Blur - The Best Of (2000)

Label: Parlophone

1. Beetlebum (5:05)
  2. Song 2 (2:02)
  3. There's No Other Way (3:14)
  4. The Universal (4:00)
  5. Coffee and TV (5:18)
  6. Parklife (3:07)

met Phil Daniels

7. End of the Century (2:47)
  8. No Distance Left to Run (3:26)
  9. Tender (7:41)
  10. Girls and Boys (4:18)
  11. Charmless Man (3:33)
  12. She's So High (3:49)
  13. Country House (3:57)
  14. To the End (3:51)
  15. On Your Own (4:27)
  16. This Is a Low (5:02)
  17. For Tomorrow (6:02)
  18. Music Is My Radar (5:29)
  19. She's So High [Live] * (5:24)
  20. Girls and Boys [Live] * (4:21)
  21. To the End [Live] * (4:08)
  22. End of a Century [Live] * (3:00)
  23. Stereotypes [Live] * (3:27)
  24. Charmless Man [Live] * (3:31)
  25. Beetlebum [Live] * (6:09)
  26. M.O.R. [Live] * (3:09)
  27. Tender [Live] * (6:20)
  28. No Distance Left to Run [Live] * (4:09)
totale tijdsduur: 1:17:08 (2:00:46)
fastpulseboy
herman schreef:
Hun titelloze vind ik zelf hun minste denk ik, alhoewel Beetlebum echt geweldig is.

idd! vind ik ook...beettlebum is de grote uitzondering van een verder mindere plaat. Leisure en Modern life zijn mi het beste werk.

avatar van vin13
LucM, je hebt de groep genoemd die ik zelf over het hoofd zag en die inderdaad erg goed aansluit bij Blur: The Kinks, geweldige band met zeer spitsvondige teksten en beklijvende melodieën. Muziek uit het Dandy tijdperk.
Modern life is ok maar voor mij is Blur uit 1997 de beste.

avatar van LucM
Zelf vind ik "Parklife" het beste album van Blur.

Blur gaat terug optreden..dus wekt de groep terug mijn aandacht. Ken enkel singles, en nog niet eens alle. De 'best of' dus eens beluisteren.

avatar van Janhero
Lekker

avatar van rkdev
Lekker plaatje, en voor mij voldoende als het gaat om 'willen bezitten van de muziek van Blur'.

avatar van Shelter
gerre schreef:

Ik kan je sterk afraden naar optredens te gaan, Damon kan namelijk echt niet zingen. Ik had hem paar jaar geleden gezien op Lowlands en hij werd uitgejouwd en bekogeld met flessen....en dat was terecht het klonk helemaal nergens naar. Dus ik zou zeggen houd je geld in je zak...:)

Voor mij dit een zeer welkome verzameling. Ben iet echt fan van Blur, maar op dit album worden hun meeste goede songs verzameld uit verchillende periodes. Een mooi overzicht

avatar van avdj
Ooit kocht ik deze voor 5 euro bij een inmiddels ter ziele gegane platenboer. Mijn smaak was nog weinig ontwikkeld en de nummers waren nog te ingewikkeld voor me.

Hoe kan dat veranderen! Tegenwoordig kan ik gewoon niet stil blijven zitten als die heerlijke, typisch Engelse nummers voorbij komen. Wat radiostations bezielt om deze topband links te laten liggen is me niet helemaal duidelijk.

Coffee and TV, Girls & Boys, Parklife, This is a Low.... Jawel, ik beschouw Blur als de natuurlijke opvolger van The Kinks. Britpop zou nooit meer zo goed klinken. Eigenlijk is het een van de weinige verzamelaars die ik überhaupt draai en dat zegt genoeg denk ik.

avatar van harm1985
Blur vs. Oasis was een beetje zoals The Beatles vs. the Stones, alleen vond de vete hier vooral plaats onder de bands in plaats van tussen de fans. Als muziekliefhebber kun je echter prima van allebei houden, al heb ik meer CD's van Oasis en the Beatles dan van Blur en the Stones; naast dit album heb ik van Blur alleen Think Tank.

In retrospect moet ook ik bekennen dat Blur eigenlijk gewoon de betere band is. Veel meer dan Oasis hebben ze zich elk album weten te vernieuwen en wisten ze zich na hun bekendste albums, Parklife en The Great Escape juist naar nieuwe hoogten te drijven met albums als Blur en 13, waar Oasis na Morning Glory eigenlijk nooit meer hetzelfde niveau haalde. Bovendien zie ik Oasis een album als Think Tank, ook al werd dat niet zo positief ontvangen nooit maken, alleen Standing on the Shoulders en Heathen Chemistry kwamen als concept een beetje in de buurt, maar daar bleef het ook bij.

Dat Damon Albarn een veel betere muzikant is dan Noel Gallagher (die ook wel een hoop mooie liedjes heeft geschreven) bewees hij met zijn Mali Music en voornamelijk Gorillaz projecten, die zelfs mij als rap-hater een glimlach op mijn gezicht wisten te toveren.

