Bloc Party - Intimacy (2008)

Label: Wichita

6. Signs (4:39)
  7. One Month Off (3:38)
  8. Zephyrus (4:34)
  9. Talons * (4:43)
  10. Better Than Heaven (4:21)
  11. Ion Square (6:33)
  12. Letter to My Son * (4:26)
  13. Your Visits Are Getting Shorter * (4:21)
  14. Flux * (3:38)
avatar van coldwarkids
Het is een heel goed album, maar het enige "hele" kleine nadeel is.
Dat de drummer niet gewoon heel de plaat drumt, het is meer electronisch, die beats.
Maar aan de ene kant, zou hij het misschien met een electronisch kitje in hebben gedrumt.
Dus helemaal niet verkeerd, maar net als wat freakyy al schreef:
"Niet hun beste plaat, maar toch zeker wel een goede".

avatar van Ploppesteksel
Jammer, want ik vind Matt Tong nu juist één van de beste drummers die ik ken..

Signs vind ik toch wel erg goed!

Ploppesteksel schreef:
Jammer, want ik vind Matt Tong nu juist één van de beste drummers die ik ken..

Hij is inderdaad heel erg goed!
en om nou hem te laten vervangen door electronische beats is wel jammer.
Signs is inderdaad ook heel mooi. Zephyrus is trouwens ook heel mooi, met die stemmen en strings.

avatar van jovad
conclusie: al bij al mogen we niet klagen met deze nieuwe bloc party

freakyy schreef:
Valt me enorm mee. Na al die negatieve kritieken en reacties was ik er bang voor, maar vind hem toch echt goed te doen na zo'n 4 keer gehoord te hebben. Stiekem vind ik het gewoon klasse dat er nog zo'n band als Bloc Party bestaat, die een daverend debuut lieten volgen door een heel knappe, maar ook ingewikkelde en andere 2e plaat (die negatieve kritieken slaan ook nergens op) en nu weer met hun 3e een andere weg proberen te vinden, of eigenlijk hun weg proberen te verbreden. Dit is toch duidelijk Bloc Party.

Hulde aan 1 van de beste en gedurfde bands van dit moment. Niet hun beste plaat, maar zeker wel een goede.

Perfect verwoord.
KidChino8 schreef:
Hij is een stuk beter dan AWITC, naar mijn weten

Ook eens.

Het is nog te vroeg om er een cijfer aan te hangen, maar op het 1e gehoor is dit veel beter dan AWITC. Ook wel fijn om te zien dat er naast de paar 1-en veel 4-en worden uitgedeeld

avatar van sean leonard
Vreemd dat ze Mercury als single hebben uitgebracht. De rest van het album klinkt een stuk meer als Bloc Party, maar toch is het heel vernieuwend. Echt een hele goede plaat is mijn indruk na 2 keer luisteren.

Hmm, ik heb hem inmiddels al vier keer geprobeerd, maar ik blijf toch op dezelfde punten steken als de vorige keren. Lyrisch vind ik het trouwens ook een stuk minder dit keer.
Ares begint met wel wat beter te bevallen. Maar Biko, Zephyrus, Mercury, One Month Off moet ik nog steeds niets van hebben. Ik ga een voorlopige score geven, en dat doe ik met pijn in mijn hart want ik had toch een stuk meer verwacht van een van mijn favoriete bands.

2.5*

(verwijderd)
De teleurstelling van het jaar. Met stip. Silent Alarm was leuk, A Weekend In The City bij vlagen zelfs briljant (ik ben een van de weinigen die dat album heel hoog heeft zitten). Maar dit is gewoon... niet goed. Een gemiste kans.

Mercury is irritant. Biko langdradig. Bijna alle pogingen tot experimentele muziek mislukken zo hard dat het hilarisch wordt. Iemand durfde het 'De Kid A van Bloc Party' te noemen. Een belediging voor Radiohead.

Dit album werkt gewoon niet. Ik heb het drie luisterbeurten gegeven, maar het is gewoon echt heel slecht. Er zijn een paar uizonderingen, natuurlijk. Het einde van Trojan Horse is cool en ook Ion Square vind ik wel een aardig nummer.

Maar dat valt in het niet bij de enorme deceptie die dit album, wat begon als een leuke verassing, voor mij is geworden. Ik kom dan ook niet hoger als

(verwijderd) schreef:

Ik kan het wel eens zijn met die bewering. Bovendien zou ik het geen belediging noemen voor Radiohead, maar een compliment voor bloc party...

avatar van Silver
Dit is echt de KId A van radiohead.

