Van Halen - Fair Warning (1981)

Label: Warner Bros.

1. Mean Street (5:01)
  2. "Dirty Movies" (4:08)
  3. Sinner's Swing! (3:10)
  4. Hear About It Later (4:35)
  5. Unchained (3:30)
  6. Push Comes to Shove (3:49)
  7. So This Is Love? (3:07)
  8. Sunday Afternoon in the Park (1:58)
  9. One Foot Out the Door (1:58)
Down_By_Law
Op het gelijknamige debuut-album en "1984" na, is "Fair Warning" het beste album van Van Halen. Donderende gitaarriffs met briljante solos in songs die (vooral qua teksten) meer inhoud hebben dan alle vorige (en volgende) Van Halen platen. 'Push Comes To Shove' is mijn favoriet. Een must. 5/5

avatar van orbit
Hun donkerste plaat! Meesterlijke nummers in de vorm van het openingsnummer, sinners swing, unchained, so is this love en one foot out the door. Het vervormde keyboardwerk van sunday afternoon in the park onderstreept de bedoelingen van de heren (zeker Eddie): freakin' dark rock maken!! En dat is gelukt, me dunkt! Eén van de beste heavy metal albums ooit gemaakt wat mij betreft. Niet te vergelijken met hun latere werk met Hagar

Mad Dog
Wederom een fantastisch album. Deze, het debuut & Women And Children First zijn de essentieele Roth era albums. Sinner's Swing & Unchained klinken nog even vet als in 1981.

avatar van orbit
Kijk, iemand die het begrepen heeft!

avatar van c-moon
Wat een plaat zeg! Wow!!! Misschien wel de énige VH-album dat het debuut overtreft - of toch evenaart! Of ie nou "even geniaal" dan wel beter is: ik ben er nog niet uit...

Wat een knappe composities, wat een heerlijk gitaarspel, wat een goede teksten... inderdaad wat meer aan de donkere kant, maar o zo goed, nee ik lieg: geniaal

En DLR in goede doen ook.....
Lekker stevig, melodieus en swingend plaatje.... een heus muzikaal festijn

C-moon!!!

Mean Street....prachtig nummer!! Vooral het laatste stuk tot aan de explosie....het thema is denk ik gewelddadige achterbuurten....''see a gun is real easy, in this desperate part of town....turn's you from hunting into hunter...gonna strike somebody down...''

6 sterren voor mean street! 4 voor het totale album tot nu toe!

avatar van Mart
Beetje wisselvallig album voor mij. Mean Street is de topper hierop (superriff met een supergitaarsolo), en verder zijn Unchained en Dirty Movies goede nummers. De rest is echter niet zo bijzonder/nietzeggend/matig. Met name de nummers Sinner's Swing en Hear About It Later vind ik nogal matig en zitten nogal chaotisch in elkaar. Ik geef toch nog 3 sterren (voor die drie goede nummers).

avatar van rudiger
AI , ik zie dat ik hier nog geen stemmen heb geplaatst , dit fantastische album van Van Halen krijgt van mij 4,5 ster .
Vandaag nog eens beluisterd en kom tot de conclusie dat dit 1 van de beste VH albums is .
Jammer dat er maar 4 goede VH albums zijn nl. de eerste 4 .
En waarom is er nooit `n live plaat uitgekomen van deze geweldige formatie , natuurlijk wel met DLR erbij .
Jammer dat de boel inelkaar zakte als `n drilpudding na het vertrek van DLR .
VH 1 , VH 2 , WACF en FW zijn alle 4 klasse .

Empyrium
Heerlijk album, pure (hard) rock en sterke nummers.

Helaas zit een nieuw werkje als deze er niet meer in, de tour is gestaakt, de spanningen liepen zeer hoog op. Tja.....

Zeer goed Van Halen album.

Ik vind het alleen iets te kort en dan zit er ook nog zo'n rare vuller in als "sunday afternoon in the park". Sunday komt voor mij niet in de buurt bij eruption, spanish fly of cathedral. Daarna "one foot out the door" vind ik ook niet echt een geniale compositie.. beetje afgeraffeld.

Aan andere kant, mean street, sinner's swing, unchained, so this is love.. etc. Dat zijn echte Van Halen nummers, geweldig!

avatar van orbit
Ik vind Sunday nou juist een meesterlijke break, vet en donker, evenals de rest van de plaat. Het is een soort extra accent voor deze plaat.

avatar van James Douglas
Samen met het debuut het beste wat Van Halen te bieden heeft. Qua intensiteit wordt deze niet overtroffen maar qua vernuftige songstructuren gaat men er overheen. De eerste 5 songs zijn magistraal te noemen. Ik moet er niet meer vuil aan willen maken. Een van de beste Hardrockplaten uit de jaren 80.

avatar van notsub
Deze Van Halen plaat laat een lichte afwijking van de koers zien t.o.v. de eerste drie platen. Het uitbundige is er wat afgesleten en het klinkt allemaal wat kompakter. Het levert leuke momenten als in Mean Straat en Unchained. Sunday Afternoon In The Park is erg on--Van Halen (bijna psychedelisch) en vormt de inleiding tot een uptempo slotnummer in de oude stijl.

