatste White Stripes het geval was.
Om een lang verhaal kort te maken: Consolers of the Lonely is een heerlijk rockplaatje zoals we zovele heerlijke rockplaatjes hebben. Laat de lente er maar mee beginnen en dan zien we later wel hoe lang het houdbaar blijkt te zijn.
Een zeer ruime 3,5, dat zeker... en als de lente in mijn bol slaat kan het altijd nog een 4* worden net als het debuut, nee, laat ik gewoon gek doen en er toch een 4* van maken (alleen al vanwege het nummer The Switch and the Spur

avatar van Bartjeking
Ik zet ook hoog in: 4* Ik vind dit album iets gevarieerder dan het debuut en geef het tevens doorgroeikansen naar een 4.5

Ik vind het iets te... ingetogen. Voor de rest wel prima luisterbaar. Laatste nummer vind ik erg mooi. 3,5*

avatar van Amicus
Cool, hier kijk ik echt naar uit, volgens mij word dit de "nieuwe"en belangrijkste band van Mr White, hoorde dat de Stripes niet meer zouden optreden, ben benieuwd.

avatar van Chronos85
Na een paar luisterbeurten: Consolers of the Lonely is gecompliceerder en diverser dan het eerste album. Invloed door de experimenterende White Stripes is duidelijk merkbaar: het gebruik van violen, blazers en banjo/spaanse gitaar. Ook de ouderwetse inspiratie van Bob Dylan en Led Zep valt op het album te horen maar naar mijn idee ook meer van White's boezemvriend Beck. Over het algemeen heeft het album een country/southern rock feeling met een aantal garagerock uitstapjes.

Het is naar mijn idee een groeibriljant waar steeds meer uit te halen valt. Vooral het drumwerk van Patrick Keeler is mij in positieve zin opgevallen, het brengt het drumwerk van Meg White (waar overigens niks mis mee is) toch in een heel ander perspectief. Whites inbreng is naar mijn idee overheersender dan op het eerste album, maar wellicht kunnen Benson/Greenhorns-fans mij hierin van het tegendeel overtuigen.....
Ik verhoog mijn stem van ***1/2 naar ****.

Ik ben zeer benieuwd
Ik vond de debuut plaat al helemaal geweldig.

vos
na een luisterbeurt of 10 geef ik deze plaat 5 sterren
op het eerste gehoor klonk het moeilijker dan het eerste album van the raconteurs
maar het is wederom een parel geworden!
consolor of the lonely, you don't understand me,the switch and the spur,many shades of black, rich kids blues en carolina drama zijn schitterende nummers!

voor mij is The Raconteurs de beste band van Jack White!!

*****

avatar van Kaaasgaaf
Ik vind zo'n beetje alles waar Jack White bij betrokken is zeer tof, met uitzondering van de doedelzaknummers op de laatste White Stripes-plaat, dus deze nieuwe Raconteurs is voor mij ook weer zeer genietbaar. Mijn kritiek is alleen dat sommige nummers te White Stripes-achtig klinken, terwijl de eerste Raconteurs-plaat juist zo'n eigen stijl leek te hebben. Ook heb ik het gevoel dat de inbreng van Benson minder groot is dan op het debuut en dat vind ik jammer, want de samenwerking en afwisseling leek me nu juist de kracht van deze band. Ook jammer dat een sterke frisse single als 'Steady As She Goes' ditmaal ontbreekt. Maar genoeg gezeurd, dit is een hartstikke leuke plaat en ik ga hem dus nu maar nog een keer draaien!

avatar van Mr. B
Kleine verrassing dit nieuwe album, het eerste album vond ik goed maar niet wereldschokkend. Deze lijkt toch een stuk beter te gaan worden.

Favoriet voor de top 10!

Larsch
Wederom een heerlijke plaat, nog ietsjes beter dan de eerste, die ik ook al prima vond. You Don't Understand Me, Old Enough en Many Shades of Black zijn geweldig. Toch wel een kleine verrassing inderdaad. 4,0*!

avatar van Montorsi
Het tweede werk van Jack White's uitstapje bevalt me tot nu toe een stuk beter dan het eerste album, waar ik zeer snel op uitgekeken raakte. Een lekker vlot en gevarieerd album dat nergens saai wordt of stilvalt. Keurige 4* voorlopig.

avatar van Chronos85
De invloed van the Who begint nu ook aardig duidelijk te worden bijvoorbeeld in Rich Kid Blues. Van **** naar ****1/2

Larsch
Rich Kid Blues is geweldig, kan zich meten met het beste gitaarwerk van Jack bij The White Stripes. Ik had niet verwacht dat ze met zo'n sterk album zouden komen to be honest.

Wat is The Switch and the Spur toch een geweldig nummer!
Ik blijf bij mijn mening dat het niet eens zo veel toevoegt allemaal, maar wat een verslavend lekker plaatje is dit. Ik kan niet anders dan er een halfje boven te gooien.
En bij deze voor mij nog leuker dan het debuut.

avatar van UndahCovah
Dit is voor mij ook leuker dan het debuut! The Switch and the Spur is inderdaad een heel erg tof nummer. Ook Carolina Drama vind ik een leuk verhaal. Ik start met 3.5*, met doorgroei mogelijkheden

avatar van levenvergeten
Grappig, ondanks alle opmerkingen hierboven, vind ik deze vooralsnog minder dan het debuut.

Heel sterk album met nauwelijks mindere nummers, naar mijn mening een stuk beter dan hun debuut. Vooralsnog zijn m'n favorieten Consoler of the Lonely en Old Enough.

4,5 sterren

avatar van Mr. B
Carolina Drama en Old Enough doen het voor mij helemaal.

Briljant.

avatar van thelion
Ben een beetje uitgekeken op de White Stripes......maar dit nieuwe album van The Raconteurs is dan toch wel even een aangename verrassing....... trekt de lijn van Broken By Soldiers gewoon door, niets nieuws onder de zon dus maar het is wel een lekkere rock plaat geworden....... In iedergeval beter dan de laatste 2 White Stripes albums.

avatar van sdr
sdr
Eerste 2 nummers rocken heel lekker, even dacht ik dat deze beter ging zijn dan Elephant mijn favo White Stripes, maar dat hoge niveau werd helaas niet vastgehouden. Toch een voldoende, 3*.