Blur - 13 (1999)

8. Mellow Song (3:56)
  9. Trailer Park (4:26)
  10. Caramel (7:38)
  11. Trimm Trabb (5:37)
  12. No Distance Left to Run (3:27)
  13. Optigan 1 (2:34)
  14. French Song * (8:20)
  15. All We Want * (4:33)
  16. Mellow Jam * (3:56)
  17. X-Offender [Damon / Control Freak's Bugman Remix] * (5:38)
  18. Coyote [Dave's Bugman Remix] * (3:50)
  19. Trade Stylee [Alex's Bugman Remix] * (5:58)
  20. Metal Hip Slop [Graham's Bugman Remix] * (4:16)
  21. So You * (4:11)
  22. Beagle 2 * (2:54)
  23. Tender [Cornelius Remix] * (5:23)
  24. Far Out [Beagle 2 Remix] * (3:58)
  25. I Got Law [Demo] * (2:43)
  26. Music Is My Radar * (5:29)
  27. Black Book * (8:30)
  28. Caramel [Remix] * (4:52)
totale tijdsduur: 1:06:43 (2:21:14)
EVANSHEWSON
Héél lang geleden beluisterd, dit Blur album. Beetje vergeten hoe het klinkt en vroeger toch vaker naar Parklife en "Blur" geluisterd.

Moet dit dringend herbeluisteren, intensief - om me een oordeel te vormen en dan als de bliksem hier terugkeren om mijn bevindingen te delen met anderen.

black/bird
Doe het dan bij voorkeur met een koptelefoon en in het donker.

avatar van Nanne-1995
een 4 heeft erg leuke nummer vooral swanp song coffee and TV en trimm trab maar ben niet niet zo`n fan van dit album

black/bird schreef:
Doe het dan bij voorkeur met een koptelefoon en in het donker.

De meeste dingen die je in het donker doet zijn het leukst... hihi

Ik zal je wijze raad zeker opvolgen. absoluut!

avatar van Nanne-1995
haha ik zal ook eens broberen hoe dit cd tje draait in het donker

HiLL schreef:
Ik blijf dit album -in tegenstelling tot Parklife- maar matig vinden. Ik vind het allemaal maar lauwtjes...veel minder pakkend. Dat experimentele..ach ja wel leuk. Maar soms ook uiterst irritant.

Ik denk dat mijn interesse voor Blur met dit album al wat over was... Coffee & TV vind ik best, maar de rest... pfff matig plaatje, jawel.

***

avatar van bernard
Mijn kennismaking met Blur begon met deze CD. Het was meteen bingo. Onmiddellijk nadat ik dit had gehoord heb ik parklife aangeschaft, maar 13 is zoveel keer beter. 5 punten

Ash
Ik kende Blur al enkele jaren, vooral van Song 2, maar dit was/is mijn eerste Blur cd. Bij eerste luisterbeurt vond ik deze cd maar niks en heb hem toen nauwelijks meer gedraaid, m.u.v. Coffee & TV. Maar net zoals wel meer cd's moet je jezelf soms dwingen om ze toch nog eens te gaan herbeluisteren. Wat ik toendertijd ook gedaan heb en het kwartje viel. Werkelijk een prachtige plaat.

Fav's zijn: Coffee & TV, 1992, en eigenlijk de tweede helft van de plaat te beginnen met Battle.

avatar van thetinderstick
Het geexperimenteer dat op 'Blur' begon, werd op '13' flink doorgezet. Iets teveel misschien, want op sommige momenten vind ik het toch ten koste gaan van de composities. 'Tender', 'Bugman', 'Coffee & TV', '1992', 'Trimm Trabb', 'Caramel' 'Battle' en 'No Distance Left To Run' zijn fantastisch, maar wat mij betreft had het allemaal iets puntiger, minder lang uitgesponnen mogen zijn. Toch is dit misschien wel het interessantste Blur album, omdat het zn geheimen pas na vele draaibeurten prijsgeeft. Niet mijn favoriete Blur album, maar zeker wel een aanrader. 4*

avatar van lennon
erg matig album... Tender is zeer goed te pruimen, samen met Coffee & TV (precies de singles) en de rest is echt onder hun niveau!

Er zijn maar weinig bands die weg komen met experimenteren (Radiohead) maar Blur zakt helaas diep weg...

avatar van starsailor

Battle, B.L.U.R.E.M.I., Swamp Song

Radiohead...Kid A....

lennon schreef:

Swamp Song, Battle, Trimm Trabb, No Distance Left to Run... die nummer maken dit wat mij betreft het meest intense (en beste!) album van Blur. Moet zeggen dat ik Coffee and TV nooit zo heel veel aan heb gevonden. Beetje flauw deuntje dat te lang duurt.

avatar van musicfriek
Van Tender krijg ik nog steeds een enorme brok in mijn keel. Vind dat persoonlijk hun beste song ooit. Ligt hier op cd-single. Heerlijk. Coffee & TV klinkt lekker retro. Die video is echt geweldig.

Toch deze maar eens proberen dan.

Tender is ook fantastisch. Was nogal gewaagd om dit als eerste single uit te brengen. Ben je net bij het grote publiek doorgebroken met Song 2, kom je met een 8 minuten durend gospelnummer aanzetten.

