Keane - Perfect Symmetry (2008)

Label: Island

1. Spiralling (4:19)
  2. The Lovers Are Losing (5:04)
  3. Better Than This (4:04)
  4. You Haven't Told Me Anything (3:47)
  5. Perfect Symmetry (5:12)
  6. You Don't See Me (4:03)
  7. Again and Again (3:50)
  8. Playing Along (5:35)
  9. Pretend That You're Alone (3:47)
  10. Black Burning Heart (5:23)
  11. Love Is The End (5:40)
  12. My Shadow * (4:49)
  13. Time to Go * (3:51)
  14. The Lovers Are Losing [CSS Remix] * (4:35)
  15. Spiralling [Diplo vs. Keane "Mad Spirals Mix"] * (5:22)
  16. Perfect Symmetry [Frankmusik Remix] * (4:56)
Spiralling heeft ook wel wat van The Mission UK; de muziek dan.
Ik vind hem steeds beter worden. Single van het jaar.
Was eigenlijk afgehaakt bij hun tweede album, ben nu wel benieuwd naar hun derde.

avatar van Ayreonfreak
Woooooh.... Hier moet ik wel even aan wennen. Een totaal andere koers, en ik denk niet dat dit mijn stijl is, maar laten we eerst maar eens afwachten...

Misterfool
een band die zijn geluid elke keer onder de loep neemt en varieert kan ik alleen toejuichen. op hun eerste twee albums waren ze al sterk en hopelijk zijn ze dat op deze ook. spiralling vind ik in ieder geval. geniaal

De video van 'Spiralling' is ondertussen ook uitgekomen: http://nl.youtube.com/watch?v=M-LZ7yH-JBM

avatar van RWLover
Ik heb inmiddels een promo versie in bezit, waardoor ik het hele album heb kunnen horen. En het is echt weer een pareltje. Keane verandert bij het 3e album weer van muziekstijl, en dit keer met nog meer succes dan op Under the Iron Sea. Dit album klinkt een stuk vrolijker, maar de diepte van de teksten is nog steeds niet veranderd. Uitschieters zijn het uptempo 'Again and Again' en titelstuk 'Perfect Symmetry'. Ook hoor je duidelijk de toevoeging van een wat ervarener basgitarist (Jesse Quin), want er zitten een hoop lekkere baslijntjes in op dit album. En hetgeen wat ik op het vorige album een beetje miste is hier gelukkig weer aanwezig: een soort Bedshaped-achtige afsluiter in de vorm van 'Love is the End'. Dik vijf punten waard!

last.fm

Ik ben erg benieuwd!

avatar van Koerok
RWLover schreef:
Ik heb inmiddels een promo versie in bezit...
Mag het woord 'upload' gebruikt worden op MM?

nijme255@adsl
Spiralling, opgenomen in Berlijn, is een opmerkelijk, maar niet erg geslaagd stoeipartijtje met discofunk, mogelijk te danken aan de inbreng van producer Stuart Price, met een wel erg simpel maar niet al te pakkend melodietje. Daar kan de nog wel uit duizenden herkenbare zang van Tom Chaplin bar weinig aan veranderen. Als band een nieuwe richting zoeken: dat is natuurlijk prima. Maar in dit geval is het ook even slikken en luidt de éérste indruk: afschuwelijk, maar misschien is het even wennen.
Wellicht dat dit nu nog losse puzzelstukje beter op z'n plek valt in het geheel van het nieuwe album Perfect Symmetry, uit op 13 oktober.

En hier is de video voor The Lovers Are Losing:

Misterfool
keane is voor mij redelijk nostalgisch omdat het de eerste band was waar ik een album van had. en eerlijk gezegt slecht vind ik ze niet. maar de bands waar ik helemaal uit mijn dak van ging zouden nog een jaartje of 2 op zich wachten.

En hier is de video voor The Lovers Are Losing:

Na dit filmpje gezien te hebbende, ben ik toch een stuk optimistischer geworden. Ik hoop het voor de fans, mijzelf en voor de groep zelf dat het wereldplaat gaat worden. Verdienen we allemaal!!

Zo werd ik vanmorgen ook al wakker. Wat zijn we allemaal toch blij. ( of zou 't komen dat mijn vriendin een dagje weg is?)

avatar van KidChino8
en vandaag al gelekt!

avatar van CoExiSt
Ik heb em al binnen... staat al op m'n iPod
Klinkt tot nu toe lekker en veelbelovend!
Gelukkig ga ik 28 okt. naar het concert!

