Nick Cave & The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001)

Australi√ę
Label: Mute

1. As I Sat Sadly by Her Side (6:15)
  2. And No More Shall We Part (4:00)
  3. Hallelujah (7:48)
  4. Love Letter (4:08)
  5. Fifteen Feet of Pure White Snow (5:36)
  6. God Is in the House (5:44)
  7. Oh My Lord (7:30)
  8. Sweetheart Come (4:58)
  9. The Sorrowful Wife (5:18)
  10. We Came Along This Road (6:08)
  11. Gates to the Garden (4:09)
  12. Darker with the Day (6:07)
  13. Grief Came Riding * (5:07)
  14. Bless His Ever Loving Heart * (4:02)
  15. Good Good Day * (4:03)
  16. Little Janey's Gone * (2:58)
  17. Fifteen Feet of Pure White Snow [Westside Session] * (5:43)
  18. We Came Along This Road [Westside Session] * (5:37)
  19. God Is in the House [Westside Session] * (5:53)
  20. And No More Shall We Part [Westside Session] * (4:12)
totale tijdsduur: 1:07:41 (1:45:16)

devel-hunt schreef:
Prachtige plaat, die in mijn top 10 staat!! Waarom? Omdat deze meester na al meer als 1000 luisterbeurten niets aan kwaliteit en aantrekkingskracht heeft ingeboed, en dat kan je maar van een paar platen zeggen!

Deze schitterende plaat heeft inderdaad nog niets aan aantrekkingskracht en pure schoonheid ingeboet, ik ben het geheel met je eens, dit is.... hemelse muziek en voor mij gewoon zijn beste plaat!

avatar van LucM
Cave op zijn beschaafdst, maar wat een collectie mooie en indringende songs die ik op een late avond vaak wil draaien. Cave vind ik op zijn best in ballades en dit album bewijst weer eens dat hij in compositorisch opzicht een vakman is.

avatar van Wickerman
Verhoogd, naar 5 sterren. Prachtplaat, misschien wel de fijnste die Nick Cave heeft gemaakt. Een goede mix tussen het gitaarwerk van Blixa en de viool van Warren. Elke keer weer weet deze plaat me te verbazen.

avatar van joyce19791
Wat een prachtplaat is dit toch! Ik trap hier af met 4****.
Ben ik trouwens de enige die hier vaak the Veils in terug hoord?
Of in the Veils hoor ik Nick Cave terug moet ik eigenlijk zeggen.
Over de langzame Veils-nummers heb ik het dan hè.

thejazzscène schreef:
Volgens mij zou ik inderdaad meer van de jonge Cave houden. In tijden waar hij nog optrad met noisebandjes als Die Haut. 'Burnin' the ice' vind ik trouwens een veel beter album dan de twee die ik overlaatst luisterde. Hoewel jonger en minder ervaring komt Cave daar veel meer tot uiting dan in dit album bijvoorbeeld.
Misschien beluister ik nog wel eens wat van zijn vroegere platen. Wie weet.

Tja... Ik vrees dat The Birthday Party méér je ding is, maar da's dan absoluut aan mij niet besteed, al die noise en a-tonale klanken, geef mij maar deze warme, wat droevige Cave, heel gevoelig, maar nergens melig, een parel van een plaat.
Zo zie je maar hoe smaken ontzettend verschillen!

Oh My Lord is op dit album al sterk, maar wie dit nummer ooit live heeft gehoord, weet dat dan pas het effect echt voelbaar is.
Live zie je bijvoorbeeld een koortsige Warren Ellis die steeds gespannender aan zijn viool begint te plukken, om uiteindelijk helemaal los te gaan.

Wat is die vent ondanks hij vrijwel altijd op de achtergrond staat dan zo prominent aanwezig.

Een tip voor een band als The Veils; huur een goede getalenteerde violist in, die de muziek naar een nog hoger level op voert.

Zijn bijdrage in Hallelujah doet weer meer aan Dirty Three denken, al vind ik hem daar minder sterk.

