Moby - Play (1999)

Label: V2

1. Honey (3:27)
  2. Find My Baby (3:58)
  3. Porcelain (4:01)
  4. Why Does My Heart Feel So Bad? (4:23)
  5. South Side (3:48)
  6. Rushing (2:58)
  7. Bodyrock (3:34)
  8. Natural Blues (4:12)
  9. Machete (3:36)
  10. 7 (1:00)
  11. Run On (3:43)
  12. Down Slow (1:34)
  13. If Things Were Perfect (4:17)
  14. Everloving (3:24)
  15. Inside (4:47)
  16. Guitar Flute and String (2:07)
  17. The Sky Is Broken (4:17)
  18. My Weakness (3:37)
  19. South Side * (3:49)

met Gwen Stefani

totale tijdsduur: 1:02:43 (1:06:32)
avatar van Carolaah
vroeger vond ik die nummers als 'porcelain' en 'why does my heart feel so bad' maar niks. Tegenwoordig denk ik daar heel anders over.. Ik vind dat Moby met 'Play' een heerlijke plaat heeft neergezet. Met hele fijne geluiden, een zeer relaxt album, met een mooie balans tussen de nummers, niet eentonig, maar ook niet geheel uitlopend. Ik vind 'Down slow' ook een lekker nummer, fijne beat.

Eigenlijk vind ik de meeste nummers wel prima.. Wat mij betreft verdiend deze cd op z'n minst een 3,5. Ik geef er voor nu een 4 aan

dit is echt zon cd die ik telkens weer herontdek. Luister er een tijdje niet naar maar als ik em weer eens opzet is het weer geweldig. Elke keer heb ik weer een ander favoriet nummer ook, ditmaal everloving... echt geweldig dit nummer, de opbouw, sfeer, alles!

4 sterren

Super plaat, blijft echt altijd lekker. Aparte muziek, maar wel gewoon heel erg lekker .
Herken ook dat wat denial86 schrijft: Draai je hem een tijdje niet, en zet hem dan weer eens op, is 'ie toch weer helemaal geweldig!

avatar van Monkeypriest
Ik vind het zeker een erg goed album, dit beschouw ik als een klassieker

Feeder
Wat jammer dat deze cd nog steeds zo'n laag stemgemiddelde heeft, ligt het aan de eenvoud? Of kunnen de mensen Moby als persoon niet verdragen? Misschien heeft hij teveel succes gekend. Nee, dat kunnen de redenen niet zijn.

Feit is: ik vind dit al jaren een meer dan geweldig album waarop ik werkelijk geen enkel nummer minder vind. Ja, ik kan het me goed voorstellen dat mensen deze cd niet fantastisch vinden maar dat kan voor mij de pret niet drukken. Hoor mij nu bezig, alsof Moby ondergewaardeerd zou zijn, volgens mij krijgt hij zelfs iets teveel erkenning. Buiten dit album vind ik Moby vrij saai, om niet te zeggen slecht. Oké, 18 is nog wel een aardig album maar daar stopt het voor mij dan ook.

Het enige wat ik écht wil vertellen is dit: damn, met dit album mag je me straffen

Ik verwacht dat het gemiddelde hoger was als de laatste 20 minuten er niet op stonden.

Feeder
wiehoe schreef:

Laat ik dat nu net het aangename vinden aan deze cd: er zijn twee kanten. Stiekem verkies ik ook wel de tweede kant, er hangt gewoon een hoogst aangenaam sfeertje aan vast. Maar goed, ik kan me ook gewoon heel goed voorstellen dat vele mensen die laatste twintig minuten niet zo geweldig vinden.

dVTB
Er zijn maar weinig cd's waar zo veel singles van getrokken zijn als van Play: acht stuks. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van dit album, hoewel er ook wat tracks op staan waar ik niks mee heb. Dat is altijd een beetje het probleem met albums waar zo veel tracks op staan. Porcelain is Moby's beste track ooit; een wereldplaat.

avatar van LucM
Van de Moby-CD's die ik bezit vind ik dat de meest geslaagde.
Hier sampelt hij op subtiele wijze uit de blues en gospel en verwerkt dit op eigen wijze in sfeervolle en romantische songs met eigen pianospel. Het album heeft ook vele klassiekers opgeleverd waaronder "Porcelain" en "Why Does My Heart Feel So Bad?", maar echt zwakke punten kan hier niet aanduiden.

avatar van dj maus
Een album dat destijds best indruk maakte, vooral omdat het een nieuwe, bedachtzamere, subtielere kant van Moby belichtte en omdat het trucje van Alan Lomax-opnames met beats en synths toen nog nieuw was.

Anno 2008 klinkt dit album toch wat verouderd, op bepaalde momenten ook wat te houterig en vanwege het vele gerecycle van deze formule, ook behoorlijk uitgekauwd.

Het enige nummer dat me echt blijft boeien, en zelfs ontroeren, is My Weakness.

Dit is gewoon jeugdsentiment. Why does my heart feel so bad, Natural Blues en Porcelain zijn nummers die ik op reis, of bij een avond met vrienden kan plaatsen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik al een aantal jaar niet meer geluisterd heb maar het blijft denk ik tijdloos.

avatar van James Douglas
Tot voorkort mijn hardloop-plaat. Niet dat ik niet meer hardloop maar als je met iemand samenloopt heb je die 'herrie' niet nodig. Afijn, prima plaat die met haar tempoverwisselingen, of moet ik zeggen sfeerwisselingen, lekker aan je voorbij gaat. Zoals velen ga ik ook kopje onder bij 'Porcelain' en 'Why does my heart..'. Toch prettig dat daarna 'Southside' mij weer in m'n ritme laat lopen.

avatar van FunkStar
Heb vele herrineringen aan deze CD! Er staan zoveel top nummers op, het is te gek!

