Marillion - Misplaced Childhood (1985)

Label: EMI

1. Pseudo Silk Kimono (2:13)
  2. Kayleigh (4:03)
  3. Lavender (2:27)
  4. Bitter Suite (7:56)
  5. Heart of Lothian (4:01)
  6. Waterhole (Expresso Bongo) (2:12)
  7. Lords of the Backstage (1:52)
  8. Blind Curve (9:29)
  9. Childhoods End? (4:32)
  10. White Feather (2:23)
  11. Lady Nina * (5:50)
  12. Freaks * (4:08)
  13. Kayleigh [Alternative Mix] * (4:03)
  14. Lavender Blue * (4:22)
  15. Heart of Lothian [Extended Mix] * (5:54)
  16. Pseudo Silk Kimono [Demo Previously Unreleased] * (2:11)
  17. Kayleigh [Demo Previously Unreleased] * (4:06)
  18. Lavender [Demo Previously Unreleased] * (2:37)
  19. Bitter Suite [Demo Previously Unreleased] * (2:54)
  20. Lords of the Backstage [Demo Previously Unreleased] * (1:46)
  21. Blue Angel [Demo Previously Unreleased] * (1:46)
  22. Misplaced Rendezvous [Demo Previously Unreleased] * (1:56)
  23. Heart of Lothian [Demo Previously Unreleased] * (3:49)
  24. Waterhole [Expresso Bongo) (Demo Previously Unreleased] * (2:00)
  25. Passing Strangers [Demo Previously Unreleased] * (9:17)
  26. Childhoods End? [Demo Previously Unreleased] * (2:23)
  27. White Feather [Demo Previously Unreleased] * (2:18)
avatar van Funky Bookie
Als je erbij bent, is er meer beleving dan voor een schermpje, dus ik heb goede hoop dat het best goed komt de 30e.

avatar van crosskip
Ik twijfel zelf wel erg of ik zal gaan of niet. Dat Fish zn stem kwijt is, is op zich niet zo'n probleem, maar het blijft zonde dat de rest van de muziek daardoor stukken lager gespeeld moet worden. Hierdoor gaat er voor mij in geval een stuk magie eraf, het klinkt allemaal stuk makker op deze manier.

Het is waarschijnlijk wel vloeken in de kerk, maar ik zou het zeker niet erg vinden om Marillion met Hogarth deze plaat integraal te zien brengen. Ik heb hem de laatste jaren een paar zeer overtuigende uitvoeringen van Fish-nummers neer zien zetten, zoals deze Blind Curve en deze geweldige Script. Tuurlijk mis je dan inderdaad wel Fish, maar wat mij betreft is bijvoorbeeld het gitaarwerk van Rothery even essentieel.

avatar van vigil
Ik hoop het van harte. In ieder liggen er nu wat concerten uit wegens een virus bij diverse leden van de band

crosskip schreef:

Dan had je er bij moeten zijn onlangs in Uden!
Hier Steve Rothery Band - Blind Curve/Childhoods End/White Feather - YouTube een impressie van zijn kunnen, weliswaar niet in Uden maar de uitvoering is zo te horen hetzelfde!

avatar van rkdev
Damn, de Nederlandse concerten van Fish ('Farewell To Childhood' European Tour 2015) worden verplaatst naar April , toetsenist John Beck heeft z'n arm gebroken.
Dutch Shows Cancelled- John Beck breaks his right arm in accident | Fishheads Club

avatar van janneman
22 april Oosterpoort. Ik heb er al zin in. Jammie

avatar van Johnny Marr
Bitter Suite duurt 7:57 bij mij, ipv 5:53. Foutje?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Johnny Marr schreef:
Bitter Suite duurt 7:57 bij mij, ipv 5:53. Foutje?

Lees hier even terug

avatar van Breedbek
Marillion and Saga Tour 2011 was overigens de laatste keer dat ik ze live zag.
Steve Hogarth is een geweldige zanger, vet respect voor deze gast ook, maar zo geladen zoals ze bv in 1986 klonken met "giant Fish" on front..beter gaat het niet meer worden.

