Pink Floyd - Echoes (2001)

Alternatieve titel: The Best Of

Label: EMI

1. Astronomy Domine (4:17)
  2. See Emily Play (2:47)
  3. The Happiest Days of Our Lives (1:38)
  4. Another Brick in the Wall (Part 2) (4:01)
  5. Echoes [Edit] (16:30)
  6. Hey You (4:39)
  7. Marooned [Excerpt] (2:02)
  8. The Great Gig in the Sky (4:40)

met Clare Torry

9. Set the Controls for the Heart of the Sun (5:20)
  10. Money (6:29)
  11. Keep Talking [Edit] (5:57)
  12. Sheep [Edit] (9:46)
  13. Sorrow (8:45)
  14. Shine on You Crazy Diamond (Parts 1-7) [Edit] (17:32)
  15. Time (6:48)
  16. The Fletcher Memorial Home (4:07)
  17. Comfortably Numb (6:53)
  18. When the Tigers Broke Free (3:42)
  19. One of These Days [Edit] (5:15)
  20. Us and Them [Edit] (7:51)
  21. Learning to Fly (4:50)
  22. Arnold Layne (2:52)
  23. Wish You Were Here [Edit] (5:21)
  24. Jug Band Blues (2:56)
  25. High Hopes [Edit] (6:59)
  26. Bike (3:24)
avatar van gigage
Verzamelaars zijn meestenstijd niet voor de fan gemaakt maar om een gat op te vullen (in de tijd of in de hand, is om het even) of om een band nog wat nieuw leven in te blazen. Ook deze niet, hoewel er een unreleased track op staat.
Ja, de volgorde is raar, maar wees eerlijk, openen met Emily, Bike, Arnold etc was eigenlijk ook geen optie. Nu worden de ca. three minutes songs geintegreerd in het geheel wat de boel wat minder voorspelbaar en "losser" maakt. Ja, Echoes is ingekort maar voor iemand die de song niet kent is 16 minuten ook al een behoorlijke tracktijd. Ja, de hele boel is handig ingemixt met mooie overgangen. Ja, er mist altijd een favoriet maar twee en een half uur Pink Floyd is genoeg om de band te ondekken. Ja, dit is de ultieme verzamelaar met hand picked songs en nee dit is niet voor de longtime fans. Toch liever de band live gehoord met een best-of set? Tja, die optie is er niet in de meest geadoreerde bezetting, wat op zich al best vreemd is. Hier zul je het dan mee moeten doen, kan slechter, niet?

avatar van Rogyros
gigage schreef:
Ook deze niet, hoewel er een unreleased track op staat.

Unreleased track? Welke dan?

avatar van gigage
No 18. Was in 2001 nog niet eerder released.

avatar van gigage
Voor het eerst op CD uitgebracht, dan. Voor mij als zijdelings volger van PF was het een nieuwe song. Snap wel dat de echte fans de singel al in huis hadden.

avatar van IntoMusic
gigage schreef:
...Ja, Echoes is ingekort maar voor iemand die de song niet kent is 16 minuten ook al een behoorlijke tracktijd...

Tja joh, iemand die de song niet kent, dat kan... Iemand die de band dan wel kent (anders koop je geen verzamelaar), moet uit een ei komen als ie denkt dat Floyd alleen korte songs heeft uitgebracht. Die 7 minuten maakt dan overigens geen verschil meer.
Overall een goede verzamelaar alleen kan het altijd beter. En ja, dat staat los van die-hard fan of beginnende ontdekker van Floyds muziek .

avatar van ricardo
Zonde dat ze een song als echoes hebben ingekort eigenlijk. Ik zou dit album trouwens niemand aanbevelen, pink floyd is juist de band om te leren kennen met regulier werk! Er zit zoveel verschil in de onderlinge albums dat deze verzamelaar beslist niet als een coherent geheel klinkt. En de sfeer van hun reguliere albums is gewoon te verschillend om van een verzamelaar af een goed beeld te krijgen.

Gewoon beginnen met het debuut, meddle of dark side

avatar van gigage
Tja, goed advies. Zo'n zin ("beginnen met het debuut") staat bij iedere verzamelaar van iedere band, alsof niemand een best-of in huis heeft. Waarom kan een verzamelaar niet op zichzelf beoordeeld worden?

