TV on the Radio - Dear Science (2008)

Rock / Funk

8. Love Dog (5:36)
  9. Shout Me Out (4:15)
  10. DLZ (3:48)
  11. Lover's Day (5:55)
  12. Make Love All Night Long * (3:29)
  13. Heroic Dose * (7:17)
  14. Dancing Choose [Prefuse 73 Remix] * (3:46)
  15. Crying [Telepathe Remix] * (4:29)
avatar van Cor
Cor
Ik vind het (inderdaad Gijsbert Kamer) een hele rijke plaat. Hele aparte rol voor de ritmesectie met bezwerende, opzwepende, soms mysterieuze percussie. Daarover een scale aan klanken ingevuld door zang en instrumentatie. Erg afwisselend en erg spannend. Het is zo'n plaat die ik nu al 3 weken onafgebroken blijf draaien en ik blijf uitzien naar nieuwe luisterbeurten. Essentieel voor goede muziek, lijkt me. Of het een ijkpunt is zullen we moeten afwachten. Dat kun je immers alleen in retrospectief vaststellen, zoals van alle klassiekers de plaats in de muziekgeschiedenis pas na enige tijd is vast te stellen. Maar het potentieel zit in deze plaat.

Jensi
Deze eindigt zeker weten in mijn de top 10 van 2008!!

avatar van Frank Booth
Deze plaat spreekt met veel meer aan de RTCM. Veel warmer geluid, subtiele samensmelting van verschillende genre's(rock, Jazz[latin], pop en zelfs dance[punkfunk]) en klasse songs.

avatar van De-noir
Totaaal anders dan de vorige platen die ik van deze groep gehoord heb. En wat een heerlijke productie zeg

avatar van coldwarkids
Het is wel een groei en een wenplaat maar als je het eenmaal doorhebt, dan blijf je maar denken: "hoe krijg je nou zulke nummers gebouwd"? de nummers raken gewoon niet beu. Dat wil zeggen dat dit gewoon een absolute topper is van Tv On The Radio. Al zijn ze wel poppier dan hun vorige werkstukken, maar goed als ze het zo kunnen op deze manier, dan bewandelen ze nog steeds het goede pad.

avatar van coldwarkids
Cryin' Ohhhh wat een prachtig mooi nummer en Family Tree ook.... en de rest zijn gewoon de hardere toppers yeeaah

avatar van Lin
Lin
Mn vader (jaja) zit me al een tijdje te pushen om vooral deze cd te gaan luisteren omdat het volgens hem ' zo ontiegelijk goed' is, en hier zie ik ook alleen maar hoge scores dus ga het album binnenkort maar even checken

Middelmatige plaat. Het is niet slecht, maar het weet mij noch thans niet te boeien. Maar misschien luister ik verkeerd.

avatar van Jeanneman
Family Tree zou wat mij betreft zomaar een van de slechtere Coldplay-nummers kunnen zijn. Verder wel een goede plaat, met als hoogtepunten Halfway Home, Golden Age en Shout Me Out.

volgens veel muziektijdschriften de soundtrack van de crisis in amerika. kijken of hij zijn verwachtingen kan waarmaken, ga ik toch maar eens luisteren. niet echt bekend met de band en ook niet met hun werk.

avatar van midnight boom
dit word de cd van het jaar!
een vernieuwende, steeds beter worde, mooie, aparte en vooral een steen goede cd
alles klopt!

avatar van Dridge
Opveren doe ik alleen bij het nummer "DLZ" bij de rest van het album vind ik totaal geen aansluiting.......tsja , moet ik nu stemmen?

xillix schreef:

Ja, het is de bedoeling dat je het volume van 0 af haalt en dan op 5(0) zet.... Dan vind je het vast en zeker een ijzersterke plaat.

Deze kruising van Prince en the Arcade Fire is geweldig. Nu ben ik een Prince fan en mag ik de Arcade Fire graag horen, dus dit is wel mijn muziek. We hebben het dan wel over de vroege Prince in zijn funk jaren. Dit zou je 'funkrock' kunnen noemen.

Alleen: how the hell hebben ze dit voor elkaar gekregen?! Al die verschillende stijlen door elkaar en dan zulke mooie, lekkere, prachtige muziek.

avatar van Montorsi
Voor Arcade Fire in deze plaat moet je toch een eindje zoeken

west schreef:

idd,Hoe hebben ze dit voor mekaar gekregen
TV on the Radio weet mij ook steeds weer te verbazen met al die verschillende stijlen muziek door elkaar. Neem bijv het einde van Shout me Out,waar het nummer gewoon opeens veranderd in een soort van drum n bass ritme.Vergelijk bijv ook eens Family Tree en DLZ met elkaar,lijkt net alsof die nummers van 2 compleet verschillende bands komen . Muzikale jongens van Tv on the radio.

Alleen vind ik je vergelijking met Arcade Fire wel heel ver gezocht.
Vertel eens hoe je daarbij komt?

