Keane - Perfect Symmetry (2008)

Label: Island

1. Spiralling (4:19)
  2. The Lovers Are Losing (5:04)
  3. Better Than This (4:04)
  4. You Haven't Told Me Anything (3:47)
  5. Perfect Symmetry (5:12)
  6. You Don't See Me (4:03)
  7. Again and Again (3:50)
  8. Playing Along (5:35)
  9. Pretend That You're Alone (3:47)
  10. Black Burning Heart (5:23)
  11. Love Is The End (5:40)
  12. My Shadow * (4:49)
  13. Time to Go * (3:51)
  14. The Lovers Are Losing [CSS Remix] * (4:35)
  15. Spiralling [Diplo vs. Keane "Mad Spirals Mix"] * (5:22)
  16. Perfect Symmetry [Frankmusik Remix] * (4:56)
avatar van max95
strandsmurf schreef:
Wisselvallig album. Vooral 'Pretend That You're Gone' bezorgt me ongewenste rillingen. Al die geluidjes op de achtergrond, het handgeklap en het kinderlijke refrein. brrrr....

Keane moet toch iets bedenken om geld mee te verdienen, is het niet?

max95 schreef:

Keane moet toch iets bedenken om geld mee te verdienen, is het niet?

Gezien het eerste album kunnen ze veel beter. Het is dan jammer om te horen dat ze nu met een aantal rommelnummers aankomen...

strandsmurf schreef:

Vandaar dat ze met hun EP Night Train zijn gekomen. Zelf proefde (hoorde) ik al een beetje dat de inspiratie wat weg aan het gaan was. De cd is echt niet slecht en de groep heeft volgens mij veel potentie. Daaom blijf ik een optimist. Ik hoop alleen niet naar Hopes & Fears teruggaan. Dat was erg goed. Swallowed By The Sea was fantastisch. Dit album was "zoeken". Ik blijf een optimist. Keane gaat voor verrassingen zorgen in de toekomst.

Ik hoop met je mee

Overigens is 'Swallowed by the Sea' een nummer van Coldplay...
Je hebt helemaal gelijk, strandsmurf. Stomme vergissing. Ik bedoelde natuurlijk Under The Iron Sea. Thanx voor je reaktie!

JanBetonde2e
Geweldig album van Keane, ook het mooiste van Keane, maar 2 mindere nummers (Pretend That You´re Alone, You Don´t See Me) maar dat wordt allemaal goed gemaakt met het overvloed aan mooie liedjes op het album.

JanBetonde2e schreef:
Geweldig album van Keane, ook het mooiste van Keane.
Nou dan zou ik Under The Iron Sea maar eens gauw gaan beluisteren, Joram, ook een meesterwerk!!!

JanBetonde2e
Dat moet ik inderdaad nog maar is doen, dat album heb ik al heel lang niet meer geluisterd, ik heb nog niet eens gestemd zie ik net, dus dat wordt die cd maar is opzoeken

JH.
Kon me echt op geen enkele manier raken, in tegenstelling tot de andere albums. Zeer matige ervaring.

avatar van vigil
Zeer aardig album. Wel een album met 2 verschillende kanten. Er staan erg goede nummers op welke zich kunnen meten met het beste werk van de band (sterker nog Love Is The End vind ik het beste nummer van de band) maar ook mindere tracks welke juist zich juist weer aan de onderkant van de discografie van Keane bevinden.

Maar goed al met al wel een album met een redelijke voldoende.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Keane was bij Hopes and Fears een grote sensatie. Een rockband zonder gitaar, dat hadden we lang niet gehoord! Aan het unieke geluid werden op Under the Iron Sea al wat concessies gedaan en inmiddels is er een volwaardige gitarist aan de band toegevoegd.