stuart
In platentermen gesproken: Kant 1 is goed en soms top. Helaas is Kant 2 wat mij betreft matig en erg kort.( 2 op"opvullers")

avatar van Von Helsing
Uitstekende opvolger van WACF, deze swingt als een tierelier. Rock and Roll on steroids.

wat een album luister maar eens naar mean street. met een guitar tap van eddie fucking great. of zijn flanger op hear about it later. trouwens dark album ? mmmm naar mijn smaak heeft van halen niet echt een dark album gemaakt. Men begon naar het schijnt op dit album een hekel aan daimond dave te krijgen. maar als het resultaat dan een classic album is mogen ze van mij elkaar haten who cares

avatar van James Douglas
Iets duisterder in tekstueel opzicht maar Van Halen waren nooit themathische doemdenkers, gelukkig maar Te gekke plaat blijft dit trouwens.

avatar van orbit
Ik heb het ook niet over doemdenken gehad.. de plaat heeft gewoon wat meer dreigende sound dan de platen ervoor. Sommige metal klinkt als partymuziek, sommige metal is gewoon zwaar en dreigend, lijkt me simpel Deze plaat neigt naar het laatste.

avatar van Epitaph
orbit schreef:

Klinkt als een Sunday Afternoon in 't park met zeer zwaar weer op komst .

Hoewel ik eigenlijk alle David Lee Roth VH albums erg goed vind, is dit toch wel mijn favoriete. Dit album bevat zoveel Killer riffs en idd dat ietswat duistere wat het voor mij het beste album van VH maakt (ik ben niet geinteresseerd in de periode met Sammy Haggar en met die andere zanger). Voor mij is het alleen echte Van Halen met Diamond Dave!

Mijn favoriete nr aanwijzen van dit album vind ik lastig, maar als ik dan toch 1 moet uitkiezen ga ik voor Mean Street met dat heerlijke tappende/slaande intro.

avatar van kaztor
Push Comes To Shove

avatar van James Douglas
Push comes to Shove met die basgedragen groove. Waarom vond ik dit vroeger een minder broertje? Een song met een Police-vibe of vloek ik nu?

avatar van kaztor
Den vollen poet voor deze smerige, lekker volvette kraker.
Waarschijnlijk de meest bluesy plaat van ze, maar de snellere nummers klinken ook lekker zwaar. De Dave-platen zijn must-haves, maar ik denk dat deze het debuut toch wel het dichtst benaderd, zo niet overtreft.
Werkelijk álles klopt hieraan!

avatar van Ducoz
Ik vind deze dan weer beter dan "Women and Children First"

avatar van Bollieblauw
Topplaat! Mean street is fenomenaal: een dreigende intro, superrif en een topsolo. De tekst van Dave is donker, grommend en zo passend bij de sfeer.
Andere toppers Unchained (die riff!), So this is love (met een heerlijke poppy en zelfs een beetje jazzy solo), One foot out of the door, gitaarsolo gaat helemaal los aan het einde.
Heerlijk werk.

avatar van vielip
Een vaak vergeten prachtalbum! Veel sterker dan het matige Woman and children first en misschien wel net zo sterk als het debuut en 1984! Op dit album klinkt de band lekker fel en vol inspiratie en is zelfs de af en toe veel te kreunerige zang van Roth prima te verteren! Favorieten zijn voor mij Mean street, Hear about it later, Unchained, So this is love en One foot out the door. De rest is een stuk minder vind ik.

avatar van De buurman
Goed Van Halen album. Ik geef 'm een half puntje minder dan Women And Children First, omdat ik dat onstuimige en losse van dat album zo goed bij classic Van Halen vind passen en het allemaal als een orkaan aan je voorbij raast.

Voor Fair Warning hebben ze meer de tijd genomen. Eddie Van Halen speelt de sterren van de hemel op deze. "Dirty Movies", Unchained en natuurlijk Meanstreet zijn helemaal top, evenals het opgefokte One Foot Out The Door. De overige nummers vind ik niet allemaal even sterk. Hear About It Later is een beetje een aftreksel van Feel Your Love Tonight van het debuut.

Bij mij staat Fair Warning op nummertje vier van de classic sixpack, na het debuut, 1984 en Women And Children First.

avatar van Edwynn
Hoe zit het eigenlijk met de tracklist? De volgorde achterop de cd (die is ook hierboven afgebeeld) is een tikkie anders dan de volgorde die is afgedrukt op de achterzijde van de inlay.

Zou dat de oorspronkelijke volgorde op de LP zijn?

avatar van Kronos
Ik heb dit album op vinyl. De tracklist zoals die hier staat klopt. Op de achterkant van de hoes staat wel een andere volgorde. (Dat gebeurt wel vaker. Zie ook Dynasty van KISS.) Op de achterkant van die inlay zal dus gewoon de achterkant van de lp-hoes staan.