Keane - Perfect Symmetry (2008)

Label: Island

1. Spiralling (4:19)
  2. The Lovers Are Losing (5:04)
  3. Better Than This (4:04)
  4. You Haven't Told Me Anything (3:47)
  5. Perfect Symmetry (5:12)
  6. You Don't See Me (4:03)
  7. Again and Again (3:50)
  8. Playing Along (5:35)
  9. Pretend That You're Alone (3:47)
  10. Black Burning Heart (5:23)
  11. Love Is The End (5:40)
  12. My Shadow * (4:49)
  13. Time to Go * (3:51)
  14. The Lovers Are Losing [CSS Remix] * (4:35)
  15. Spiralling [Diplo vs. Keane "Mad Spirals Mix"] * (5:22)
  16. Perfect Symmetry [Frankmusik Remix] * (4:56)
avatar van TerryA
0,5
Nicolage Rico schreef:
... maar dit is zo'n band waar 2 albums genoeg zijn. Of toch niet?

voor sommige is Keane een band waar 2 albums niet eens nodig waren, laat staan een derde!

ik zal deze binnenkort beluisteren (als ik de tijd kan vinden, want mijn haar wassen of kijken hoe verf droogt lijkt mij eerlijk gezegd spannender!) maar verwacht niet te veel van de Travis (en daarnaar Coldplay) copyists voor de 00`s!!

avatar van Harribo
Oke heb hem nu zoveel geluisterd dat ik nu wel wat kan zeggen.
Ik vind hem iets tegenvallen itt andere albums. De nummers zijn mij teveel up-tempo en missen vaak de emotie van de eerste 2 albums.
Ik hou juist ook van wat rustige nummers er tussen door, daar komt alleen Love is the End voor in aanmerking.

Desalniettemin geef ik hem een 3,5 nu. Daar ik het nummer Perfect Symmetry echt super vind en steeds in mijn hoofd blijft zitten. En ten tweede omdat het toch wel een leuk album is, mis alleen de echte hoogvliegers.
In het nummer Black Burning Heart wordt trouwens wat frans gesproken terwijl de muziek wat rustig blijft. Ik vind dat echt super zoiets! Alleen.....waarom zo kort en dat soort dingen niet verder uitbouwen??? Gemiste kans.

Favorieten van dit album:
Spiralling, Perfect Symmetry , Black Burning Heart, Love is the End

avatar van Jason28
Dit album is vooral geschikt op een kinderdisco. Wat een verschil met hun debuut album "Hopes & Fears", Toen was er volop Hope, de Fears zijn overgebleven.

ik vind het maar een saai album, nergens wordt het eigenlijk leuk, alleen Again & Again brengt nog een beetje fun in het album. Maar de single Spiralling vind ik maar irritant. Nee, ik haak af bij dit album van keane. Jammer, want ze maakten ooit mooie muziek.

avatar van Nicolage Rico
Louis2703 schreef:

Ik vind afhaken altijd zo'n groot woord. Ze kunnen toch eens een minder album tussendoor maken? Stel je voor dat hun volgende album van grote klasse is. Helaas, dan ben jij al afgehaakt.

tuktak
het eerste deel van het album is echt top pop-rock. zeer catchy, vrolijk, maar zit ook erg goed in elkaar. 2e deel van de album is behoorlijk sloom en boeit me niet echt. het pakt niet genoeg. het 2e deel krijgt ook iets van 1,5 sterren wat mij betreft, het eerste deel scoort sowieso toch wel 4.

Nicolage Rico schreef:

Mja, ik bedoelde afhaken meer in de zin van afhaken bij dit album, niet bij Keane algemeen...

avatar van gherdt
Vandaag de laatste kans gehad. Op luid volume op den koptelefoon op niet bepaald het meest kritische moment van mijn dag. En die 2 sterren was echt veel te aardig van mij. Daarom verwijder ik mijn stem.

Heb het album nu twee keer beluisterd en een aantal nummers sprongen er meteen uit. 'Lovers Are Losing' vond ik al een erg fijn nummer toen ik hem via de clip bekeek, maar de laatste twee nummers vond ik toch wel erg mooi, 'Black Burning Heart' en 'Love is the End'. De "Keane-sound" komt daar in mijn ogen (oren) het meest naar voren.
Ik vermoed dat het album is dat moet groeien. Daarom zal ik hem deze weken nog vaak op zetten, en hopelijk wordt het net zo'n favoriet als dat Hopes & Fears bij mij nu al is!

