Camel - The Snow Goose (1975)

Alternatieve titel: Music Inspired by the Snow Goose

Label: Decca

1. The Great Marsh (2:02)
  2. Rhayader (3:01)
  3. Rhayader Goes to Town (5:20)
  4. Sanctuary (1:05)
  5. Fritha (1:19)
  6. The Snow Goose (3:12)
  7. Friendship (1:43)
  8. Migration (2:01)
  9. Rhayader Alone (1:50)
  10. Flight of the Snow Goose (2:40)
  11. Preparation (3:53)
  12. Dunkirk (5:25)
  13. Epitaph (2:07)
  14. Fritha Alone (1:39)
  15. La Princesse Perdue (4:45)
  16. The Great Marsh (1:19)
  17. Flight of the Snow Goose [Single Edit] * (2:05)
  18. Rhayader [Single Edit] * (3:09)
  19. Flight of the Snow Goose [Alternative Single Edit] * (2:49)
  20. Rhayader Goes to Town [Live 30-10-1974] * (5:07)
  21. The Snow Goose / Freefall [Live 30-10-1974] * (11:01)
  22. Rhayader Goes to Town [Radio One "In Concert" 1975] * (5:08)
  23. Sanctuary [Radio One "In Concert" 1975] * (1:12)
  24. The Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (3:03)
  25. Migration [Radio One "In Concert" 1975] * (3:31)
  26. Rhayader Alone [Radio One "In Concert" 1975] * (1:43)
  27. Flight of the Snow Goose [Radio One "In Concert" 1975] * (2:56)
  28. Preparation [Radio One "In Concert" 1975] * (2:04)
  29. Dunkirk [Radio One "In Concert" 1975] * (5:10)
  30. Epitaph [Radio One "In Concert" 1975] * (1:16)
  31. La Princesse Perdue [Radio One "In Concert" 1975] * (4:40)
  32. The Great Marsh [Radio One "In Concert" 1975] * (1:57)
  33. Selections from "The Snow Goose": A. the Snow Goose, B. Friendship, C. Rhayader Goes to Town (BBC 2 "The OId Grey Whistle Test" 1975) * (9:39)
avatar van ChrisX
Kingsnake schreef:
Volgens een Camel fansite (weet niet meer welke) zijn de remasters inferieur aan de vroege persingen.

Afgaan op je eigen oren in plaats van allerlei lukrake opmerkingen online.

Voor zover ik weet is de master gebruikt voor deze 2CD versie dezelfde als die voor de 1CD versie (met bonustracks) van een paar jaar geleden en die klonk echt beduidend beter in mijn oren als de originele cd-versie. Warm en gedetailleerd waarbij het opvallend was hoeveel details er nu naar voren waren gekomen in de mix.

En dan is er dus nog die tweede schijf met de orkestloze versie van de gans in een live-uitvoering.

Nee, mij hebben ze met deze uitgave erg blij gemaakt en vervolgens heb ik via Marktplaats weer iemand blij gemaakt met de vorige editie.

avatar van LucM
Heel mooi progrock-album : gevarieerd, smaakvol, sfeervol met een tikkeltje jazzy inslag. Er wordt hier met gemak gespeeld met veel professionaliteit en het geheel klinkt aangenaam en zweverig. Progrock is niet per definitie bombastisch, dit album is daar een bewijs van.

avatar van George
@LucM , het is en blijft saai , want ik ben het opnieuw geheel eens met jouw constateringen.

Ik bezit zelf de lp versie. De cd kent behoorlijk wat bonustracks en ik vraag mij af of die iets wezenlijks toevoegen.

avatar van ChrisX
George schreef:

Met name de Deluxe Editie is voor de grote Camel fan niet te versmaden door het feit dat er een orkest-loze live-versie op staat van The Snow Goose. Om dat goed te laten werken heeft de band het nodige moeten herarrangeren zodat er dus bij vlagen best wat verschil zit tussen die versie en de studio-opnamen. Persoonlijk vind ik beide erg leuk om naar te luisteren.

avatar van George
@ChrisX , dank voor je nuttige info

avatar van echoes
Errug jammer dat de Moog solo's in de live uitvoering van "La Princesse Perdue" op de 2e disc nauwelijks te horen zijn...

avatar van Madjack71
Na een wat drukke dag, hierbij heelijk op kunnen relaxen in de luie stoel. Doordat de zang voor het grootste deel afwezig is, draagt dat er nog eens aan bij. Dit is ook meteen mijn 1ste kennismaking met Camel en heb nog een lp van ze liggen...ben benieuwd. Daar waar ik ELP wat te druk en streberig vind, heb ik daar hier geen last van gehad.
Het klinkt wat toegankelijker als een King Crimson, maar goed...appels en peren. De vijver waarin deze heren vissen, is groot genoeg om een eigen soort te kunnen zijn. Wel typerend dat dezelfde lettertype is gebruikt voor Camel als van die stinksigaretten.