Sindskort heb ik veel met het nummer Rushing, dat op een crematie is gedraaid van mijn ex. Pfff..heftig!

avatar van Madjack71
Dit is met recht een klassieker in zijn genre. Baanbrekend, in zoverre diezelfde muze ook andere al niet inspireerde, maar toch.
Heerlijk zoals hij fragmenten samen heeft gesmelt tot geheel eigen nummers, met een specifieke sfeer. Op de vooravond van het milennium is dit album een prima afsluiter van het oude. Het is ook zo'n album waar eenieder zijn eigen herinneringen aan heeft. Volgens mij heeft hij dit niet meer weten te evenaren.

avatar van KapiteinClaus
Vroeger een van mijn favoriete platen (ook een van mijn 1e, had er toen nog niet zoveel) die ik destijds helemaal heb grijsgedraaid. Slechte nummers zijn er eigenlijk niet en de plaat kent een aantal uitschieters. Ik vind het album nu niet verouderd klinken, maar een topper is het niet. 3.5*

avatar van Smoes
Hier heb ik veel reis en oude herinneringen aan , heerlijk om te horen bij zonsondergang op t strand op eilandje in Thailand met een coctail aan je lippen...... maar ja wat niet?
Al met al een must have in je collectie !

avatar van cd-me
Mijn pa was hier altijd helemaal gek van, en het was ook niet slecht!

Father McKenzie
Goh... deze is ondertussen 10 jaar oud, time flies! Ik herinner me hoe ik van mijn s(t)okken geblazen was toen ik dit voor het eerst hoorde....
Ik ben het album naar de i-pod aan het rippen, deze muziek staat toch nog als een huis.
Hierna werd het met Moby enkel minder; Play was nog een hele goede herhalingsoefening en daarna, pfffft, neen, hier zat hij artistiek echt op het toppunt van zijn kunnen.

Father McKenzie
helenmirren schreef:

Ik had de plaat ook in geen jaren meer beluisterd, en kijk, terug via de i-pod beluisterd, voor mij is dit een plaat die de tijd des tands absoluut zal doorstaan.

Een absoluut top album, één van de beste die ik bezit. Gewoon één van de fundamenten van mijn collectie. Destijds baanbrekend, en toch tijdloos. Ik heb bijna alle Moby albums, en ben over de één meer de spreken dan de ander (Last Night vind ik wel weer leuk en verrassend). Maar Play, daarvan staat de kwaliteit buiten kijf. Voor mij is Everloving nog altijd één van de beste tracks ooit gemaakt. Op Youtube staat een prachtige live versie hiervan, zeker de moeite waard om te checken.

avatar van hpdewin
japs deze is idd het beste van moby, als extreme ways hier op stond dan had ik hem wel een 4,5 gegeven dan stond egt all het perfecte er op

avatar van Djarune
Het enige album van Moby wat ik enigsinds nog kan waarderen. Toch een beetje veel van hetzelfde helaas.

Af en toe wat mindere tracks hier zoals Southside, maar op de momenten dat de blues en de gospel komen bedrijven wordt het adembenemend. Die man op de achtergrond bij Everloving! Dat is zoiezo de beste track op deze cd. Ik vind de rustige momenten op deze cd trouwens ook de beste. Rushing is ook echt prachtig.

Ravenous
Pifter schreef:
Ik vind de rustige momenten op deze cd trouwens ook de beste.

Same here, een track als bodyrock vind ik echt verschrikkelijk, totaal misplaatst nummer.

avatar van Nitsu91
Jaaaaa, Moby! Heerlijke muziek, althans de rustigere nummers van 'm (Porcelain/Why Does My Hart Feels So Bad). Klassiekertje, de andere albums van Moby vind ik niet echt bijzonder.

avatar van Rhythm & Poetry
Zojuist voor de eerste keer beluisterd en ik kan weinig anders zeggen dan dat dit een prima album is. Ik kende natuurlijk al wat nummers van deze plaat en vond die al van een hoog niveau en dus werd het tijd om eens het gehele album te beluisteren. Het is lekker rustige muziek met goede instrumentatie. Met name naar het eind toe vind ik het erg sterk worden. Daarvoor zijn natuurlijk al enkele bekende tracks voorbij gekomen die ik ook al uistekend vind. Hier gaat een mooie beoordeling uit rollen, eerst nog maar eens vaker beluisteren.

Heerlijke plaat . De eerste 11 nummers zijn geweldig, daarna is het "Down Slow." Nooit is het echt slecht, en die eerste 11 zijn gewoon altijd een genot om naar de luisteren.

Relax
Zijn er meer artiesten die dit soort Electronic maken?

avatar van MJ_DA_MAN
Aphex Twin en Boards of Canada zou ik proberen.

avatar van bertus99
Toevallig deze cd tegengekomen via mijn dochter. Gewoon eens opgezet. Eigenlijk heb ik nooit interesse gehad in dit soort muziek.
Hoe heet dit soort muziek eigenlijk? Vroeger zou je het psychedelisch of zo iets noemen. Mike Oldfield en dat soort.
Maar goed, tot mijn verrassing is Moby niet vervelend om naar te luisteren. Wel veel herhaling en er gebeurt soms niet veel, maar wel lekker om bij weg te dromen en de sfeer maar een beetje te ondergaan. Ik moet er nog maar eens een paar keer naar luisteren, als ik in de stemming ben