Van Halen - Fair Warning (1981)

Label: Warner Bros.

1. Mean Street (5:01)
  2. "Dirty Movies" (4:08)
  3. Sinner's Swing! (3:10)
  4. Hear About It Later (4:35)
  5. Unchained (3:30)
  6. Push Comes to Shove (3:49)
  7. So This Is Love? (3:07)
  8. Sunday Afternoon in the Park (1:58)
  9. One Foot Out the Door (1:58)
avatar van Edwynn
Dank voor de opheldering.

avatar van iggy
Een van de beste halen ooit. Het verschroeiende mean street opent deze halen. Wat een guitaar werk zeg. Een ruim 25 seconde durend heerlijk intro. De band valt prachtig in eddie blijft de show stelen. Prachtig middenstuk waar dave er lekker op los rapt. Zoals hij alleen dat kan. Met die mooie halen koortjes. Een van de beste halen songs ever absoluut. Ook op dirty movie's is er weer eens prikkeldraad guitaarwerk van ed luister maar naar zijn intro. Lekker hoor. Het tempo word opgeschroeft en sinner's swing met dat hakkelende guitaartje van ed. Hear about it later de 4e knaller van fair warning prachtig nummer. Unchained een lekkere rocker en een dave die het over zichzelf heeft ha. Dat doet er maar een daimond dus. Push come ook al een van mijn favorieten een heerlijke ballad met zelfs reggae invloeden. Mooi gespeeld dito gezongen. En wat een solo pfff alles klopt gewoon grappige bass lijntjes ha. So this is love gewoon lekker swingen. Waarom word die bass eigelijk weg gedraait in het begin? Weer een heerlijke solo. Sunday en one foot out the door mmm. Maar wat was vanhalen in vorm zeg beter kun je ze niet krijgen lijkt me. Een halen klassieker dus. 5 pingels dus

avatar van De buurman
Vandaag is het 30 jaar geleden dat deze uitkwam. Nog steeds beregoed.

avatar van Raymond S
Wow, 30 jaar geleden...waar blijft die tijd.
Ben het geheel eens met de emotie die IGGY in zijn commentaar geeft!
Voor mij de op één na beste VH. Van Halen I blijft voor mij de ultieme klassieker, maar dit is een waardige 2e.
Het verschroeiende Mean Street...hahaha.... ja verschroeiend....
Somebody said Fair warning...enz. Great. En wat een humor!
Zelfs 30 jaar later.SUPER

5 sterren!

avatar van orbit
Mooi gezegd, verschroeiend.. een woord wat betekenis heeft verloren na deze plaat.

avatar van B.Robertson
Sterk werk van Van Halen. Kort maar krachtig plaatje; in een goed half uur ben je er al weer door.

avatar van vielip
Klopt maar zoals wel vaker heb ik liever een half uur knallen dan 50 minuten waarbij je de laatste 20 het gevoel hebt van; gááááp

PriestMaiden
Het donkerste album uit de Roth-periode. Unchained is een meesterlijke track.

avatar van AstroRocker
Na Van Halen 1, Women and Children First het beste Van Halen album met Roth. Geen enkel zwak nummer en de pareltjes zijn wat mij betreft : Unchained, Mean Street, Dirty Movies en One Foot out the Door. Het Sunday Afternoon in the Park is echt een heavy instrumentaaltje. Ik ben er alleen niet uit of het nu gemaakt is met keyboards of een bas of een combinatie van beiden. Ik meen mij ook te herinneren dat Michael Anthony in Ahoy 1993 een langere versie van dit nummer speelde: Ahoy stond toen te trillen op zijn grondvesten....

avatar van Brutus
Ik vind dit album lang zo goed niet als het eerste album en w.a.c.f.

Ik vind er maar twee nummers met kop en schouders boven uit steken:
Mean Street
Hear about it Later

Push comes to Shove, daar kan ik niet naar luisteren. Afgrijselijk nummer

avatar van Metal-D78
Album begint geweldig, maar na Unchained is het stuurloos....en beduidend minder.

avatar van Spiritwalker
Wisselvallig album.
Mean Street, Hear About it Later, Unchained zijn lekkere nummers, voor de rest weer veel DLR ongein.

avatar van Come On
Onlangs maar weer eens aangeschaft (had 'm nog op LP van vroeger), ditmaal op CD en de geremasterde versie. Wat klinkt die te gek zeg, vind 'm nog frisser klinken dan ADKOT, die ik ook onlangs heb aangeschaft en die de aanleiding was voor weer een VH-periode hier bij ons thuis. En dat voor een album van ruim dertig jaar oud! Ik zit eraan te denken om van de eerste drie, die ik al op CD heb, ook maar de geremasterde versies te kopen.

Ja, wat moet je zeggen. Ik ben natuurlijk gekleurd vanwege jeugdsentiment, maar wat een heerlijke plaat. Sta voortdurend te luchtgitaren en mijn jongste van 4 zit mee te drummen op zijn geimproviseerde drumkit. Vind dit album volwassener klinken dan het debuut (die ik ook geweldig vind) en voor mij overtreft alleen WACF deze nog. Maar dat kan ook te maken hebben met de goede jeugdherinneringen die ik daaraan heb.

avatar van Bollieblauw
Ik mis de toppers Sinner's Swing en So This Is Love? in de meeste berichten. Voor mij ook twee parels op dit sowieso bijzonder sterke album. Ook Dirty movies verdient veel meer liefde.

Knalhard album en de 4e sterke plaat op rij van de boys.

