MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

AC/DC - Black Ice (2008)

mijn stem
3,48 (364)
364 stemmen

Australiƫ
Rock
Label: Columbia

  1. Rock N Roll Train (4:21)
  2. Skies on Fire (3:34)
  3. Big Jack (3:57)
  4. Anything Goes (3:22)
  5. War Machine (3:09)
  6. Smash N Grab (4:06)
  7. Spoilin' for a Fight (3:17)
  8. Wheels (3:28)
  9. Decibel (3:33)
  10. Stormy May Day (3:10)
  11. She Likes Rock N Roll (3:53)
  12. Money Made (4:15)
  13. Rock N Roll Dream (4:41)
  14. Rocking All the Way (3:22)
  15. Black Ice (3:25)
totale tijdsduur: 55:33
zoeken in:
avatar van ricardo
4,0
kaztor schreef:
Ieder moet voor zich weten wat zij/hij goed vind.

Ik denk dat ik dit, op Powerage en Let There Be Rock na, de lekkerste productie vind hebben. Ballbreaker en Stiff Upper Lip heb ik nog niet, trouwens.
Volgens mij heeft The Razor's Edge de allerbeste productie van alle AC/DC platen. De nummers zijn op die plaat wat minder goed en het spreekt mij wat minder aan. Maar als het op productie aankomt vind ik dat echt de beste. Flick Of The Switch heeft ook een lekkere productie, en ook 1 van de besten van AC/DC. Ballbreaker en Stiff Upper Lip hebben een iets minder goede productie dan deze en de door mij eerder genoemde 2.

Powerage en Let There Be Rock hebben van de Scott jaren inderdaad de beste productie. Highway To Hell klinkt ook wel vol, maar iets minder rauw, waardoor het wat te smeuig gaat klinken, en de rauwheid wat ik nu net zo kon waarderen in de platen ervoor, gewoon helemaal verdewenen is.

avatar van kaztor
4,5
ricardo schreef:
(quote)
Volgens mij heeft The Razor's Edge de allerbeste productie van alle AC/DC platen.


Zou kunnen, maar dat album heb ik in geen tijden beluisterd. Het boeit me totaal niet; het wedijvert voor mij met Fly On The Wall voor de titel 'slechtste AC/DC-schijf ever'.

avatar van ricardo
4,0
The Razor's Edge vind ik vele malen beter dan Fly On The Wall, vooral vanwege het verschil in geluidskwaliteit. Dat is op Fly On The Wall gewoon niet om aan te horen. Komt bij dat op the Razor's Edge ook nog een paar echte krakers staan. Fly On The Wall vind ik zowel qua geluid als songs verreweg de minste van AC/DC.

avatar van Kronos
4,0
Maar hier gaat het natuurlijk over Black Ice.

De vaak geuite kritiek dat het teveel van hetzelfde is, zowel wat de nummers op dit album betreft als AC/DC in het geheel, vind ik ongegrond. Eveneens dat het album te lang zou zijn.

AC/DC klinkt hier wat meer bluesy, er is genoeg variatie tussen de nummers onderling, die allemaal goed tot zeer goed zijn en een grote verzameling ijzersterke riffs herbergen.

De productie past er helemaal bij. Wat warmer (zonder aan helderheid te verliezen) tegenover The Razor's Edge terwijl het toch helemaal als AC/DC blijft klinken.

Wat mij betreft het beste album sinds Back in Black.

avatar van kaztor
4,5
Kronos schreef:
Wat mij betreft het beste album sinds Back in Black.


Kan ik me wel in vinden, maar Blow Up Your Video en For Those About To Rock staan voor mij op gelijke hoogte.

avatar van ricardo
4,0
kaztor schreef:


Kan ik me wel in vinden, maar Blow Up Your Video en For Those About To Rock staan voor mij op gelijke hoogte.
Die 2 vind ik maar net iets beter dan Fly On The Wall, maar samen vind ik die 3 wel de minst goede van AC/DC.

