TV on the Radio - Dear Science (2008)

Rock / Funk

8. Love Dog (5:36)
  9. Shout Me Out (4:15)
  10. DLZ (3:48)
  11. Lover's Day (5:55)
  12. Make Love All Night Long * (3:29)
  13. Heroic Dose * (7:17)
  14. Dancing Choose [Prefuse 73 Remix] * (3:46)
  15. Crying [Telepathe Remix] * (4:29)
ohmusica
Gijsbert Kamer zegt vandaag in de Volkskrant: "..een rijkdom aan klanken, ideeën en wendingen en dat allemaal in nu wel dwingende songs... een ijkpunt als Fear of music en O.K. computer...". Kamer geeft het ***** sterren. Hij vindt het dus heel goed. Ik heb nog wat twijfels en een ijkpunt?

avatar van itchy
Je moet in elk geval Gijsbert Kamer zelf niet als ijkpunt beschouwen.

Jensi
Zitten een paar lekkere nummers. Eerst begonnen met Return to Cookie mountain en kan al wel horen dat hier een andere sound in zit.
DLZ,Family Tree en Stork & Owl springen er tot nu toe echt uit.

avatar van luc011190
Knap geproduceerd (shoegaze anyone?) en fijne liedjes.

avatar van Montorsi
ohmusica schreef:

Tja zoals ik al eerder zei valt het me op hoe dit album wordt ontvangen.

avatar van Paalhaas
Tja, gebruikelijke gang van zaken. Geweldige band maakt een wat gelikter album met minder scherpe randjes en ineens staan de 'critici' in de rij om het 'the next big thing' te noemen, terwijl de eigenlijke sensatie al lang achter de rug is.

avatar van itchy
Die gang van zaken herken ik wel maar in het geval van dit album ben ik het er absoluut niet mee eens. De band werd al bij de vorige twee platen door dezelfde critici als nu de hemel in geprezen. Retun To Cookie Mountain werd destijds ook ontvangen als een sensatie (sla een metacritic.com er maar eens op na). Ik vind het alleen maar lovenswaardig dat er tot nu toe drie heel verschillende platen zijn uitgebracht en kijk reikhalzend alvast uit naar de volgende.

Hoe ze het gemiddelde berekenen op Metacritic slaat ook nergens op. Als je de punten uit de verschillende reviews voor een plaat samentelt en een gemiddelde neemt kom je zelden aan het cijfer dat ze zelf voor die plaat toekennen.

avatar van Omsk
Tja, natuurlijk is dit niet het absolute meesterwerk dat The Smiths, The Cure of Radiohead maar nooit gemaakt hebben. Natuurlijk wordt over tien jaar niet gezegd dat muziek begon en ophield bij Dear Science.

Ik kan me voorstellen dat je die überlovende muziekcritici tot aan de hel dwars zou willen zitten. Je zou ze een bochel toewensen, hun kat blauw verven, dit album minder dan drie sterren geven op muziekmeter, dat soort grapjes. Maar ik hoop dat iedereen die dit album een lauwe beoordeling geeft dat vanuit zijn eigen mening doet - en niet als duivelse wraak op types als Gijsbert Kramer.

avatar van yeahyeahyeah
Tot nu toe ben ik hoopvol gestemd over dit album, maar ik luister hem nog een paar keer voor een definitief cijfer. Gelaagde, gevarieerde tracks met een shoegaze-randje, voorlopig zonder een echte uitschieter. In ieder geval luistert het wel lekker weg, waar ik met eerder werk van deze band wat meer moeite had. Het zal wel ergens tussen de 3 en de 4 worden.

Omsk schreef:

Zo is dat. Het valt me sowieso op hoe serieus hier gereageerd wordt op gezwatel van types als de Pitchforkers en Gijsberg. Als je hier je eigen recensie post, wat inhoudt dat je vindt dat je zelf naar een plaat kan luisteren en er een oordeel over kan vormen, heb je al die overtrokken aandachttrekkerij van de "kenners" toch niet meer nodig?

avatar van Osiris Apis
Erg jammer dat 'Red Dress' tussen de 2 prachtige nummers 'Family Tree' en 'Love Dog' komt.
'Red Dress' is een heel ander nummer. Dat nummer is meer uptempo door de funky afro-achtige-beat. Het is een nummer die ik in de toekomst denk ik zal skippen.

Jensi
Heb de rest van de platen van Tv on the Radio beluisterd en wat me gelijk opvalt zijn de verschillende stijlen tussen elk album. Het bevalt me iig zeer goed.!

Hier ook hetzelfde:af en toe hoor je gewoon Drum n Bass invloeden terwijl het een paar nummers verder gewoon naar Hiphop nijgt.
Deze band is naar mijn mening ook niet in te delen in een "genre"
(Sowieso ben ik niet echt fan van groepen in een "genre" in te delen,maar goed).

