Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)

Australiƫ
Rock / Neoklassiek
Label: 4AD

1. De Profundis (Out of the Depths of Sorrow) (4:00)
  2. Ascension (3:05)
  3. Circumradiant Dawn (3:17)
  4. The Cardinal Sin (5:29)
  5. Mesmerism (3:53)
  6. Enigma of the Absolute (4:13)
  7. Advent (5:19)
  8. Avatar (4:35)
  9. Indoctrination (A Design for Living) (4:13)
avatar van Sanvean
Sublieme plaat van Dead Can Dance!

Tweede cd van deze cult-band. Vanaf deze plaat zou de band hun typische, sferische klanken op de mensheid loslaten.
Op dit album, een van de meest donkere en de eerste in de rij van wat wel hun beste periode genoemd wordt (vanaf de tweede tot en met de vijfde plaat), staan werkelijk sublieme, prachtige sfeerklanken.

De eerste drie songs zijn van ongekende schoonheid en zouden als filmmuziek absoluut niet misstaan.
De openingssong, De Profundis (Out of the Depths of sorrow), is een van de beste songs van de band. Wat een pracht! De tweede song, Ascension, en het derde stuk (Circumradiant Dawn) klinken alsof ze rechtstreeks uit de mooiste filmklassieker komen. De band op zijn best: verstild, meeslepend, subliem.

Een van mijn lievelingssongs van de band is absoluut het vijfde stuk van dit album, Mesmerism. Hypnotiserend en betoverend. Hier hoor je ook nog de invloeden vanuit het openingsalbum van de band: de donkere sferen worden hier voortgestuwd door de beats uit een drumcomputer.

Misschien wel het mooiste album van Dead Can Dance, of in ieder geval samen met The Serpent’s Egg en Within the Realm of a dying sun het mooiste album!

HET KROONJUWEEL VAN DE GOTHIC, NOG STEEDS

waterboy schreef:
HET KROONJUWEEL VAN DE GOTHIC, NOG STEEDS

Hij komt in ieder geval dicht in de buurt.

Paalhaas schreef:

Hij komt in ieder geval dicht in de buurt.

Idd. Slechts Within The Real of a Dying Sun gaat er nog overheen.

Not!

avatar van Twilight
Er zijn maar een paar kleine kenmerken die ook in gothic muziek te vinden zijn. Ik snap niet waarom dit gothic muziek genoemd wordt.

Maar ik hou wel op.

Echt een fantastisch album dit. En ik kan me uitstekend vinden in het review van Sanvean! Mesmerism en De Profundis zijn ook mijn favo nummers.

avatar van orbit
Dit is muziek om bij te sterven zo mooi! Wat een complete schoonheid wat een perfectie! Zowel stemmen (van perry en gerard) als de instrumentatie is echte absolute topklasse op deze cd. Ook is hier het donkere gothische nog mooi aanwezig, wat op de latere platen een beetje verloren ging. Zeker de laatste, waarop DCD opeens wereldmuziek moet maken
Maar voor een ieder die eens stevig wil wegdromen bij de beste sfeermuziek ooit onder god geschapen moet deze plaat en de twee opvolgende kopen!!! *oeps, reclame*

Ik kom de nummers met Perry niet door
erg jammer want de rest is geniaal

avatar van orbit
En waarom is dat? Perry heeft een begenadigde stem namelijk.. alhoewel ik de nummers met Gerrard wel beter vind op deze plaat! Maar dat is niet op iedere DCD plaat zo.

ketalar schreef:
Ik kom de nummers met Perry niet door
erg jammer want de rest is geniaal

avatar van Premonition
Ben het met Orbit eens dat Perry wel betere nummers heeft gehad, met name op opvolger Within the Realm of a Dying Sun is hij bijzonder op dreef.
Maar om nou te zeggen dat je er niet door kunt komen..
Perry heeft een van de meest bijzondere kelen in de pop/rock. Zorgt bij mij voor kippevel.

In 1999 ben ik begonnen met alles van Dead Can Dance,
naast Lisa Gerrard's solo projecten die ik al kende. Kon Perry toen ook niet waarderen, en ik hoor er meer mensen over. Veel mensen (waaronder ik zelf dus) begon met puur Gerrard. Indien je die volgorde volgt lijkt het alsof haast iedereen wel wat negatiefs over heeft voor Perry. Dit geheel in mijn ervaring. En Lisa heeft natuurlijk een overweldigende mooi stem die vaak tot op zijn volste benut wordt, en het kan knap vervelend zijn als naast al die schoonheid zo iemand in baritone zingt. Dat kost tijd, heel tijd om te waarderen, mij zelfs ruim 3 jaar. Heb al die tijd alles van Perry overgeslagen. Helemaal zonder kennnis van DCD of Gerrard aan een van de albums te beginnen zou misschien beter resultaat vanaf de start kunnen boeken.