Dit album is inderdaad zeer goed, en 1 van de besten van hun zoals Kronos al eerder zei. Hier staan erg veel verschillende riffs op. Ook het bluesy geluid spreekt mij enorm aan. Ik vind dit gewoonweg een heerlijk album van de heren. Je zult er niet snel een betere tegenkomen, zeker niet met Brian als zanger.

avatar van Szandor
0,5
Je kunt nauwelijks 1 volledig album vullen met goede songs die zijn uitgekomen na het For Those About To Rock-album uit 1981.
Mijns inziens het laatste acceptabele werk van Young & co.
Oftewel, AC/DC bestond tot en met 1981... alle stukken 'schroot' die daarna zijn gereleased: nee, dank u!

avatar van ricardo
4,0
Szandor schreef:
Je kunt nauwelijks 1 volledig album vullen met goede songs die zijn uitgekomen na het For Those About To Rock-album uit 1981.
Mijns inziens het laatste acceptabele werk van Young & co.
Oftewel, AC/DC bestond tot en met 1981... alle stukken 'schroot' die daarna zijn gereleased: nee, dank u!
Hebben we weer zo'n patient hoor. Tja, dit is natuurlijk wel heel erg kort door de bocht vind ik. Het eerste album met Brian als zanger is natuurlijk ook gelijk de beste en dat niveau is ook nooit meer gehaald. Maar om For Those About To Rock ook als 1 van de besten te gaan bestempelen, dat gaat mij wel wat te ver. En om alle werk erna als schroot te gaan bestempelen, tja dan vraag je ook om een reactie. Ik vind dat AC/DC met Brian als zanger maar 1 echt slecht album gemaakt heeft, en wel Fly On The Wall. Zelfs Blow Up Your Video vind ik dan nog best goed, t.o.v Fly On The Wall. Ik vraag mij dan ook daadwerkelijk af of je alle albums van AC/DC na For Those About To Rock ook echt kent. Verder vind ik het ook bijzonder dat je alleen een 5* of een 0.5* geeft aan albums hier op mu.me. Er is ook nog een tussenweg hoor, van 0.5* oplopend naar 5*. Je standaardafwijking is boven de 1.5, en dan kun je iemand gewoon niet echt serieus nemen hier vind ik. Het is niet zo zwart/wit dat een album alleen maar heel erg goed, of heel erg slecht is. Dit album barst gewoon van de lekker pakkende songs, en het bluesy sfeertje is ook erg aangenaam. Dat samen met de goede geluidskwaliteit, maakt dit echt tot 1 van de besten van AC/DC met Brian als zanger. For Those About To Rock, heeft m.i maar 2 echt goede nummers, en wel de titeltrack, en Let's Get It Up. De rest is gewoon minder, en beduidend minder dan de nummers die op dit album staan.

avatar van Thomzic
4,0
ricardo schreef:
(quote)
Hebben we weer zo'n patient hoor.


Niet op reageren . Zeker niet op iemand die elk Kiss album met de volle pond beoordeeld.

avatar van Szandor
0,5
Jazeker ben ik patient! Ben zo ziek als een hond.
Heb een erge 'tic', die waarschijnlijk wel meer mensen hier op deze site hebben, dat wil zeggen, het verzamelen van muziek...
Sterker nog: heb (of ben!) een afwijking... ik schaf meestal complete discografieen van een artiest en/of band in 1 keer aan en ga er dan ook eens goed voor zitten om het e.e.a. te beluisteren, analyseren, doorgronden etc.
Als je dat dan doet in chronologische volgorde krijg je vaak een vrij goed beeld van al het gebodene...
In het geval AC/DC is het zo dat je eerst 7 a 8 onvervalste klassiekers voor je kiezen krijgt en daarna de boel toch wel in heel erg schril contrast komt te staan! Er is geen enkel album van AC/DC na FTATR waar IK plezier aan beleef! Vandaar mijn mening dat je van alle albums na FTATR met moeite 1 fatsoenlijk album kan samenstellen.

avatar van Sir Spamalot
3,5
Sir Spamalot (crew)
Awel, ik heb er deze avond nog eens met volle teugen van genoten en ik blijf bij mijn (subjectieve) vier sterren. Ik verwacht niets spectaculairs van AC/DC en ze beloven het ook nooit. Bij AC/DC wil ik een degelijk rockalbum horen en dit vind ik heel degelijk.

avatar van Stratman70
Gewoon een ontzettend goed album! Brian is geweldig bij stem na het geworstel van Stiff Upperlip, komt op dit album weer een krachtige Brian tevoorschijn.
Goede nummers, goede riffs. Angus zelfs aan de slide... wow!
Rock 'n Roll Train en Idem Dream zijn voor mij de hoogtepunten, maar staan nog veel meer juweeltjes op.

avatar
5,0
Rare vraag misschien maar waarom schrijft iedereen steeds: The Razor's Edge???
Het album heet The Razors Edge. Geen apostrof nodig...