Hij is zelfs beter

avatar van sean leonard
Volgens mij was het niet de bedoeling de muziek van Radiohead en Bloc Party met elkaar te vergelijken. Het gaat er meer om dat Bloc Party net als Radiohead destijds iets nieuws heeft willen uitproberen. En ik vind dat dat goed is uitgepakt. Er zit veel pit in de nummers en ook al haalt het album het niveau van de voorgangers meestal niet, het is verre van een mislukking. Nummers als Ares en Halo vind ik ronduit geniaal, en zelfs Mercury heb ik leren waarderen.
Voorlopig kom ik uit op 4 sterren.

avatar van Bart
1,0
Hou toch eens op met al die vergelijkingen! Wie haalt het nu in zijn hoofd om 'Kid A' met 'Intimacy' te vergelijken? Dit album is toch van een heel andere orde! Vergelijken is onmogelijk. Telkens wanneer een band opeens een 'experimentele' weg inslaat, wordt 'Kid A' aangehaald. Gaap! Kom met iets originelers aanzetten!

avatar van Petterson
Ik draai dit album, daarna draai ik Pioneers en dan denk ik een ding: wtf?.

Er mist op Intimacy gewoon een zeker element waardoor ik terug blijf komen. Op Silent Alarm zijn het de hoekige riffs en het adembenemende drumwerk, op AWITC zijn het de sterke lyrics en de algehele sfeer. Maar hier, ik heb het gevoel dat het album zonder enig gevoel is gemaakt. Nu zal dat niet het geval zijn, de band kennende, maar zo voelt het wel.

Bart schreef:

Doe eens even een beeetje normaal zeg. Als iets je niet zint kan je anders reageren of niet. Vind je het niet een beetje normaal dat dit gewoon gebeurt? Bovendien zijn vergelijkingen nou eenmaal normaal op zo'n forum.
Laat ik er maar over ophouden...

Ontopic maar weer...

Dit album doet mij anders wel hard aan kid a denk van radiohead. De fade out op het einde van het album is zelfs zo goed als identiek.

Het geluidje in signs doet me dan weer denk aan de intro van kid A...

Verder vind ik dit toch wel een minder plaat van bloc party, na het toch wel zeer sterke AWITC

avatar van Reindert
Ik vind Silent Alarm nog altijd hun beste plaat. A weekend in the city vond ik in het begin een heel stuk minder, maar na verloop van tijd ben ik het toch beter gaan vinden. De 3 albums verschillen enorm. En om nu al te zeggen dat dit slechter is als de 2 voorgangers, zou nogal stom zijn. Deze plaat kan volgens mij echt wel heel erg goed zijn na een paar beluisterbeurten. Volgens mij is dit album in zijn geheel zelf beter als AWITC. Voorlopig nog 3.5*

Wel knap dat ze weer een ander sfeertje weten te creeëren dan op de voorgangers. Zonder dat ze hun eigen geluid echt verliezen. Ik denk verder niet dat ie mij ooit beter zal bevallen dan A Weekend in the City, maar Silent Alarm gaat ie denk ik wel voorbij. Vooral van Halo, en Signs ben ik erg gecharmeerd...

Vreemd toch, die cultstatus van A Weekend in the City op deze site, dat album werd tenslotte toch zeer slecht onthaald. Terecht trouwens, van het opwindende Bloc Party van Silent Alarm schoot op die plaat weinig meer over. Dan lijkt deze me op het eerste gehoor toch een aantal interessantere songs te bevatten, al lijkt het een beetje een hit-and-miss album (vooral Biko staat garant voor 5 zinloze minuten). Enfin, meer luisterbeurten nodig alvorens een definitief oordeel te kunnen vellen.

avatar van Silver
Biko is eigelijk de enige misser.

de rest is raak ben benieuwd naar het volledige album

Morinfen schreef:

Dat valt best mee hoor. Als je de discussie van AWITC eens goed zou lezen zie je dat er ook een hoop negatieve reacties aanwezig zijn. Het gemiddelde is nou ook niet bijster hoog dus die cultstatus valt best mee. Voor mij persoonlijk heeft het overigens wel een cultstatus.

Ik heb hem nog niet gehoord, behalve 'Mercury' die ik erg vind tegenvallen. Maar ik verwacht niet dat hij muzikaal gezien heel erg op Kid A lijkt. En als dat wel zo zou zijn hoef ik hem in elk geval niet te hebben.

avatar van starsailor
Robinson schreef:

Ik vind Kid A echt bagger en dit album lijkt er in de verste verte niet op.

avatar van Silver
Kid A vind ik ook niks, mijn reactie over de kid a/intimacy vergelijking was louter onserieus bedoelt.

Dit album is echt lekker

Silver schreef:

Dit album is echt lekker

Echt wel!!

khonnor
toch niet

Robinson schreef:

starsailor schreef:
Ik vind Kid A echt bagger en dit album lijkt er in de verste verte niet op.

Ik vind Kid A ook bagger, op 2 nummers na (Optimistic en Idiotheque). Gelukkig lijkt de nieuwe Bloc Party er dus niet op, anders had ik hem zeker niet aangeschaft. Binnenkort zal ik hem eens gaan beluisteren en bepalen of ik het de moeite waard vind om te kopen. Op basis van Mercury in elk geval niet, maar er staan uiteraard meer nummers op, misschien dat die mij wel bevallen, net als hun 2 vorige cd's.

khonnor schreef:
toch niet

Want ondertussen heb je hem al 1 keer geluisterd?