Kanye West - The College Dropout (2004)

Label: Roc-a-Fella

5. I'll Fly Away (1:09)
  6. Spaceship (5:24)

met GLC en Consequence

7. Jesus Walks (3:13)
  8. Never Let Me Down (5:24)

met Jay-Z en J. Ivy

9. Get Em High (4:49)

met Talib Kweli en Common

10. Workout Plan (0:46)
  11. The New Workout Plan (5:22)
  12. Slow Jamz (5:16)

met Twista en Jamie Foxx

13. Breathe in Breathe Out (4:06)

met Ludacris

14. School Spirit Skit 1 (1:18)
  15. School Spirit (3:02)
  16. School Spirit Skit 2 (0:43)
  17. Lil' Jimmy Skit (0:53)
  18. Two Words (4:26)

met Mos Def, Freeway en The Harlem Boys Choir

19. Through the Wire (3:41)
  20. Family Business (4:38)
  21. Last Call (12:40)
avatar van kobe bryant fan
Toch verhoogd naar 4.5*,eerst gaf ik dit 3.0* en zo groeide het met de luisterbeurt naar omhoog.
Nu zie ik ook dat alle songs goed zijn en sommige zelfs super zoals:Never let me down en Spaceship toch is dit album niet perfect en dat heeft maar 1 reden door de skits die zijn hier echt matig tot slecht en hebben hier echt geen toegevoegde waarde,maar zelfs Last Call vind ik nu een goed nummer daarom dan toch een mooie 4.5*

avatar van Silky & Smooth
Of de skit nou goed of slecht zijn, ze zijn wel van toegevoegde waarde. Ze passen precies bij het thema. Persoonlijk vind ik ze erg grappig!

Kanye West-The College Dropout

De intro is nog altijd mijn ding niet,eerlijk gezegd.De skits kan ik ook la verdragen en vindt ik nu wat toevoegen.Zoals je hierboven kan lezen is mijn mening langzaam gegroeid.Iki begon bij een 3.0* alles klonk voor mij toen het zelfde saaie raps enzovoort!Dit is namelijk voor mij nu niet meer zo,het album heeft vele luisterbeurten nodig maar vanaf dat je het leuk vindt blijf je hem opleggen!

Jesus Walks is toch het mooiste nummer hierop.In het midden van het nummer bij die violen zijn super!Jammer daarom dat het 3.13 min. duurt want ik kan naar dat nummer blijven luisteren.

Intro:vindt ik nog altijd matig vooral de manier waarop hij spreekt.
Maar toch leuk gedaan om dit album te beginnen.

We Don't Care:blijft een leuk nummer dat je 4 minuten doet genieten door de zomerse beats,daarom vindt ik Kanye niet de beste rapper maar wel de beste producer.

Graduation Day:een kortje maar kan er wel van genieten en is een goed begin voor het volgend nummer!

All Falls Down: Tof nummer waar je vrolijk van wordt,met een goede gastartiest,ik had nog nooit iets van haar gehoord maar ze zingt goed.

I'll Fly Aaway:is een van de betere skits op dit album,ook een van de enigste skits die ik niet skip.

Spaceschip:dit blijft zalig twee goede artiesten een goed rappende en producerende Kanye maken dit toch een van mijn 4 aangeduide songs.Bijd de gedachte aan deze song droom je al weg!

Jesus Walks:zoals ik al schreef een zalige beat een goed rappende Kanye opnieuw en de violen waren machtig.

Never Let Me Down:als ik 1 song mocht kiezen die ik met Jay-Z wou horen had ik voor dit gekozen want hun vriendschap hoor je in hun songs.Mijn motto is daarom nu ook voor muziek:Rappers came and win!

Get Em High:leuk nummer maar iets minder dan de rest de beat vindt ik nog leuk maar de raps zijn wat minder de verse van Talib is ook nog goed.

Workout Plan:mijn lievelings skit van dit album en het past goed bij The New Workout Plan.

The New Workout Plan:leuk nummer met wat minder gerap en gezang maar toch blijf ik ermee lachen.Vooral de intro van het nummer is zalig.

Slow Jamz:ook een leuk nummer met 2 leuke gastartiesten maar Jamie Foxx doet het beter dan
Twista.Ook de beat is weer goed.

Breathe In Breathe Out: Lucadaris is nooit mijn favoriete rapper geweest en ook hier levert hij matig werk,gelukkig is Kanye West er nog.Want hij flowt ook goed,en de productie is tof gedaan!

School Spirit Skit 1:Deze skit vindt ik al wat minder,deze skip ik meestal hij voegt wel wat toe aan het thema maar voor mij kan hij gemist worden.