Hoogtepunten:
- De intro en solo van Mean Street en de gesproken teksten van Diamond Dave: "Lord, strike that poor boy down!"
- Het magistrale Unchained, voluit rockend en toch ook weer die kenmerkende DLR humor
- So This Is Love: lekker feelgood nummer met een sublieme, jazzy en ook wel poppy gitaarsolo.

Casino Boogie
c-moon schreef:
Wat een plaat zeg! Wow!!! Misschien wel de énige VH-album dat het debuut overtreft - of toch evenaart! Of ie nou "even geniaal" dan wel beter is: ik ben er nog niet uit...

Wat een knappe composities, wat een heerlijk gitaarspel, wat een goede teksten... inderdaad wat meer aan de donkere kant, maar o zo goed, nee ik lieg: geniaal

En DLR in goede doen ook.....
Lekker stevig, melodieus en swingend plaatje.... een heus muzikaal festijn

Het debuut overtreffen ze zelfs met de laatste plaat niet. Maar Fair Warning is inderdaad en der beste VH albums. Moelijk om een favoriet nummer te noemen.

Casino Boogie
Ben er nu wel uit. Mean Street, Dirty Movies, Unchained, Sinners Swing en Hear About It Later zijn de toppers.

avatar van Ronald5150
"Fair Warning" is de meest donkere Van Halen plaat, zeker in het David Lee Roth tijdperk. De hoes geeft al een goede indicatie. "Mean Street" begint direct furieus met die finger-tapping intro and die woeste riff erachteraan. Eddie Van Halen klinkt op "Fair Warning" overigens messcherp met krachtige riffs, licks en solo's. Dat houdt hij de gehele plaat vast. Zelden zulke originele gitaarpartijen gehoord. Enerverend van begin tot eind. De teksten van Roth zijn sarcastisch, wat wel een beetje de algehele toon is van "Fair Warning. Hij brengt ze met zijn typische vorm van zwarte humor en attitude. De ritmesectie is solide als altijd, geen rare fratsen, gewoon ongekend grooven. Het klinkt zelfs even als funk in "So This is Love?" Van Halen levert voor hun doen met "Fair Warning" een agressieve en donkere plaat af, niet alleen qua muzikale toon, maar ook qua thematiek. Voor mij maakt dit "Fair Warning" na hun debuut een van mijn favoriete Van Halen platen met David Lee Roth in de gelederen. Dan reken ik voor het gemak "A Different Kind of Truth" uit 2012 even niet mee, want die kan er wat mij betreft met gemak tussen. Maar dat is een hele andere discussie. "Fair Warning" laat een ontketende Eddie Van Halen horen en een band die gedreven is, en niet alleen maar teert op rock & lol, maar ook een slag dieper durft te gaan.

Mooi omschreven, Ronald!

avatar van orbit
Prima omschreven, precies wat dit mijn favoriete VH plaat maakt.

avatar van De buurman
Het blijft een fantastisch Van Halen album, maar het komt niet in mijn top 3, terwijl die toch voortdurend wisselt. Sommige nummers (Hear About It Later, So This Is Love, Push Comes To Shove, Sunday Afternoon) vind ik mindere songs ten opzichte van hun overige vroege repetoire. Staat natuurlijk een paar krakers tegenover. Maar van de albums met Roth zou het toch niet hoger dan op nummer 5 komen.

avatar van vielip
Na VHI en 1984 staat deze Fair warning heel stevig op nummer 3 wat betreft het Roth tijdperk. Veel meer een geheel in vergelijking met VHII, Woman and children first en Diver down vind ik.

avatar van AstroRocker
Haha, wij zijn het eens wat betreft Fair warning vielip, die staat bij mij ook als Roth cd op nummero 3. Op nummer 2 Woman and children First en op 1 Van Halen's eerste.

avatar van orbit
Deze 1, VH 2 en Women & Children First 3.. dan een hele tijd niks wat mij betreft.

Meneer Bungel
Ronald5150 schreef:
Voor de geïnteresseerden hier extra achtergrondinfo over die cover - details van het schilderij The Maze van William Kurelek. Een grote versie van het originele schilderij kon ik zo niet vinden, dus hier een grote versie van de poster voor de docu over dit werk, waarin alles terug te vinden is.

De enige plaat uit mijn collectie die ik ooit verkocht heb vond er des tijds niets aan.
mening later iets bijgesteld . vind "hear about it later" een goed nummer.

avatar van Bollieblauw
Voor iedereen die nog niet overtuigd is van hoe goed, hoe strak en hoe rockend Van Halen live was gedurende de Fair Warning periode, hier drie liedjes van het album uit hun fameuze Oakland concert uit 1981. En voor iedereen die al wel al van overtuigd was is dit gewoon smullen geblazen.
Anniversary of Van Halen’s Oakland, 1981 Shows: Highest Quality Footage Unearthed! - vhnd.com

Topalbum met Eddie in absolute topvorm.

avatar van vielip
Gave beelden zeg! Officieel uitbrengen al dat moois zou ik zeggen! Zoveel is er uit de Roth periode niet aan fatsoenlijk (bootleg) materiaal te krijgen naar mijn weten.

avatar van freakey
vielip schreef:

Deze zijn in ieder geval meer dan fantastisch:

Zero - Van Halen Bootleg Discography - vhboots.com
After Zero - Van Halen Bootleg Discography - vhboots.com

avatar van vielip
Ja oké maar ik doelde eigenlijk meer op beeldmateriaal. Uit de Sammy tijd is in verhouding meer pro-shot materiaal te krijgen voor mijn gevoel.