Sommige fans hebben wel vier versies (en dan ben ik nog coulant) van bijvoorbeeld the wall in huis maar geven na het zien van de tracklist nog geen 10 cent uit aan deze dubbelaar. Ja, dat kan, snap ik ook, maar de mening hierover is dan al wel gevormd. Persoonlijk ben ik meestal wel benieuwd hoe een artiest zoiets aanpakt. Bij deze "Echoes" is dat goed gelukt.

avatar van ricardo
Er zijn genoeg bands die albums gemaakt hebben met b.v maar 2 goede nummers erop, en waar de muziek niet al te divers van is. Van zo,n band raad ik veel eerder een verzamelaar aan. Pink floyd heeft veel uitgesponnen nummers die vooral tot hun recht komen in de volledige versie.

Het is wel zo dat je met deze verzamelaar een goede indruk krijgt van wat ze wanneer hebben gemaakt, en dat je van daaruit gaat kijken welk regulier werk je het beste ligt. Op den duur als het bevalt koop je toch wel regulier werk, en dan heb je deze al snel over. Ik zou dan nog eerder een live album aanraden, pulse b.v

Pink floyd is geen gewone doorsnee band vind ik, het is een band met zoveel diversiteit dat een verzamelaar nauwlijks recht doet aan wat ze allemaal in hun mars hadden.

Het tot op de bodem uitmelken van the wall heb ik ook niets mee, dat weten we onderhand wel.

Mocht waters met nog iets komen dan hopelijk niet iets wat ook maar een beetje met the wall te maken heeft!

De nummers die hierop staan zijn natuurlijk allemaal toptracks, daarom geef ik ook een 4, maar omdat het als geheel niet lekker wegluistert een punt aftrek. Hadden de tracks er in volgorde van jaartal opgestaan dan was het al beter geweest.

Ik blijf erbij dat ik pink floyd geen band vind voor een verzamelaar!!

avatar van gigage
Ja, das waar, als je toch al van plan bent om meerdere albums te kopen dan heb je niks aan een verzamelaar. En hoewel ik je mening goed gefundeerd vind ben ik het oneens met je conclusie. Juist door de afwisseling is het een leuke verzamelaar geworden. Maar ok, ik ben dan ook geen die hard fan van de band.

avatar van Johnny Marr
One of These Days duurt amper 2:17, klopt dit wel?

avatar van Poles Apart
Johnny Marr schreef:
One of These Days duurt amper 2:17, klopt dit wel?

Nope, dient 5:14 te zijn volgens Discogs. Correctie ingediend.

avatar van spinout
Deze verzamelaar klinkt behoorlijk opgepoetst in vergelijking met met oude cd's. Zelfs in mijn auto cd speler klinkt het geweldig. Het bevat niet de ideale verzameling Floyd nummers, maar bij mekaar luistert dit toch lekker weg.

avatar van Rinus
Uitstekende verzamelaar van Floyd, als is er misschien iets te klagen over de track volgorde. Vind Bike als afsluiter op cd2 niet geslaagd. Sowieso vind ik dat geen best nummer. Remember a Day, Julia Dream of Free Four hadden een betere keuze geweest, denk ik. En High Hopes had een veel betere keuze als afsluiter geweest, dat is typisch zo'n nummer, waarmee je een album eindigd.. De overgangen en edits zijn knap gemaakt en de integrale uitvoering van Shine On .... ook.
Daarnaast ..... Wat blijft Sorrow toch een monster stuk in al zijn zwartheid. Beter dan het bekende Comfortably Numb. Die gitaar in het begin breekt door muren heen en de solo in de coda is niet van deze wereld.

Voor de rest niets te klagen en ik zet deze graag op als ik geen zin heb in een regulier album van Floyd.

Kwam deze van de week tegen voor 10 euro dus kon hem niet laten liggen ondanks ik weet dat verzamelaars van Pink Floyd niet sterk zijn, maar 26 nummers leek me wel interessant, ik geef mijn voorgangers critici wel gelijk, het inkorten van nummers is not done, en over de volgorde kan ook gediscussieerd worden maar al met al is het toch een mooi overzicht van het werk van Pink Floyd, leuke aanvulling op mijn verzameling en zeker leuk om eens op te zetten!!

avatar van John Self
Zijn sommige nummers geremixd? Ik hoor in de eerste zangregel van Shine ineens een dubbele vocal.

avatar van gigage
Alle sings zijn toch geëdit? Niet op de streamingdiensten maar wel op de cd.

Werkelijk fantastische plaat met daarin alle klassiekers van Pink Floyd.

Sorrow, Sheep en Shine On You Crazy Diamond zijn echt weergaloos! Dat zijn voor mij de beste nummers die Pink Floyd ooit heeft uitgebracht. Het is dan natuurlijk ook volkomen terecht dat deze klassiekers op dit album staan.