Perfect Symmetry grijpt nog wat nadrukkelijker op de jaren '80 terug. Veelzeggend is dat Spiralling, de single die in eerste instantie wat schuurde zich uiteindelijk tot het sterkste nummer ontpopte. Veelzeggend is ook dat nummers die in eerste instantie wat al te kinderachtige melodieloopjes lijken te hebben (You Haven't Told Me Anything, Pretend That You're Alone, etc.) zich uiteindelijk toch op een aangename manier in het hoofd nestelen.

Perfect Symmetry was in eerste instantie het nieuwe album van de-rockband-zonder-gitaar-tegenwoordig-ook-met-gitaar. Daarna was het gewoon het nieuwe album van een band die zich reeds bewezen had en dat was ruim voldoende (in positieve zin).

Overigens is 'Swallowed by the Sea' een nummer van Coldplay...

dan maak jij op jouw beurt ook een foutje het nummer van coldplay heet ''Swallowed in the Sea'' maar dat bedoelde Ad Brouwers natuurlijk een vergissing van een vergissing.

avatar van The_CrY
Vond dit destijds een leuke plaat. The Lovers Are Losing
Ik moet ooit nog eens die oudere platen beluisteren denk ik...

avatar van Hans Brouwer
Ad Brouwers schreef:
Maar ja ik troost me. Mijn eerste sigaret smaakte ook niet, maar nou lust ik wel pap van. Zal dat met deze cd ook gaan gebeuren. Dit wordt op me laten "inwerken" geblazen.
Ja, wij Brouwers roken stevig (circa 25 sigaretten per dag). Al vaak een poging ondernomen om te stoppen maar keer op keer ga ik weer voor de bijl . En zo'n eerste sigaret, na een rookloze periode, smaakt dan weer verrukkelijk. En zo is het ook met "Perfect Symmetry (2008)"... het album heeft een poosje onaangeroerd op de plank gelegen, tijdens mijn vakantie op Kos hoorde ik enkele tracks en het gevolg is dat ik "Perfect Symmetry (2008)" weer regelmatig draai. Is ie lekker Ja zeker!

avatar van KKOPPI
Wie heeft er OOIT nog iets van Keane gehoord??

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
KKOPPI schreef:
Wie heeft er OOIT nog iets van Keane gehoord??

Eind dit jaar of begin 2012 komt hun 4de album uit, is de planning in ieder geval .

En ze hebben vorig jaar nog een EP uitgebracht. Het is niet alsof het ooit echt stil is geweest rond deze band.

herman schreef:

Nee niet echt maar sinds dit album is hun populariteit flink omlaag gegaan (behalve misschien onder de Skyradio luisteraars die dagelijks Somewhere only we know en This is the last time voorgeschoteld krijgen). 'Dieptepunt' van hun populariteit was toch wel het grootste deel van 2011 maar nu begint er inderdaad weer leven in te komen.

1,5
Zeer irritante plaat. Hopes & Fears en Under the Iron Sea waren prachtige albums, maar hier slaan ze de plank volledig mis. Ik begrijp dat ze een nieuwe kant op willen. Maar dit? brr.

avatar van SoNick
Hmm dit album doet een beetje met me wat Keane altijd met me doet: wisselvallig. Positief vind ik de vlotte nummers als Spiralling, the lovers are losing, better than this. Eveneens mooi vind ik You don't see me. Helaas staan hier ook weer nummers op zoals Love is the end die me helemaal niks doen. Ach, dat is dan ook weer geheel volgens mijn relatie die ik met Keane heb.

dVTB
KKOPPI schreef:

Welkom in de muziekwereld anno 2011. Het is voor bands haast niet te doen om jaarlijks een nieuwe plaat uit te brengen. Tussen de albums door moeten bands volop op tournee, want daarmee wordt het tegenwoordig grote geld verdiend. Albumverkoop levert weinig op.

Dat we in 2011 weinig van Keane hebben gehoord, komt omdat ze bezig zijn met het opnemen van een nieuw album. Op keanemusic.com verschijnen voortdurend korte clipjes vanuit de studio. Wanneer het album precies uitkomt, weet ik niet, maar ik schat zo rond april-mei 2012.

