Camel - The Snow Goose (1975)

Alternatieve titel: Music Inspired by the Snow Goose

Label: Decca

1. The Great Marsh (2:02)
  2. Rhayader (3:01)
  3. Rhayader Goes to Town (5:20)
  4. Sanctuary (1:05)
  5. Fritha (1:19)
  6. The Snow Goose (3:12)
  7. Friendship (1:43)
  8. Migration (2:01)
  9. Rhayader Alone (1:50)
  10. Flight of the Snow Goose (2:40)
  11. Preparation (3:53)
  12. Dunkirk (5:25)
  13. Epitaph (2:07)
  14. Fritha Alone (1:39)
  15. La Princesse Perdue (4:45)
  16. The Great Marsh (1:19)
  17. Flight of the Snow Goose [Single Edit] * (2:05)
  18. Rhayader [Single Edit] * (3:09)
  19. Flight of the Snow Goose [Alternative Single Edit] * (2:49)
  20. Rhayader Goes to Town [Live 30-10-1974] * (5:07)
  21. The Snow Goose / Freefall [Live 30-10-1974] * (11:01)
  22. Rhayader Goes to Town [Radio One "In Concert" 1975] * (5:08)
  23. Sanctuary [Radio One "In Concert" 1975] * (1:12)
  24. The Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (3:03)
  25. Migration [Radio One "In Concert" 1975] * (3:31)
  26. Rhayader Alone [Radio One "In Concert" 1975] * (1:43)
  27. Flight of the Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (2:56)
  28. Preparation [Radio One "In Concert" 1975] * (2:04)
  29. Dunkirk [Radio One "In Concert" 1975] * (5:10)
  30. Epitaph [Radio One "In Concert" 1975] * (1:16)
  31. La Princesse Perdue [Radio One "In Concert" 1975] * (4:40)
  32. The Great Marsh [Radio One "In Concert" 1975] * (1:57)
  33. Selections from "The Snow Goose": A. the Snow Goose, B. Friendship, C. Rhayader Goes to Town (BBC 2 "The OId Grey Whistle Test" 1975) * (9:39)
avatar van ABDrums
Met speels gemak één van de beste (Camel) platen die ik ken. Het probleem van de soms wat duffe zang waar Camel op voorafgaande platen wel eens mee worstelde, wordt hier verholpen door simpelweg volledig instrumentaal te gaan.

De combinatie van een strakke ritmesectie met het frivole spel van de heren Bardens en Latimer is een schot in de roos en komt, wat mij betreft, nergens zo goed uit de verf als hier op The Snow Goose. Niks ten afbreuk overigens aan de rest van het ijzersterke oeuvre van Camel. Daarnaast gebeurt er zo ontzettend veel op deze plaat, wat maakt dat je bij elke nieuwe luisterbeurt nieuwe details opvangt. Een zeer dynamische plaat dus.

The Snow Goose zit bomvol met schitterende melodielijnen, prachtige harmonieën en tranentrekkende passages. Een plaat die zich, naar mijn idee, bij uitstek leent voor het verbeelden van het verhaal van Paul Gallico. Je hoeft het verhaal er niet eens voor gelezen te hebben: de korte stukjes tekst die bij elk nummer zijn gevoegd, tezamen met de eigen verbeeldingskracht, doen wonderen en laten deze plaat zelfs 47 jaar na dato springlevend doen overkomen. Vooral het drieluik Preparation, Dunkirk en Epitaph weten me altijd diep te raken, waarbij beelden van de film Dunkirk van Christopher Nolan bij me opdoemen: gewoonweg schitterend.

Een plaat die ik altijd zal koesteren, dus een dikke 5 sterren en een welverdiende plaats in mijn top tien.

avatar van Mssr Renard
Het artwork van deze plaat is de enige platenhoes die ik heb laten tatoeeren. Het staat best mooi tussen de meer rock'n'roll-achtige tattoeages zoals Motorhead, Biohazard, vlammen en dobbelstenen.