Ik ken dan ook geen begeleidingsband die zo goed op elkaar is in gespeeld als The Bad Seeds.
Het gitaarspel van Blixa is eigenlijk niet eens zo geweldig (wel bijzonder), maar past dan weer perfect in het totaalplaatje.

Persoonlijk vind ik dit niet een van Caves sterkste albums, maar de genoemde nummers behoren wel tot zijn beste werk.

avatar van Wickerman
Op Oh My Lord werken Blixa en Warren samen toe tot een geniaal hoogtepunt. Blixa is geen technisch hoogstaande gitarist, maar weet wel een prachtig geluid te krijgen uit zijn Fender.

Nihilisme
Hey, er bestaat dus een nóg intenser nummer dan The Mercy Seat. Wat een schitterende plaat is dit. En die albumtitel moet wel één van de mooiste ooit zijn.

Gelukkig dat je gelijk linkt aan die geweldige live versie van God Is In The House.
Die heb ik dus ook op DVD.
De versie van The Mercy Seat van die DVD moet je dan ook zeker opzoeken.

avatar van Sgt. Revolver
Ik ken nog vrijwel niets van Nick Cave & The Bad Seeds, maar wat is "As I Sat Sadly by Her Side" toch een prachtig liedje.

Tabula Rasa
Voor mij ongetwijfeld het beste wat Nick Cave in zijn lange carriere gemaakt heeft.
Waar de voorganger "The Boatmans Call" een te groot contrast met eerder werk liet zien, hoewel op zich een prima plaat, laat dit werk de rust van TBC iets achter zich, zonder haar te verlaten, maar zit er veel meer kleur in het geluid. Het wildere werk uit de eerdere periode komt niet terug, maar dat is wat ik bij een ouder wordende Cave ook niet echt verwacht. Deze plaat laat voor mij een compleet volwassen geworden Cave horen, die zijn, of beter gezegd /mijn/ muzikale wensen precies invult. Dromerig, melancholisch, berouwvol en toch ook vol spirit en verwachting.
Wat hierna kwam kan me veel minder aanspreken, wat hiervoor kwam is de opmaat naar dit Magnum Opus.

Alleen "Love Letter" vind ik maar zozo. De rest is grandioos.

avatar van bommel
Ja, hier schieten woorden eigenlijk tekort.
Zonder meer het beste wat Cave gemaakt heeft.
Hartverscheurend mooi.
Het doosje, waar de CD in zit heeft al iets magisch.-
Een klassieker waarvan alle nummers mooi en meeslepend zijn

avatar van Mark Wilmont
Cave op zijn best. Met briljante en gevoelige muziek met teksten waar je naar moet luisteren. Erg sterk. Zelf heb ik meerdere platen van hem, maar dit is zijn hoogtepunt.

avatar van Hendrix4live
Pracht-tig.......

Deze verdient sowieso een plek in mijn top 10. Die emoties in Cave's stem (woede, pijn, bedroefdheid), die pianoloopjes, de scheurende gitaren, de prachtige teksten, de.... nou ja, ga zo maar door.

Dit is zonder meer de beste Cave-plaat voor mij geworden. Dat wordt de nummer twee in mijn top 10. Misschien moet ik Interpol maar eens een keer eruit halen. Wie dit album lager dan een 4.0 geeft moet is beter gaan luisteren.

Ik weet bij God niet welke nummers ik moet aanvinken. Elk nummer is werkelijk hemels. Ik ga denk ik toch voor Oh My Lord, Hallelujah en As I Sat Sadly By Her Side.

Father McKenzie
Helaas, ik weet niet meteen WAT ik uit mijn top tien zou moeten uitgooien.... mochten we hier een top 20 kunnen plaatsen, deze stond er ook absoluut in, misschien wel de mooiste Cave plaat ever, voor mij alleszins!

avatar van Hendrix4live
De favoriete nummers op dit album veranderen bij mij echt om de week. Fifteen Feet, And No More Shall We Part en We Came Along This Road zijn nu mijn favo's geworden.

avatar van Omsk
De beste naoorlogse Nick Cave ben ik haast geneigd te zeggen; in ieder geval een uitschieter na jaren van minders.

avatar van strandsmurf
zucht... als ik dit album eens per kwartaal weer eens opzet, weet ik weer waarom hij in mijn top 10 allertijden staat. Elk nummer is raak.

avatar van BEEN
Prachtig...
Deze plaat vind ik toch intensiever dan de voorganger, The Boatman's Call.