avatar van novalepidoptera
Heerlijke album om naar te luisteren. Rhayader en Rhayader goes to town zijn 2 van mijn favorieten maar sinds ik de uitvoering op Pressure Points heb gehoord luister ik er met andere oren naar.
Wat een geweldige uitvoering van die nummers is dat.
The snowgoose is heel mooi
Migration is echt wonderschoon
La Princesse Perdue is wederom schitterend.
Maar eigenlijk kun je deze nummers niet los van elkaar zien gewoon de c.d. opzetten en genieten!

avatar van Protonos
extreem sfeervol album. na één intensieve luisterbeurt vind ik dit ik erg mooi.
na de achtergronden en het verhaal gelezen te hebben, probeerde ik me voor te stellen hoe de passages er in het echt uit zouden zien. Er wordt een mooi verhaal verteld en de muzikale ondersteuning is uitstekend!

avatar van Sir Spamalot
Vorige week zag ik deze liggen in een platenzaak in Roeselare, op tweedehands vinyl uitgave Decca SKL-R 5207, en ik heb geen seconde getwijfeld. Alleen jammer van een lelijke sticker "Import Spécial Decca" op de hoes. Een van mijn ambities blijft om de rest van Camel op vinyl te kunnen aanschaffen, ik kende al veel dankzij "virtuele" versies. Collega Ozric Spacefolk ben ik nog altijd dankbaar voor de tip. Knap vind ik aan deze plaat dat het geen seconde verveelt ondanks de afwezigheid van enige noemenswaardige zang. Met het verhaal van Paul Gallico in het achterhoofd (klik) roept de muziek mooie beelden op.

avatar van uffing
Prachtig is dat inderdaad. Heel knap gedaan hoe ze een volledig insturmentaal album zo goed bij het verhaal kunnen laten passen. Buitengewoon gemusiceerd. Het hoogtepunt is wat mij betreft hoe Preparation heel langzaam opbouwt naar de veldslag in Dunkirk; das echt genieten!

Sir Spamalot schreef:

You're welcome my friend.

Door de vele natuurgeluidjes, vind ik dit overigens ook de ideale plaat om een stukje te fietsen door de natuur....

avatar van magna1958
Tijdloze muziek om te beginnen, voor mij geeft de live versie net even dat extra's dat dit album verdiend... draai het vaak ok als achtergrond bij het oplossen van logische puzzles... brainwaves dus

avatar van echoes
38 jaar na dato gaat Camel weer een integrale Snow Goose uitvoeren!

Eerste concert datum bevestigd!!!!

Net m'n tickets besteld:

The first confirmed date is in London , England , at The Barbican, 28th October 2013

More shows are planned and will be announced when confirmed.

avatar van Stijn_Slayer

avatar van Leeds
Stijn_Slayer schreef:
Vet, maar een NL datum is denk ik wishful thinking.

Dan is dat meestal voor de benelux in het algemeen dan.

Maar you never know!!!

avatar van Running On Empty
Stijn_Slayer schreef:
Vet, maar een NL datum is denk ik wishful thinking.

Als Camel eenmaal live gaat spelen, komen ze gelet op het verleden en eerdere tournees vrijwel zeker naar Nederland.

avatar van Stijn_Slayer
Maar dan laat je de gezondheid van Latimer buiten beschouwing. Latimer heeft in interviews ook aangegeven dat touren niet bepaald lucratief is voor Camel.

avatar van echoes
Hij heeft NL nog nooit overgeslagen. Sterker nog, de laatste tours waren het aantal optredens in NL het grootst per land bekeken. Daarbij woont ie tegenwoordig weer in Engeland, dus de oversteek is zo genomen.

Ik gok wel op NLse concerten.

Ozric Spacefolk
Ik hoop het, want geld om naar Engeland te gaan, heb ik niet...

Jawel, er zijn nu ook 2 concerten in NL:

25 oktober Oosterpoort Groningen (in de verkoop)
26 oktober Melkweg Rabozaal Amsterdam (voorverkoop start morgen)

Ozric Spacefolk
Amsterdam is te doen. Nu nog geld regelen. Nieuwe tattoo gaat voor!

ouch

avatar van Fingertippie
Ozric Spacefolk schreef:
Amsterdam is te doen. Nu nog geld regelen. Nieuwe tattoo gaat voor!

Je hebt nu eenmaal voorkeuren....

Top album in voor Camel een toptijd die in feite toen echt aanbrak.
Jammer dat het over is met deze fantastische sympho groep
Concept albums was wel het ding van Camel trouwens

avatar van Deranged
Ging toendertijd helemaal los op die Legend of Zelda vibe ergens aan het begin.

avatar van musician
Een complete uitvoering van The Snow Goose, bij een concert van Camel eind oktober 2013 in Groningen.

Bijzonder, een nieuw concert van Camel (40-jarig bestaan) en de complete uitvoering van Snow Goose. Lijkt mij een leuk evenement om voor te sparen!

musician schreef:

Met Andy Latimer??(De man van Camel)

Ozric Spacefolk
Zonder Andy Latimer is er geen Camel.

Ozric Spacefolk schreef:
Zonder Andy Latimer is er geen Camel.

vind 85 euro in de Melkweg erg prijzig...