De gans is sowieso mijn lievelingsdier (veganistisch tot en met).

Mssr Renard schreef:

De gans is sowieso mijn lievelingsdier (veganistisch tot en met).

Ik ben van plan ooit (lees: in de nabije toekomst) nog eens een tattoo te laten zetten, maar ik heb nog geen idee hoe en wat. Je brengt me wel op ideeën op deze manier...

avatar van Mssr Renard
Je zit de laatste dagen wel flink in mijn favoriete muziek. Veel updates tegenwoordig. Goed bezig hoor!

Mssr Renard schreef:

Ik heb nog zoveel op m'n lijstje waar ik nog niet aan toe ben gekomen, daar zal ook vast iets tussen zitten waar jij minder over bent te spreken vrees ik...

Maak je trouwens geen illusies dat ik je aan het stalken ben hoor, het is allemaal op eigen initiatief!

avatar van Mssr Renard
Ik maak me nergens zorgen om. Ik ben juist blij dat ik ook wat updates en discussies heb, want bij de nieuwe releases ben ik (bijna) nooit te vinden.

Rest mij nog de liveplaat A Live Record te tippen, waar heel Snow Goose wordt gespeeld met een orkest!

Mssr Renard schreef:

Het is een hele poos geleden dat ik die gedraaid heb, maar ik kan me herinneren die plaat steengoed te hebben gevonden. Is dat trouwens enkel en alleen een plaat, of is er ook beeld van dat livealbum te vinden?

Ik kan me daarnaast ook herinneren de CD met een integrale live-uitvoering van The Snow Goose niet te hebben geluisterd (shame on me...). Hoe verhoudt die live-uitvoering zich tot de reguliere plaat?

avatar van Mssr Renard
Die laatste vraag vind ik te cryptisch.

Er zijn (as we speak) 4 versies van Snow Goose. Deze, de live-uitvoering op A Live Record (met orkest), de re-recording (op cd) uit 2013(?) en een DVD van de tour die daarop volgde (In From the Cold, geloof ik).

Uit de jaren '70 zijn eigenlijk alleen de BBC-opnamen beschikbaar. Die staan op de DVD's Curriculum Vitae, Camel Footage I en II en Moondances.

Met name Moondances is erg de moeite waard daar het (volgens mij) volledige concerten zijn uit 1976 (Moonmadness tour) en 1977 (Raindances tour).

Ik weet even niet uit mijn hoofd, maar er is ook een korte versie van Snow Goose (een medley) met een klein orkest, volgens mij staat die op de live-verzamelaar https://www.discogs.com/master/178658-Camel-7375-Gods-Of-Light . Toch net iets meer dan de helft van Snow Goose, maar volgens mij staat die ook op Moondances, maar dan moet ik echt in mijn geheugen wroeten, want ik heb die DVD's niet meer.

Ik weet hoe het zit met copyright en hoe Camel Productions zelf omgaat met beeldmateriaal en dit wel/niet upload op Youtube of Vimeo. Het kan zijn dat BBC dit al heeft gedaan (zoek dan op The Old Grey Whistle Test, zo heette dat programma).

Van de live-uitvoering met orkest is dus geen beeld beschikbaar, nu is Camel ook wel erg saai om naar te kijken hoor.

avatar van echoes
Mssr Renard schreef:
nu is Camel ook wel erg saai om naar te kijken hoor.

Hier verschillen wij duidelijk van mening. Het horen van Latimer's gitaarspel is al een genot, maar zien hoe enorm hij opgaat in z'n spel en muziek maakt met elke spier in z'n lichaam geeft een extra dimensie aan de muziek. Mijn aanbeveling: ga het live meemaken in Utrecht Mei volgend jaar!

echoes schreef:

Ik heb me erg verveeld bij het optreden van Camel in het Paard. Ik ga ook na het concert van Supersister in Utrecht ook niet graag meer naar concerten van oude liefdes. Ik sla Jethro Tull ook over dit jaar.
Daarbij vind ik de huidige bezetting erg klinisch en ben ik één van de weinigen (waarschijnlijk) die de nieuwe zanger/toetsenist helemaal niet zo goed vind.