Verder vind ik het altijd wel typerend hoe slecht mensen tegen een klein beetje verandering kunnen. "Perfect Symmetry" bevat een tandje meer synth-geluiden dan de voorgangers en klinkt iets elektronischer: meteen stuit dat op weerstand. Het was ook te zien bij "Day & Age", het derde album van The Killers.

Als ik afga op de fragmenten die ik heb gehoord en de beelden van apparatuur in de studio, schat ik voorzichtig in dat het volgende album redelijk aansluit op Perfect Symmetry, maar het is afwachten.

avatar van The_CrY
Deze plaat na Strangeland nog eens opgezet, en deze is dan toch een stuk consistenter en, heel belangrijk, verveeld niet en na vier jaar nog steeds niet! Dat verdient een verhoging.

Playing Along

avatar van Twinpeaks
Toch een aanmerkelijk stapje terug tov hun beide voorgangers.Het klinkt een beetje vlak en ook tekstueel is het een beetje mager.Gelukkig zouden ze zich herpakken met de opvolger.Ach iedereen maakt weleens een matige plaat,het zij ze vergeven.

avatar van sergifornia
The_CrY schreef:

Playing Along

Laat ik nu precies hetzelfde hebben

avatar van Ronald5150
Op "Perfect Symmetry" hanteert Keane een andere koers, zeker ten opzichte van de kleine liedjes op hun debuut. Ik moet dan ook erg wennen toen ik voor het eerst een liedje van dit album hoorde. Maar ik was toch positief verrast, zeker bij het horen van de eerste twee nummers "Spiralling" en "The Lovers are Losing". Maar daarna moet ik toch vaststellen dat het geheel wel een beetje in elkaar zakt. Het bombastische geluid begint na verloop van tijd wat tegen te staan en gevoelsmatig passen de composities beter in een kleinere setting dan hoe het geluid klinkt op "Perfect Symmetry". Het komt naar mate het album vordert zelfs wat afstandelijk op me over. Kwestie van smaak in mijn ogen, maar toch hou ik meer van de Keane van het debuut. Ik waardeer het feit dat Keane probeert hun horizon te verbreden, maar het raakt mij een stuk minder.

avatar van tbouwh
Wat is Better than This een draak van een nummer zeg... Een van de tegenvallers op dit album, dat wisselvallig is. Het kent namelijk ook een paar prima nummers : Spiralling, Pretend that youre alone, Again & Again en Black Burning Heart.
Niet het beste van Keane... Hopes & Fears is een paar flinke klassen beter

avatar van adri1982
Vandaag het album weer eens beluisterd. Klonk toch zeer goed, wat voor mij reden genoeg was om mijn stem van 3,5 naar 4,0 te verhogen. 'Spiralling' is een mooie opening, 'Lovers are loing' is een even mooie plaat, en 'Better than this' is een hele fijne meezinger. Ook de rest van het album is erg mooi, waaronder 'You don't see me' (voor mij het beste nummer), 'Playing along' en 'Love is the end'.

avatar van pureshores
Lekker album hoor, na lange tijd weer eens geluisterd.

Pretend that you're alone heeft een hoog Madchester 90's gehalte.
Spiralling gebruikt electronica effectief, maar mijn favoriete nummer is Playing along, dat lekker uitbouwt.
Voor de Hopes and fears fans staan er zeker wel 2 nummers op die daarvan lijken te komen (Black burning heart bijvoorbeeld)

Dit album is alleen maar beter geworden in de tijd. Kan mij de vele gemengde reacties na release herinneren; ''het was geen echte Keane plaat'' en ''haalt het niveau van de vorige platen niet''.
In het begin had ik dit gevoel ook een beetje, maar gaandeweg ben ik het steeds meer gaan waarderen. Zelfs het wat aparte nummer Better Than This.
Af en toe zet ik hem nog op. 4*