Kanye West - The College Dropout (2004)

Label: Roc-a-Fella

5. I'll Fly Away (1:09)
  6. Spaceship (5:24)

met GLC en Consequence

7. Jesus Walks (3:13)
  8. Never Let Me Down (5:24)

met Jay-Z en J. Ivy

9. Get Em High (4:49)

met Talib Kweli en Common

10. Workout Plan (0:46)
  11. The New Workout Plan (5:22)
  12. Slow Jamz (5:16)

met Twista en Jamie Foxx

13. Breathe in Breathe Out (4:06)

met Ludacris

14. School Spirit Skit 1 (1:18)
  15. School Spirit (3:02)
  16. School Spirit Skit 2 (0:43)
  17. Lil' Jimmy Skit (0:53)
  18. Two Words (4:26)

met Mos Def, Freeway en The Harlem Boys Choir

19. Through the Wire (3:41)
  20. Family Business (4:38)
  21. Last Call (12:40)
avatar van MAS
MAS
1. Through The Wire
2. Jesus Walks

Ik heb het album al een tijdje niet geluisterd dus verder kom ik even niet.

avatar van Ward

3. Through The Wire
4. Family Business
5. Jesus Walks.

avatar van GijsV
Ik kan geen top 5 maken. Ik vind alleen de skits en korte nummers op dit album tegen vallen. Qua producties is Kanye de nummer 1 van de jaren '00, echt heeeerlijk!

avatar van Harderwiek
1. Jesus Walks
2. Through the Wire
3. Get em High
4. All Falls down
5. The workout plan

Daarbij wil ik GijsV even corrigeren, want The Game heeft de beste producties van de jaroen '00!

avatar van GijsV
Harderwiek schreef:
1. Jesus Walks
2. Through the Wire
3. Get em High
4. All Falls down
5. The workout plan

Maar The Game is geen producer, en dat bedoelde ik ermee. Kanye maakt zijn eigen beats en kan zijn raps daar volledig op aanpassen, dat maakt Ye's muziek gewoon dope.

Space Ship

Harderwiek schreef:

avatar van MJ_DA_MAN
Ik moest lachen.

Daar wil ik op dit moment ook nog wel even om lachen.

avatar van Weirdo Wizzy
Zo jammer dat die beste kerel geen geweldige rapper is anders was dit echt een geweldig album geworden

avatar van Koston
Goed album, maar teveel mindere momenten om van een echte klassieker te spreken.
Dat nummer met Ludacris bezorgt met zelfs elke keer krullende tenen

FightForMore
Ik moet eerlijk zijn, dus ik begin dit bericht met te zeggen dat ik Graduation beter vind dan deze plaat. Het is nog steeds redelijk goed, maar er had meer in gezeten. 'Trought The Wire', 'Jesus Walks', 'Family Business' en 'Two Words' zijn de hoogtepunten van het album, alleen jammer van die skits en het laatste (bonus)nummer 'Last Call, die 12 minuten zijn er gewoon teveel aan.

avatar van kobe bryant fan
Minder Kanye West plaat ,net als FFm zegt 12 minuten is te veel natuurlijk kan mijn mening verhogen als ik hem meer heb beluisterd maar ik begin met een 3.0*

avatar van UmindC
Last Call vind ik juist een geweldige track.

avatar van kobe bryant fan
Ik eigenlijk ook wel,maar het duurd gewoon te lang.

FightForMore schreef:

Volledig mee eens het concept is leuk,maar sommige songs zijn goed hoor maar hebben net dat extratje niet en dat vindt ik jammer.

avatar van Silky & Smooth
Last Call duurt totaal niet te lang. Het is een van de mooiste outro's die ik ken. De eerste paar minuten dat hij gewoon nog rapt maken dit nummer al tot een van mijn favorieten op dit album. De levensweg die Kanye daarna beschrijft (nog steeds op een lekkere beat) hebben mij fan gemaakt van hem. Hij vertelt alles op een duidelijke en erg leuke manier.

avatar van kobe bryant fan
Dat vindt ik ook leuk gedaan maar 12 minuten voor 1 song is gewoon te lang bij korte albums is dit 1/3 van een heel album.

avatar van Silky & Smooth
Dat vind ik onzin. Een nummer hoort zo lang te zijn als nodig is. Het zou ook belachelijk zijn om dat nummer in 3en te knippen, waardoor het wel in verhouding zou zijn.

FightForMore
Van mij mag een nummer ook lang duren, zolang ze het maar kunnen opvullen.

De Schaafkaas
De kunst is vaak om het pakkend en kort te vertellen zodat het blijft hangen. De gemiddelde luisteraar heeft het na 3 minuten gehad en dan verslapt de aandacht. Zie de gemiddelde lengtes bij populaire mainstream cd's (gericht op het gemiddelde publiek). In die context snap ik wat kobe bryant fan bedoelt.

Maar ik ben het met jullie eens dat het nummer gewoon goed in elkaar steekt zoals het nu is.

avatar van Silky & Smooth
Ja het nummer zit gewoon goed in elkaar. Ik zou ook niet weten hoe Kanye het korter en pakkender zou kunnen vertellen. Ik ken het hele verhaal zowat uit mijn hoofd, dus het is wel blijven hangen

Enige jammere zijn de skits en de hele korte nummers.

avatar van toris
wat ook meespeelt bij last call, is dat het het laatste nummer van de cd is, en dus als outro dient. Als het praat gedeelte begint en je hebt er geen zin in kan je de cd ook gewoon afzetten, dat doe ik soms in elk geval.

FightForMore
Voor een beoordeling luister ik een album van het begin tot de laatste seconde.

Inderdaad. Om iedere keer dingen te skippen doet toch af aan het luisterplezier.

avatar van kobe bryant fan
Ik heb Last Call ook niet geskipt en ook het verhaal is goed verteldt,maar sommige beluisteraars (hoe goed het ook is gedaan)zullen na 12 minuten wel hun aandacht er niet meer bijhouden en hem lager beoordelen.

Last Call stoort me niet. De skits wel. Over het algemeen wordt er een beetje teveel gepraat om echt interessant te blijven.

avatar van toris
FightForMore schreef:
Voor een beoordeling luister ik een album van het begin tot de laatste seconde.

Ik luister dit album voor mezelf, niet voor een beoordeling, maar ik heb het ook een paar keer gewoon af geluisterd. Ik hoef dat hele nummer gewoon niet altijd helemaal af te luisteren. Als ik een album voor het eerst luister, luister ik het sowieso altijd helemaal af.