Camel - The Snow Goose (1975)

Alternatieve titel: Music Inspired by the Snow Goose

Label: Decca

1. The Great Marsh (2:02)
  2. Rhayader (3:01)
  3. Rhayader Goes to Town (5:20)
  4. Sanctuary (1:05)
  5. Fritha (1:19)
  6. The Snow Goose (3:12)
  7. Friendship (1:43)
  8. Migration (2:01)
  9. Rhayader Alone (1:50)
  10. Flight of the Snow Goose (2:40)
  11. Preparation (3:53)
  12. Dunkirk (5:25)
  13. Epitaph (2:07)
  14. Fritha Alone (1:39)
  15. La Princesse Perdue (4:45)
  16. The Great Marsh (1:19)
  17. Flight of the Snow Goose [Single Edit] * (2:05)
  18. Rhayader [Single Edit] * (3:09)
  19. Flight of the Snow Goose [Alternative Single Edit] * (2:49)
  20. Rhayader Goes to Town [Live 30-10-1974] * (5:07)
  21. The Snow Goose / Freefall [Live 30-10-1974] * (11:01)
  22. Rhayader Goes to Town [Radio One "In Concert" 1975] * (5:08)
  23. Sanctuary [Radio One "In Concert" 1975] * (1:12)
  24. The Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (3:03)
  25. Migration [Radio One "In Concert" 1975] * (3:31)
  26. Rhayader Alone [Radio One "In Concert" 1975] * (1:43)
  27. Flight of the Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (2:56)
  28. Preparation [Radio One "In Concert" 1975] * (2:04)
  29. Dunkirk [Radio One "In Concert" 1975] * (5:10)
  30. Epitaph [Radio One "In Concert" 1975] * (1:16)
  31. La Princesse Perdue [Radio One "In Concert" 1975] * (4:40)
  32. The Great Marsh [Radio One "In Concert" 1975] * (1:57)
  33. Selections from "The Snow Goose": A. the Snow Goose, B. Friendship, C. Rhayader Goes to Town (BBC 2 "The OId Grey Whistle Test" 1975) * (9:39)
dutch2 schreef:
Of de liveplaat Alive Record. Staat de hele Snow Goose op met daarnaast nog wat fraaie nummers uit de vroege periode. Zoals lady Fantasy!

Op de live-verzamelaar Gods Of Light staar een medley van 25 minuten.
Lekker rauw en veel gitaarsolo's.

avatar van ChrisX
Kingsnake schreef:
Kom wel vaker nonsens tegem , wat betreft progbands. Vroeger heette het tenminste allemaal gewoon symfo.

Maar dat is alleen maar in Nederland want daar buiten snappen ze dat echt niet hoor. Daar is sympho een onderdeel van de hoofdstroom progrock. Er zijn namelijk genoeg bands die daar toe behoren maar absoluut niet symfonisch zijn.

ChrisX schreef:

Weet ik ook wel.
Maar zo'n 15 jaar geleden had je in de platenzaak gewoon een sectie Symfonische Rock, en daar staat Eloy tussen Genesis en King Crimson.

The Canterbury scene is niet echt een stijl, meer een groepje gelijkgestemden uit dezelfde streek, die ook veelvuldig samenspeelden.

Caravan is meer symfo en Soft Machine is meer fusion/jazzrock.

Tegenwoordig noemen we al die bands canterbury, omdat er een soort humor inzit en om het overzicht iets makkelijker te maken.

Maar Camel hoort daar iig helemaal niet bij.

Geweldig mooie (en ontspannende) plaat, staat in m'n top 10 allertijden!
Het gebeurd me niet snel dat een instrumentaal album m'n aandacht de hele rit weet vast te houden, maar deze schijf krijgt 't moeiteloos voor elkaar

avatar van sander.h
Oeoeoeoe..... mooie muziek dit.
Enkele briljante thema's en de sfeer is bijzonder aangenaam.

Alleen die woordeloze zang. Als het wordt gedaan zoals in "Preparation" dan trek ik het nog wel, maar bij "toedoedoe" gaan mijn nekharen overeind staan.

Dit is echter maar een klein smetje op een verder bijzonder mooi, sfeervol album. 4*

Kingsnake
Toch vind ik het gemiddelde maar laag uitvallen

avatar van jellorum
Eigenlijk gewoon een briljante plaat..muziek die eeuwig goed zal blijven, ondanks volledig instrumentaal, geen seconde vervelend of ergens minder wordend.
Heerlijk op bed liggen, ogen toe, licht uit en genieten maar...

Kingsnake
Binnenkort als dubbelaaar verkrijgbaar.

avatar van freitzen
ik zag hem vandaag al bij de Plato liggen... €24,99

en verderop in de bakken koop je voor 9 euro de versie met 'gewone' bonustracks

Kingsnake
Mensen die de dvd's hebben (Curricilum Vitae, Moondances, en Footage I en II) die hebben al die songs op; de extra ceedee al.

avatar van hpdewin
mooie muziek perfect voor tijdens huiswerk

freitzen schreef:
ik zag hem vandaag al bij de Plato liggen... €24,99

en verderop in de bakken koop je voor 9 euro de versie met 'gewone' bonustracks

Belachelijk, niet doen. Bij Amazon UK is de dubbelaar 12 pond en Raindances in de laatste versie slechts 3 pond

Stijn_Slayer
Zeer sterke Camel plaat. Helaas ken ik Paul Gallico's Snow Goose niet, dus roept de muziek verder geen beelden op. Muzikaal steekt het uitmuntend in elkaar en het werkt zeer rustgevend.