Nee, ik houd het lekker bij de oude studioplaten en oude liveplaten. Die pakt niemand me af, en dan kan ik fijn lezen of iets anders leuks doen.

avatar van ABDrums
Jaar en dag heb ik geroepen dat Colors van Between The Buried And Me mijn favoriete album aller tijden is, maar na lang erover nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat deze Sneeuwgans gewoonweg het beste album is dat ik ken.

The Snow Goose behelst alles wat ik zoek in muziek: de instrumentale passages zijn fijn en smaakvol, het gebruikte instrumentarium is rijk en zit boordevol details, de melodieën zijn uitermate slim, doordacht en pakkend, er is geen sprake van onnodige krachtpatserij en tot slot is er een goed verhaal dat ondersteuning en onderbouwing biedt aan het totaalplaatje. Het mooie van het achterliggende verhaal is dat het heel universeel is en zodoende door eenieder die dit album en dit verhaal kent van een andere, persoonlijke betekenis voorzien kan worden. Wat ik eigenlijk hiermee wil zeggen is het volgende: Wat zoekt een mens nog meer in muziek dan datgene waar The Snow Goose voor staat?

Daarnaast is dit album volstrekt uniek. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik nog een album tegen moet komen dat ook maar in de buurt komt van het muzikale amalgaam dat The Snow Goose heet, want zoals reeds hierboven uiteengezet: dit album bevat alle componenten die voor een subliem en tijdloos meesterwerk zorgen.

Met trots vermeld ik een nieuwe nummer 1 aller tijden te hebben. The Snow Goose van Camel, (één van) de beste pla(a)t(en) ooit gemaakt.

ABDrums schreef:

Omdat deze plaat al 30 jaar (of langer) voor mij één van de beste platen ooit is, ben ik ook al zo lang op zoek naar platen/muziek die in het verlengde hiervan liggen. Ik heb wel wat tips, maar je hebt al genoeg te luisteren volgens mij.

Mssr Renard schreef:

Ik ben er juist benieuwd naar, dus laat maar weten welke platen dat zijn. Ik vrees echter dat, zoals ik zonet al heb uitgelegd, geen enkele andere plaat in de buurt komt van het totaalplaatje van The Snow Goose en alles wat deze plaat behelst en waar deze plaat voor staat. Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar je suggesties, dus laat maar komen!

Edit: ik weet niet of jij trouwens het boekje van Paul Gallico hebt gelezen, maar ik verwacht het elk moment binnen te krijgen. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat de plaat van Camel nog een extra laag en nog meer diepte krijgt wanneer je een beetje bekend bent met dat verhaal.

Harmonium - Les Cinq Saisons (1975) - MusicMeter.nl

Ragnarök - Ragnarök (1976) - MusicMeter.nl

Uzva - Uoma (2006) - MusicMeter.nl

Pekka Pohjola - Harakka Bialoipokku (1974) - MusicMeter.nl

Hidria Spacefolk - HDRSF-01 (2001) - MusicMeter.nl

Ruby Rushton - Ironside (2019) - MusicMeter.nl

Kant B van Supersister - Pudding en Gisteren (1972) - MusicMeter.nl

Om mee te beginnen? Focus heeft ook fluit en gitaar en heeft veel instrumentale nummers, en is vooral kant B van Focus - Focus II (1971) - MusicMeter.nl erg de moeite waard.

