Ayreon - The Human Equation (2004)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Day One: Vigil (1:33)
  2. Day Two: Isolation (8:43)
  3. Day Three: Pain (4:58)
  4. Day Four: Mystery (5:37)
  5. Day Five: Voices (7:09)
  6. Day Six: Childhood (5:05)
  7. Day Seven: Hope (2:47)
  8. Day Eight: School (4:23)
  9. Day Nine: Playground (2:15)
  10. Day Ten: Memories (3:57)
  11. Day Eleven: Love (4:17)
  12. Day Twelve: Trauma (9:56)
  13. Day Thirteen: Sign (4:50)
  14. Day Fourteen: Pride (4:45)
  15. Day Fifteen: Betrayal (5:26)
  16. Day Sixteen: Loser (4:48)
  17. Day Seventeen: Accident? (5:44)
  18. Day Eighteen: Realization (4:33)
  19. Day Nineteen: Disclosure (4:44)
  20. Day Twenty: Confrontation (7:03)
avatar van Bluebird
Tja, ik hou juist wel weer van overgeproduceerde spierballenbombast met veel toeters en bellen waarin iets gebeurt. Muzikaal houdt THE de aandacht gedurende de hele zit veel beter vast dankzij de relatief korte nummers i.p.v. de lang uitgesponnen ''epische'' composities van voorgaande albums. Qua nivo en genietbaarheid zeker gelijk aan ITEC. Dikke 5.

avatar van Helicon
Wat een heerlijke progbombast is dit zeg! Het onovertroffen meesterwerk van de heer lucassen.

Vooral de gastoptredens van Eric Clayton (Reason) die een enorm theatrale maar zo'n mooie stem heeft en Mikael Akerfeldt die een prachtige stem combineert met een verwoestende grunt (die overigens nog goed te verstaan is)

Gewekdig die opbouw in het laatste nummer. Heel mooi!

avatar van andnino
Verrek, Devin Townsend. Kom ik nu pas achter. Ik heb wat in te halen.

avatar van Ayreonfreak
Zo groot is zijn bijdrage nu ook weer niet hoor....

avatar van andnino
Die Lucassen heeft toch honderd miljoen miljard bands en projecten? Heeft 'ie niet toevallig een of ander folk-only-project? Ik vind de melodieuze, kalme stukken hier veel beter te doen dan de harde.

avatar van Scython
Tja, ik geef toe dat ik dit ook voornamelijk vaak beluister door de synths en folk melodiën die er op deze plaat aanwezig zijn.
Daarom vind ik vooral de eerste disc top, waarbij het tweede deel me een beetje verveeld. Zal ik toch wat vaker moeten beluisteren, want ik weet dat er ook daar mooie stukjes aanwezig zijn, zoals de solo in 'Accident?' en de tracks 'Loser' en 'Realization'.

Maar ik zou het zeker top vinden als Lucassen een instrumentale solo album zou uitbrengen met lekker veel synths en folk.

avatar van royals
DIt klinkt inderdaad wel erg apart allemaal. Ik heb alleen nog deze gehoor en wat stukjes van Into The Electric Castle maar kan me niet voorstellen dat z'n andere beter zijn. Erg afwisselend, experimenteel, melodieus. Hij beherst zijn gebied tot in de puntjes. Alleen die bekakte engelse stem/accent gaat een beetje vervelen soms.

avatar van The_CrY
Het enige album waarvan ik maar niet snap hoe het in het Ayreon-concept past. De muziek is echter wederom van topkwaliteit met een meeslepend verhaal. Met name naar het einde toe wordt het steeds intenser. Het is wel een hoop bombast, maar de grunt-vocalen zijn veel beter te verduren dan die op Into the Electric Castle en The Final Experiment.