Jensi schreef:

Alleen vind ik je vergelijking met Arcade Fire wel heel ver gezocht.
Vertel eens hoe je daarbij komt?

Stork & Owl and Lover's Day doen sterk denken aan Arcade Fire. Ook het 2e deel van Golden Age, Family Tree and Love Dog doet me hieraan denken. Dat komt ook door het gebruik van violen en cello's wat soms op elkaar lijkt en de lichtelijke chaos en overgangen in bepaalde tracks.
Maar TV on the Radio maakt natuurlijk van veel meer stijlen gebruik en heeft daarnaast ook een eigen unieke invulling.

Ik geef hem inmiddels maar een half puntje meer, er zitten toch mooie dingetjes bij.

avatar van De-noir
Een versie van Dancing Choose van 7:17 minuten? Interessant, de versie die ik heb duurt amper 3 minuten, en vind ik tot de beste van het album behoren. Die flow in dat nummer, daar kan menig rapper nog eens een puntje aan zuigen

De-noir schreef:

Ik heb de DeLuxe edition, waar die versie en andere bonus tracks op staan, zojuist besteld via Amazon commetje.

Overigens ontbreekt volgens mij in de tracklist op 3. Dancing Choose!

west schreef:

Overigens ontbreekt volgens mij in de tracklist op 3. Dancing Choose!

Huh jah! Je hebt gelijk,raar dat is me nog niet eens opgevallen. Op het officiele album zit Dancing Choose er wel bij.

Jensi schreef:

En wat een waanzinnig goed nummer is het!

Er is dus ook amper op gestemd (het stond er niet bij).

avatar van tinus,@
Een heel mooi album, zeer gevarieerd. Moest in het begin wel wennen, maar wennen doet het zeker. Dancing choose is een van mijn favorieten.

avatar van gemaster
Lekkere funky muziek zeg. Doet me inderdaad denken aan Prince, maar het doet er zeker niet voor onder. Vooral de eerste twee tracks vind ik werelds. Daarna wordt het ietsje minder. Family Tree klinkt als Coldplay, maar dan wel wat beter (al is het ook weer niet zoveel beter). Ik zet in op 4*, maar het zou kunnen dat er nog een halfje bijkomt. Voorlopig staat ie in ieder geval dik in mijn top 10 van 2008.

avatar van thelion
Lekker funky en groovy album van TV on the Radio had ik na hun vorige 3 albums niet verwacht en het pakt wel lekker uit...... moest er even aanwennen aan dit nieuwe geluid......

Stem verhoogt van 3.5* naar 4*

Staat ook al weer 2 weken op 1 in de Moordlijst......

Geinig en goed - maar Prince, neuh niet echt. Andere associaties.
Snel vaker draaien en dan uitvoeriger beschrijven.

Funky en groovy ... ook niet echt; I'll be back!

Mjuman schreef:
Geinig en goed - maar Prince, neuh niet echt. Andere associaties......
Funky en groovy ... ook niet echt; I'll be back!

Mjuman: je moet wel je oren open zetten als je deze cd luistert!

west schreef:

Mjuman: je moet wel je oren open zetten als je deze cd luistert!

Zal ik een volgende keer geheid proberen - en als het bevalt, hoor je het!

Ik luister er nog een paar keer naar en dan kom ik erop terug. Zou ik 'em nu waarderen, zet ik 'em op 3,5 of 4, maar ik wil even doordraaien - om e.e.a. beter te plaatsen. En die labels die genoemd zijn, zitten er wel in, maar vormen slechts een deel van het geluidsbeeld..

Nihilisme
Wat een goede plaat is dit toch, één van de sterkste releases van (het tot nu toe relatief zwakke) 2008. Eerst had ik het gevoel van "op lange termijn is Return To Cookie Mountain waarschijnlijk tóch beter", maar het feit dat ik deze nog dagelijks draai en totaal niet zat geraak, doet mij toch sterk twijfelen over welke ik nu beter vind. Stork and Owl is prachtig minimalistisch, single Golden Age doet ongetwijfeld dansen en afsluiter Lover's Day doet mij qua 'opbouw' sterk denken aan Tom Waits' Come On Up To The House (let wel, alleen qua opbouw, ben me van de rare vergelijking bewust), heerlijke song. Over prijsnummer Family Tree nog maar niet te spreken.

4,5*.

avatar van Taxman
Ik heb op deze website beweert dat age of the understatement van the last shadow pupets de beste plaat van 2008 was.
Op deze mening ben ik teruggekomen.
Dear Science is echt geniaal van begin tot einde.
Ik kende TV on the Radio al een beetje maar met deze plaat ben ik gewoon fan geworden van de band. Het klinkt echt allemaal fantastisch met de beste momenten in Halfway Home, Crying, Dancing Choose, Golden Age, Love Dog en DLZ.
Het mag dus duidelijk zijn : Dear Science is de plaat van het jaar!
Zegt het voort!