Sterk album,waar je naar een paar luister beurten pas echt 'erin' komt.Love Dog,Shout me out,DLZ en Stork & Owl tot nu toe favorieten,mja eigenlijk kan ik elk nummer wel waarderen op dit album. Misschien dat dit na verloop van tijd anders blijkt.

Ben nu nieuwsgierig naar hun andere werk. Return to Cookie Mountain maar eens proberen.

Jensi schreef:
Heb de rest van de platen van Tv on the Radio beluisterd

MentalTheo58
Dit is zonder meer een van de beste platen van het jaar. Het is zeer originele muziek die ook nog eens vrij goed in het gehoor ligt, hetgeen bij hun vorige platen toch minder het geval was. Een afwisselende plaat van een zeer hoog constant niveau. Een plaat die zonder meer de geschiedenis in zal gaan als een van de hoogtepunten in de popmuziek.

MentalTheo58
Paalhaas schreef:

Ik denk dat de sensatie pas begonnen is met dit album.

avatar van Omsk
Is dit de heer G. Kramer die zich meldt ?

avatar van Paalhaas
itchy schreef:

Tuurlijk zijn er een hoop internationale internetsites die al op de hoogte waren, maar je kunt toch niet ontkennen dat er bij dit album ineens een veel grotere media-aandacht is (vooral merkbaar in de Nederlandse (dag)bladen)?

avatar van itchy
Die lees ik nooit, dus dat zal dan inderdaad langs mij heen zijn gegaan.

De mening van een recensist is natuurlijk veel minder waard dan de mening van iedereen hier op MusicMeter. Dat hij het een geweldig album vindt, zal vast betekenen dat het ongeloofelijk kut is...

sommige mensen hier..

.........

Oeps..klopt niet. Moet zijn "Desperate Youth,Blood Thirsty Babes"
Return to Cookie mountain al beluisterd. Ook het album "OK Calculator(grappige titel:p),alleen vind ik die minder interressant dan Dear Science(lijkt alsof ze met elke plaat beter worden?)

Ik verhoog mijn stem naar 4,5. Heb hem de afgelopen dagen helemaal grijsgedraaid en tot mijn verbazing blijf ik de meeste nummers alleen maar beter vinden.
Er zitten wel een paar mindere momenten in zoals Halfway Home en Red dress, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de sterke song op dit album(Love Dog,DLZ,Shout me out;).

Betrap mezelf soms dat ik helemaal mee zit te bleren met de vocals;). Goed album!

Dwangbuis
Dwangbuis heeft dé plaat van 2008 gevonden!

Hm, dat komt weinig voor, dat ik een album opzet, helemaal afluister, nog eens opzet, helemaal afluister en dan gewoon weer opnieuw begin. Zou ik het dan leuke muziek vinden? Vooralsnog zeker, eens kijken of dat ook zo blijft.

Oh ja, de vorige vond ik geen doorkomen aan.

avatar van luc011190
Als ik dit luister schieten de associaties echt door mij hoofd: Bloc Party, Arcade Fire, The Roots, Animal Collective, Slowdive, Talking Heads, Depeche Mode...
De een nog nietszeggender dan de ander, maar ik wilde ze jullie toch niet onthouden.

avatar van UndahCovah
Dit is het toch net niet voor mij. Al hoewel er een aantal goede nummers op staan kan mij de combinatie van indie-rock en Afro-Amerikaanse stemmen niet bekoren. Het album als geheel blijft niet hangen en een enkel goed nummer (zoals Crying) red deze plaat niet...

avatar van Antie
Klinkt allemaal heel goed, ze hebben duidelijk gewerkt aan het polijsten van hun geluid.
Dat was op hun vorig album ook duidelijk te horen.
Maar ik mis toch wel de ruwe en scherpe kantjes van tijdens
"Desperate Youth, Blood Thirsty Babes".

avatar van Antie
Enkele dagen verder en dit album eindigd al zeker in mijn top 10 van 2008.
Was even wennen in begin omdat ze toch naar een rustig, soulvoller
geluid zijn gegroeid met elektronische invloeden.
Heel even kwam bij "Stork and owl" zelf "Hot chip" door men gedachten.
Ik denk dat dit album wel eens de doorbraak zou kunnen betekenen
voor hun.

UnknownPleasure
DLZ is zoooo goed!

Sorry , dat moest er even uit.

Luisterbeurt 3, klinkt erg goed; Beter dan Return to Cookie mountain naar mijn mening.

avatar van Fairy Feller
Indrukwekkend album er valt veel in te ontdekken, voorlopig 4 ****

'Love Dog' is wel een coole track.

avatar van Norre
Mijn eerste kennismaking met deze band (behalve Wolf Like Me), en meteen het wow-gevoel. Redelijk unieke sound.
Favorieten: Family Tree, Lover's Day en vooral DLZ
Net geen 4.5*, maar dat kan zeker nog komen.