Bloc Party - Intimacy (2008)

Label: Wichita

6. Signs (4:39)
  7. One Month Off (3:38)
  8. Zephyrus (4:34)
  9. Talons * (4:43)
  10. Better Than Heaven (4:21)
  11. Ion Square (6:33)
  12. Letter to My Son * (4:26)
  13. Your Visits Are Getting Shorter * (4:21)
  14. Flux * (3:38)
Lost Highway schreef:

Ares moet ongetwijfeld in de top drie 'vreselijke nummers van goede bands'. Jammer van die twee eerste songs, ze weerhouden me om dit album nog te draaien waardoor nummers met eventueel groeipotentieel niet ontdekt worden. Ik beschouw mezelf als BP fan van het eerste uur, en dit album is één van mijn grootste teleurstellingen van de voorbije jaren.

Anders begin je het album toch gewoon bij Halo? Na Mercury en Ares volgen echt nog wel goede nummers (Ion Square en Signs kunnen wat mij betreft tot de betere BP nummers gerekend worden) , voor een echte BP fan als jij is het toch zonde om ze aan je voorbij te laten gaan.
Dit neemt niet weg dat Intimacy ook voor mij wel een teleurstelling was, en Ares en Mercury kwamen bij mij inderdaad ook meteen met stip binnen als respectievelijk nummer 1 en 2 in de lijst van slechte BP nummers.

avatar van Ploppesteksel
Wat heeft men toch tegen Ares ?
Ik blijf het veruit het beste nummer van de plaat vinden.

Ares heeft mij uiteindelijk ook overtuigd. Het is eigenlijk gewoon weer een springerig hoekig rocknummer a la Silent Alarm, maar dan nog een graadje erger. De teksten zijn weer even abstract als ze op Silent Alarm waren i.p.v. de meer verhalende vorm die de songs op AWITC hadden. Ja, toch wel geslaagd. Mercury heeft me dan meer teleurgesteld omdat het niet spannend genoeg is.

avatar van hallo!
Voorlopig 4*, maar hij kan nog groeien. Ik vind de tragere nummers toch duidelijk de minsten op dit album. Alleen Ion Square is wel geweldig. Ik vind het geëxperimenteer wel leuk, want Ares vind ik heel goed bijvoorbeeld. Toch zijn er wel wat mindere nummers zoals Biko (gewoon ronduit saai) en Signs (ik vind die belletjes maar niets!)... Ik heb hem wel nog niet zo vaak beluisterd dus misschien ga ik die tragere nummers ook waarderen.

Bloc Party heeft al 2 prachtige platen afgeleverd, en ze worden steeds beter. Dit album is dan ook weer van grote klasse.
Intimacy heeft een andere sound dan de voorgangers, maar dit valt zeker niet tegen. Wat hardere songs als Halo en Talons worden afgewisseld met het prachtige en rustige Signs, en Biko.
De lyrics zijn ook op dit album weer prachtig.
mooiste songs: Signs, Halo en Talons.

avatar van hallo!
De rustige nummers kunnen mij nu ook overtuigen Het enige mindere nummer op dit album is Mercury voor mij. Dus er komt nog een halfje bij.

Ik vind het ook een superalbum en snap eigenlijk niet wat iedereen tegen Ares heeft. Vindt de afwisseling tussen rustige en hardere nummers lekker. Derde goede album van BP

avatar van lowieke
Ik snap er echt niks van. Ik vind dit echt veruit de beste van Bloc party tot nu toe.

Elk nieuw album vind ik steeds de beste eigenlijk.Alleen mercury had er van mij niet op gehoeven.

avatar van barrett
Tof rock, album met catchy meezinggehalte...

Sebast258
Had Bloc Party vroeger leren kennen via Flux maar ben ze toen weer uit het oog verloren. Nu ze weer tegen gekomen via vriend en toen heb ik me dit album aangeschaft. In tegenstelling tot vele andere ben ik wel fan van Mercury, hoewel dit waarschijnlijk komt doordat ik van deze single veel goeds gehoord had van dezelfde vrienden. Better Than Heaven is geweldig... Als je dit voor de eerste keer hoort is het einde echt een aangename verrassing. Ik moet zeggen, tegenover die ene single die ik toen gekend heb is dit me zéér goed meegevallen.

avatar van barrett
Ik hoor ook graag Mercury, vind het een geweldige sound. De verdere klinkt de plaat eerder weinig verrassend bij de vorige plaat.

sanquin
Mijn eerste kennismaking met BP en helemaal geen verkeerde!
Verdient toch meer luisterbeurten binnenkort...

sanquin schreef:
Mijn eerste kennismaking met BP en helemaal geen verkeerde!
Verdient toch meer luisterbeurten binnenkort...

