Ayreon - The Human Equation (2004)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Day One: Vigil (1:33)
  2. Day Two: Isolation (8:43)
  3. Day Three: Pain (4:58)
  4. Day Four: Mystery (5:37)
  5. Day Five: Voices (7:09)
  6. Day Six: Childhood (5:05)
  7. Day Seven: Hope (2:47)
  8. Day Eight: School (4:23)
  9. Day Nine: Playground (2:15)
  10. Day Ten: Memories (3:57)
  11. Day Eleven: Love (4:17)
  12. Day Twelve: Trauma (9:56)
  13. Day Thirteen: Sign (4:50)
  14. Day Fourteen: Pride (4:45)
  15. Day Fifteen: Betrayal (5:26)
  16. Day Sixteen: Loser (4:48)
  17. Day Seventeen: Accident? (5:44)
  18. Day Eighteen: Realization (4:33)
  19. Day Nineteen: Disclosure (4:44)
  20. Day Twenty: Confrontation (7:03)
avatar van jailhouserocker1
Ik begrijp echt niet hoe mensen Labrie slecht kunnen vinden. Fantastische zanger, mooie stem.

Nooit gehoord van het fenomeen "smaken verschillen"? Jij vindt Labrie een fantastische zanger en met jou vele meer, maar er zijn er ook heel veel (waaronder ik en Joren999) die hem geen prettige stem vinden hebben.

jailhouserocker1 schreef:

Natuurlijk kan ik dat begrijpen Ik deed er gewoon een schepje bovenop. Technisch is het alvast een erg goeie zanger, denk dat daar weinig discussie kan over bestaan. Heeft een heel groot stembereik. Of je zijn stem dan ook mooi vindt is natuurlijk een andere zaak, daar komt inderdaad smaak bij te pas.

Dit album haalt het niet bij hun beste product Into the Electric Castle.
Dit album komt op mij over als een musical en daar ben ik een fervent tegenstander van. ITEC komt mij meer als een geheel over. Ook de composities op ITEC zijn in mijn ogen (veel) beter en pakkender. Dit album is één van de minste van Ayreon

avatar van Brunniepoo
Ik begrijp niet echt waarom dit meer als een musical over zou komen dan ITEC. Het meest musicalachtige aan Ayreon, het gebruik van verschillende vocalisten voor verschillende rollen, is immers op beide albums aanwezig. Ik zou zelf nog de sterkere thematische eenheid kunnen noemen maar die ervaar jij kennelijk juist niet.

@Brunniepoo: laat ik het zo zeggen. ITEC vind ik een wereldalbum en T.H.E. ging mij op een gegeven moment zelfs vervelen c.q. tegenstaan. Instrumentaal is ITEC veel beter alles klopt op dat album. Vind dat op dit album veel en veel minder, maar ..zo zie / hoor ik het

avatar van jasper1991
Ik moet zeggen dat ik aan dit album erg heb moeten wennen. Alles gaat tot de max, de kunst van het weglaten is er niet bij. Zo kan ik me nog af en toe ergeren aan abrupte panfluitsolo's, maar steeds meer weet ik me te laten meeslepen door het verhaal, genieten van fraaie melodieën en de verschillende dimensies die o.a. de zangers van Reason, Pride en Fear aan het album geven.

avatar van Brunniepoo
Neal Peart schreef:

O, maar hier ben ik het ook wel mee eens. Ik snap alleen niet hoe dat 'musical' hierin een rol speelt.