Maar we vergeten haast dat er ook een keur aan goede nummers op deze plaat staan die me nu, 10 jaar na aanschaf nog steeds kunnen bekoren en wellicht zelfs gaan overtuigen de albums waar ze vanaf komen toch ook maar eens te gaan aanschaffen. Van harde rockers als Song 2, tot heppie de peppie nummers als Girls en Boys en funky nummers als Parklife, alles staat erop. De band schroomt ook geen ballads, gezien de aanwezigheid van Tender en No Distance Left to Run. Britpop pur sang, zonder pretentie en arrogantie. De live CD is een leuke bonus met als favoriet MOR en Stereotypes, al laat de verstaanbaarheid van Albarn her en der wat te wensen over.

avatar van Lexcoaster
Het beste werk van Blur. Erg lekkere rockplaat dus. Van mijn part had ook het nummer Sunday Sunday erop gemogen.

Nian
Zalige rockplaat !
Song 2 is zo'n lekker meebrul nummer à la Seven nation army van de white stripes.

Girls and Boys is gewoon een lekker popnummer

avatar van wisselstroom
Sterke nummers, mooi overzichtje dat lekker wegluistert. Maar alhoewel ik niet echt zwakke momenten op dit album kan ontdekken, word ik er ook weer niet heel nieuwsgierig van naar hun reguliere albums. Misschien, wanneer ik deze cd beu ben, dat ik eens wat albums zal checken.

Ik snap niet zo goed waarom de vergelijking met Oasis telkens getrokken wordt. In mijn ogen zijn de nummers van Oasis duidelijk gericht op een breed uitbundig meezingend publiek waar de nummers van Blur meer luisternummers zijn.

avatar van starsailor
wisselstroom schreef:

Vergelijking vind ik ook niet helemaal opgaan, maar Blur maakt niet alleen maar luisternummers hoor:
Song 2, Parklife, Country House en zo kan ik er nog wel veel meer opnoemen waarbij het publiek uitbundig meezingt.
Heb je ze wel eens live gezien? Check anders het live concert van Glastonbury 2009.

avatar van wisselstroom
starsailor schreef:

Nope, nooit gezien, maar thanks voor de tip!

als je de kans krijgt dit nog op vinyl te kopen: Doen!!
Wordt duur

avatar van vin13
Waar komt Music is my radar vandaan? niet van een reguliere plaat toch? Mooi nummer.
Goede compilatie.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik heb nooit een echte klik gehad met deze band maar om eerlijk te zijn ook nooit echt de moeite genomen om de groep te " ontdekken ".
Ondertussen deze verzamelaar op de gok aangeschaft vanwege Girls & Boys en Charmless Man.
Ik ben benieuwd of ik de rest ook de moeite waard zal vinden.

avatar van Slowgaze
Waarschijnlijk wel.

avatar van Shelter
Coffee and tV is een geweldig nummer (clip us ook tof)
De rest is een beetje one ear in out the other, het klinkt aardig maar ik heb nooit het idee kom laat ik dat nummer weer opzetten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Terwijl ik jarenlang in het Oasis kamp bivakkeerde is de band Blur nagenoeg aan mij voorbij gegaan.
Merkwaardig toch dat je bij een band zoveel na jaar na dato alsnog gaat ontdekken dat ze uitstekende muziek maken.
Ik heb dit album nou al enkele dagen continu opstaan er het wordt per draaibeurt beter.
Ik zal me binnenkort eens in de discografie van Blur verdiepen want deze Best Of smaakt absoluut naar meer.
Vooral de nummers Tender, She"s So High en For Tomorrow springen er bij mij uit maar eigenlijk is er nauwelijks een zwak nummer op dit album te ontdekken.
Slowgaze had een vooruitziende blik

avatar van Screenager
Mooie verzamelaar van een Britpopklassieker. Voor mij persoonlijk heb ik met deze wel genoeg in huis van Blur. Oasis blijft voor mij de ultieme Britpop, maar Blur heeft zeker ook geweldige songs gemaakt.

avatar van jerome988
Wat is Tender toch een geweldig hoopgevend nummer!!

avatar van bas2204
Uit principe ga ik geen verzamelaars beoordelen, maar ik moet wel zeggen dat dit een van de beste verzamelplaten is die ik in bezit heb. In de losse albums van deze band zal ik me nog moeten verdiepen, maar dit verzamelwerk geeft in ieder geval goede hoop dat ik daar ook van zal genieten

avatar van Johnny Marr
Gisteren tegengekomen in de fnac voor maar liefst 17,50 euro. Ik wil deze verzameling zeker hebben, omdat ik Blur niet graag genoeg hoor voor alle albums te gaan kopen, maar 17 euro vind ik toch wat te veel van het goede.

Schnee
Johnny Marr schreef:

veeel te veeel....... kan je beter "midlife" kopen. Veel betere verzamelaar, ligt voor een tientje in de bakken.

avatar van Johnny Marr
Schnee schreef:

Kleppers als 'Country House' en 'End of a Century' staan wel niet op 'Midlife'.

Schnee
Daar mis je ook niet veel aan.... (maar dat is mijn bescheiden mening) Oily Water is what you need.

avatar van bas2204
Johnny Marr schreef:

Bij bol.com is hij te krijgen voor maar 8 euro

avatar van sjoerd148
Jammer dat Sing hier niet op staat.
In mijn ogen toch wel een essentieel Blur nummer.
De verzameling tracks is prima, maar zet liever een live CD op.