Nick Cave & The Bad Seeds - No More Shall We Part (2001)

Australiƫ
Label: Mute

1. As I Sat Sadly by Her Side (6:15)
  2. And No More Shall We Part (4:00)
  3. Hallelujah (7:48)
  4. Love Letter (4:08)
  5. Fifteen Feet of Pure White Snow (5:36)
  6. God Is in the House (5:44)
  7. Oh My Lord (7:30)
  8. Sweetheart Come (4:58)
  9. The Sorrowful Wife (5:18)
  10. We Came Along This Road (6:08)
  11. Gates to the Garden (4:09)
  12. Darker with the Day (6:07)
  13. Grief Came Riding * (5:07)
  14. Bless His Ever Loving Heart * (4:02)
  15. Good Good Day * (4:03)
  16. Little Janey's Gone * (2:58)
  17. Fifteen Feet of Pure White Snow [Westside Session] * (5:43)
  18. We Came Along This Road [Westside Session] * (5:37)
  19. God Is in the House [Westside Session] * (5:53)
  20. And No More Shall We Part [Westside Session] * (4:12)
totale tijdsduur: 1:07:41 (1:45:16)
avatar van Wickerman
Jezus, wat een verdomd goede plaat! Elke keer worden de laatste 5 nummers steeds beter.

yorgos.dalman
Ja, plaat blijft een klein wonder.

Echter, i.t.t. Wickerman hierboven vind ik de laatste drie nummers juist wat doodbloeden. De climax ligt voor mij bij 'Sweetheart come' en 'The sorrowful wife', daarna blijft het wat loos 'doorkabbelen'.

Niettemin een sterk, sfeervol, soms dreigend album. Dan weer ingetogen, dan weer even 'los', kortom: één van Nick Cave's vele hoogtepunten.

avatar van Wickerman
Daar heb je wel een punt, misschien was het verplaatsen van één van de twee naar het einde een beter idee geweest.

Misterfool
Beste cave die ik tot nu toe beluisterd hebt. Prachtige composities en ondanks de soms wat levensbeschouwelijke uitweidingen, ook tekstueel erg sterk.

avatar van strandsmurf
nu ook verkrijgbaar in nieuwe Remaster-edition met een extra DVD. Wie kan vertellen of deze edition de moeite waard is?

avatar van strandsmurf
antwoord op bovenstaande vraag: voor de echte liefhebber is deze nieuwe remaster-versie zeker de moeite waard. Mooie docu over het album en een paar leuke bijzondere versies van tracks.

yorgos.dalman
Hoe zeer ik ook een fan ben van Mr. Cave - ik weiger principieel geld uit te geven aan cd's die ik gewoon al heb staan. Extra's of geen extra's. Het is m.i. uiteindelijk allemaal toch niet veel meer dan een artistiek verantwoorde vorm van fan-melkerij.

avatar van strandsmurf
Ik kan je principes wel waarderen. Ik maak voor bepaalde artiesten een uitzondering. Iets minder principieel dus.

yorgos.dalman
ach ja, misschien dat iemand nog eens het betreffende dvdtje integraal op youtube zet. (zo principieel ben ik dan ook weer niet...)

avatar van FCEstebandido
Dit vind ik Nick Caves beste album. Wat een sfeer dat hij ermee creëert is onbeschrijfelijk.

FCEstebandido schreef:

In je top-10 plaats je wel 'The Firstborn is Dead' op 1.

strandsmurf schreef:

In je top-10 plaats je wel 'The Firstborn is Dead' op 1.

Tja het allerbeste nummer is voor mij Wanted man en dat staat op De Firstborn is dead. Als album in zijn geheel is het voor mij No more shall we part

haveman
Tot nu toe ken ik nog maar weinig werk van Cave. Heb nu twee albums 'blind' aangeschaft en hoewel ik het zeker niet slecht vind, wil het nog niet ècht klikken. Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden, maar sommige nummers duren me wat te lang. Zn stem weet me ook (nog) niet echt te raken. Hopelijk komt het nog.

yorgos.dalman
Ik weet niet wat het tweede album is dat je blind hebt aangeschaft, maar probeer zeker eens Let love in, één van Cave's beste en meest toegankelijke...

haveman
De tweede is The Boatman's Call en die bevalt al beter. Daar zit ik nu op 3,5 ster.

Van Let Love In ken ik Do You Love Me en Red Right Hand en die vind ik goed, dus wie weet.

nicoot
Ik heb het ook meer voor Boatman's Call dan NMSWP. De eerste ken ik wel veel beter, de tweede nog maar een drietal keer beluisterd. Boatman snijdt zeer diep, echt een prachtwerk.

avatar van Kronos
Ik weet niet of je bijvoorbeeld As I Sat Sadly by Her Side al eens met de tekst erbij hebt beluisterd. Niet minder diep en eveneens prachtig. De bijhorende videoclip is overigens ook de moeite.

nicoot
Kronos schreef:

Wel, het is enige tijd (maanden) geleden dat ik NMSWP opgelegd heb, maar dat lied is samen met de titletrack het enige dat ik me direct voor de geest kan halen. Inderdaad een zeer mooie song. En ik twijfel er niet aan dat ik de rest ook best goed zou vinden, getuige het hoge stemgemiddelde en mijn affectie met The Boatman's Call, maar het is nu eenmaal lang geleden

yorgos.dalman
Trouwens, het prachtnummer 'Oh my Lord' doet mij, met zijn waanzinnige combinatie van stem en viool, vaak denken aan het nummer 'Let it come down' van Swans (van hun album The Burning world.)

avatar van FCEstebandido
Persoonlijk vind ik The boatman's call samen met Nocturama de minst goede albums van heel zijn oeuvre.

avatar van aarrtentonny
Beste album van Nick Cave!!!

avatar van apusapus
zomaar, na jaren, weer uit de kast gehaald vandaag,..... waar was je al die tijd!???

yorgos.dalman

Waarschijnlijk bij mij thuis, vol en breekbaar in de cd-speler!

avatar van Rhythm & Poetry
Een album met flink wat aardige momenten maar ook een hoog hallelujah-gehalte dat mij op een nummer als bijvoorbeeld God Is in the House behoorlijk tegenstaat (lees: vre-se-lijk). Gelukkig wordt er daarna herpakt met een sterke track als Oh My Lord, maar de wisselvalligheid blijft. Instrumentaal fijn, hoewel soms voorbij de grens der saaiheid. Ik had er wel wat meer van verwacht.

Probeer Let Love In.

yorgos.dalman
Grappig dat je juist dat album noemt (niet ten onrechte overigens....)
No more shall we part is samen met Let love in en Your funeral, my trial toch wel dé drie van Cave waar ik het meest mee heb....

Let Love In is alles behalve saai.

avatar van Woody
Rhythm & Poetry schreef:
maar ook een hoog hallelujah-gehalte dat mij op een nummer als bijvoorbeeld God Is in the House behoorlijk tegenstaat (lees: vre-se-lijk)..

Wellicht even naar de teksten luisteren. Dan zul je al snel zien dat het weinig hallelujah gehalte bezit maar doorspekt is van cynisme. Het nummer Hallelujah gaat geloof ik over een drugs verslaving.

avatar van bertus99
Rhythm & Poetry schreef:

God Is In The House stelt juist de hypocrisie en kortzichtigheid van een bepaald soort Christenen aan de kaak.

avatar van VictorJan
Het titelnummer is zo ongelooflijk intens... absoluut prachtnummer.