Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

met Horace Andy

12. Superpredators [The Mad Professor Remix] * (5:16)
  13. Metal Banshee [Mad Professor Mix One] * (5:49)
  14. Angel (Angel Dust) * (6:04)
  15. Teardrop [Mazaruni Dub One] * (6:05)
  16. Inertia Creeps [Floating on Dubwise] * (6:05)
  17. Risingson [Setting Sun Dub Two] * (4:53)
  18. Exchange [Mountain Steppers Dub] * (5:44)
  19. Wire [Leaping Dub] * (5:21)
  20. Group Four [Security Forces Dub] * (8:14)
totale tijdsduur: 1:03:29 (1:57:00)
avatar van siedss
Ik heb juist het tegenovergestelde. Tijdens de eerste 4 nummers (op teardrop na) komt het nog niet echt aan, misschien moet ik het ook gewoon wat vaker luisteren. Vanaf exchange vind ik het een lekkere plaat.

avatar van Kill_illuminati
siedss schreef:

Misschien helpt het om het album eens met goede oortjes in het donker te luisteren. Dan klinkt het album pas machtig.

avatar van siedss
Kill_illuminati schreef:

hmm, heb een redelijke koptelefoon, zal die van mijn pa eens proberen, die is nog een klasse beter. Sommige muziek kun je inderdaad alleen lekker naar luisteren met goed geluid

avatar van Broem
Ook in huize Broem eindelijk de re-release 2 lp versie te pakken kunnen krijgen voor een "nette" prijs (voorzover we daar in vinyl land momenteel over kunnen praten...prijzennnn) Stond al wat langer op m'n lijstje en verdorie wat een heerlijk geluid zit er toch in dit album. Mooie aanwinst van een goed album.

avatar van bikkel2
Geweldig album. Nog niet beoordeelt met een verhaalltje en cijfer.
Kom er op terug. Weer ff luisteren.

bas1966
je bent wel erg goed aan het luisteren, hahaha

kistenkuif
buizen schreef:
Heel gek maar toen dit schijfje uitkwam heb ik het veel met plezier geluisterd, vind er nu echter niets meer aan. Op een of andere manier erg gedateerd. Hooguit 3,5 sterren.

Hier krek hetzelfde. Veel gehoorde soundtrack destijds bij allerlei zweterige met coke bestoven quasi kinky parties. Tja, en als je daar uit groeit dan komt het album in de lucht te hangen en beklijft alleen die platte associatie. Ik kan er daarom niet meer onbevangen naar luisteren.

avatar van zaaf
Jaja, laten we Led Zeppelin er ook bijhalen.

De door buizen aangedragen song van Bowie heeft een basloopje/ritme wat zeer in de verte (hallooooo) een piepkleine associatie met Inertia Creeps oproept. Ik vind het bijzonder knap dát hij het gehoord heeft. Zo zie je maar, baas boven baas, over smaak valt niet te twisten en op Chubby Checker wel.

Robertus
Jullie zouden het niet verwachten, gezien mijn huidige Bowie-fixatie, maar ben van meer markten thuis. Deze ooit een keer samen met Heligoland voor een prikkie gekocht een paar jaar geleden. Allebei prima albums, maar vooral voor een nachtelijk chill-out moment. De Bowie associatie heb ik nooit gehoord, die van The Cure (10.15 Saturday Night) uiteraard wel, maar dat is ook duidelijk gedocumenteerd.

De gebruikte geluiden, ritmes en samples komen in elk geval heerlijk uit mijn speakers en echt zwakke plekken heeft hij niet. Maar voor mij blijft het een uiterst afstandelijke luisterervaring, variërend van achter- naar voorgrond. Denk zo'n drie sterren voor mij, meer niet...

Cured
Het is een aardig, behoorlijk album, maar ik luister het nooit meer af eigenlijk en dan is de 'eerste' storm geluwd blijkbaar. Het begin is sterk, maar na een aantal nummers heb je het beste wel gehad en is de rest min of meer 'exchange-able' . Het feit dat Mjuman dit goed vindt, heeft meer te maken met één van zijn voorliefdes, pop/electronic en is dus begrijpelijk , maar daarom moet ie niet altijd de andermans meningen af doen als zwatelen of andere negatieve benaderingen.

Hoe ouder, hoe wijzer zegt men, maar ik twijfel daar wel eens aan als jongere.

Robertus
No Control van Bowie en Inertia Creeps hebben qua sfeer zeker iets van elkaar weg, maar na beluistering zijn er sowieso twee dingen die maken dat ik ze in eerste instantie zeker NIET zou associëren.

1. De toonsoort. Ik schat zo ongeveer in dat No Control zo ongeveer twee tonen hoger zit. Voordat de perfectionisten onder ons hierop reageren: Ik ben te lui om het echt op mijn piano uit te zoeken op dit moment. Wellicht vanavond....

2. Inertia Creeps heeft echt wel een ander ritme en lager tempo.

Het is niet persé onzin hoor, buizen, dat vind ik ook wat te negatief. Tenzij ik je niet zou mogen..

Cured
Waarom? Gebruikt ie zulke moeilijke woorden dan?. Het is misschien niet zo bedoeld maar ik ervaar het vaak als profileringsdrang.
Dat is het ook......het heeft verder totaal geen toegevoegde waarde, alleen maar onbegrijpelijk gezwatel, en dat is wél een begrijpelijk woord.