Heb tevens de ZIP ge-upload naar Rapidshare.
Mag em niet plaatsen hier natuurlijk... dus PM anyone...

avatar van wvv89
RWLover is ook al bezig aan het uploaden... (een primeur!...daar in ieder geval)

avatar van RWLover
Ja, ik dacht: maandag komt hij toch al online te beluisteren, dan kan het wel. Maar als ie er nu toch is kan ik hem er beter in betere kwaliteit op zetten

Nog steeds vind ik Spiralling een vervelend nummer (zijn het diezelfde oohhh koortjes die me bij The Verve ook al zo ergerden?). Ik was dus al wat argwanend met betrekking tot dit nieuwe album. Maar ook moet ik er bij zeggen dat ik Keane eigenlijk nooit meer draaide en dat de heren daarmee een beetje in de categorie 'been there done that 'terecht waren gekomen. Toch kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen toen dit album voor mij te beluisteren was.
The Lovers Are Losing is al wat langer te beluisteren en dat zorgde er mede voor dat de nieuwsgierigheid niet verder afzakte maar juist toenam want dit nummer pakte me wel en doet dat nog steeds.
Ligt het aan mij of klinkt de zang van zanger Tom Chaplin anders? In elk geval vind ik dat op het jaren '80-achtige Better Than This wel zo klinken, maar misschien komt het ook wel omdat dit toch anders is dan we gewend zijn. Het is meer die Spiralling-sound en in eerste instantie vond ik het nummer ook ietwat vervelend met het handjeklap. Inmiddels begint het wat te wennen maar echt juichen kan ik nog niet ondanks het Ultravox geluid wat ze hier een beetje proberen te benaderen lijkt het wel (minus de handjeklap).
Ook You Haven't Told Me Anything heeft een jaren '80-echo in zich maar klinkt toch behoorlijk 2008. Dat vind ik in elk geval lovenswaardig: geen retro-nummers maar toch wel proberen die vibe te vangen. Het lukt ze behoorlijk ook al vind ik het nog erg wennen. Dit nummer is redelijk opgewekt en lijkt op het eerste gehoor wat monotoon maar als je langer luistert hoor je steeds meer kleine dingen.
Perfect Symmetry, de titelsong, heeft dan weer het volle geluid zoals we dat ook van de vorige albums kennen. Beetje galmend, lekker wijds en nu betrap ik mezelf op een raar gevoel: juist omdat dit wat vertrouwder klinkt merk ik dat die andere, nieuwe richting toch wat spannender is. Maar eerlijk is eerlijk: het is ook wel erg fijn om nummers als deze te horen want blijkbaar vind ik het dus toch nog erg lekker. Misschien komt het omdat ik Keane lang niet meer gedraaid heb, maar dit is toch wel een erg fijn nummertje.
You Don't See Me vind ik gewoon een heel mooi nummer: niet te veel opsmuk en wat puurder terug naar de basis. Heel soms hoor ik zelfs even een beetje iets U2-achtigs. Dat zal vast wel een vies woord zijn maar niet voor mij in elk geval.
Again & Again is uptempo en is ook weinig vernieuwend. Dit is de Keane zoals iedereen ze toch wel kent. Fijn te weten voor de mensen die twijfelen over de nieuwe richting die ze hier soms ook opslaan nietwaar?! Ondanks het wat grootste geluid toch een redelijk recht door zee nummer.
Playing Along is wat rustiger wat weer afgewisseld wordt door voor Keane-begrippen wat ruigere momenten. De 'gilletjes' die we zwak op de achtergrond horen tegen het einde doen me een beetje aan de bombast van Muse denken. Bombast? Dus aERo kan er zijn goedkeuring weer aan geven zult u denken? Jazeker!
Die goedkeuring geef ik ook aan het poppy Pretend That You're Alone. Zeker op zijn regenachtige zondag als vandaag slaat dit nummer extra goed aan: weg chagrijn, weg grauwe wolken; de lente hangt in de lucht.
Black Burning Heart heeft wat bliepjes en piepjes als toevoeging maar dat blijft allemaal binnen de perken. Typisch Keane-nummer.
Love Is the End is een zoet, lieflijk nummer dat langzamerhand toch nog wel weet uit te groeien tot een wat vollere song zonder over de rand te gaan. En daarmee is er een einde gekomen aan de nieuwe Keane, tenzij je de Japanse versie in handen hebt of zoals zovelen doen het nummer pindakaast. Ik vind het een beetje overbodig na de afsluiter Love Is the End, want het kent eenzelfde soort aanpak.
En dan heb je het allemaal gehoord, en nog eens, en nog eens en dan kun je een mening vormen. Spiralling zal misschien nog wel eens wennen en zo niet dan is er geen man overboord want dit album is me 100% meegevallen en Keane staat weer in mijn schijnwerpers, iets wat ik van veel andere bandjes die nu met hun derde album komen of net uitgekomen zijn niet kan zeggen. Dat is verrassend te noemen want ik had dat zelf nooit kunnen bedenken: ik was er heilig van overtuigd dat dit me niet veel meer zou doen.
Dat is mooi natuurlijk, want nu kan ik toch dit album in mijn winkelmandje deponeren.