Als deze je al bevalt staat je met Silent Alarrm en AWITC nog veel moois te wachten.

avatar van laboomzaa
Bloc Party, dat was zo'n bandje waar ik een afkeer van had...ik kon de zanger niet goed hebben en dan niet zijn zang maar de uitstraling ofzo...soms heb ik dat met bandjes en vaak jaah hel vaak snij ik mezelf dan in de vingers!!

Dus op en goede dag dacht ik laat ik het toch eens luisteren, onder een creatieve bezigheid en ik ben zeg drie uur bezig geweest!!! Wat een heerlijke platen...maar deze is met die beats zooo lekker...hééérlijk!!

Wat een hoop gelul eigenlijk....

Laat ik kort zijn, Silent Alarm blijft natuurlijk briljant. Maar dit album heeft mij zeker niet teleurgesteld, ze zijn nog steeds even experimenteel en de drummer haalt nog steeds alles uit de kast, sings vind ik er goed en bijvoorbeeld Talons is ook erg sterk. Het blijft overigens nog steeds een goede live band en ik raad jullie is aan om hun live te zien, dan zijn die wat meer elektronische nummers geweldig!

Ik blijf het een moeilijk te beoordelen plaat vinden. Bij Ares denk ik tegelijkertijd "Wat verschrikkelijk" en "Wat ontzettend gaaf". Het gegil van Kele zit echt op het randje, maar het drumwerk is zo ontzettend strak. De teksten willen een beetje teveel Silent Alarmish zijn. Maar falen daar ook niet helemaal in.

Mercury vond ik eerst ook bagger. Nu valt het me eigenlijk wel mee. Ik ben de tekst wel gaan waarderen ook, hoe er de spot gedreven wordt met horoscopen: "This is not the time to start a new love. This is not the time to sign a lease." Ook de manier waarop het nummer toch naar een soort climax werkt vind ik wel goed.

Halo is bij de eerste luisterbeurten een verademing. Gelukkig! Een rockende BP! Toch valt mij al snel op dat Halo heel weinig onderscheidend vermogen heeft. Het is een beetje de urgentie van SA met de gitaarsound van AWITC en dan met een liefdestekstje om in het thema Intimacy te blijven. De tekst vind ik overigens gewoon goed. Muzikaal is het ook gewoon goed. Maar het is geen seconde verrassend. Mooi zinnetje is nog wel: "Sometimes I think I'd float away if this sadness didn't weigh me down."

Biko wordt nog al eens geprezen. Ik moet eerlijk zijn: Ik vind er geen zak aan. Het voelt als een verplicht rustmoment. Bloc Party beheerst (of beheersde?) de kunst van het ballad schrijven heel goed (kreuzberg! plans! blue light!) maar hier vind ik geen voldoening. De nepdrums irriteren me wetende dat Matt weer een kans ontnomen wordt zijn genialiteit te bewijzen. Het onderwerp (een aan kankerlijdende compaan) is al vaker en beter gedaan (Casimir Pulaski Day van Sufjan Stevens bijvoorbeeld) hoewel dat op zichzelf geen sterk kritiekpunt is.

Trojan Horse heeft het op muzikaal gebied dan weer wel. Het klinkt meer als geslaagd experimenteren dan Halo. De 'solo' tegen het einde is retestrak. Mijn probleem met dit nummer ligt voor het eerst bij de teksten. "You used to take your watch off before we made love, you didn't want to share our time with anyone." Verschrikkelijk geforceerd. Jammer, want voor de rest dus wel geslaagd.

Signs is wel een heel mooi liedje. De belletjes zijn perfect. De zang is heel integer. Dit is het eerste volledige schot in de roos op Intimacy, en dat is voor Bloc Party begrippen gewoon veel te weinig.

One Month Off is zeker niet slecht. Rockt lekker weg zal ik maar zeggen. Maar is het ook maar een moment memorabel? Ik vind van niet. Wat wel memorabel is, is de videoclip die hier bij hoort waar een heel sprookjesbos aan flarden wordt geknald.

Met Zephyrus kom ik toch echt op mijn dieptepunt aan. Ja, het is nieuw, het zijn de drums van Lil Wayne met een achtergrondkoor en Kele's zang. Helaas, ik heb teveel een hekel aan drumloops. Ook muzikaal vind ik dit helemaal niet interessant. Helaas.