Oh Brunnie zo kwam het af en toe op mij over....

avatar van jasper1991
Arjen noemt het zelf een rockopera, bij iets als Avantasia moet ik meer aan een musical denken en dat ziet zich zelf overigens als een metalopera.

jasper1991 schreef:

Oké dan, dan heeft hij bij mij de plank misgeslagen (helaas).

avatar van BrightAmbassador
Prachtig album, echt een muzikaal hoogtepunt. Ook de filosofie erachter (het verhaal, elke emotie een eigen stem, ...) is meesterlijk

avatar van Bonk
Ik zag al dat het door jasper1991 ook bij de artiestenpagina van Ayreon wordt genoemd, maar voor de volledigheid ook nog even hier.
Dit inderdaad werkelijke meesterlijke album wordt live opgevoerd ergens in september 2015!!! In een nog nader te bepalen locatie, in principe driemalig (en niet meer). Ik word er zelf wel heel enthousiast van, zeker als ik zie wie allemaal al hun toezegging gedaan hebben om aan de drie optredens mee te doen. Een gewaagde onderneming, maar heb er wel vertrouwen in dat het iets moois kan worden. Qua muziek heeft het genoeg potentie (om maar een understatement van jewelste te gebruiken ) Nu maar hopen dat Devin Townsend ook nog even een toezegging doet om te komen. Enige risico is dat de vraag het aanbod vele malen zal overstijgen, maar deel het toch graag met de liefhebbers die het nog niet wisten.
Verdere informatie kijk hier

AHWA
Vandaag eens goed voor gaan zitten. Weergaloos album. Nog een paar keer luisteren, maar dit is zeker zijn beste album en zeker een top-10-kandidaat.

Bonk schreef:
Verdere informatie kijk hier
Kaartje is binnen hier... nu de vervanger(s) van Devin Townsend en Mikael Akerfeldt afwachten. Jonas Renkse van Katatonia lijkt me in ieder geval een voor de hand liggende vervanger van Akerfeldt, is ook geen vreemde voor Arjen gezien hij meedeed op het album 01011001. Hij kan grunten en zingen en zijn zangstem werkt goed voor de rol van Fear lijkt me.

avatar van Bonk
De kaartjes zijn hier ook binnen. Moet eerlijk bekennen dat ik pas bij het uitprinten er achter kwam dat ik de kaarten voor en matineevoorstelling had. Toch eens wat beter lezen
Maar goed, ik verheug me er nu al erg op. Ik vind de suggestie van jasper1991 om Jonas Renske als Fear in te zetten heel erg goed. De vervanging van Devin Townsend lijkt me nog wat complexer. Maar dat heeft ook te maken, ondanks dat ik liefhebber van Devin ben, dat ik minder weet wie het schreeuwen wat Devin hier goed en muzikaal doet, verder nog kan. Ligt toch wat meer buiten mijn muziekkennis.
Nog maar 11 maanden...

avatar van DargorDT
Hij heet Jonas Renkse. Echt. Eerst de k, dan de s. Renske is een meisjesnaam, daar zal het wel door komen. Maar geeft niets Vrijwel iedereen doet het fout hier.

avatar van The_CrY
Lijkt me ook erg tof om dit album live te aanschouwen, maar heb helaas geen kaartje weten te bemachtigen. Ik heb het overigens ook niet geprobeerd. Het feit dat zo'n evenement meer dan een jaar van tevoren eigenlijk al uitverkocht is en dat de kaartjes duurder zijn dan een concert van Coldplay of Dream Theater zijn twee dingen die me tegenstaan.

DargorDT schreef:

Ach, is toch ook best een vrouwelijk type, die zanger van Katatonia. Ik vind het een heel begrijpelijke vergissing Blijkbaar dan ook een soort automatische typefout, want weet heel goed dat hij Renkse heet.

Wat betreft de prijs voor het concert, heb je natuurlijk enerzijds wel een punt The_CrY, maar gezien de hoeveelheid artiesten die op het podium staan, waarschijnlijk ook de verdere aankleding en het feit dat je deze productie slechts drie keer kan opvoeren (want toeren is natuurlijk ook onmogelijk), snap ik anderzijds wel dat de kosten qua productie hier ook relatief erg hoog zijn. Dan ben ik ook wel eens geweest bij concerten, waar je niet begrijpt waarom een kaartje zo duur moet zijn. Dat vind ik hier wel wat anders.