Tot nu toe Cave's gevoeligste plaat.

* 4

nicoot
Man man vandaag aangeschaft en nu al een klassieker in wording. Toch een paar kippenvelmomenten reeds, zoals bij Hallelujah (ik dacht eerst: alweer een zoveelste Cohen cover, maar het blijkt dus een totaal ander lied ). Na een eerste luisterbeurt is het uiteraard moeilijk om al een mening te hebben, maar deze zet de trend van The Good Son en The Boatman's Call duidelijk verder. Meerdere keren beluisteren. Ik denk dat het stemgemiddelde hier wel terecht zo hoog ligt!

Maakte Cave maar platen zoals deze verder! Dig, Lazarus, Dig!!! was niet slecht, maar ik prefereer toch echt zijn zachter werk dat steeds opnieuw een gevoelige snaar raakt (meerdere zelfs, als dat al figuurlijk kan).

avatar van Rudi S
Goeie plaat he , Nick meest spirituele

avatar van bertus99
Ja , erg goed, ik gaf hem ook al 5 sterren.
Toch zet ik hem zelden op. Het is muziek die onmiddellijk de sfeer in je huis gaat bepalen. Donker, dreigend, geobsedeerd. De keren dat ik daar behoefte aan heb zijn tegenwoordig niet vaak.

avatar van Jeanneman
Deze plaat krijgt van mij toch definitief de vijf sterren. De herontdekking van Oh My Lord trekt hem net over de streep. Wat een fantastisch nummer. Heerlijke opbouw, meeslepende tekst en een climax die zijn weerga niet kent. Bril-jant. Samen met The Sorrowful Wife de belangrijkste pijler van dit album.

Dit album is als een warme deken die je over je heen trekt als het buiten koud, guur en donker is. Heerlijk dus in de meest deprimerende maand van het jaar. Dat het de sfeer in huis bepaalt vind ik dan ook helemaal niet erg, maar juist een meerwaarde. Dit soort muziek is een van de weinige redenen om uit te kijken naar het korter worden van de dagen en het vallen van de herfstbladeren.

Ik heb geen voorkeur in het soort muziek van Nick Cave dat ik voorgeschoteld krijg. De jonge, wilde Cave van The Birthday Party, de kwade Cave van Let Love In, de softere Cave van The Boatmans Call of de midlifecrisis Cave van Grinderman: Ik vind het allemaal mooi, maar dit is toch wel de mooiste, best afgewerkte Nick Cave album aller tijden. Het absolute magnum opus van deze man.

Fenomenaal 5* en een plek in mijn top 10

avatar van Nicolage Rico
Schitterend. Toch maar verhoogd met een halve ster. Nummers als God is in the House, Oh my Lord, Sweetheart Come, The Sorrowful Wife en eigenlijk alle andere nummers zijn zo intens gezongen.

Lijkt wel of Cave bij Sweetheart Come telkens Sweet.com zingt...

avatar van Deren Bliksem
Je verhoogt hem eerst en een week later verlaag je hem weer. Is het weer je maandelijkse periode?

avatar van strandsmurf
[quote]Hendrix4live schreef:
Pracht-tig.......

What happened?? Een half jaar later geen Nick meer in je top-10??

avatar van Joy4ever
Deren Bliksem schreef:
Das typisch Rico. Net een stuiterbal.

avatar van Deren Bliksem
Ik ken hem niet maar het verbaast me niet.

air
ik ken niet alle albums van nick cave . een paar jaar geleden kocht ik spontaan maar eens de best of , omdat zijn naam erg vaak voorkwam in de bekende muziekbladen . vond alle nummers zeer intens en dramatisch mooi . dit album is zeker de moeite waard . ingetogen soms explosief . een goede artiest is echt net als een acteur . je moet geen rol spelen , je moet het gewoon zijn . en dat is nick cave voor mij....echt.