Track by track:

Spiralling: Keane meets the Human League
The Lovers are losing: Keane meets Keane
Better then this: Keane meets David Bowie
You haven't told me everything: Keane meets Soft Cell
Perfect Symmetry: Keane meets Hopes and Fears
You don't see me: Keane meets Abba
Again and Again: Keane meets Under the Iron Sea
Playing along & Love is the End: Keane meets Queen (on Innuendo, )
Pretend that you're alone: hoe doe je dat?
Black Burning Heart: Keane meets Hopes and Fears

Inderdaad, dit is een eighties / 2k cd van Keane. Origineel, maar toch ook weer niet. Beter goed gejat, dan slecht gemaakt.
Klinkt lekker weg, maar is niet zo fraai als hun eerste twee cd's. Maar ja zeg, dat mag ook wel eens.

Voor Keane fans en liefhebbers van lekkere, soms mooie popmuziek is dit een aanrader. Oh ja, ook de synt-liefhebber komt aan zijn trekken. Oh ja 2: wat is de titelsong een prachtig Keane nummer, wat niet zou misstaan op hun eerste 2 albums, net als Black Burning Heart.
Vanwege deze 2 tracks, de stem van Thom en het feit dat ik van piano hou, rond ik toch naar boven af: 4,0*

avatar van titan
titan (crew)
Wat mij betreft tot op heden het minste album van Keane, maar toch nog zeker 4* waard. Ongeveer de helft van het album laat een koerswijziging richting (de new wave van) de jaren '80 horen. Niet bijster origineel natuurlijk, maar op één of andere manier krijgt het met een Keanesausje toch genoeg eigenheid. De single Spiralling deed al denken aan Absolute van Scritti Politti en The Motive van Then Jerico en Better than This (het vrolijkste nummer dat Keane ooit opnam) bijvoorbeeld is dan weer een kruising tussen The Love Cats van The Cure en Ashes to Ashes van David Bowie.

De andere helft bestaat uit muziek zoals Keane die ook op de vorige twee albums maakte en waarvan Playing Along de meeste indruk maakt. Als geheel klinkt Keane wat meer uptempo en minder dramatisch. Fans die niet meteen in paniek raken van een lichte koerswijziging kunnen dit album blind aanschaffen en mensen die de vorige albums van Keane niks vonden kunnen hem gewoon links laten liggen.

titan schreef:

Nou, wij zijn het aardig eens!

avatar van Joz
Joz
Het is geen verrassing. Het is niet sprankelend. Het is minder gevoelig.

En toch valt het me niet tegen. Ik ben geen echte fan van de band, maar sommige cd's wil je toch even horen. Ik heb me niet verveeld met de plaat.

Paar te-korte-tenen-berichten verwijderd.

avatar van coldwarkids
...Zeker in deze tijd van het jaar is het altijd de tijd om wat mooiigs op te zetten.. het word vroeger donker,, kouder... en daarom heb ik zin om zulke muziek op te zetten... en er zijn echt paar nummers die ik echt enkel luister: Lovers Are Losing, Perfect Symmetry, Black Burning Heart, Love Is The End.
Black Burning Heart vind ik de beste en de mooiste op dit album.
Dus herfst en winter.... laat maar komen. (er zal ook natuurlijk andere muziek opgezet worden dan alleen Keane natuurlijk )...denk maar aan releases als Snow Patrol, Bloc Party, Bring Me The Horizon...enzovoorts..

Ik heb een stuk zitten luisteren via de luisterpaal en ik vind het eigenlijk wel een aardige plaat. De vorige Keane-platen kon ik maar met moeite uitzitten, sommige fantastische singles ten spijt. Mooie liedjes en die 'koerswijziging' valt alleszins mee.

avatar van CoExiSt
Heb vanmiddag de CD+DVD versie gescoord voor € 17,99
Zal nu ff de CD rippen naar m'n iPod...

Vanavond ff de DVD checken!

Tot nu toe vind ik em zeer bevallen!

Nu maar wachten tot 28 okt.

Keane is een leuk studio bandje (live vind ik ze niet echt fantastisch), en het 1e album is erg lekker.,.. de 2e is ok, maar al minder verassend!

Toen ik de single Spiraling hoorde had ik hoop op een 80's getind nieuw album.
Deze verwachting komt helaas maar deels uit. Better then this doet met heel erg denken aan Ashes to Ashes van Bowie.

De rest van de plaat kakt weer een beetje in... want te veel van wat ik al gehoord heb.

Het is geen slecht album, want de muziek is soms lekker dromerig zoals we nu wel van Keane gewend zijn, maar het is gewoon weer meer van wat we al hebben. Been there, done that.

Het is niet voor niks dat ik soms een nummer die ik op de radio van ze hoor, niet kan plaatsen op een album.. want het lijkt op elkaar.

Gemiste kans denk ik, en na 2 luisterbeurten vind ik dit het minste album van de 3. Een gemiddelde 3 dus......