Wat Black Ice betreft: de producer heeft het heel goed gezien dat Brian veel melodieuzer is dan dat hij meestal laat horen.
Hij is zoals heer producer zegt een soul singer.
Dat is duidelijk te horen.

Vooral het nummer 'Rock n roll dream' kan zo uit Brian zijn Geordie tijd komen. Geweldig nummer.

Van mij krijgt deze plaat de volle 5 sterren.
Na meer dan een jaar draai ik de plaat nog regelmatig en het enige nummer wat ik eigenlijk de 'minste' vind van dit album is 'Skies on fire'.

avatar
5,0
Szandor schreef:
Jazeker ben ik patient! Ben zo ziek als een hond.
Heb een erge 'tic', die waarschijnlijk wel meer mensen hier op deze site hebben, dat wil zeggen, het verzamelen van muziek...
Sterker nog: heb (of ben!) een afwijking... ik schaf meestal complete discografieen van een artiest en/of band in 1 keer aan en ga er dan ook eens goed voor zitten om het e.e.a. te beluisteren, analyseren, doorgronden etc.
Als je dat dan doet in chronologische volgorde krijg je vaak een vrij goed beeld van al het gebodene...
In het geval AC/DC is het zo dat je eerst 7 a 8 onvervalste klassiekers voor je kiezen krijgt en daarna de boel toch wel in heel erg schril contrast komt te staan! Er is geen enkel album van AC/DC na FTATR waar IK plezier aan beleef! Vandaar mijn mening dat je van alle albums na FTATR met moeite 1 fatsoenlijk album kan samenstellen.


Ondanks dat ik deze mening niet deel wil ik hier wel even op reageren.
Waarom zou men niet op Szandor moeten reageren?
Iedereen is vrij in zijn/haar mening over een plaat en om iemand dan gelijk persoonlijk aan te vallen door die persoon gelijk 'patient' te noemen vind ik ronduit zielig.
De enige 'patient' is in mijn ogen degene die het niet kan hebben dat iemand zijn eigen mening heeft over een plaat.

Wees blij dat hij alles t/m FTATR nog goed vind. Er zijn zat mensen die AC/DC helemaal geen kloot aan vinden.

Ik zeg persoonlijk tegen Szandor: jammer dat je niet meer plezier voor jezelf kan halen uit de platen sinds FTATR.
Ik ben het er zeker mee eens dat sinds 1981 de band geen superalbum meer heeft uitgebracht, alhoewel Black Ice wel een van mijn favorieten is.
Maar goed, ik ben dan iemand voor wie Black Ice zelfs beter klinkt dan Back in Black. Eigenlijk simpelweg omdat je Back in black leuk MOET vinden omdat dat het 'meest verkochte album van AC/DC' is.
Moet ik hem daarom goed vinden?
Tuurlijk, er staan een aantal geweldige tracks op. Maar je kan een album ook teveel uitmelken.
Kijk naar de band zelf. De SUL tour had net zo goed de 'back in black revisited tour' kunnen heten. Zowat het hele album werd tijdens die concerten gespeeld.

Als ik echt naar de topnummers kijk vanaf Flick tot en met Stiff dan kan je idd hier een album van maken, maar dat wil voor mij persoonlijk niet zeggen dat ik de albums crap vind. Maar goed, dan gaan we twisten over persoonlijke smaak en dat is hier zeker niet mijn bedoeling

Voor mij is Black Ice een verademing in vergelijking met een aantal voorgaande albums, en mocht dit hun laatste plaat zijn dan ben ik blij dat ze deze nog hebben uitgebracht.

avatar van kaztor
4,5
Szandor schreef:
Je kunt nauwelijks 1 volledig album vullen met goede songs die zijn uitgekomen na het For Those About To Rock-album uit 1981.
Mijns inziens het laatste acceptabele werk van Young & co.
Oftewel, AC/DC bestond tot en met 1981... alle stukken 'schroot' die daarna zijn gereleased: nee, dank u!


Je schiet wel erg door naar het andere uiterste. Waarom meteen een 0,5?
Ik vind dat zelfs wat beledigend voor een band met zo'n staat van dienst en miljoenen fans die de band nog steeds waarderen...

