Camel - The Snow Goose (1975)

Alternatieve titel: Music Inspired by the Snow Goose

Label: Decca

1. The Great Marsh (2:02)
  2. Rhayader (3:01)
  3. Rhayader Goes to Town (5:20)
  4. Sanctuary (1:05)
  5. Fritha (1:19)
  6. The Snow Goose (3:12)
  7. Friendship (1:43)
  8. Migration (2:01)
  9. Rhayader Alone (1:50)
  10. Flight of the Snow Goose (2:40)
  11. Preparation (3:53)
  12. Dunkirk (5:25)
  13. Epitaph (2:07)
  14. Fritha Alone (1:39)
  15. La Princesse Perdue (4:45)
  16. The Great Marsh (1:19)
  17. Flight of the Snow Goose [Single Edit] * (2:05)
  18. Rhayader [Single Edit] * (3:09)
  19. Flight of the Snow Goose [Alternative Single Edit] * (2:49)
  20. Rhayader Goes to Town [Live 30-10-1974] * (5:07)
  21. The Snow Goose / Freefall [Live 30-10-1974] * (11:01)
  22. Rhayader Goes to Town [Radio One "In Concert" 1975] * (5:08)
  23. Sanctuary [Radio One "In Concert" 1975] * (1:12)
  24. The Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (3:03)
  25. Migration [Radio One "In Concert" 1975] * (3:31)
  26. Rhayader Alone [Radio One "In Concert" 1975] * (1:43)
  27. Flight of the Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (2:56)
  28. Preparation [Radio One "In Concert" 1975] * (2:04)
  29. Dunkirk [Radio One "In Concert" 1975] * (5:10)
  30. Epitaph [Radio One "In Concert" 1975] * (1:16)
  31. La Princesse Perdue [Radio One "In Concert" 1975] * (4:40)
  32. The Great Marsh [Radio One "In Concert" 1975] * (1:57)
  33. Selections from "The Snow Goose": A. the Snow Goose, B. Friendship, C. Rhayader Goes to Town (BBC 2 "The OId Grey Whistle Test" 1975) * (9:39)
avatar van BoyOnHeavenHill
Mijn favoriete Camelplaat. Het zwakke punt van deze band –zeker in de eerste jaren– heb ik altijd de matige zang gevonden, maar het zou flauw zijn om het succes van dit album alleen daaraan toe te schrijven, want van a tot z staat The snow goose vol met ijzersterke melodieën en superbe arrangementen (het eerste waar ik zelf voor viel waren die spook- en sprookjesachtige passages van elektrische piano met klarinet [?] op Friendship). De oorspronkelijke novelle heb ik wel ooit gelezen, maar de details daarvan zijn grotendeels weggezakt, en sowieso vind ik het album net zo mooi zónder de plotlijn precies te kunnen volgen (en bij de titel van het eerste nummer zie ik altijd de moerassen uit Peter Jacksons verfilming van The two towers voor me). Een plaat aan of vlak onder de top van de seventies-symfo-eredivisie wat mij betreft. Ik heb dit album trouwens net als diverse anderen hier op de vroege CD-versie uit 1983 (met de soms hilarisch-bloemrijke liner notes van John Tracy uit 1988) en ben nog steeds bijzonder tevreden met het zeer warme geluid daarvan.

Een van mijn eerste albums. Toen maakte Camel nog albums die blind de hooste score kreeg

buizen
Bezig met een eerste luisterbeurt. Fijne luistermuziek zeg. Het hier en daar aanwezige gebruik van instrumenten als een fluit is erg prettig.
Een album wat je waarschijnlijk vaker moet horen, om steeds meer te ontdekken.

avatar van Tony
Vind Mirage en MoonMadness klasse albums, maar met deze tussenliggende en net zo hoog gewaardeerde Snow Goose kan ik niet zo veel. Vind het vooralsnog maar gepiel in de ruimte allemaal. Misschien moet ik me er nog eens goed in vastbijten, maar heb weinig hoop meer na toch wel enkele draaibeurten.

avatar van uffing
Tony schreef:

Misschien moet je het verhaal van Paul Gallico waar dit op is gebaseerd eens lezen. Het geeft dit album zo veel meerwaarde en luisterplezier.

avatar van Hakuna
Dit is eigenlijk de enige Camel plaat die ''afwijkt'' van de rest van hun discografie, maar daardoor niet minder fraai. Kon ik het album als 16 jarige in het begin niet zo waarderen, maar wijsheid groeit met de jaren en dacht laat ik dit vergeten juweeltje na ruim 35 jaar nog maar in de herkansing doen en het album toevoegen aan de al andere 6 CDs die ik van ze heb. Heb dit album de afgelopen nachten album geheel op Youtube beluisterd en laat ik afgelopen week op eBay een oude W Germany CD gevonden hebben voor een leuk prijsje dus de aankoop was dan ook snel gedaan. Het is toch een welkome reünie dat dit album na 35 jaar min of meer uit mijn gehoor is verdwenen alsnog kan rekenen op een ruime voldoende, stijl is te vergelijken met de Nederlandse prog bands Spin en Finch die destijds gelijksoortige instrumentale albums maakte.

Score 4.

bas1966
het zachtste album van Camel (en daardoor al héél lang) in mijn hart gesloten.
samen met Mirage, Snowgoose en Dust &Dreams een belangrijk onderdeel van mijn muziek verzameling. (van de overige albums heb ik natuurlijk de pareltjes ook).

avatar van LeMi
Deze vandaag van mijn zolder geplukt... in geen 30 jaar gehoord... tja het is echt jeugdsentiment... vond het toen geweldig. En nu opnieuw luisterend.. lekker hoor..zeker afwijkend van andere albums van Camel en daarom toen een van mijn favorieten in die tijd.. en nu? Krijg er een lekker nostalgisch gevoel van.. gs ik zeker weer ees draaien!!

jakkepoes
In de jaren 80 luisterde ik elke donderdag naar de LP/CD show met Wim van Putten waar ik kennis maakte met onder andere Camel.
Dit vind ik toch wel het beste werk van hun. Had ooit de LP maar die heb ik met het aanbreken van het CD tijdperk verkwanseld aan een 2e hands LP winkel.
Gelukkig digitaal nog aanwezig.
Mooie dwarsfluit stukken van Andrew Latimer weet ik me nog te herinneren.

Ook ik luisterde altijd naar Wim van Putten. Zo heeft hij ook eens nummer voor nummer 17 seconds van the Cure uitgeplozen. Ik was dan ook direct verkocht!

avatar van FrodoK
Deze heeft eindelijk de weg gevonden naar mijn cd-speler, en ik moet zeggen dattie mij niet teleurstelt. Fijn!