Nick Cave & The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001)

Australiƫ
Label: Mute

1. As I Sat Sadly by Her Side (6:15)
  2. And No More Shall We Part (4:00)
  3. Hallelujah (7:48)
  4. Love Letter (4:08)
  5. Fifteen Feet of Pure White Snow (5:36)
  6. God Is in the House (5:44)
  7. Oh My Lord (7:30)
  8. Sweetheart Come (4:58)
  9. The Sorrowful Wife (5:18)
  10. We Came Along This Road (6:08)
  11. Gates to the Garden (4:09)
  12. Darker with the Day (6:07)
  13. Grief Came Riding * (5:07)
  14. Bless His Ever Loving Heart * (4:02)
  15. Good Good Day * (4:03)
  16. Little Janey's Gone * (2:58)
  17. Fifteen Feet of Pure White Snow [Westside Session] * (5:43)
  18. We Came Along This Road [Westside Session] * (5:37)
  19. God Is in the House [Westside Session] * (5:53)
  20. And No More Shall We Part [Westside Session] * (4:12)
totale tijdsduur: 1:07:41 (1:45:16)
avatar van TEQUILA SUNRISE
Eindelijk op CD te pakken gekregen, of ik de plaat zo mooi zal gaan vinden als The Boatman Call valt te betwijfelen, maar ik denk dat dit een groeier zal blijken zijn die wat langzamer onder de huid gaat kruipen.

avatar van Rudi S
Dat denk je goed, ik vind ze bijna gelijk, nu staat deze in mij n top 10.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Nu na vele luisterbeurten begint inderdaad datgene te gebeuren wat ik al vermoedde: de plaat begint me steeds beter te bevallen, ik vind The Boatman"s Call nog steeds zijn beste maar deze plaat gaat dat album aardig benaderen.
Prachtige ingetogen muziek met dito teksten.
Hoogtepunten zijn voor mij Hallelujah, Love Letter, Sweetheart Come, We Came Along This Road & Gates To The Garden.

avatar van aslan
aslan (crew)
ik ben er zonet door m'n vrouw nog eens op gewezen dat No More Shall We Part zeker niet het beste album van Cave is, maar dat de beste Cave-songs wel van dit album afkomstig zijn, nl. As I Sat Sadly by Her Side en Oh My Lord... en ja, in zekere zin kan ik haar geen ongelijk geven

avatar van HugovdBos
Nick Cave heeft sinds de jaren tachtig een indrukwekkend muzikaal oeuvre neergezet. Op No More Shall We Part zet Nick de lijn voort van zijn voorganger The Boatman’s Call. Zijn warme zang en poëtische teksten doen de koude wintermaanden aan je voorbij trekken en met het pianospel en de strijkers opent het sfeervolle geheel zich. Nick toont zich als koning van de emotionele zang. De dagen worden korter en terwijl het buiten donker wordt steekt de muziek op als een sneeuwbui die neerdaalt. As I Sat Sadly by Her Side, Fifteen Feet of Pure White Snow en And No More Shall We Part vormen de hoogtepunten van het album.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van Ernie
Deze en the boatman's call zijn in het gevecht verwikkeld geraakt over welke ik nu de beste plaat vind...

No More Shall We Part heeft wel enkele venijnige weerhaken die ik steeds meer ga appreciëren, het rockt wat harder en verrast hier en daar waar The Boatman's Call gewoon bloedmooi is van begin tot einde maar wel constant "zacht" is.

De 3 openingsnummers, Fifteen feet of white snow en Oh My Lord zijn tot nu toe de prijsbeesten voor mij. Heerlijk hoe daar gezongen en en gemusiceerd word. Nick Cave is echt een ware ontdekking de laatste tijd voor mij en zeggen dat ik al langer albums van hem bezit (Bad Seeds en Grinderman)
maar dat het eurotje pas nu begint te vallen, beter laat dan nooit.

En origineel binnen

Deze No More Shall We Part zit serieus te solliciteren naar een top10plaats
Lang geleden dat ik zo verslingerd ben aan een plaat en ie word met elke luisterbeurt beter.

Robertus
Deze of The Boatman's Call, dat is een interessante, Ernie. Heel erg moeilijk te zeggen...Op dit moment zou ik No More Shall We Part eerder opzetten, omdat daar nog wat meer pittige uitbarstingen inzitten, iets wat Nick Cave zo ontzettend goed kan. Daarnaast vind ik veel nummers van The Boatman's Call in live-versies sterker dan op de plaat. Met andere woorden, ik vind de plaat an sich een beetje steriel geproduceerd. Maar qua songmateriaal doen ze niet voor elkaar onder.

Dit is trouwens weer zo'n typische "welk-meesterwerk-is-nog-meer-meesterwerk-discussie". Oftwel: Dark Side Of The Moon versus Wish You Were Here, Ziggy Stardust versus Hunky Dory, Faith versus Pornograhpy. (vul de bijbehorende artiesten zelf maar in). Meestal als je er één opzet denk je van: Ja, dát is het ware meesterwerk. Pak je de volgende dag die andere, denk je hetzelfde...

Robertus schreef:

Idd nooit een makkelijk keuze.
En aangezien we beide "Yankee Hotel Foxtrot" in de top10 hebben voeg ik daar graag de keuze tussen die en "A Ghost is Born" aantoe

Robertus
Spijker op zijn spreekwoordelijke kop, Ernie. Yankee staat wél in mijn top tien, maar A Ghost Is Born heb ik dan weer zeer bijna over-de-top-lyrisch besproken in het desbetreffende topic. Haast onderling inwisselbaar inderdaad...

