MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Dr. Dre - 2001 (1999)

Alternatieve titels: The Chronic: 2001 | Dr. Dre 2001 | D.R.E. 2001

mijn stem
3,96 (1189)
1189 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Aftermath (II)

  1. Lolo (Intro) (0:41)

    met Xzibit en Tray-Dee

  2. The Watcher (3:26)

    met Eminem

  3. Fuck You (3:25)

    met Devin the Dude en Snoop Dogg

  4. Still D.R.E. (4:30)

    met Snoop Dogg

  5. Big Ego's (3:58)

    met Hittman

  6. Xxplosive (3:35)

    met Hittman, Kurupt, Nate Dogg en Six-Two

  7. What's the Difference (4:04)

    met Xzibit en Eminem

  8. Bar One (0:50)

    met Traci Nelson, Ms. Roq en Eddie Griffin

  9. Light Speed (2:40)

    met Hittman

  10. Forgot About Dre (3:42)

    met Eminem

  11. The Next Episode (2:41)

    met Snoop Dogg

  12. Let's Get High (2:27)

    met Hittman, Kurupt en Ms. Roq

  13. Bitch Niggaz (4:13)

    met Snoop Dogg, Hittman en Six-Two

  14. The Car Bomb (1:00)

    met Mel-Man en Charis Henry

  15. Murder Ink (2:28)

    met Hittman en Ms. Roq

  16. Ed-Ucation (1:32)

    met Eddie Griffin

  17. Some L.A. Niggaz (4:25)

    met DeFari, Xzibit, Knoc-Turn'al, Time Bomb, King T, MC Ren en Kokane

  18. Pause 4 Porno (1:32)

    met Jake Steed

  19. Housewife (4:02)

    met Kurupt en Hittman

  20. Ackrite (3:39)

    met Hittman

  21. Bang Bang (3:42)

    met Knoc-Turn'al en Hittman

  22. The Message (5:29)

    met Mary J. Blige en Rell

totale tijdsduur: 1:08:01
zoeken in:
avatar
RedLightCityBoy
Nee, dat was een mixtape: Dretox, geen detox, die wordt veel beter nog.

avatar van Kill_illuminati
3,5
RedLightCityBoy schreef:
Nee, dat was een mixtape: Dretox, geen detox, die wordt veel beter nog.

Ik heb er een hard hoofd in.

avatar
RedLightCityBoy
Ja ik had dat eerst ook, maar Dr. Dre is tot nu toe wel een perfectionist met zijn uitgebrachte albums. Als Dr. Dre met Detox heel erg faalt dan moet Dre zich wel schamen voor alle hectiek rond Detox.

avatar
RedLightCityBoy
Van mij had Xxplosive wel een video clip mogen hebben.

avatar
5,0
Ik denk dat we nog wel ff mogen wachten hij heeft nu wel iets anders aan zn hoofd met de overlijden van zn zoon.

avatar van Niek
3,5
Net op Training Day (aanrader: Veronica) kwam Still DRE weer even langs. Blijft toch altijd een banger van hier tot ikweetnietwaar. Jammer dat de pieken hierop even hoog zijn als de dalen diep. Chronic 1 blijft het absolute G-Funk meesterwerk..

avatar
4,0
Ik vind Opgezwolle gewoon de beste hiphop/rap die er bestaat maar Dr. Dre staat op nummer 2 met zijn 2 albums wat is deze man goed zeg.
Hoewel ik The Chronic nog net iets beter vind kan dit hele album mij ook zeker bekoren, geen een slecht nummer te bekennen.

4.0*

avatar van MAS
4,5
MAS
SoundFCZ schreef:
Ik vind Opgezwolle gewoon de beste hiphop/rap die er bestaat maar Dr. Dre staat op nummer 2 met zijn 2 albums wat is deze man goed zeg.
Hoewel ik The Chronic nog net iets beter vind kan dit hele album mij ook zeker bekoren, geen een slecht nummer te bekennen.

4.0*


Dat vind ik appels met peren vergelijken. Ik vind Opgezwolle de beste Nederlandse hiphopact en Dre een van de beste Engelstalige. Maar ik kan niet zeggen wie van hun er beter is omdat Engelstalige en Nederlandsetalige hiphop totaal verschillend is. Al zie je dat bepaalde dingen wel overwaaien naar NL. Zoals het hele mixtape gebeuren dat is in de US al veel langer aan de gang.

avatar van superbassie
G-Funker schreef:
Waarschijnlijk het beste hip-hop album ooit.