mathieudc
Wow dat is snel! Bedankt, ik vind het in elk geval waardevol aangezien ik ook geen fan ben van 'Spiralling' en 'Better Than This', terwijl 'The Lovers Are Losing' nog wel iéts heeft.

Een topper zal dit voor mij niet worden maar ik ga 'm binnenkort eens beluisteren op Last.fm. Normaal koop ik een album van één van mijn favoriete artiesten op de dag van de release, maar door 'Spiralling' e.d. wacht ik toch nog wat langer, ik twijfel sterk om daar dan veel geld aan uit te geven! Na de luisterbeurt(en) via Last.fm beslis ik wat ik ermee doe.

avatar van wvv89
Zoo een snel verslag Aero.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van wat ik hoor... nog een paar keer beluisteren voordat ik met een cijfer kom.

avatar van gherdt
Nu de eerste 6 nummers gehoord. En wat een draak van een plaat! Wist ik bij die vorigen eigenlijk niet waarom ik dit goed vond, nu weet ik precies waarom ik dit niet goed vind.
Slappe teksten, voorspelbare refreintjes, een glazuuraantastende productie en visioenen van Maroon5. Gadver! Echt een heel glibberig plaatje.....

Poa
Inderdaad. Hier en daar wat aardigs, maar over het algemeen inspiratieloze wegwerp-pop.

avatar van gherdt
Hopes And Fears had goede liedjes, Under The Iron Sea had aardige liedjes en een goede productie. Op Perfect Symmetry zijn de liedjes verschrikkelijk, sentimentele drizzle met holle teksten en is de productie erg strak maar veel te plat. Rotplaat, snel vergeten. En die hele band erbij! Normaal cijfer ik niet onder de 2*, waarom luister ik het anders? Keane heeft dus mazzel.

Bij de eerste tonen van Spiralling dacht ik even dat Keane de weg kwijt was. Na enige luisterbeurten aan dit nummer besteed te hebben was ik toch wel onder de indruk... De nieuwe single "The Lovers are losing'" vond ik direct een te gek nummer. Nu is er de CD. Wat een prachtplaat! Werkelijk elk nummer is super. Geen enkel minpuntje. Na twee luisterbeurten kun je al bijna moeiteloos meezingen. Hitgevoelige nummers uitbrengen kunnen ze bij Keane en ik hoop dat ze daar nog lang mee door gaan.

avatar van Nicolage Rico
Eigenlijk al een tijdje geen zin meer in Keane, maar ik kan het toch niet laten. Zometeen naar luisteren. Eigenlijk zijn de eerste 2 albums wel de moeite waard, maar dit is zo'n band waar 2 albums genoeg zijn. Of toch niet?

mathieudc
Net beluisterd op Last.fm en dit koop ik niet op de releasedag. Als dit wat goedkoper staat misschien. Voorlopig vind ik enkel 'The Lovers Are Losing' goed.

avatar van T91
T91
Ga dit album eens erg goed beluisteren! Ik vond Hopes & Fears erg prachtig en ik heb die plaat dan ook grijsgedraaid. Under the Iron Sea vond ik iets minder dan het debuut. Nu ik Spiralling hoor, denk ik echt: Keane? Maar het klinkt heerlijk!

avatar van coldwarkids
Zo echt mooi !!! vooral Black Burning Heart

avatar van Harribo
Ben hem de laatste dagen wat aan het luisteren....niet slecht maar wel wennen....
Spiralling,Lovers are loosing,Perfect Symmetry zijn wat mij betreft ok

heb hem al gedownd maar denk dat ik hem wel koop, goede muziek ondersteun ik graag...maar dan wel de versie met die 2 extra nummers....

wacht nog met mijn cijfer... (liggen jullie vast wakker van:P)

Ad Brouwers schreef:

Offtopic: Rofl ^^

Ontopic: Tot nu toe vind ik het een zeer lekkere plaat, valt niet mee om je "goed" te vernieuwen als je het over Keane hebt. Maar ik denk dat ze geslaagt zijn!

Nog een beetje onwennig. Voorlopig een 3.