Hoogtepunten zijn voor mij Loser en Disclosure.

avatar van jasper1991
The_CrY schreef:
Het enige album waarvan ik maar niet snap hoe het in het Ayreon-concept past.
dat is een juiste instinctieve indicatie want dit is ook een losstaand verhaal.

avatar van Edwynn
The_CrY schreef:

Michael Akerfeldt is nou eenmaal een veeeel betere grunter dan Jan Chris de Koeijer of George Oosthoek.
Los daarvan vind ik zelf de grunts niet echt nodig in dit geheel.

avatar van ricardo
Deze plaat heb ik nu in zijn geheel beluisterd, maar weet niet goed wat ik er van moet vinden. De vakmansschap druipt ervan af dat is duidelijk, alleen 2 cds vol met dit soort muziek is een beetje teveel van het goede voor mij. De grunts op het nummer Trauma vind ik beslist niet storend en vind het wel bijzonder ertussen klinken. Misschien is er toch hoop voor mij en Blackwater Park.

Ik vind het een mooi divers album, er komen zoveel stijlen, en er komt zoveel muziek voorbij. Dit album doet mij erg denken aan Gothic Kabbala van Therion, al weet ik natuurlijk dat deze er eerder was.

Derhalve nog geen stem, omdat ik geen idee heb wat ik er in zijn geheel van vind. Moet wel zeggen dat ik veel stukken hetzelfde vind klinken en dat er weinig verschil tussen de onderlinge nummers zit. Maar dat is een kwestie van vaker beluisteren denk ik. Heb wel het gevoel dat ik aan 1 album van Ayreon meer dan genoeg ervan in huis heb. En dat is niet een erg goed teken wellicht.

avatar van The_CrY
Hmm, ga het inderdaad nog maar een paar keer luisteren en hopelijk zie je dan het licht.

avatar van ricardo
Ik had bij mijn zwager eens iets gehoord van Ayreon en wist gelijk al dat het iets voor mij zou zijn, heb deze plaat met bonus dvd dan ook blind aangeschaft. Komt ook goed hoor, het is juist goed dat een album niet te makkelijk valt want dan ben je er vaak ook snel op uitgekeken/geluisterd.

avatar van ricardo
Dit album heb ik afgelopen weekend veelvuldig beluisterd en moet zeggen dat hij mij reuze goed bevalt inmiddels. Zelfs de grunts op dit album vind ik niet storend, normaal haat ik grunts echt, maar het is op deze plaat beslist niet hinderlijk.

Wat een verschillende stijlen komen hier voorbij en wat een top artiesten doen erop mee, super gewoon. Als ik hierop een stem uitbreng, valt hij waarschijnlijk erg hoog uit. Het is echter zo'n muzikale reis dat ik wat deze band betreft hier wel ff mee vooruit kan, en dat ik voorlopig ook niet erg de behoefte heb om er nog meerdere albums van aan te schaffen. Wel mooi dat ik net het bijzondere album heb gekocht wat buiten het verhaal valt van wat binnen het begin en eind valt wat een verhaal compleet af moet maken van Ayreon en dat deze op zich staat.

Zijn er nog meer artiesten in deze stijl of die van Therion? Het heeft wel iets van elkaar weg vind ik en het bevalt me reuze goed.

avatar van Papartis

En...
Sylvan - Posthumous Silence

avatar van Papartis
Die zeker ook.
Ik heb de DVD toevallig van het weekend weer eens gezien en geluisterd.

avatar van freitzen
Hm, ik gok dat ricardo vooral de vergelijking tussen de twee betreffende artiesten plaatst omdat beide met nogal veel bombast en zangers/zangeressen spelen. Sylvan is toch heel anders.

Avantasia bijvoorbeeld is ook niet onbekend met zijn metal opera's. En verder levert
een zoekopdracht op Google een bodybuilding forum op (zo kom je nog eens ergens) waarbij de band Winds wordt genoemd - wie weet.

avatar van Edwynn
Winds combineert klassiek met metal, maar doet dat op klein kamermuziekniveau. Wel heel mooi, overigens. Therion vind ik zelf redelijk uniek met alle operazangers en zangeressen enzo. Avantasia en Rhapsody is weer echte powermetal. Helloweens met orkestgeluiden, gechargeerd gezegd.
Haggard komt wat in de buurt, maar is toch ook weer anders.

Ik zie de vergelijking met Ayreon, behoudens de bombast en het hier ingehuurde orkestje, verder niet zo. Maar als het die bombast en die wirwar van stijlen is, waar je door aangetrokken wordt, heb je nog wel een aantal Ayreonalbums om op te kluiven. Bijna allemaal zijn ze van ongekend niveau.