De beste hiphop albums kwamen in begin en midden jaren '90 uit en dan voornamelijk in het oosten van de VS.
De huidige hiphop kan daar bij lange na niet tegenop.
Als producer is Dre wel heel dope. Grappig ook dat als ik in een club kom en ze draaien Still Dre dat iedereen weer los gaat.

avatar van Outblasty
superbassie schreef:
(quote)

De beste hiphop albums kwamen in begin en midden jaren '90 uit en dan voornamelijk in het oosten van de VS.
De huidige hiphop kan daar bij lange na niet tegenop.
Als producer is Dre wel heel dope. Grappig ook dat als ik in een club kom en ze draaien Still Dre dat iedereen weer los gaat.

Je verkondigt het nu als een feit, dat is natuurlijk onzin.
Ik ben het wel met je eens als je zegt dat je de hiphop uit de '90 beter vind.

Zal dit album binnekort maar weer eens luisteren, toch wel vermakelijk kan ik me herrineren.

avatar van Stapler
4,0
MAS schreef:
(quote)


Dat vind ik appels met peren vergelijken. Ik vind Opgezwolle de beste Nederlandse hiphopact en Dre een van de beste Engelstalige. Maar ik kan niet zeggen wie van hun er beter is omdat Engelstalige en Nederlandsetalige hiphop totaal verschillend is. Al zie je dat bepaalde dingen wel overwaaien naar NL. Zoals het hele mixtape gebeuren dat is in de US al veel langer aan de gang.


Engelstalige ook, vergelijk Dr. Dre maar eens met The Streets..(?)

avatar van Outblasty
Stapler schreef:
(quote)


Engelstalige ook, vergelijk Dr. Dre maar eens met The Streets..(?)
Nu pak je ook wel meteen een uiterste vorm van hiphop. Ik ken het niet hoor, maar als het hier op MuMe als Dance/hiphop wordt aangegeven zal het ook wel anders zijn dan de normale hiphop

Opzich vind ik wel dat MAS wel een punt heeft, NL hiphop is gewoon heel anders als hiphop uit de VS.

Maar als je gewoon luistert en vervolgens kijkt wat jij het leukste/vetste vind kun je dus wel tot de conclusie komen dat je Opgezwolle het vetste vind en daarna Dr. Dre.

avatar
grimy_jason
Qua lyrics niets bijzonders, en ja Still DRE en Next Episode zijn natuurlijk die klassiiekers die iedereen wel goed vindt....

Beste moment van deze cd is Eminem op Forgot about Dre....

En natuurlijk ook Eminem zijn verse op What's the difference.

Eigenlijk leg ik deze plaat enkel is af en toe op om die gestoorde verses van Eminem te horen haha.

avatar van Kim008
4,0
Heb dit album grijsgedraaid als 13-jarige!
Superalbum met sterke songs

avatar
5,0
superbassie schreef:
(quote)

De beste hiphop albums kwamen in begin en midden jaren '90 uit en dan voornamelijk in het oosten van de VS.
De huidige hiphop kan daar bij lange na niet tegenop.
Als producer is Dre wel heel dope. Grappig ook dat als ik in een club kom en ze draaien Still Dre dat iedereen weer los gaat.


De beste hiphop komt inderdaad uit de jaren '90. Maar met name midden, eind jaren 90. Zo rond 98 was het absolute hoogtepunt. natuurlijk zullen veel mensen uit nostalgische overwegingen zeggen, dat de oldscool shit, van begin jaren negentig beter is. Maar muzikaal, en qua lyrics, is de eind negentig shit, verreweg het best.
Met uiteraard dit album als een van de ulieme toppers. Deze sloeg in als een bom, en versprijdde zich in een rap tempo. zelfs bij mensen die amper van rap hielden. Dit waarschijnlijk door de prachtige melodieuze, en alles omvattende deuntjes die er in voorkomen. Legendarisch gewoon.

avatar van Kill_illuminati
3,5
83Utreg! schreef:
(quote)


De beste hiphop komt inderdaad uit de jaren '90. Maar met name midden, eind jaren 90. Zo rond 98 was het absolute hoogtepunt. natuurlijk zullen veel mensen uit nostalgische overwegingen zeggen, dat de oldscool shit, van begin jaren negentig beter is. Maar muzikaal, en qua lyrics, is de eind negentig shit, verreweg het best.
Met uiteraard dit album als een van de ulieme toppers. Deze sloeg in als een bom, en versprijdde zich in een rap tempo. zelfs bij mensen die amper van rap hielden. Dit waarschijnlijk door de prachtige melodieuze, en alles omvattende deuntjes die er in voorkomen. Legendarisch gewoon.