Er is overigens zo enorm veel instrumenale prog/jazzrock, maar dat is er bij de progladder allemaal vakkundig en zonder medelijden uitgestemd, zoals Sloche of Finch etc.
Ozric Tentacles is ook erg gaaf, ook fluit, ook gitaar, veel Camel-invloeden.

avatar van ABDrums
Gelukkig ben ik, binnen het kader van mijn gebrekkige kennis over de jazz/fusion-kant van de prog, nog wel bekend met enkele van de pareltjes die je hier hebt neergezet, Mssr Renard.

Deze plaat van Focus ken ik al en ook Les Cinq Saisons is een plaat die ik al veel heb gedraaid de afgelopen paar jaar. Ook Ragnarök zegt me wel wat, maar daar heb ik nog nooit naar geluisterd. Ik zal je suggesties op de veel en veel te lange luisterlijst zetten. Ik ben er voorlopig weer even zoet mee

ABDrums schreef:
Gelukkig ben ik, binnen het kader van mij gebrekkige kennis over de jazz/fusion-kant van de prog, nog wel bekend met enkele van de pareltjes die je hier hebt neergezet, Mssr Renard.

Ik vergeet deze nog: Jukka Tolonen - Summer Games (1973) - MusicMeter.nl

avatar van echoes
ABDrums schreef:

Ook heel goed te lezen met het album als achtergrondmuziek. Moet ik ook maar weer eens doen.
Geweldig trouwens om het enorme enthousiasme over deze prachtplaat te lezen!

ABDrums schreef:

Uiteraard heb ik die. De versie met tekeningen van Angela Barrett: The Snow Goose by Paul Gallico - goodreads.com

Pas toen ik het boekje had begreep ik het verhaal. Daarvoor snapte ik echt niet waar het nou over ging, en wie Rhayader nu is etc. Ik verzon er altijd maar een beetje mijn eigen verhaal bij, zoals ik eigenlijk bij elke plaat doe die ik ken. Ik bedacht me dat het meer een pastorale plaat was, die verhaalde over de countryside van Engeland. Maar het verhaal is dus totaal anders. Ergens ook wel jammer, want nu is mijn eigen verhaal niet meer valide.

Reden te meer om teksten nooit te lezen. Ze verpesten vaak het idee dat je hebt bij muziek. Instrumentale muziek is daarom zoveel leuker.

Mssr Renard schreef:

Toevallig heb ik precies dezelfde versie besteld, ook eentje met illustraties van Angela Barrett.

Daarnaast ervaar ik ook hetzelfde probleem zoals jij die hier schetst. Ik heb het verhaal (nog) niet gelezen, wat maakt dat je je eigen verbeeldingsvermogen toch wat de vrije loop laat gaan. Dit is eigenlijk ook wat ik bedoelde te zeggen met mijn opmerking over de universaliteit van het verhaal, namelijk dat je zelf de muziek interpreteert en verwerkt en daar een persoonlijke betekenis aan geeft. Op zich zitten er positieve en negatieve kanten aan: enerzijds krijgt het album een persoonlijke lading als je het verhaal niet kent, anderzijds zorgt het verhaal voor een extra lading aan emotie en wordt er zodoende meer diepte gecreëerd.

Je kunt gelukkig ook gewoon stoïcijns je eigen verhaal als het 'echte' verhaal blijven aanzien, op zich staat het je vrij om dat te doen

avatar van ABDrums
Even kort terugkomend op je suggesties van hierboven, Mssr Renard, ik moet je toch echt gaan bedanken voor de tip die Hidria Spacefolk. Zoals je al hebt gezien ben ik druk bezig om die albums door te spitten, en ik kan er maar geen genoeg van krijgen! Dus bij deze: bedankt!

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat instrumentale muziek je goed ligt. Met een goede mix van groovy en virtuositeit. Nog even en je gaat aan de jazz.

Mssr Renard schreef:

Ik heb de jazz tot op heden altijd afgezworen en afgedaan als 'niet mijn genre, niet mijn stijl', maar ik vrees dat je nog wel eens gelijk zou kunnen krijgen.