Pink Floyd - Echoes (2001)

Alternatieve titel: The Best Of

4,16

Label: EMI

1. Astronomy Domine (4:17)
  2. See Emily Play (2:48)
  3. The Happiest Days of Our Lives (1:53)
  4. Another Brick in the Wall (Part 2) (4:04)
  5. Echoes [Edit] (16:31)
  6. Hey You (4:45)
  7. Marooned [Edit] (2:02)
  8. The Great Gig in the Sky (4:49)
    met Clare Torry
  9. Set the Controls for the Heart of the Sun (5:29)
  10. Money (6:25)
  11. Keep Talking (6:13)
  12. Sheep (10:27)
  13. Sorrow (8:46)
  14. Shine on You Crazy Diamond (Parts 1-7) (17:32)
  15. Time (7:08)
  16. The Fletcher Memorial Home (4:09)
  17. Comfortably Numb (6:26)
  18. When the Tigers Broke Free (3:45)
  19. One of These Days (2:17)
  20. Us and Them (7:43)
  21. Learning to Fly (4:55)
  22. Arnold Layne (2:59)
  23. Wish You Were Here (5:36)
  24. Jug Band Blues (3:01)
  25. High Hopes (8:34)
  26. Bike (3:24)
192 BERICHTEN 1 MENING
avatar van Darkzone
Ik ben op dit moment helemaal weg van (vooral het nummer) Atom Heart Mother. Daarom extra jammer dat er niks van op deze verzamelaar is gekomen. Summer '68 zou het ideale nummer zijn. Kan Marooned er meteen af.
Maar zo ontbreekt ook het onderschatte Ummagumma. Ach, keuzes...

avatar van IntoMusic
Voor in de auto een essentiële aanpassing op dit album gemaakt: edit-versies vervangen door de full versions. Bij Marooned is het niet zo erg, maar vooral bij Echoes zit je niet aan de lengte te klooien. Begrijpelijk waarom ze dit hebben gedaan (lengte dubbelaar), maar had dan een extra (bonus)disc toegevoegd.
Toch een half sterretje eraf voor de edits.

avatar van gigage

Verzamelaars zijn meestenstijd niet voor de fan gemaakt maar om een gat op te vullen (in de tijd of in de hand, is om het even) of om een band nog wat nieuw leven in te blazen. Ook deze niet, hoewel er een unreleased track op staat.
Ja, de volgorde is raar, maar wees eerlijk, openen met Emily, Bike, Arnold etc was eigenlijk ook geen optie. Nu worden de ca. three minutes songs geintegreerd in het geheel wat de boel wat minder voorspelbaar en "losser" maakt. Ja, Echoes is ingekort maar voor iemand die de song niet kent is 16 minuten ook al een behoorlijke tracktijd. Ja, de hele boel is handig ingemixt met mooie overgangen. Ja, er mist altijd een favoriet maar twee en een half uur Pink Floyd is genoeg om de band te ondekken. Ja, dit is de ultieme verzamelaar met hand picked songs en nee dit is niet voor de longtime fans. Toch liever de band live gehoord met een best-of set? Tja, die optie is er niet in de meest geadoreerde bezetting, wat op zich al best vreemd is. Hier zul je het dan mee moeten doen, kan slechter, niet?

avatar van Rogyros
gigage schreef:
Ook deze niet, hoewel er een unreleased track op staat.

Unreleased track? Welke dan?

avatar van gigage

No 18. Was in 2001 nog niet eerder released.

avatar van gigage

Voor het eerst op CD uitgebracht, dan. Voor mij als zijdelings volger van PF was het een nieuwe song. Snap wel dat de echte fans de singel al in huis hadden.

avatar van IntoMusic
gigage schreef:
...Ja, Echoes is ingekort maar voor iemand die de song niet kent is 16 minuten ook al een behoorlijke tracktijd...

Tja joh, iemand die de song niet kent, dat kan... Iemand die de band dan wel kent (anders koop je geen verzamelaar), moet uit een ei komen als ie denkt dat Floyd alleen korte songs heeft uitgebracht. Die 7 minuten maakt dan overigens geen verschil meer.
Overall een goede verzamelaar alleen kan het altijd beter. En ja, dat staat los van die-hard fan of beginnende ontdekker van Floyds muziek .

avatar van ricardo
Zonde dat ze een song als echoes hebben ingekort eigenlijk. Ik zou dit album trouwens niemand aanbevelen, pink floyd is juist de band om te leren kennen met regulier werk! Er zit zoveel verschil in de onderlinge albums dat deze verzamelaar beslist niet als een coherent geheel klinkt. En de sfeer van hun reguliere albums is gewoon te verschillend om van een verzamelaar af een goed beeld te krijgen.

Gewoon beginnen met het debuut, meddle of dark side

avatar van gigage

Tja, goed advies. Zo'n zin ("beginnen met het debuut") staat bij iedere verzamelaar van iedere band, alsof niemand een best-of in huis heeft. Waarom kan een verzamelaar niet op zichzelf beoordeeld worden?

Sommige fans hebben wel vier versies (en dan ben ik nog coulant) van bijvoorbeeld the wall in huis maar geven na het zien van de tracklist nog geen 10 cent uit aan deze dubbelaar. Ja, dat kan, snap ik ook, maar de mening hierover is dan al wel gevormd. Persoonlijk ben ik meestal wel benieuwd hoe een artiest zoiets aanpakt. Bij deze "Echoes" is dat goed gelukt.

avatar van ricardo
Er zijn genoeg bands die albums gemaakt hebben met b.v maar 2 goede nummers erop, en waar de muziek niet al te divers van is. Van zo,n band raad ik veel eerder een verzamelaar aan. Pink floyd heeft veel uitgesponnen nummers die vooral tot hun recht komen in de volledige versie.

Het is wel zo dat je met deze verzamelaar een goede indruk krijgt van wat ze wanneer hebben gemaakt, en dat je van daaruit gaat kijken welk regulier werk je het beste ligt. Op den duur als het bevalt koop je toch wel regulier werk, en dan heb je deze al snel over. Ik zou dan nog eerder een live album aanraden, pulse b.v

Pink floyd is geen gewone doorsnee band vind ik, het is een band met zoveel diversiteit dat een verzamelaar nauwlijks recht doet aan wat ze allemaal in hun mars hadden.

Het tot op de bodem uitmelken van the wall heb ik ook niets mee, dat weten we onderhand wel.

Mocht waters met nog iets komen dan hopelijk niet iets wat ook maar een beetje met the wall te maken heeft!

De nummers die hierop staan zijn natuurlijk allemaal toptracks, daarom geef ik ook een 4, maar omdat het als geheel niet lekker wegluistert een punt aftrek. Hadden de tracks er in volgorde van jaartal opgestaan dan was het al beter geweest.

Ik blijf erbij dat ik pink floyd geen band vind voor een verzamelaar!!

avatar van gigage

Ja, das waar, als je toch al van plan bent om meerdere albums te kopen dan heb je niks aan een verzamelaar. En hoewel ik je mening goed gefundeerd vind ben ik het oneens met je conclusie. Juist door de afwisseling is het een leuke verzamelaar geworden. Maar ok, ik ben dan ook geen die hard fan van de band.