De beste nummers zitten wat mij betreft aan het begin van het album en niet eens zozeer eens Teardrops.

avatar van dix
dix
WTF

Cured
Intellectuele humor...... . Ik zou zeggen......overcompensatie gedrag, naar ideeën van Adler (overdreven /verheven gedrag door tekortkoming in eigen functioneren/zelfbeeld). Zo nu ben ik even interessant , hoewel ik ook maar gewoon net als ieder hier de Man Next Door ben, weliswaar in een andere konttekst.....

avatar van Broem
Dagje gewerkt en zomaar een heuse battle gemist. Mooi dat ik kan teruglezen. Replay Mume

avatar van zaaf
de grappigste zijn verwijderd. ze staan nog op mn netvlies.

avatar van Broem
Geschiedvervalsing zeg ik u.

avatar van Mjuman
Ondertussen hebben we wel bereikt dat iedereen dit weer gaat draaien

Daarom, een van mijn fave zangeressen - wat zou ik haar nog graag weer eens live zien:

Massive Attack - Teardrop with Liz Fraser - YouTube
zaaf 5 snaren!

En nu is het wachten op ....

avatar van lennon
Ik wilde dit album altijd al eens op vinyl hebben. Het origineel was niet meer te betalen, maar gelukkig was daar de heruitgave.

Mooi vormgegeven, alleen jammer dat de labels geen info hebben, en de a t/m d kanten dus moeten worden gezocht in de matrixen, maar dat is ook wel weer origineel.

Het blijft een heerlijk album, wat na al die jaren nog steeds niet gedateert klinkt naar mijn idee.

Jammer dat deze band niet actiever is (geweest)

lennon schreef:

Jammer dat deze band niet actiever is (geweest)

Wat een kwaliteit he. Klinkt perfect. Inderdaad een gepiel om de juiste kant te zoeken. Opgelost met een klein stickertje. Wel verwijderbaar.

avatar van IllumSphere
Samen met Unknown Pleasures mijn favoriete plaat op vinyl.

Cured schreef:
Het is een aardig, behoorlijk album, maar ik luister het nooit meer af eigenlijk en dan is de 'eerste' storm geluwd blijkbaar. Het begin is sterk, maar na een aantal nummers heb je het beste wel gehad en is de rest min of meer 'exchange-able'.

Hoe ouder, hoe wijzer zegt men, maar ik twijfel daar wel eens aan als jongere.

Iemand die ouder is hoeft uiteraard niet wijzer te zijn dan jijzelf. Maar binnen jouw eigenste levensweg kan die stelling misschien wel hard gemaakt worden. Of heb je niet het gevoel dat je enige progressie maakt als mens zijnde?

Misterfool
Leeftijd is vrij arbitrair. Kennis en de tijd die geïnvesteerd wordt in een hobby zegt mij een stuk meer. Ken pubers die, zeker als het over bepaalde genres gaat, een enorme kennis hebben. Ik ken ouderen die klaarblijkelijk een zodanige plaat voor de kop hebben dat de houtrot hun hersenen heeft bereikt.

Misterfool schreef:
Leeftijd is een vrij arbitrair. Kennis en de tijd die geïnvesteerd wordt in een hobby zegt mij een stuk meer.

True. Toch zou ik niet onderschatten wat de tijd vermag. Het tast de zijnden aan. Op manieren die je nooit kan voorspellen. Tot je opeens wakker wordt en je afvraagt hoe je hier terecht gekomen bent. Ouder worden, het is een hele belevenis. Zeker wanneer toiletbezoeken meer inspanning vragen dan toen de zon nog uit jouw aars scheen.

avatar van Teunnis
Franck Maudit schreef:

Helemaal mee eens (samen met Angel, Inertia Creep en Exchange de hoogtepunten van het album). Extra jammer dat ze (Exchange) er nog achteraan moesten zetten.

Franck Maudit schreef:
[Ben je gek? Black Milk, Mezzanine en Group Four is een gouden trio die een spetterende finale oplevert. Trouwens, ieder nummer van dit album heeft een eigen smoel. Inwisselbaarheid is hier dan ook niet van toepassing.
Ik lees het nu pas.........ik vind het nogal inwisselend/meer van hetzelfde, ondanks wel wat goede nummers. Verschil in mening komt doordat jij het wel heel sterk vind en ik vind het wel wat meevallen.....Ik luister er nooit meer naar en dat is een teken dat ik het niet boeiend genoeg vind om een heel album naar deze van MA te luisteren. Blue Lines vind ik beter.

avatar van orbit
Teunnis schreef:

Vergeet Risingson niet, m.i. het sterkste nummer op deze monumentale plaat!

Teunnis schreef:
Extra jammer dat ze (Exchange) er nog achteraan moesten zetten.

Dat vind ik net subliem

Beetje een gevoel van 'het was maar om te lachen hoor jongens', een fijne kwinkslag, een deugddoende fade-out. Ik zou het niet kunnen missen.

Robertus
Mijn verstand zegt: Prima album, goede spanningsboog.
Mijn oren zeggen: Prachtige productie, fijne vocale afwisseling (met een + voor de vrouwelijke vocalen), heerlijk diepe bassen en dubritmes.

Maar mijn gevoel wil niet echt mee. Voor mij zit dit werkje ergens op de grens tussen achter- en voorgrondmuziek. Kan het album prima uitluisteren, maar dan heb ik meestal toch wel 1/3 ergens gemist. Het kabbelt prettig voort, stoort niet, maar prikkelt ook niet genoeg.

Een song als Inertia Creeps dwingt dan wel de aandacht op, maar het hangt erg van mij bui af of ik dat waardeer of niet.

Ik vind eigenlijk de tweede helft van de plaat nog iets sfeervoller.

Ik blijf proberen.

buizen
Toch een halfje er bij.
Kom ik uit op vier sterren.
Een bijzonder album toch wel, nog steeds.