1994 was het top jaar!

Nas - Illmatic (1994)
Digable planets - Blowout (1994)
Jeru The Damaja - The Sun Rises In The East (1994)
Gangstarr - Hard to Earn (1994)
Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda (1994)
The Notorious BIG - Ready To Die (1994)
Common Sense - Resurrection (1994)
Grave digga - 6 feet deep (1994)
Scarface - the diary (1994)
O.C. - Word...Life (1994)
Gang starr - hard to earn (1994)
Methode man - Tical (1994)


Trouwens What's the Difference is momenteel van dit album m'n favoriet!

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
83Utreg! schreef:
(quote)

De beste hiphop komt inderdaad uit de jaren '90. Maar met name midden, eind jaren 90. Zo rond 98 was het absolute hoogtepunt.
Wat een onzin; over het algemeen wordt de periode begin en midden jaren 90 (iig niet de eind jaren 90) bestempelt als de gouden jaren van hiphop en nu kom jij even ons vertellen dat dat niet zo is? Maar volgens mij denk jij dat je het uit hebt gevonden of in je eentje bepaald wat goed en niet goed is, want bij zo'n beetje elk album waar je iets neer hebt gezet spreek je alsof het om feiten gaat.

avatar
grimy_jason
Ik kan 83utreg enigszins niet ongelijk geven, aangezien '98 wel degelijk een topjaar (al dan niet het beste) jaar is/was.
Je had DMX die doorbrak, je had Big Pun die doorbrak, Onyx kwam met een knaller, RZA kwam met het hele Bobby Digital gebeuren, vergeet niet dat zo rond '98 de hele Wu-Hype in volle vaart bezig was en niet alleen in America maar ook de rest van de wereld (Wu-Wear, Wu-affiliated groepen etc.), groepen als Heltah Skeltah, M.O.P. , Gang Starr losten de verwachtingen allemaal in, want er werd verwacht dat ze een dope cd gingen droppen aangezien hun grote naam in de Rap Game en dat deden ze ook ....
Cappadonna kwam met The Pillage....

Kortom, als iemand zegt dat '98 het beste jaar is/was dan begrijp ik dat zeer zeker, ook al vind ik persoonlijk nog altijd dat '95 het beste jaar is.

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Dat zal allemaal wel, maar hij noemt het het hoogtepunt. De namen die jij overigens noemt vind ik grotendeels alles behalve indrukwekkend genoeg om het hiphopalbums van het hoogste niveau te noemen, maar das is slechts een kwestie van smaak.

avatar
grimy_jason
Nou ja ik vind gewoon het volledige decennium "jaren '90" meesterlijk.

avatar
5,0
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Wat een onzin; over het algemeen wordt de periode begin en midden jaren 90 (iig niet de eind jaren 90) bestempelt als de gouden jaren van hiphop en nu kom jij even ons vertellen dat dat niet zo is? Maar volgens mij denk jij dat je het uit hebt gevonden of in je eentje bepaald wat goed en niet goed is, want bij zo'n beetje elk album waar je iets neer hebt gezet spreek je alsof het om feiten gaat.


cunt, iedereen heeft zijn eigen waarheid.. ik vind persoonlijk dat het zo is, dus is dat voor mij de waarheid.
ik zeg toch niet dat je er niet anders over mag denken, sterker nog, ik begrijp best dat je de eerdere hiphop beter vind, omdat heel veel anderen dat ook vinden. Maar omdat de begin jaren negentig zo bestempeld worden, moet ik dat opeens ook vinden ofzo? er zijn waarschijnlijk ook mensen, die vinden dat nu, de gouden hiphop tijd is. hoef je het niet mee eens te zijn maar verschil moet er zijn.

avatar
5,0
ook ik vind de hele jaren negentig top jaren. maar eind jaren negentig, is toch het best. maar dan praat ik over echte hiphop, gangsta-rap, niet waar mj da man van houd.