School Spirit:Een van de betere nummers,net niet kunnen aanduiden omdat er nog betere zijn.
De beat is ook een van de bete van het album,de raps zitten goed.En het refrein is hilarisch!

School Spirit Skit 2:net als de eerste School Spirit skit is dit een van de mindere skits.

Lil' Jimmy Skit:opzich eigenlijk geen slechte skit maar waar ik me aan erger is.Dat er 2 skits na elkaar zijn dat is een beetje van het goede teveel voor mij.Van mij mocht hij er op maar op een andere plaats.

Two Words:Een van mijn aangeduide nummers ik heb nog nooit een album geluisterd van Mos Def maar als ik zo'n gastbijdrage hoor krijg ik daar wel zin in.Allebei leveren ze harde verses samen met een goede beat.

Trough The Wire:ook een leuk nummer Kanye flowt hier heel sterk.

Family Business:echt een goed nummer de laatste zin van die jongen is echt goed ik begon hard op te lachen

Last Call:dit nummer is ook veranderd met de luisterbeurt voor mij,de eerste keer was ik verveeld aan het luisteren,maar nu vindt ik het top 12 minuten blijft veel maar door zijn mooi verhaal vindt ik het nu echt goed.

Dit was mijn recensie alweer hopelijk verveel je je niet met mijn recensies ik heb niet zo veel schrijftalent denk ik Dus een 5.0* voor dit album en het heeft al een tijdje een plaats in mijn top 10!
4.5*

avatar van Jordyp
Dit is voor mij nog steeds het beste album van Kanye, moet wel eerlijk bekennen dat ik dit album altijd zonder skits luister.

avatar van kobe bryant fan
Ik vindt MBDTF net iets beter.

avatar van KILLERBEE99
Get Em High is mijn faveriet.

avatar van UmindC
Never Let Me Down en Last Call de mijne.

avatar van Ice Cream Man
Wat een prinsheerlijke plaat toch. Still goin' strong in 2011

avatar van Booyo
Still goin' strong in 2011, indeed.

Toentertijd was ik helemaal weg van dit album, en nog steeds kan ik hier nog onwijs van genieten. Het album kent een klein dipje in de 3 nummers The New Workout Plan, Slow Jamz en vooral met Breathe in Breathe Out (wat is Ludacris toch slecht), maar herstelt zich hierna echter helemaal top met 3 van mijn 4 favorieten. School Spirit, Family Business en Last Call. Te vet hoe die op laatstgenoemde zijn hele levensverhaal verteld op een heerlijke beat. Ja, vooral van de beats moet dit album het hebben, genieten.

avatar van Nr.4
Beste Kanye album, een held in het creëren van een bepaalde sound op z'n albums, kunnen velen wat van leren. Op dit album was het echt nog een nieuw ding, qua raps kan ik ook prima luisteren naar deze maffe, maar geniale gast. Last Call blijf ik ook echt tof vinden, al weet je al lang hoe het allemaal is gegaan in het begin van z'n carrière. Geen skips voor mij, 5 sterren.

avatar van thgryda
KILLERBEE99 schreef:
Get Em High is mijn faveriet.

onder andere maar idd

Geweldige sound op dit album, past goed in zijn oeuvre, ik vind deze net beter dan Late Registration maar hij komt net niet voorbij MBDTF

avatar van Shelter
ik vind dit het beste werk van Kanye West, luister het nog altijd met veel plezier.
Producties zijn om van te smullen, de raps zijn ok tot goed...
Als ik hem soms nu hoor en denk wat een flut act is het, pak ik dit album erbij en is er weer hoop

avatar van Raul
Had het nummer Through The Wire al een tijdje op mijn computer staan maar nog nooit echt goed geluisterd. Toen het begon te buzzen op internet omdat dit album eraan kwam had ik toch maar een keer goed naar dat nummer geluisterd. Ik was al snel verkocht en wachtte met vele anderen in spanning op het debuut van de rapper met de aparte naam, vooralsnog vooral bekend van de geweldige producties op Jay's Blueprint album...

The College Dropout dropte en ik was na 1 luisterbeurt overtuigd: briljant album. Toen Kanye een paar maanden later voor een paar tientjes in Paradiso stond twijfelde ik dan ook geen seconde; op naar Amsterdam! Niemand van m'n vrienden wilde mee omdat niemand hem nog echt kende, dus ging ik maar alleen. Nooit spijt van gehad, fantastisch optreden! Heb anderhalve uur in extase gekeken naar die energieke jongen die met een jonge violiste op het podium stond. Een rasartiest die je nu niet meer zo snel zal aantreffen in het zaaltje van Paradiso-formaat, dus ben toch blij dat ik dat heb meegemaakt.