Vind ik.

avatar van Anamorph
Kon er vanmorgen niet opkomen, maar hetgeen m.i. het dichtste in de buurt komt van Ayreon is:

Pictorial Wand - A sleeper'....

Uit een verslag van deze CD:
Ayreon fans opgelet!
Ook Noorwegen heeft zijn Arjen Lucassen. Dit multitalent luistert naar de naam Mattis Sörum....

avatar van ricardo
Deze bevalt steeds beter vooral de tweede cd.

Wat een ontdekking! Een topalbum, dit. Het verveelt geen seconde, van begin tot einde échte vernieuwende progrock.

Staat meteen in mijn top 10

avatar van Ernie Ball
Erg goed, alleen irriteren die vrouwelijke Within Temptation jengelvocalen me hier en daar.

avatar van Ronald5150
Ik ben geen grote kenner van het overige werk van Arjen Lucassen, aka Ayreon, dus ik kan niet beoordelen in hoeverre "The Human Equation" daarvan afwijkt. Ik heb wel eens gehoord dat zijn albums doorgaans verhalen over buitenaardse thema's. "The Human Equation" gaat echter over een aards thema. Dit is een conceptplaat dat verhaalt over een man die door een auto-ongeluk in coma raakt en gedurende twintig dagen heen en weer geslingerd wordt door allerlei emoties en beslissingen/gebeurtenissen uit het verleden. Elk van die twintig dagen wordt gepresenteerd door een song op "The Human Equation". De muziek klinkt als onvervalste progressieve rock/metal. Er wordt een breed palet aan instrumenten gebruikt, dat zorgt voor een vol geluid. Her en der wordt er ook nog geflirt met andere genres, zoals folk. Productietechnisch zit het allemaal prima in elkaar en Lucassen weet de emotie van de betreffende dag goed te vertalen naar de muziek. Door de volle productie loert het gevaar van overdaad schaadt: soms hoor ik teveel verschillende vocalen per nummer, is het geluid veel te veel dichtgetimmerd en wordt bijna elke stilte opgevuld. Soms geeft dit een beklemmend gevoel. Los hiervan is "The Human Equation" in een interessant concept en levert dit op zijn minst een intrigerende plaat op.

avatar van Leeds
Met enige vertraging eindelijk aan deze plaat begonnen. Sinds vorige week is deze plaat amper uit de cd speler gekomen. In het begin was het vlakjes, bijna saai . Maar nu weet ik wel beter. Is al minstens even goed als The Electric Castle. Een echte groeier.

avatar van Leeds
Werkelijk puur genieten. Meer dan 100 minuten puur genieten. Alles is werkelijk van een zeer hoog niveau. Voor ik aan deze plaat begon heb ik er niet aan durven denken om deze de volle pot te geven.

Maar bij deze gebeurt

avatar van Goldhand
Ik kan maar niet genoeg krijgen van deze briljante plaat!
Er is gewoon geen slecht nummer op te vinden.

avatar van Joren999
Best een aardige plaat dit. Het is jammer alleen dat een groot deel is ingezongen door James Labrie, wat een verschrikkelijk slechte zanger is dat toch (hoewel minder erg dan die 2 nummers van zijn eigen band die ik heb gehoord). Verder ben ik niet zo'n fan van die symfonische metal zangeressen. Ondanks dat is Day 11 toch wel een goed nummer, vooral vanwege de muziek (de tekst is ook niet echt geweldig). De beste nummers vind ik Day 6, 7 en 16. Helaas komt het geheel soms wel wat bedacht over. Het verhaal is wel aardig, maar niet echt diepgaand en niet echt van meerwaarde.

3,5* (Hadden er 4 kunnen zijn als James Labrie en die zangeressen niet aanwezig waren geweest).

Joren999 schreef:

Ik begrijp echt niet hoe mensen Labrie slecht kunnen vinden. Fantastische zanger, mooie stem.

avatar van Joren999
Ik vind hem echt een hele nare zanger. Als hij dit hele album had ingezongen had hij het voor elkaar gekregen om dit hele project om zeep te helpen. Gelukkig doet hij dat bij Dream Theater, waar de muziek ook al niet best is.