Talons is nog altijd mijn favoriet van de plaat. De diepte en hoogtepunten wisselen elkaar met hoog tempo af. Dit heeft mij toch altijd op een veilig zesje gehouden bij de beoordeling van deze plaat. Talons is zo'n dijk van een single. De manier waarop het alleen al van start gaat. Gierende gitaren. Vervolgens een hemelse stilte met weer die belletjes he? Gordy speelt sinds 7.18 trouwens een heel opvallende rol als bespeler van dit instrument. Hij weet toch iedere keer weer te komen met geniale melodieën. De bridge op Talons is adembenemend. Hier komt de combinatie van de oude Bloc Party + Electronica volledig tot zijn recht. Als ieder nummer was geslaagd als Talons, Signs, Trojan Horse of Mercury
gaf ik BP een groot compliment. Misschien hebben ze dit album wel te snel gemaakt. Koud een jaar na de release van AWITC. Er zijn (geheel tegen de traditie van BP) nauwelijks b-kantjes verschenen wat er op zou kunnen wijzen dat ze te weinig nummers gemaakt hebben om een sterk selectieproces te houden.

Better Than Heaven heeft een zeer mooie opbouw. De teksten vind ik wel aardig, maar niet speciaal. Ik wacht vooral met smart op die climax. Die maakt het lied wel hoor! Alles bij elkaar genomen wel weer een van die geslaagde experimenten op Intimacy.

Afsluiter is Ion Square. Het doet inderdaad wat denken aan het geweldige All My Friends van LCD Soundsystem. Maar niet genoeg. Het is wel duidelijk Bloc Party. Persoonlijk vind ik hem erg goed, ondanks dat ik hem niet vaak luister. Het heeft een heel stads sfeertje (misschien door het woord Square?) hoe dan ook. Ik zie lichtjes, bussen voorbij rijden en daar midden tussenin twee geliefden op een druk plein in Londen. Naast Talons en Signs is dit het enige nummer dat me echt meeneemt. Dat me laat fantaseren en dromen zoals ik dat zo graag doe. Het wordt steeds euforischer richting het einde. Ja, dit einde maakt toch wel iets goed.

Als ik dit album dan uit mijn cd speler vis, voel ik me niet slecht. Ik heb een lekker wegluisterende plaat gehoord met enkele zeer goede nummers. Wat ik helaas ook heb gehoord is moeilijk geexperimenteer, geforceerde ballads en teksten, drumloops terwijl je een fenomenale drummer als Matt Tong in huis hebt, en teveel recht-toe-recht-aan rocksongs om de luisteraar bij de hand te nemen naast al die nieuwe geluiden. Ik hoor enkele zeer geslaagde nummers. Dan had ik toch gehoopt dat de mannen langer in de studio waren gebleven. Dan hadden twijfelachtige nummers als Biko, Zephyrus en One Month Off misschien plaats kunnen maken voor meer goede combinaties van rock en electronica zoals Talons.

Daarnaast vind ik het thema niet sterk genoeg uitgewerkt. Het voelt te gemaakt. Ik hoor veel te vaak "You used to..." bijvoorbeeld.
Ten slotte ben ik gewoon niet genoeg een fan van electronica. Het mist een stukje ziel. Mercury mist een stukje ziel. Er zijn maar weinig artiesten die mij de ziel van electronica kunnen laten horen (The Postal Service lukte het enigzins, Sufjan Stevens ook).

Ik blijf bij mijn zesje. Ik hoop dat Bloc Party voor het volgende project:
1. Terug gaat naar af.
2. Verder gaat met deze stijl, maar meer de tijd neemt.

avatar van jacques.be
Meer tijd nemen, zou wel eens kunnen kloppen. Ik las net dat de groep na de huidige tour even een pauze neemt. En dat de zanger aan een soloplaat bezig is.

avatar van Frisoboei
Ik weet niet wat er met ze is gebeurd maar ik vind dit echt helemaal niks.

Chaotisch gitaargeluid en rare geluiden, rare zang.

Lijkt echt nergens meer op!

Waar is die heerlijk melodieuze, groffe gitaarmuziek?

Lost Highway
Als klucht van het vorige decenium kan dit wel tellen.
Van een onderschat meesterwerk (Weekend In The City) naar een album dat op sommige momenten aan een amateurband doet denken. Ik ken geen twee opeenvolgede albums, van eender welke band, waarin zoveel niveauverschil zit. Onbegrijpelijk.

1,0
Als klucht van het vorige decenium kan dit wel tellen.

