The Killers - Hot Fuss (2004)

Label: Island

1. Jenny Was a Friend of Mine (4:04)
  2. Mr. Brightside (3:42)
  3. Smile Like You Mean It (3:54)
  4. Somebody Told Me (3:17)
  5. All These Things That I've Done (5:01)
  6. Andy, You're a Star (3:14)
  7. On Top (4:18)
  8. Change Your Mind (3:12)
  9. Believe Me Natalie (5:05)
  10. Midnight Show (4:03)
  11. Everything Will Be Allright (5:44)
  12. Glamorous Indie Rock & Roll * (4:16)
  13. The Ballad of Michael Valentine * (3:49)
  14. Under the Gun * (2:33)
avatar van Demon.
De eerste vijf tracks zijn erg goed en catchy, daarna zijn het alleen maar skippers tot #12 en die staat waarschijnlijk niet eens op elke versie van dit album. Mr. Brightside en Somebody Told Me zijn de bangers.

avatar van Edwynn
Leuk album met goede pakkende songs. Goede sfeer ook. Niet te blij, ook niet te treurig. De jaren 80 zijn niet ver weg en dat is ook een pre wat mij betreft. Ik mis wat echte uitdaging maar voor zo onder het wegwerken van de administratie hapt het goed weg.

avatar van tbouwh
Aardig album, met enkele aanstekelijke nummers, met name in het 1e gedeelte ( tm On Top ).
Zang van Flowers vind ik niet altijd even boeiend, en sommige nummers doen me helemaal niets, maar over de breedte vind ik het toch een vermakelijk album. Mist een topnummer als Human, maar kwalitatief vind ik deze plaat wel ietsje beter dan Day & Age. 3,5*

avatar van Funky Bookie
Aangeschaft vanwege de opgeklopte verhalen.
Voor mij wordt het niet helemaal waargemaakt.
Ik vind het een aardig album, maar zeker geen topper.
Na de "hits"merk ik dat het album voor mij een beetje voortkabbelt.

Super!! En Mr. Brightside is voor mij het beste rocknummer ooit. ??

avatar van JelmerHolwerda
ludo666 schreef:
Super!! En Mr. Brightside is voor mij het beste rocknummer ooit. ??

Wat een geweldige track is dat inderdaad!

avatar van Obscure Thing
Typisch een album waar de balans totaal zoek is, uitmuntende eerste helft met knaller na knaller en dan zakt het ver weg.

avatar van galleryplay
Als het niveau van de eerste 5 songs was doorgezet dan hadden we hier te maken met een killer album waar maar weinigen deze eeuw aan hadden kunnen tippen. Het verval is inderdaard ietje te groot op "kant B". Desalniettemin, alleen al de aanwezigheid van nummer 2 en 5 maken van dit album een klassieker.

Het is toch wel een opvallend patroon uit die periode: (grote) bands die debuteerden met een album dat nooit meer werd overtroffen (The Killers, Interpol, The Strokes, The Editors, The Bloc Party, Arcade Fire, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys)

avatar van Finidi
galleryplay schreef:

Nou, in 3 van de 8 gevallen die je noemt ben ik het er niet mee eens: Sam's Town vind ik beter dan deze (alhoewel de eerste helft van deze beter is dan Sam's Town), het tweede album van Editors is beter, van Arcade Fire vind ik de albums na Funeral leuker. Dus misschien valt het wel mee qua patroon.

avatar van Johnny Marr
Finidi schreef:

De opvolgers van Turn on the Bright Lights, Silent Alarm en Whatever People Say I Am, That's What I'm Not mogen ook niet onvernoemd blijven.

avatar van Man of Sorrows
Hoewel dit album bijna uitsluitend Fun is, bevat het met Smile Like You Mean It ook een in ingetogen en licht atypisch Killers nummer. Wat mij betreft is dit de allermooiste song van deze band.

De perfecte combinatie van synth en gitaar werkt bijzonder evocatief, de derde strofe spreekt nog het meest tot de verbeelding

And someone is calling my name
From the back of the restaurant

Deze associatie is wellicht louter persoonlijk daar het me doet denken aan een scène uit de film 'Mulholland Drive'. Het feit dat ik de film ontdekte in dezelfde periode als release van Hot Fuss is hieraan niet vreemd.

And someone is playing a game
In the house that I grew up in
And someone will drive her around
Down the same streets that I did
On the same streets that I did

Ha, dit is niet langer persoonlijk maar uitzonderlijk universeel en krachtig, toch? Deze in nihilisme gedrenkte vers doet me denken aan mijn favoriete Cure song 'The Funeral Party'. Dat zelfde beeld van het verglijden van tijd, waarmee generatie na generatie wordt geconfronteerd.

Zo nu en dan gebeurt het wel eens dat ik een nummer (terug) hoor en de drang voel daaraan een kleine ode te brengen. Ook dat is iets universeels, toch?

avatar van Johnny Marr
Normaal had ik ze vandaag live gezien. Jammer