Nog steeds een liefhebber van Kanye West, maar beter dan The College Dropout is het wat mij betreft nooit geworden...

avatar van UmindC
Toen in Paradiso, ja daar was ik ook bij. Geweldige show was dat inderdaad, is trouwens in zijn geheel te vinden op internet dat concert.

avatar van IllumSphere
Ik heb weinig met de mainstream hip-hop en tot mijn verbijstering stonden er twee platen van Kanye West in mijn doos vol met hip-hop platen. Omdat ik niet de slechtste ben, heb ik besloten om er toch maar eens naar te luisteren en ze te beoordelen. Nu ik dit album eens volledig heb beluisterd, kan ik er wel een oordeel over hebben. Eerst wil ik zeggen dat die skits echt irritant zijn. Het is dus geen wonder dat ik ze altijd skip. Voor de rest is het een prima album met mooie nummers (Through The Wire en Jesus Walks) en degelijke nummers. We geven het een drie en een half.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit is toch niet ter vergelijken met de meeste mainstream-hiphop? Een track als Slow Jamz is natuurlijk een uitzondering, maar qua teksten en vooral producties is er toch een stuk meer over nagedacht dan bij de gemiddelde commerciële hiphopplaat. Altijd jammer dat mensen Kanye zo snel zien als een pure popartiest terwijl zijn eerste twee albums gewoon niet zo klinken.

avatar van RebelINS
@ UmindC: Thanks voor die link! Hele gave show, ik heb vanmiddag echt genoten van dat concert.

avatar van gil335
UmindC schreef:

Edit: Hier

lucky bastard!! Ik ben echt een paar jaar te laat geboren !

avatar van Slowgaze
'We Don't Care', heerlijk nummer is dat. En 'Through the Wire', ik herinner me nog dat dat een hit was. Sterk nummer was dat. De rest van het album bevalt me grotendeels ook wel, al heb ik 't album nog niet zo gek vaak gedraaid.

avatar van Illmaticly Ill
Kanye West kan ik goed waarderen als producer bij zijn singles maar vooral op tracks van Jay-z en bijv. Common. Als rapper kan ik Kanye ook wel waarderen. Toch heb ik al zijn albums altijd links laten liggen, ik heb geen idee waarom. Want ik heb The College Dropout eens vluchtig beluisterd, en ik moet zeggen dat het best goed klinkt! Eens vaker gaan draaien komende tijd.

avatar van Raul
UmindC schreef:

Edit: Hier

Heel tof om dit terug te zien, thanks voor de link!!

In die tijd kon je nog gewoon een praatje maken met Kanye na het concert, kan je je nu bijna niet meer voorstellen heb nog een handtekening in mn cd boekje, good ol' times..

avatar van IllumSphere
Het is bijna een jaar geleden dat ik deze plaat beluisterd heb en wordt het dringend tijd om daar verandering in te brengen. Maar het probleem dat ik heb met Kanye West is groter geworden dan het toen al was begin 2012. Het een probleem noemen is misschien wat overdreven, maar toch blijft het moeilijk om iets te kunnen waarderen van Kanye West. Hoe goed het ook mag gezien worden door velen.

Ook deze plaat kent daardoor (negatieve) gevolgen en moet ik terugkomen op de punten die ik voordien gaf. Het mag dan anders klinken dan de hedendaagse mainstream platen, toch voel ik dezelfde sfeer en mentaliteit dat wel vaker bij dergelijke platen hangt. En als het dan goed zit met de sfeer, dan zorgen die skits er iedere keer voor dat ik daar weer uit wordt gehaald. Daardoor kan ik op het eind enkel concluderen dat deze plaat enkele prettige nummers kent, maar dat die nummers er niet voor zorgen dat de plaat beter wordt bevonden.

avatar van thgryda
Raul schreef:

Ik heb hem nog in de AB gezien toen Late Reg pas uit was, hij had een 6 koppig strijkorkest, Syleena Johnson en een zanger bij. Wereldconcert gewoon , later ontplofte de Kanye hype door gold digger etc.

Ik ben nog eens naar een concert van Kanye gegaan toen graduation pas uit was, ondertussen in het veel grotere Vorst Nationaal. Ik verwachte er erg weinig van, aangezien hij niet meer die hongerige, jonge entertainer was maar een echte superster, bovendien was zijn moeder pas overleden en was de show bijna afgelast. Uiteindelijk keek ik meer uit naar het voorprogramma van Common. Common was erg dope ondanks matige geluidskwaliteit en slechts 45 minuten stagetime. Het optreden van Kanye was inderdaad een stuk meer mainstream met een lichtscherm, effecten,... maaar de show zat nog steeds uitstekend in elkaar en vreemd genoeg gaf het overlijden van zijn moeder een persoonlijke touch aan het optreden, een soort vreemde energie die het persoonlijker en beter maakte. Alleen Hey Mama kon hij door de emoties niet performen, hij heeft het geprobeerd maar liet de beat even spelen en verontschuldigde zich dat dit voor hem nog te vroeg kwam.