De éérste luisterbeurt is net zoiets ald de eerste keer zelf moeten plassen. Het lijkt uren te duren, terwijl je denkt is;Is this now IT? Maar ja ik troost me. Mijn eerste sigaret smaakte ook niet, maar nou lust ik wel pap van. Zal dat met deze cd ook gaan gebeuren. Dit wordt op me laten "inwerken" geblazen. Eén troost: de beste platen vond ik meestal de eerste keer zozo! Tot later!!

avatar van Koerok
Gegeven het feit dat de meeste bands niet in staat zijn meer dan 1, hooguit 2 goede platen te maken, ben ik redelijk tevreden met deze 3e van Keane. Erg vernieuwend is het allemaal niet natuurlijk, maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. De vorige 2 platen hadden wat meer uitschieters, maar er staat toch genoeg moois op Perfect Symmetry.
Hoogtepunten: Better Than This, Spiralling, You Don't See Me, Love Is The End en het titelnummer.

Koerok schreef:
Gegeven het feit dat de meeste bands niet in staat zijn meer dan 1, hooguit 2 goede platen te maken,.
Nou, nou Koerok dat zijn grote woorden. Daar zul je nog een hoop commentaar op krijgen

Als er nou users zijn die zich er aan ergeren dat keane op dit album wel al te erg op de retro eighties retro tour zijn en dat vooral daarom dit een waardeloos vlut-album is: Het is niet mijn mening ,maar snappen waar dit vandaan komt doe ik wel.

Niet dat ik vind dat ze goedkope retro troep maken.Maar het balanceert wel op het randje. Het is de mengeling van de melancholie van de vorige twee albums vermengd met een gevoel van gelatenheid----het inventieve toetsenspel en ijzersterke melodieën die dit album nog naar een behoorlijk acceptabel niveau weten te tillen

avatar van Sldghmmr
Eerste luisterbeurt valt erg tegen... vanavond nog maar eens opzetten!

Vanmiddag kwam ik dan thuis met cd/dvd van Keane, waarvan ik hoopte dat zij progressie gemaakt zouden hebben na hun eerst 2 cd's.De eerste luisterbeurt viel niet mee. Nou heb voor mezelf een bepaalde manier om een plaat in laten werken op me. Na de demo's op dvd's begon er al wat te borrelen bij me. Die demo,s hadden ze trouwens, voor mij, ook uit kunnen brengen. Na hun verhalen over "the making of" en het eindresultaat had ik de meeste melodieën te pakken en nu ik hem net weer eens beluisterde durf ik nu al in te zetten op 4.5 met een snelle uitloop naar 5. Wat een cd!!! The Lovers Are Losing, Playing Alone Don't You See Me, en de meesterlijke afsluiter Love Is The End ('n parel).Het is een afwisselende cd geworden, waarvan ik bang ben dat er veel singles afgehaald gaan worden, want op deze cd gaan commercialiteit en genialiteit hand in hand. In de goede zin des woords. Dit is hun allerbeste, zonder enige twijfel. Dat durf ik nu al te zeggen. Laat je dus niet afschrikken door die 4 euri meer voor de dubbelaar want je hebt twee prachtcd's voor.

Ik ben m nu voor de 4e keer aan t luisteren (alleen al het feit dat ik het " nog maar eens ga proberen" zegt al veel)
Maar ik moet zeggen dat ik bij mijn 1e besluit blijf... Het klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar ik heb 't al een keer gehoord...

Ik maak er een 2,5 van.. want gewoon een gemiddelde plaat. Leuk om af en toe eens op te zetten.

lennon schreef:

Excuses moi?!
Heb jij ze live wel aan het werk gezien? Ik kan het me amper voorstellen. Hun laatste concert in Ahoy was echt geweldig. Ik ben naar heel veel concerten geweest, maar dit hoort bij de beteren.

avatar van fluidvirgo
Nee, helaas, ik moet me aansluiten bij het gros van het commentaar. Ik hou het bij Hopes and Fears. Hoe zeer ik hun drang om te innoveren bewonder, de stijl pakt slecht uit met de stijl van zingen van Chaplin. Zijn stem leent zich gewoon het beste voor dramatische bombast zoals Bedshaped, geen Human League achtige hoekige songs. Jammer.

avatar van coldwarkids
Je houd het wel bij Hopes And Fears :S:S en niet bij die andere 2
Gewoon precies hetzelfde materiaal.

Met andere woorden: Keane boeit jou niet!

coldwarkids schreef:
Je houd het wel bij Hopes And Fears :S:S en niet bij die andere 2
Gewoon precies hetzelfde materiaal.

Met andere woorden: Keane boeit jou niet!
Hele juiste conclusie. En dat is helemaal geen schande of tekortkoming. Er zijn immers zoveel andere groepen en muziekstromingen om je dan wel op te concentreren

west schreef:

Excuses moi?!

Ja, dat heb ik.. en vooral de zangkwaliteiten van dhr. Chaplin konden mij niet bekoren (de man zingt regelmatig een valse noot!)... En misschien ben ik als heel grote Prince fan wel erg verwend met een goede show, maar dit viel me gewoon tegen... ) En ook ik heb al heel veel live gezien...