avatar van Premonition
Grappig Neo, ik heb precies het tegenovergestelde.

neo
Even kijken: Jij begon met Perry solo projecten en daarna Dead Can Dance en kon Gerrard eerst niet waarderen of begon je eerst met DCD en daarna Gerrard's (en Perry's) solo projecten?

avatar van Premonition
Niet helemaal. Begon met de verzamelcd It'll End in Tears, waarop twee nummers van Gerrard stonden. Daarna het eerste "gothic" album van Dead Can Dance uit 1984. Toen de verzamelcd A Passage in Time, daarna The Eye of the Hunter van Perry, daarna alle nummers van Perry van Spleen tot en met Aion.

avatar van orbit
Ik hou wel van die sonore stem van Perry, maar toen ik het voor eerst liet horen aan een vriend van me mompelde hij iets van "Frank Sinatra van de keltische muziek"..
Ik vind hem eigenlijk het "aardse" element van DCD, waar Gerrard het "onaardse" belichaamd. Prima combinatie!

avatar van Flipper
Premonition schreef:

Om 'It'll end in tears' een verzamel album te noemen doe je het veel te kort. Het is een album van 'This mortal coil', een project van 4-AD baas Ivo Watts. In dit project worden artiesten gevraagd, die bij hem onder contract staan, een bijdrage te leveren. Watts heeft er toen een coherent geheel van gemaakt. Twee albums zouden nog volgen: 'Filigree & Shadow' en 'Blood'. Het laatste album had nog een bescheiden hitje met 'You and your sister'.

Liefhebbers van DCD kunnen This Mortal Coil blind aanschaffen.

avatar van Saldek
In de stelling van orbit kan ik me wel vinden. Heb er zelf nooit zo over nagedacht.....aards/onaards...
Ik vind ze beiden fantastische vocalen hebben. Ik heb er dan ook nooit zo over nagedacht wie ik beter vond ofzo. Brendan & Lisa waren voor mij Dead can dance, punt. Wat ik overigens wel eens lekker vond is dat na een bombastisch vocaal van Lisa een bepaalde kalmte over me heen kwam met Brendan. Dus als ik een mening over hun vocaal zou hebben zou het alleen bijzonder positief zijn.

Nou daar gaat ie dan: een halfje erbij voor dit Spleen and Ideal.
Nu vind ik het bij dit duo wel heel erg moeilijk om te beoordelen, want er is zo verdomde weinig vergelijkingsmateriaal en dat is wat Dead Can Dance zo bijzonder maakt.
Al bij de openingsklanken van De Profundis (Out Of The Depths Of Sorrow) weet je het weer (mocht je twijfelen): dit is hemelse muziek.
Toch vind ik dit album net even meer aardse klanken er in verwerkt hebben en misschien daardoor ben ik juist wel een halfje omhoog gegaan.
Pracht-cd!

avatar van orbit
Recht zo die gaat aERo!!

O ja dat is waar ook : jij was het die achter mijn broek aanzat.......... ik wist even niet zeker meer wie (ik dacht neo)

neo
Neo mengt zich er dan toch maar even in; solo werk van Gerrard (plus non-DCD samenwerkingen) als volgende achteraan gaan meneer aEro!

avatar van Paalhaas
Brendan Perry's Eye of the hunter vind ik beter dan alles wat ik ken van Gerrard solo (al ken ik die niet allemaal).

Paalhaas schreef:

Ik sluit mij hier helemaal bij aan

avatar van Premonition
Ben benieuwd of er nog een nieuw album van Perry komt. De reunietour van DCD zit er al weer een tijdje op.

Paalhaas schreef:

Zie geen stem van je bij een solowerk staan.

avatar van orbit
Ziet er piekfijn uit! En ook al uitverkocht zie ik

Ik ga op instigatie van de berichten hier, Perry's soloplaat maar eens opsnorren..

orbit schreef:
uitverkocht
Nope, niet alles. Even goed links van de pagina kijken. De aan te bevelen Selections from North America is nog gewoon te krijgen evenals een aantal volledige shows. Europa is wel helemaal uitverkocht. Heb zelf de boxen van de volledige tour. Genummerde oplagen van 100 (Europe) en 300 (North America) al is 21 x een optreden met nagenoeg dezelfde tracklist wel wat veel van het goede . Wel weer goud geld waard op Ebay

neo schreef:

Zie geen stem van je bij een solowerk staan.

Ik heb op zoveel albums nog niet gestemd. Dus zul je me maar op mijn woord moeten geloven als ik zeg dat ik het beter vind.