Op naar de 5* en dat gebeurt niet zoveel bij mij
Ik ben echt inning van deze No More Shall We Part gaan houden.

Elke noot, elke melodie, werkelijk alles zit goed op dit meesterwerk waar zachte songs hand in hand gaan met de openbarstende instrumentatie en de fenomenale vocale uithalen van de Prince of Darkness zelve. Leuk om te weten dat je nog altijd zo verpletterend onder indruk kan raken van artiesten die je al langer kende want in den beginne deed Nick Cave mij eigenlijk niet zoveel en vond ik vooral zijn ander project Grinderman veel leuker. Veel heeft ook te maken met hoe je een album leert kennen. Je auto voor een groot onderhoud afzetten bij de garage om 6u s'ochtends nadat je de nachtshift hebt gedaan en nog 2km te voet huiswaarts moet gaan : het bleek een ideale setting te zijn om dit album te leren apprecieeren De weken daarna startte ik mijn werkdag, om 6u te beginnen deze keer, niet zonder dit schijfje in mijn oren. Ik vind alle songs hierop fantastisch maar de gele sterren zijn voor As I Sat Sadly by Her Side, Fifteen Feet of Pure White Snow & The Sorrowful Wife.
Eervolle vermelding ook voor Oh My Lord wat waarschijnlijk 1 van Cave zijn beste vocale prestaties is.
Ik heb mij intussen al wat meer werk aangeschaft van deze band ook maar er zal veel moeten gebeuren om deze te overtreffen.

En welkom in mijn top10 ook.
Vaarwel Midnight Marauders van A Tribe Called Quest

avatar van Alicia
Als een van de laatste tips van een gewaardeerde MuMe'er, komt No More Shall We Part, op dit moment althans, nog niet helemaal binnen. Het aanstekelijke pianootje en de viool zijn fenomenaal in het openingsnummer. Het zijn niet de liedjes die tegenstaan en aan de intensiteit van de zang ligt het ook niet, maar ik mis de diepte en de mooie warmte in de stem van Nick. Het kan ook nog zo zijn dat ik er aan moet wennen, maar ik heb vooralsnog toch liever The Boatman's Call en Push The Sky Away om er maar eens een paar te noemen. Nee... voor mij is dit niet het beste van The Bad Seeds, maar een 'gewoon' goed album!

We luisteren verder... want ik heb toch weer een paar pareltjes gevonden!
Best boeiende man, hoor... die Cave!

luigifort

avatar van luigifort
Daar heb je wel gelijk in..die is dieper op de bootman en de laatste 2 albums..
De liedjes zijn zeker wonderschoon ja

avatar van Alicia
En voor die diepe, warme stem... daar ben ik voor gevallen!

Soothing

luigifort schreef:
Daar heb je wel gelijk in..die is dieper op de bootman en de laatste 2 albums..
De liedjes zijn zeker wonderschoon ja

Echter: ik vind Cave hier juist heel bewust en sterk zingen. Hij past zijn stem per song wat aan tekst en melodie aan. En inderdaad: wat een wonderschone liedjes!

Ja Luigi, ook ik had jouw aanbevelingen gelezen en kreeg vandaag deze en the Boatman's Call binnen. Wat een mooie platen zeg!

Goed om te horen
Dat gaat wat betekenen voor dat albumtopic straks

Dat gaat wat betekenen voor dat albumtopic straks

Wij gaan dezelfde plaat hoog zetten...

Een unicum

avatar van EttaJamesBrown
Een fantastische 'oh my lord' maakt dit album helemaal af. Koesterplaatje van de bovenste plank.

avatar van Monsieur'
Als Nick Cave 'leek' maar met deze beginnen lijkt me?

avatar van oceanvolta
Monsieur' schreef:
Als Nick Cave 'leek' maar met deze beginnen lijkt me?

Ik zou dan eerder Abattoir Blues nemen als startpunt.

avatar van Tony
Ach, als je eenmaal aan Nick Cave bent begonnen, heb je voor je het weet alles met een score van 3,87 of hoger in de kast staan.

avatar van Broem
Voor mij is dit wel een van zijn meest toegankelijke albums. Abattoir Blues is ook fantastisch maar heb ik wat meer moeite voor moeten doen. Nick z'n discografie is een verdieping waard

avatar van Shangri-la
Nog beter: Begin met The Boatman's call. Naar mijn mening het meest toegankelijke album. Maar deze is ook zeer geschikt.

avatar van Leeds
No More Shall We Part is een plaat dat echt moest rijpen. Ik vond het altijd een stuk minder klinken dan de voorganger The Boatman's Call. Nu herzie ik mijn mening volledig. Wat een genot om naar te luisteren. Fantastische herontdekking!

avatar van bikkel2
Prachtplaat wederom.
The Boat'sman Call vind ik net ietsje sterker, maar de tijd zal uitwijzen of dat zo blijft.
Favo's vooralsnog: Fifteen Feet Of Pure White Snow, We Came Along This Road en Darker With The Day.

Op naar de volgende

bikkel2 schreef:
Prachtplaat wederom.

De opener en zeker God is in the house zijn ook zo tranentrekkend mooi, wat een held.

Op naar de volgende

Hm, dat vind ik misschien wel zijn minste album, die dubbellaar daarna is dan weer waanzinnig goed.
Mensen, mensen Nick Cave