avatar van jasper1991
Het wordt dus Anneke van Giersbergen die de rol van "Fear" zal vertolken. Ik vind haar zeer goed en ik denk dat ze de cleane stukken goed weet te zingen, maar ik ben benieuwd hoe ze de grunts gaat doen of hoe dat opgelost wordt.

avatar van Leptop
Lekker album, met de bekende aanstekelijke melodien, diversiteit aan zangers en zangeressen, veel daarvan in uitstekende vorm verkerend, en een niet zo bijzonder verhaal als kapstok en een uitmuntende, vette (enigszins over)productie.

avatar van jasper1991
In het Nieuwe Luxor in mijn Rotterdam is dit album op majestueuze wijze tot leven gekomen. Strakke band, iedereen goed bij stem en behoorlijke show. Aardig vond ik dat ieder fluitje en hoorntje gespeeld werd door de band, welke uit meer dan zeven man bestond. Het klonk heel natuurgetrouw. Ook was er af en toe een extraatje te horen, dat niet op het originele album stond. Hoewel zangers als Clayton en Findlay niet altijd even verstaanbaar waren, was het echt te gek en voldeed de show ruim aan mijn verwachtingen. Als ik het goed heb begrepen, komt er ook een DVD van uit.

avatar van Bonk
Net als jasper1991 ben ik ook geweest en ben nog steeds ernstig onder de indruk, zoals ik ook al schreef in Gisteren...Gezien!. Wat was het inderdaad bijzonder en magistraal! Nu was de uitvoering geweldig, maar dat kan alleen maar als het album zich er voor leent. En dit album zit zowel muzikaal als qua thematiek geweldig in elkaar. Het is door de live-uitvoering alleen nog maar bijzonderder geworden. Daardoor krijgt het een nog prominentere plaats in mijn muziekcollectie.

He&So
Ik ben driemaal naar The Theater Equation geweest en telkens bezorgde de muziek en show mij kippenvel. Het beste bij stem waren Marcela Bovio (Wife), Heather Findlay (Love) en Devon Graves (Agony), maar ook rest van de cast, inclusief James la Brie (Me) en, ondanks haar opmerkelijke rol, Anneke van Giersbergen (Fear), was top.

De band speelde superstrak en het zou fantastisch zijn als eens de stap naar een concertzaal of een tour gemaakt kan worden. De show van zondag is gefilmd en wordt op DVD uitgebracht, aldus Arjen. Een prachtig document komt er dus sowieso aan.

Die Arjen, ontwaakt hij aan het einde van de show zomaar uit coma...

avatar van jasper1991
Feitelijk stapt hij uit de Dream Sequencer.

Goedemorgen, driemaal... hoewel ik eerlijk gezegd wel nog een keer had willen gaan.

avatar van Leptop
Ook ik was onder de indruk. Vooral het einde van overweldigend! Intens genoten.

jasper1991 schreef:
Feitelijk stapt hij uit de Dream Sequencer.

Het was een verwijzing naar zijn kluizenaarschap en zijn aankonding vooraf bij geen van de shows aanwezig te zullen zijn.

jasper1991 schreef:

Jij kent vast The Gentle Storm, het nieuwste geesteskind van Arjen, binnenkort weer on the road. Ook een sensatie, zeker live.

avatar van jasper1991
Die ken ik ja, maar doet me niet zo veel om de een of andere reden, hoewel ik Anneke hoog heb zitten.

He&So
Gelukkig heb je uiteindelijk aan dit album de maximale score toegekend. Dat dan weer wel.

The Human Equation, ondanks haar cultstatus het beste en grootste wat Nederland (met de nodige buitenlandse inbreng) aan muziek heeft voortgebracht.

avatar van jasper1991
Tja, ik moet nog eens een keer mijn stemmenlijst grondig renoveren.

Inderdaad ook mijn favoriete Nederlandse album. Ik ben benieuwd of Ayreon voort zal leven. Ik kan me ook goed voorstellen dat Arjen zijn belangrijkste geesteskind met dit grootse theaterspektakel besluit.

He&So
Wat mij betreft komt er een The Human Equation Part II.