Kanye West - The College Dropout (2004)

Label: Roc-a-Fella

5. I'll Fly Away (1:09)
  6. Spaceship (5:24)

met GLC en Consequence

7. Jesus Walks (3:13)
  8. Never Let Me Down (5:24)

met Jay-Z en J. Ivy

9. Get Em High (4:49)

met Talib Kweli en Common

10. Workout Plan (0:46)
  11. The New Workout Plan (5:22)
  12. Slow Jamz (5:16)

met Twista en Jamie Foxx

13. Breathe in Breathe Out (4:06)

met Ludacris

14. School Spirit Skit 1 (1:18)
  15. School Spirit (3:02)
  16. School Spirit Skit 2 (0:43)
  17. Lil' Jimmy Skit (0:53)
  18. Two Words (4:26)

met Mos Def, Freeway en The Harlem Boys Choir

19. Through the Wire (3:41)
  20. Family Business (4:38)
  21. Last Call (12:40)
Één van de beste debuutalbums ooit. Kanye weet op een geweldige manier het album 1 sound te geven. Tracks als Through The Wire, Never Let me Down en Spaceship zijn heerlijk geproduceerd (allemaal door Kanye zelf!) met gepitchte samples. Enige minpunt vind ik de skits, die de vaart uit het album halen, en het matige nummer Breathe In, Breathe Out, wat het voor mij van de 5* afhoudt.

4.5*

avatar van Chicken Sun
Dit blijft een goed album, het is een zeer coherent en een goed doorlopend geheel. Het is wel waar dat de skits de boel wat vertragen en zeker 16 en 17 na elkaar zijn er wat teveel aan. Die laatste zes minuten van Last Call zijn irritant rommelig verteld en oninteressant. Jammer dat het album op zo'n gedrocht eindigt. Big-ups voor All Falls Down en Two Words, meesterwerkjes van producing. Voor de rest staan er een hoop liedjes op die mij nu wat corny in de oren klinken, zoals Slow Jamz, breathe in breathe out en Get 'Em High. Mijn appreciatie is wel wat geslonken met de jaren, komt ook omdat zijn laatste twee albums zo next-level zijn dat die eigenlijk al zijn vorige werk doen vergeten.

avatar van rolandobabel
Leuk, aardig, maar ik luister liever naar Late registration of uit de 00s: Clipse: hell hath, J Dilla: Donuts, Outkast: speakerboxx of Madvillain. Dat zijn leukere en/of meer bijzondere albums, dit zit overal een beetje tussenin, maar ik begrijp dat velen dit als een van de beste hiphopalbums van de 00s zien.....

avatar van Metgezel
Mijn romantische gedachten aan de artiest en het album blijken na volledige herluistering nét wat mooier dan de werkelijkheid. Ik heb dit album in mijn leven misschien wel 50 maal gehoord en besloot hem weer eens uit de kast te trekken na hem zeker een half jaar niet meer gehoord te hebben. Dat heeft me doen beseffen dat het geheel slechter gerijpt heeft dan andere werken van Kanye West. Het kwartje viel bij albums als MBDTF, 808's, en Late Registration veel later dan bij College Dropout, maar blijkbaar heeft dat een tegenovergestelde werking gehad zoals wel vaker.

Al met al is al het muzikale materiaal allemaal onwijs goed, weinig op aan te merken. Echter zijn de skits -die ik vroeger nog wel kon waarderen- in een te hoge mate aanwezig en zijn er een aantal nummers te veel. Zeker uit het middelstuk hadden er een paar geschrapt mogen worden. Mijn persoonlijke favorieten waren en zijn; Family Business, Never Let Me Down, en Jesus Walks.

avatar van Nr.4
Dit is voor mi een perfect album. Alles klopt, kan 12 jaar later nog even veel genieten van de soulsamples, een inhoudelijk interessante Kanye, toffe features. Veel extra's zoals een koor op Two Words, maar nog niet zo overdreven als in later werk. En gelukkig ook nog niet zo experimenteel. 5 sterren.

avatar van Slowgaze
Dit meesterwerkje was gisteren weer jarig! Iedereen een dansje doen!

avatar van trebremmit
Off-topic berichten verwijderd, geen politiek graag.

Bericht verplaatst naar Kanye West