Hoe dank ook, hoe arrogant Kanye ook geworden is, voor mij blijft hij een van de meest innovatieve artiesten in de hip hop scene en bij uitbreiding in de hele muziekbusiness. The College dropout, blijf ik zijn beste werk vinden en behoort tot mijn favorieten aller tijden. Iemand zegt hierboven still going strong in 2011, wel ik beluister het album nu nog eens en ik moet zeggen: ook in 2013 blijft dit album de shit!

Gucci-Mane
Dit album is classic. Dat zeker , aangezien het feit een nieuwe producties toevoegt , nieuwe stijl/trend en ook rappers die alternatief zijn op kaart kunt brengen.

Get em high, Let em walk , Spaceship zijn toch wel bangers. The new workout plan is toch wel catchy.

avatar van Slowgaze
Op moment van schrijven, nog vijf minuten resterend van deze dag, is het tien jaar geleden dat dit album uitkwam. Lijkt me een reden voor een dansje en natuurlijk om dit album te draaien. Zo bij herluistering vind ik 'm nog toffer geworden. Morgen, als het album tien jaar en een dag oud is, ga ik er vast een stuk aan wijden hier omdat ik geen zin heb om aan mijn scriptie te werken. En Kanye moet natuurlijk president worden.

avatar van ArthurDZ
Misschien wel de beste Kanye die ik tot nu toe gehoord heb. Een lange zit, maar door het grote aantal sterke tracks enorm de moeite waard. Vooral Jesus Walks heeft een verpletterende indruk gemaakt.

avatar van Johnny Marr
Hij moest echt die school spirit skits en die jimmy skit weggelaten hebben, dan was dit album perfect geweest. Ze brengen de vaart toch een heel klein beetje uit het album, vind ik. De skits op opvolger Late Registration vind ik over het algemeen veel geslaagder. Een echte aanrader ook dus!

avatar van Silky & Smooth
Die skits zijn cool, ze dragen bij aan het concept. Ondanks dat lukte het Kanye niet om echt een geheel te maken van dit album, zoals hij wel deed op Late Registration. Toch blijft dit een fantastisch debuut van één van de grootste artiesten van dit moment. Productioneel enorm sterk. Kanye West neemt samplen wel heel letterlijk, maar dat is toch min of meer zijn stijl. Daarbij weet hij soulnummers naar een ander niveau te tillen en er lekkere hip-hop tracks van te maken.

Qua raps is het ook gewoon een dik uur genieten. Het feit dat Ye technisch misschien niet de meest geweldige rapper is, luister ik altijd met een grote glimlach naar zijn teksten. Het groepje gastartiesten zorgt voor de nodige variatie en aanvulling. Kanye en zijn 'vaste assistenten' Consequence en GLC blijft ook een geweldig trio.

Als laatst kan ik niet vaak genoeg zeggen wat een geweldig nummer Last Call wel niet is. Je krijgt als luisteraar niet alleen zijn levensverhaal te horen, maar muzikaal is die track ook zo fijn. Het einde van College Dropout, met Two Words, Through the Wire en Family Business, is sowieso indrukwekkend. Het laatste genoemde nummer blijft één van de beste nummers ooit!

HZFR11
Uitstekend debuut van 1 van de beste rappers alive. Het begint al top met "We Don't Care" waar Kanye even laat zien dat hij de jaren hier voor slept on was.

If this is your first time hearin' this
You are about to experience somethin' so cold.

Ik wist gelijk dat dit een top album ging worden. De rest was inderdaad allemaal van hetzelfde niveau met als uitspringers "Get Em High" met Talib Kweli en Common die beide een uitstekende verse leveren, "Jesus Walks", "Family Business" en "Last Call". Al praat Mr. West wel lang op laatstgenoemde, maar toch waren die 12 minuten zo voorbij omdat het verhaal wat hij verteld allesbehalve saai is.

In tegenstelling tot sommigen hier vind ik "Breathe In Breathe Out" met Ludacris ook een gaaf nummer. Kanye spit lekker op die track en het refrein klinkt ook verzorgd.

Persoonlijk vind ik dit album een klassieker, en zeker Ye's beste werk. 4,5 sterren.