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
83Utreg! schreef:
maar dan praat ik over echte hiphop, gangsta-rap, niet waar mj da man van houd.
Kijkende naar de nummer 1 en 2 in mijn top 10 . Maar verder maak ik geen woorden meer vuil aan je reacties (of iets wat daar op lijkt) op mijn berichten, je niveau is me te laag.

avatar van P Jay
3,5
83Utreg! schreef:
maar dan praat ik over echte hiphop, gangsta-rap


Dus als ik het goed heb schakel jij echte hiphop gelijk met gangsta-rap... Oké, gekker moet het niet worden...
Gangstarap is één variant van hiphop dat temidden van een ganse waaier aan subgenres met eigen topics en stijlen midden jaren '90 opmerkelijk veel populairder is geworden en commercieel gezien ook succesvoller bleek omdat het veel meer (jonge) mensen aansprak. Maar hiphop als overkoepelende muziekstroming is zoooveel groter dan gangstarap alleen, dat slechts een offspring is die door allerlei factoren gewoon mainstream gezien (maar ook wel op andere niveaus) populairder is geworden en dan ook meer navolging heeft gekregen (jammer genoeg).

Trouwens, inderdaad iedereen heeft zijn eigen mening over welk jaar het beste hiphopjaar was in de jaren '90, maar ik denk toch ook wel dat er een ongeschreven unanimiteit bestaat over het begin van het decennium als het creatieve floruit van de hiphopmuziek. Ik heb al meermaals artikels van kenners e.d. gelezen die '94 als hét hiphopjaar bij uitstek noemen. Of dan toch zeker een jaar uit de eerste helft van de jaren '90 (het slot van de zogenaamde "Golden Age"). Ik deel die mening, ook al weet ik dat dit ook een mening als een ander is, maar een mening die toch wel als meer gezaghebbend kan beschouwd worden dan andere vermits ze herhaaldelijk terug blijft opduiken in hiphopkringen.

avatar
grimy_jason
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Wat een onzin; over het algemeen wordt de periode begin en midden jaren 90 (iig niet de eind jaren 90) bestempelt als de gouden jaren van hiphop en nu kom jij even ons vertellen dat dat niet zo is? Maar volgens mij denk jij dat je het uit hebt gevonden of in je eentje bepaald wat goed en niet goed is, want bij zo'n beetje elk album waar je iets neer hebt gezet spreek je alsof het om feiten gaat.

Heb jij niets beter te doen dan andere mensen aan te spreken als ze een beetje te subjectief volgens jou gaan doen?

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Alsof ik daarom zijn bericht quote .

avatar
grimy_jason
"Maar volgens mij denk jij dat je het uit hebt gevonden of in je eentje bepaald wat goed en niet goed is, want bij zo'n beetje elk album waar je iets neer hebt gezet spreek je alsof het om feiten gaat."

Moeten ze dan volgens jou voor elke zin IK VIND gaan typpen?

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Absoluut niet, maar ik heb dus al bij diverse albums gezien dat hij doet alsof het feiten zijn en er ook op die manier mee omgaat. Over het algemeen (lees, in het algemeen) worden de midden jaren 90 gezien als de topjaren van hiphop, dat is wél een feit. Voor de rest is het puur je muzikale voorkeur. Hij zal het eigenlijk ook wel zo bedoelen, maar brengt ie het niet goed. Bovendien is hij blijkbaar zwaar beledigd en vindt hij het nodig om te schelden en loze kreten te schreewen (dat ik niet van gangsta-rap zou houden omdat ik de eind jaren 90 niet zo goed vind als de begin en midden jaren 90 en vervolgens gooit hij er een schepje bovenop door eventjes te zeggen dat echte hiphop gangsta-rap is; wat hebben we dan gesnoven?) Nog meer (onnodige) uitleg nodig?

avatar
5,0
Ik zeg niet dat je niet van gansta rap houd, omdat je van begin jaren negentigshit houd. Ik zeg dit door naar je top 10 te kijken. maar goed, jij was degene met de aanvallende toon, als je die dan vervolgens terug krijgt, is mijn niveau te laag voor je (hoe bedoel je arrogant). maar hoe erg je mijn mening ook vind, ik ga niet voor elke zin ik vind schrijven. Dit is een discussiesite, maar zodra er iemand een afwijkende mening heeft, begin je te mekkeren, met een toon alsof jíj het allemaal uitgevonden hebt..

avatar van MJ_DA_MAN
3,5
Dan moet je het niet op zo'n klungelige manier brengen, scheelt een hoop. Maar dan stel ik voor het maar hierbij te laten.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 14:36 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 14:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.