Behalve dat we nog steeds in het eerste decennium van het huidige millennium zitten, kan ik deze mening en die van Frisoboei alleen maar bijtreden. Wat een klote-quatsch. Platte commerce en totaal gebrek aan inspiratie, op dat gebied doen ze me denken aan The Killers.

avatar van OmeWillem
Offtopic: @rollingjones. Het is wel degelijk een nieuw decennium. Ontopic: Ik vond deze plaat in eerste instantie ook niks en het is nog geen topper maar hij is 3* waardig. De gelaagdheid en de energie van het debuut was op de tweede plaat al voor een deel ingeruild voor beats en op deze plaat is het helemaal zo. Toch bewijst deze plaat dat Bloc Party vooral een studioband is en die daar goed haar weg weet. Zij hebben alleen moeite om de energie van de platen live over te brengen, zo heb ik het idee

OmeWillem schreef:

Dat valt wel mee geloof ik.
Bloc Party heeft een aardige reputatie als live-band, vraag maar na bij (bijvoorbeeld) de mensen die het optreden op Lowlands hebben bijgewoond.

avatar van barrett
Bloc Party kon mij ook wel overtuigen live op Werchter tijdens het eerste opteden en het volgende optreden was ik erook bij en dan was het beter...

OmeWillem schreef:

Is, zoals mijn voorgangers al zeggen, niet waar. Live zijn ze superenergiek en brengen ze juist iets extra's.

avatar van Madjack71
Daar waar A Weekend in the City, mij bij mijn strot greep en zich direct nestelde in mijn favorieten lijst. Is dit Intimacy toch net wat even anders.
Het is -voor mij- wat rustelozer, chaotischer en hier en daar wat te veel doorgeslagen.....maar heeft ook wel wat weg van een Rivella...beetje vreemd maar wel lekker.
Een opener als Ares zet mij dan ook meteen op scherp. Oeps, als het die kant blijft uitgaan, dan weet ik het nog zo net niet.
Maar met een Mercury pakt het toch wat beter uit en eigenlijk tot aan Signs bevalt het mij prima.
Toch is het naar mijn smaak wat te onsamenhangend en vind ik dat met zo'n retestrakke drummer er teveel gebruik word gemaakt van programming. Ook de zang komt hier en daar iets of wat te hakkerig over, waardoor het allemaal niet zo wil vloeien.
Maar toch...maar toch....

Berichten over solo-album van Kele verplaatst naar Bloc Party

avatar van sierrra
Door de wat mindere waardering op dit forum heb ik dit album nooit echt een eerlijke kans gegeven. Nu ik eindelijk eens wat beter naar dit album luister valt het me allerminst tegen, sterker nog, ik vind het net als zijn twee voorgangers een prima plaat. De energie spat er werkelijk vanaf. Heerlijk album!

avatar van dumb_helicopter
Komt natuurlijk niet in de buurt van het magistrale Silent Alarm maar om het nu met de grond gelijk te maken zoals sommigen hier doen is toch verre van de juiste houding. Ok, er zitten wat zwakkere experimentele nummers in (Ares, Zephyrus vind ik maar niets) en een paar middelmatige die niet het vroegere niveau bereiken (one month off en de extraatjes zoals letter to my son), maar er zijn vast en zeker nummers die kunnen wedijveren met silent alarm. Talons is bv een topnummer dat zeker in mijn top-5 qua BP-nummers komt. Signs vind ik dan weer een prachtig rustpunt om even weg te dromen. Mercury voelde in het begin wat raar aan maar heeft me nu toch ook helemaal overtuigd en Ion Square is ook helemaal niet mis. Daarom een *4, voor een aantal gemiste kansen (maar op AWITC waren er ook een paar nummers die wat saai overkwamen dus zo slecht is het nu ook niet ivm andere BP-albums) en een toch overwegend goed gevoel met enkele hoogtepunten.

avatar van Hendrix4live
Mercury blijft een heerlijk nummer. Dat ze zijn verandert is wel duidelijk te merken, dat Bloc Party achteruit is gegaan zie ik niet zo.

avatar van The Eraser
Geniale plaat , ik vind hem zeker niet minder dan Silent Alarm. Straf dat de band het aandurft om zo een album te maken en in tegenstelling tot velen vind ik de meeste experimenten wel geslaagd. Hoogtepunt is voor mij Halo. Wat een adrenalinekick geeft dat nummer me. In bepaalde nummers hoor ik zelfs drum'n bass invloeden en ook lekker zijn die pschydelische invloeden die te horen zijn. Geen enkel nummer valt door de mand, zelfs het gehate 'Zephyrus' doet het goed bij mij. Ik vind dat koor wel iets hebben. Een ongelooflijke opzwepende, maffe plaat!