Fly On The Wall heb ik al jaren niet aangeraakt, maar vind ik absoluut niet minder dan een 2,5 verdienen, gewoon omdat de muziek toch een zekere kwaliteit behoudt.

avatar
LocoHermano
kaztor schreef:
Ik vind dat zelfs wat beledigend voor een band met zo'n staat van dienst.


Ik vind dat met deze plaat de luisteraar wordt beledigd, die weliswaar weet dat hij een herhalingsoefening krijgt voorgeschoteld, maar vervolgens wordt verrast met een herhalingsoefening waar de honden nog geen brood van lusten.

avatar van kaztor
4,5
Ik snap niet waarom juist over een album als deze de meningen zo sterk verschillen. 55 minuten duurt ie en ik heb nog geen enkele keer de neiging gehad om 'm af te zetten. Dat gebeurt me hoogst zelden bij recente platen...

avatar van ricardo
4,0
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet zo. Dit plaatje rockt gewoon van begin tot eind, en is op Back In Black na het beste AC/DC album met Brian als zanger vind ik.

avatar
The Oath
winterstorm schreef:
De nieuwe single klinkt niet echt beloftevol. Leuk voor de fans dat de sound herkenbaar blijft, maar als je anno 2008 een nummer uitbrengt dat helemaal uit 1978 had kunnen komen, loopt er toch iets mis...


Toch niet hoor

avatar van kaztor
4,5
Als er anno 2008 (2009, dus) een nummer uitkomt dat uit 1978 had kunnen komen word ik alleen maar blij! Moeten ze dan als Nickelsack gaan klinken?

avatar van Hendrix4live
3,5
Met Anything Goes bereikt AC/DC echt een topprestatie. Vind ik bijna het beste nummer van ze.

avatar van Thomzic
4,0
Hendrix4live schreef:
Met Anything Goes bereikt AC/DC echt een topprestatie. Vind ik bijna het beste nummer van ze.


Helemaal mee eens! Dit nummer viel meteen al op! Ging dan ook uit mijn bolletje tijdens het concert van deze heren toen Anything Goes langs kwam

avatar van ricardo
4,0
En de opener Rock 'n' Roll train is ook een topper net als het lekkere bluesy Stormy May Day. Dat vind ik samen met Anything Goes ook de beste 3 nummers op dit album.

avatar
Yann Samsa
Dit kan me net nog genoeg bekoren om een 2.5 te geven.
Hetzelfde probleem als met alle andere AC/DC studio albums: 't is toch altijd hetzelfde. (Te) simpele ondoordachte songs. Ok: dit mag geen reden zijn om het niet graag te horen. En er zitten wel 'leuke' songs tussen; vooral War MAchine, Stormy May Day zijn goed.
Maar:
* emotioneel doet het me echt niets, en ik hecht daar wel belang aan.
* allemaal zeer onorigineel, weining verrassend, en hierdoor misschien ook minder 'rockend' dan de vroegere album.
* dit album heeft ook wel wat last van fillers.

Voor de weinig keren dat ik AC/DC nog opleg, zal dat waarschijnlijk een live album zijn. Daar zit er energie, enthousiasme in. Dit vind ik persoonlijk een disc met enkele OK songs.

avatar van vogelaar
4,0
Ik vind het nog steeds een geweldig album, ik pak de cd regelmatig
AC/DC Rocks

avatar
Yann Samsa
Goed voor u
Veel plezier ermee!

Ps: ik draai War Machine ook nog, en ga 'uit de bol'. War Machine Rocks
Maar voor de rest...

avatar
mokemusic
Ongeveer twee jaar terug vond ik dit wel aardig, maar nu vind ik het niks meer. Heb drie albums van ze deze, let there be rock & if you want blood........ Vind dit dan wel de minste van de drie, 2.5* omdat ik dit vroeger wel leuk vond.

avatar van ricardo
4,0
mokemusic schreef:
Ongeveer twee jaar terug vond ik dit wel aardig, maar nu vind ik het niks meer.
2 jaar terug? Toen was dit album nog niet eens uit ja.

avatar
Yann Samsa
Hij oogt op 'de muziek van AC/DC', niet op dit specifieke album...

avatar van Thomzic
4,0
Wederom goed lezen Ferre. Hij schrijft duidelijk: 'bij DIT album', wat hij bij het album Black Ice neer zet. Dan lijkt het me toch duidelijk dat hij dit bewuste album minder is gaan waarderen, in tegenstelling tot de andere twee albums die hij bezit van AC/DC.

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 18:59 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 18:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.