De rest van de plaat is wel wat pittiger dan die singles.

avatar van orbit
Zeker geen standaard Blur vervolgje nee, band doet zijn faam eer aan als Britpop band die wel wat meer diepte heeft dan Piet Modaal. Toch is Parklife onvergelijkbaar veel mooier.

avatar van evil23
Deze experimentele cd van Blur is echt erg goed. Een mooie, gedurfde productie en een geweldige sound. Een spannende plaat met meerdere muzikale stijlen en lagen.

beaster1256
ja, experimenteel wijkt enorm af van parklife , maar de experimenteerdrang vind ik niet voor 100 % gelukt , caramel vind ik zelfs vervelend , maar tender is gewoon prachtig

avatar van forza_
Tender, No Distance Left To Run en Coffee & TV zijn goede nummers, vooral Tender is prachtig. Maar ook een aantal nummers die me totaal niks doen. Al met al een 3,5.

fastpulseboy
Tender, tender tender???
Dat nummer sla ik standaard over, mijn cd begint bij nr 2

Voor mij is dit toch een album dat moeilijk te luisteren is. Begrijp me niet verkeerd, het is een goed album, maar de emotie die erin zit is nogal depressief. Vele nummers zijn favoriet, maar Swamp Song vind ik eigenlijk toch de minste uit het geheel.

Een paar favorieten zijn wel Tender, Trimm Trabb, Mellow Song en vooral Bugman (de laatste vooral onder de koptelefoon en zo hard mogelijk).

avatar van LucM
Blur gaat hier nog meer experimenteel te werk dan hun titelloze voorganger wat een interessant maar niet altijd even boeiend album oplevert omdat bij momenten het experiment de overhand neemt op goede composities zoals bv. het te lang uitgesponnen "Caramel" dat op den duur verveelt.
Opener "Tender" vind ik wel zeer geslaagd en verveelt ondanks de lengte geen seconde, "Coffee & TV" en "Mellow Song" zijn eveneens prachtig.

avatar van Slowgaze
Natuurlijk is liefde het grootste wat we hebben en dan ben ik niet eens cynisch daarover. Damon weet het ook. Hij probeert zichzelf te troosten, maar zijn meisje is bij hem weg. Een gospelkoor roept hem op prachtige wijze op om door te gaan. Als de helft van alle liefdesverdrietgedreven muziek zo mooi zou zijn als dit, was de wereld een stuk mooier geweest.

Daarna lijkt Damon zich te identificeren met het type dorpsgek en ziet Graham het ook allemaal niet meer zitten. Koffie en televisie is wat Graham wil, arme jongen. Met Alex en Dave zal het wel niet beter zijn, vrees ik. Als schamele troost is er een demo opgegraven uit 1992. Kijk eens, hoe goed we dat vroeger konden. De hoofden van de jongens knikken. Het pianoloopje is natuurlijk duidelijk verwant aan Sing, maar dat was dan nog een nummer om trots op te zijn. Jongens waren het, maar droevige jongens.

Nee, ook de muziekindustrie is mooi klote geworden. We gebruiken maar loops van andere bands, zo gaat dat. Dan schrijf je daar een trashy glamrockliedje over. Het leven als muzikant is een gevecht en dat is het leven als mens net zo goed. Daar maak je dan een lang elektronisch, psychedelisch stuk van.

Damon kan maar niet vergeten, hij is dan ook zijn meisje kwijtgeraakt aan de Rolling Stones, vertelt hij ons in een goed geslaagde Portishead-pastiche. Ach, hij verwijt zichzelf dat hij geen stijl heeft, geheel onterecht. De band speelt door, maar met pijn in de ziel. Ze hebben geen ruimte meer om te rennen, ze zitten vast. Damon wordt suïcidaal. Hoe intiem wil je het hebben?

avatar van blur8
Het meest experimentele Blur-album. en vooral daarom een parel. Kan eindeloos worden herbeluisterd, voordat je plots kleine muzikale parels ontdekt. en die schuilen in alle hoeken en gaten Een vergelijking met The White Album van de Beatles, ligt dus voor de hand.

avatar van lennon
blur8 schreef:
Een vergelijking met The White Album van de Beatles, ligt dus voor de hand.

De enige overeenkomst is dat beide bands Brits zijn.. voor de rest zijn er echt geen overeenkomsten!

Ik zou dan nog eerder Blur's s/t met de White Album vergelijken.

En deze desnoods met Abbey Road.

Milestones
lennon schreef:

En beroemd natuurlijk, niet te vergeten.
Maar verder gaat de vergelijking inderdaad niet op.
Blur is namelijk een onvergelijkbaar mindere band dan
The Beatles. En van dit album wordt ik anno 2010 ook niet echt vrolijk meer, ik ga er dus een ster afhalen.

avatar van niels94
Tender is inmiddels uitgegroeid tot één van mijn favoriete Blur nummers, en eigenlijk meer vanwege die heerlijke coupletten dan het (ook geweldige) refrein.

Verhoog deze naar een 4.

avatar van vin13
Jaren zestig zit er wel in verweven, ik hoor vooral The Kinks ook door de soms cynische observatieve teksten over de Britten.
Mooie gevarieerde plaat.

avatar van avdj
Wederom een prachtig album van Blur. Heel anders dan het voorgaande werk maar weer o zo goed. Inmiddels één van favoriete bands, zeker van de '90. Britpop zoals het niet meer geëvenaard zou worden. Luister eens naar 'Coffee and TV'. Heerlijk nummer om bij weg te dromen. Ook het overige materiaal is pakkend en afwisselend.

avatar van fatima
Veel betere muziek dan het trio Battle - Mellow Song - Trailer Park heeft Blur toch niet gemaakt, zou ik zeggen. Razendknap gemusiceerd, retespannend. Wat mij betreft is dit hun beste album, en helaas ook (bijna) hun laatste...