Is er mooier muziek denkbaar dan blind curve. TY

avatar van crosskip
Casartelli schreef:

Lees hier even terug

Dan zit de fout nu dus bij Heart Of Lothian, die dan 6:02 moet duren ipv 4:02. Zal het zo eens aanpassen.

bas1966
ik snap er niets van dat dit prachtalbum lager scoort dan fear en marbles.
een grote schande. wellicht te verklaren door de tand des tijds ???

avatar van vigil
Nou met een 4,04 gemiddeld plus een 71ste plek in algemene MuMe album Top 250 mag je best tevreden zijn. Dus zo schandalig is dat toch ook weer niet.

avatar van musicborst
FEAR verwacht ik nog wel onder de 4 sterren na 873 stemmen. Marbles heeft (denk ik) wat bonuspunten gekregen vanwege de grote zucht van opluchting die door fans ging na 3 povere albums (misschien geldt dat ook wel voor FEAR).

avatar van Leptop
F.E.A.R. groeit echter nog steeds bij mij.
Mispaced Childhood heeft daarentegen wel wat nostalgische trekjes gekregen.

avatar van pmac
Maf eigenlijk. De muziek van Marillion heeft zoveel raakvlakken met het oude Genesis dat het bijna als een tributeband klinkt. Zelfs de hoes , lettertype doet aan Genesis denken evenals de open gitaarpartijen (Rutherford) en de stem van Fish. Daarentegen zijn de composities prima en met Kayleigh heb je zowaar een geliefde klassieker.

avatar van vigil
Wauw, Rothery een kloon van Rutherford...

avatar van Rogyros
Dat Marillion in deze periode zijn inspiratie zocht bij Genesis kan ik volgen. Maar de muziek van Marillion heeft toch echt voldoende eigen smoel om te kunnen spreken van Marillion-muziek.

Zeker geen 'haast tribute band' van Genesis.

Marillion is voor mij nog een stuk beter.

avatar van bikkel2
De vergelijking is deels terecht vind ik.
Fish nam Gabriel als voorbeeld aangaande peformance en het schrijven van teksten en had ook wel iets in zijn stem was op Gabriel leek.
Maar Marillion giet het muzikaal duidelijk in een ander jasje.
Zeker prog, maar minder gebaseerd op het muzikaal technische vlak.
Het is vooral de sfeer die telt.
Dat deed Genesis ook wel, maar die vlogen in hun echte progdagen meer van de hak op de tak.
Toen Hogarth Fish verving was de vergelijking helemaal verleden tijd.

avatar van Jake Bugg
Mijn eerste aanraking met Marrilion en voorlopig pakt het minder goed uit dan ik had verwacht.
Ik hoor hier en daar wel mooie dingen, maar de sound van deze plaat komt bij mij binnen als te nep.
Ook de stem van Fish heeft daar een oorzaak in.

Spijtig maar momenteel kan ik niet meer dan een 3* geven. Dit wilt niet zeggen dat ik opgeef uiteraard.

avatar van bikkel2
Ik vind dit niet de beste Marillionplaat.
Het was ook mijn 1e ervaring met de band trouwens.
Tja...nep...het is hier en daar ff te hoogdravend misschien. Fish smijt met veel textuele krachtpatserij, maar van hem kan ik dat wel hebben.
Het is muzikaal wat logger dan de twee voorgaande albums en dat is een stuk minder op de opvolger Clutching At Straws, wat naar mijn idee de beste is met Fish.
Ook wel Prog, maar minder hoekig en wat afwisselender en transparanter. Ik hoor een betere band in ieder geval.
Dit is in sfeer overigens best een mooie plaat.
Ook de echte doorbraak uiteindelijk.

avatar van hogweed
Misplaced Childhood (Deluxe Edition) (CD4+BR) - Rock - NIKA records

Ik ga alvast sparen voor 7 juli a.s. Dit wordt waarschijnlijk smullen geblazen van een (hopelijk) prachtige heruitgave op cd, blu-ray en vinyl.
Vooral de remix van Steven Wilson en de live opnamen klinken mij letterlijk en figuurlijk als muziek in de oren!

avatar van vigil
Live in Utreg... Daar heb ik nog wel ergens een bootlekkie van.

avatar van musicborst
De studioversie kan wel een remix gebruiken (vond hem altijd mechanisch kil klinken) dus dat moet goed komen.

avatar van meneer
vigil schreef:
Live in Utreg... Daar heb ik nog wel ergens een bootlekkie van.

Stuur maar eens door. Misschien hoor ik mezelf wel meezingen. Ik stond vooraan

avatar van KingMetal
Fantastisch album met mooie herinneringen.

avatar van Jake Bugg
Jake Bugg schreef:
Ook de stem van Fish heeft daar een oorzaak in.

Ondertussen kan ik deze wel beter smaken!
Eens ik voorbij de sound kon kijken kon ik meer genieten van al het moois op deze plaat.

Jake Bugg schreef:

Weet niet goed wat je onder de "sound" versta en wat er aan loos is volgens jou.... In ieder geval bevalt mij de "sound" ook niet echt op dit album. Mijn eerste aanraking met deze muziek was via de live plaat "The Thieving Magpie" en is niet te vergelijken met de "sound" van deze studio plaat. Anno 2017 zet ik immer de live plaat op als ik dit album wil luisteren.....

avatar van Leptop
Wat bedoelen jullie met sound? De productie?
Het album klinkt productietechnisch in ieder geval zeer behoorlijk voor die tijd.