Misschien toch eens een keer dat verhaal gaan lezen.

The Snowgoose van Camel . Tikkeltje ondergewaardeerd concept .
Misschien had Camel niet die uitstraling die Genesis of Yes had , maar muzikaal blijft het smullen geblazen .
Het voornamelijk instrumentale album heeft mooie sfeerbeelden en veel afwisseling in het geheel .
Andy Latimer is prominent aanwezig met smaakvol fluit en vooral gitaarspel en wijlen toetsenist Peter Bardens vult smaalvol zijn rol in .
Soepel spel die vaak alle kanten op schiet , maar zeker een uitgekiend verloop kent . Fraaie melodieuze symfo uit een rijk verleden . Zeker 1 van Camel's smaakvolste werkjes .

Kingsnake
Da's een hoop keer het woord smaakvol

avatar van Leeds
Mooie plaat

Iets wat minder gewaardeerd omdat deze stemloos is. spijtig

avatar van George
Wat heb ik deze conceptplaat veel gedraaid , met name in de jaren zeventig. Mijn tijd van Caravan , Soft Machine , Renaissance , Floyd , Nektar ,Tull , Colloseum , King Crimson ............
Naar aanleiding van Snowgoose , kocht ik de 2 eerder uitgebrachte platen van deze vermaarde groep muzikanten : Camel en Mirage.
Later volgde er meer. Nude en Raindance , bezitten ook nu nog altijd een speciaal plekje in mijn muzikaal hart. Evenals hun meesterwerk : Music Inspired By The Snowgoose

YouTube - Camel - Snow Goose Excerpts

Stijn_Slayer
Vandaag gevonden in een vroege persing (1983) voor €5,90. Volgens de verkoper klinken de vroege persingen veel beter dan de remasters, dus ik ben er erg blij mee.

Stijn_Slayer schreef:

Logisch dat de verkoper dat zei, hij wilde hem immers verkopen.

Wat mij betreft echter een lulverhaal. De remasters van Camel klinken stukken beter dan de vroege versies

Kingsnake
Volgens een Camel fansite (weet niet meer welke) zijn de remasters inferieur aan de vroege persingen.

Stijn_Slayer
Ik heb de remasters nooit gehoord, maar mijn CD klinkt goed. Erg mooi helder geluid. Pa heeft de LP, dus ik zal daar ook eens een keer mee vergelijken. Dat de verkoper dat zei om te verkopen is onzin. Ik koop altijd bij dat zaakje en zo zijn die mensen daar niet. De remaster was trouwens ook duurder...

Maar over de muziek zelf: het kan niet vaak genoeg gezegd worden wat een schitterend album dit is!

avatar van Running On Empty
Ik ga ze nog eens kritisch vergelijken

Stijn_Slayer
Als je dat zou willen doen is dat fijn. Ik moet nog een aantal Camel albums aanschaffen, dan weet ik meteen welke versie het beste klinkt.

avatar van zaaf
deze oude stok zal op zijn taalgebruik letten, maar gottogot wat heeft ie lekker gespeeld met de dames in zijn late tienerjaren op deze plaat. wat was het vervelend om die plaat te moeten omdraaien na 20 minuten, maar ja, je kreeg er veel voor terug.
shit, ik zit per direct weer in mn jeugdsentiment, ik ga m weer ff opzetten!

Joy
de remaster is niet bijster leuker

ik bedoel, ik mis het warme geluid van weleer

de plaat komt me geheel anders over dan voorheen, het death magnetic syndroom lijkt het wel

Kingsnake
Klopt, op de sites van Camel, worden de remasters ook gehekeld.

Het beste is om gewoon de elpees op te zetten, of de eerste Decca-cd's van begin jaren 90.

avatar van echoes
Welke sites van Camel worden de remasters gehekeld? Heb je wat links?

Thanks!

echoes schreef:
Welke sites van Camel worden de remasters gehekeld? Heb je wat links?

Thanks!

Over Mirage: http://www.magenta.co.il/camel/albums/comp_mirage.htm

Overde andere platen, zie de zelfde site.

De maker van deze site, wie toch echt als kenner/liefhebber gezien kan worden, heeft de remasters niet hoog zitten.

avatar van Lonesome Crow
Zijn er nu al 3 generaties CD persingen verschenen van Camel ?

Ikzelf heb wat oude versies zonder bonustracks en een paar met enkele bonustracks.
Die dubbelaars heb ik niet.

Ik prefereer de eerste generatie, niet vanwege het kwaliteitsverschil maar omdat je dan niet weer hetzelfde nummer hoort in een andere versie.
Ik zou zo mijn bonustracks versies willen inruilen voor diegene zonder extra's.

Is er nog verschil dan in kwaliteit tussen de eerste en 2de generatie ?
Moet "Snow Goose" nog hebben, is erg goed maar dat vind ik zoiezo van ALLE jaren 70 Camel releases.

Kingsnake
sorry hoor, maar het radio-one concert wat als bonus-cd is toegevoegd aan de 2009-remaster is fucking subliem!

De single edits op de 2002 remaster zijn niet zo bijzonder.